ČD Cargo koupí první traxxy, zatím objedná deset strojů. Přibudou i vectrony
Vizualizace lokomotivy Traxx MS3 v barvách ČD Cargo. Pramen: ČD Cargo
Společnost ČD Cargo výrazně posílí vozový park interoperabilních lokomotiv. Dozorčí rada firmy dnes schválila nákup deseti strojů Traxx MS3 od
… a bude mít Traxx CD Cargo i umyvadlo? Ať to nedopadne jak u Vectrona
Loko ř.380 je dobrá ašinka udělat verzi pro nákladní dopravu a modernizovat.Vývoj 380k byl složitý ,čd cargo bude muset nahradit loko řad 230, 130, a tady je šance pro 380ku.Traxx a vectrony budou jezdit hlavně do zahraničí.
Nevím proč tu plivete na Škodovku!Ti lidé co tam dělají a makají,vynalézají si nezaslouží být na chvostu. Vše je politické svinstvo,uznávám,ale Siemens ani Bombardier bude stejný hnuj,jen s rozdílem,že budeme živit zahraniční důchodce!
Jestli volit mezi zahraničními důchodci nebo nyní Kellnerem, který Škodu koupil od zlodějů Mostecké uhelné, tak to už snad radši ty zahraniční důchodce.
Tomas:
jestli to myslis vazne – tak jsi bohužel vazne-vazne, ale opravdu vazne hloupej….
Tvl, ty jsi asi vazne zapomel co je to narodni hrdost, co…?
Na druhou stranu od CD to bohužel chapu jako jediny mozny logicky krok – lokotka od Skodovky nemá licence na všechny ty zminovane staty…
A kdyby Škodu koupili Číňani, šlo by stále o národní hrdost? A kdyby Bombardier teoreticky všechny ty Traxxy vyrobil v České lípě, šlo by taky o národní hrdost? 😉
Takže podporuješ zloděje, ale hlavně když jsou to Češi, přitom jako hrdý Čech neovládáš ani český pravopis. To, co máš v hlavě, ti tedy nezávidím.
Adsf:
Pro mne na prvním miste dulezite ze je to v ceskych rukách
Za druhé pokud je to v cizích rukách tak ze to ma alespoň stále ceskou znacku a vyrabi se to v CR (aby to nedopadlo jako Karosa – kde to byl Renault a ted je to to priserny Iveco)
PŘÍSPĚVEK BYL UPRAVEN KVŮLI VULGÁRNÍM SLOVŮM
Nezapomínejte na to, že jak společnost Siemens, tak i Bombardier mají svoje pobočky v Česku. Bombardier v České Lípě pro změnu montuje hlavně vlaky pro export a plánuje zdejší výrobu dále rozšířit. Siemens tu má výzkumná centra.
To že nevyhrála Škoda mi možná trochu líto je, ale jestli proběhla soutěž, tak je to tak v pořádku. Škoda zase uspěla v tendrech v Německu (push-pull, tramvaje), kde by si jako vlastenci mohli objednat domací Siemens.
Nezapomínejte na to, že jak společnost Siemens, tak i Bombardier mají svoje pobočky v Česku. Bombardier v České Lípě pro změnu montuje hlavně vlaky pro export a plánuje zdejší výrobu dále rozšířit. Siemens tu má výzkumná centra.
To že nevyhrála Škoda mi možná trochu líto je, ale jestli proběhla soutěž, tak je to tak v pořádku. Škoda zase uspěla v tendrech v Německu (push-pull, tramvaje), kde by si jako vlastenci mohli objednat domací Siemens.
Nikdo tu primárně neplive na lidi co tam „dělají a makají,vynalézají“ , ale na vykutálené bývalé majitele Škody, kteří za současnou situaci můžou, tedy situaci, kdy si ČD od Škodovky nekoupí ani lokomotivu.
správnš napsaný, na ty manažéry.
Tak tak, těch lidí, co tam „dělají a makají,vynalézají“ si samozřejmě vážím a i věřím, že za nového majitele už se Škodovka takhle chovat nebude a bude se snažit konkurovat hlavně cenou, kvalitou a servisem.
A ne se dohadovat u rozhodčího soudu se svým největším zákazníkem v oblasti železniční dopravy.
Zajímalo by mě, jak si mohly ČD objednat Traxxy bez výběrového řízení? Nebo se snad nějaké konalo? O žádném jsem nečetl ani neslyšel…
Předpokládám, že objednání vzešlo z tohoto výběrového řízení:
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zakazka-cd-cargo-v-historii-firma-shani-az-55-novych-lokomotiv-6913/
Jen tedy nevím, jak to dopadlo s těmi poptávanými dieselovými lokomotivami…
No,snad jen škoda,že náš výrobce Škoda zůstává jaksi v tichosti pozadu.Stačilo by vyrobit další sérii řady 380,některé komponenty modernizovat a hlavně bočnice s prolisem obrátit do strojovny,aby měla mašina hladké tvary…Neumíme se bohužel na světových trzích prosadit kvůli liknavosti..Dalším faktorem je skutečnost,že některé výrobní prostředky vlastní zahraniční kapitál,který nám jen hází klacky pod nohy-viz schvalovací proces zajíždění 380 do Německa.
