Letecké společnosti Letectví

Po třiceti letech skončila výroba letadel Bombardier CRJ, poslední letoun je v barvách Delty

Letadla Bombardier CRJ900 v Salt Lake City v barvách Delta Air Lines a Skywest Airlines. Foto: Aero Icarus /Flickr.com
Letadla Bombardier CRJ900 v Salt Lake City v barvách Delta Air Lines a Skywest Airlines. Foto: Aero Icarus /Flickr.com
Výroba a servis přešly loni pod Mitsubishi.

Třicetiletá historie výroby proudových letadel Bombardier CRJ (Canadair Regional Jet) definitivně skončila. V neděli předali v závodě v Mirabelu poslední kus. Letoun CRJ900 registrace N840SK bude létat v barvách Delta Air Lines, provozovaný bude dopravcem SkyWest Airlines.

Jde o letadlo s pořadovým číslem 1945, které bylo od roku 1991 vyrobeno. O ukončení výroby informoval server Airways Magazine. Výrobu těchto letadel koupila v roce 2020 za 550 milionů dolarů japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation, která bude dál zajišťovat jejich servis. Pro Bombardier byla výroba letadel v posledních letech ztrátová. Mitsubishi si nákupem pojistilo konkurenci pro svůj model SpaceJet, celý výrobní program je ale nakonec kvůli současné situaci odložen o tři roky.

Ke konci výroby těchto letadel přispělo více faktorů. Kromě koronavirové krize poptávka po tomto typu dlouhodobě klesala. Letoun vznikl hlavně pro lety na velká letiště z menších měst. Lety přes větší letiště byly ještě v 90. letech běžným modelem sítě aerolinek, rozmach letectví a nízkonákladových aerolinek ale vedl k tomu, že se postupně začala přímo propojovat i menší města.  Na trhu se navíc objevila úspornější letadla s větší kapacitou. Letadla našla hlavní uplatnění v USA, SkyWest jsou se 371 letadly jejich největším provozovatelem.

Bombardier během třiceti let výroby začal nejprve s menší verzí CRJ 100/200, po deseti letech přišel na trh ještě s generací CRJ700, u které je největší verzí model CRJ1000. Nejúspěšnější je verze 900.

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdenek

Žádná škoda…..

milanek

Já ho měl rád, to letadlo bylo o parník lepší přibližovadlo než vrtuláky.

Jirka

Tohle je za mě, zcela suverénně nejkrásnější letadlo min. na krátké tratě.

Honza

Nejkrásnější možná, ale rozhodně ne pohodlné.

Tomas

Krásná letadla… 🙂

jirka

budou vyrábět o to víc vlaků 🙂

Kubrt

Nebudou 🙂

gajda

Naopak, pokud místo.tojodle poletí A220 nebo rovnou A320, bude ho chtít za aerolinka zaplnit, takže pár lidí naopak z vlak ještě vytáhne

Kubrt

To byla bez pochyby narážka na výrobu vlaků firmu Bombardier – která byla prodána Alstomu, takže Bombardier už vlaky nevyrábí.