„hlavně bočnice s prolisem obrátit do strojovny,aby měla mašina hladké tvary“
Prosím vás, to obrovský zásah do konstrukce, na to bude potřebovat Škodovka minimálně další 4 roky a miliardu z arbitráže…
Zrovna prolisy na bočnici obrátit nelze, neboť konstrukce celé bočnice je takto vyžaduje – tvoří zásadní pevnostní prvek a celá bočnice je takto patentově chráněna. Předností tohoto řešení je výhodný poměr pevnosti/tuhosti ku hmotnosti. A že s hmotností Škoda měla problém – chlubení tím, že lokomotiva je krátká je pouze marketingový blábol, hlavním důvodem je hmotnost, protože metr skříně navíc takové lokomotivy prostě už něco váží.
Nevím, školy nemám, ale nějak mi mým selským fyzikálním rozumem nejde do hlavy, jak se změní „výhodný poměr pevnosti/tuhosti ku hmotnosti“ tím, že se jen bočnice otočí. Čistě logicky by se neměl změnita nijak. Ale nevím, jak bočnice vypadá z druhé strany, třeba tam jsou taky prolisy a nic by se tím nevyřešilo.
Především je to problém technologický, protože z vnitřní strany jsou k vnějšímu plechu bodově přivařeny plechy s jinými prolisy. A také by bočnice potom měla větší tloušťku, což může působit problémy u vnitřního uspořádání, např. v kabeláži. Každý mm je u takového stroje důležitý.
Pak se nabízí otázka, proč Škoda jako jediná udělala lokomotivu s vnějšími prolisy, zatímco Siemens, Bombardier, Pesa nebo Newag dokáží udělat lokomotivu bez prolisů.
Proč jsem psal už výše. A taky proto, že to žádnému zákazníkovi doteď nevadilo, protože bočnice s prolisy, to je fakt marginální věc. Mimochodem, ES64F4 má též vlnitou bočnici, Traxx AC3 též, a to více než polovina z nich nemá Flexx panel a nikomu, dokonce ani DB to nevadí. Polep na to jde dát taky, viz třeba AC3 od EP Carga. Poláci mají zase na bokách žaluzie a nikomu to též nevadí. (A zrovna ty žauzie na boku lze považovat za velký přežitek, i když nic proti ničemu)
Však taky neříkám, že prolisy jsou nějaký závažný nedostatek. Jen jsem poněkud ironicky rozvíjel diskuzi, kterou započal Pavel Hromek. Navíc jste mi sám vysvětlil, že 380 bez prolisů není možná. Tak se jen překvapeně divím, proč to u Škody nejde a u jiných ano. Toď celé 😉
oprava: toť
Zkuste popsat, co vidíte na bočnicích TRAXXů 3. generace ve verzích AC a DC nebo třeba legendární ES64F4. Mimochodem viděl jste někdy holou skříň Vectrona, tedy lokomotivu bez viditelných prolisů, obzvláště zevnitř?
Asi si nerozumíme… Nikde jsem nepsal, že Siemens apod. nevyrábí lokomotivy s prolisy, ale že umí vyrobit lokomotivu bez vnějších prolisů. Šalinář mi výše vysvětlil, že u 380 to nejde, protože „problémy s váhou, každý milimetr je důležitý“ atd. Takže se znovu ptám, jak je možné, že tyto problémy Siemens ani další nemají, zatímco Škoda ano. Je to už teď jasné?
Podle mne ty prolisy k té lokomotivě patří a naopak podle mne vypadají líp než lokomotivy bez nich.
No vidíte, a já mám zase opačný názor. Ale nemůžu říct, že by mě nějak prolisy vadily. Akorát se na nich víc drží svinstvo 😉
To opláchnete hadicí, na rozdíl od těch bažantů co to občas někde uloví 😀 . Ale myslím že kdyby opravu byly prolisy tak hrozivý designérský problém, tak se to dá zvenku překrýt tenkým plechem, nebo plastem, karbonem…
A škoda opět díky své nenažranosti o..
Ale je možné, že ta není tak interoperabilní.
A máte nějaké podobně oduševnělé vysvětlení, proč o.. také Siemens, který nejen že si pustil ke korytu Bombardiera, ale nechal si většinu toho koryta rovnou i vyžrat?
V těch barvách ČD Cargo vypadá dobře.
JJ, kdyby se plzeňská Škodovka nechovala, tak jak se chovala, mohla mít kšefty, takhle má očividně útrum a dobře jí tak (i když to nerad píšu)…
ale 85% za to můžou představitelé ČD. Přečtěte si jak to probíhalo a jak si čd to přebírala.
O tom nepolemizuji :-).
Kdo neví, může si přečíst třeba zde:
https://ct24.ceskatelevize.cz/ekonomika/1620859-ceske-drahy-podaly-zalobu-proti-prohrane-arbitrazi-se-skodou-transportation
Jak dopadla žaloba netuším, asi se ještě nerozhodlo. Každopádně ČD ty prohrané peníze Škodovce zaplatily.
Já bych o tom docela dost silně polemizoval. Rozhodčí soud byl podjatý a výmluvy Škody na nové TSI normy neskutečně trapné a průhledné (aneb jak vlastní neschopnost na něco shodit).
To je v ČR celkem běžný, jakmile prohraju, tak to bylo podplacený..
Nejde o podplacenost. Psalo se o tom, jak jeden z rozhodčích soudců byl přímo napojený na Škodu i se všemi podrobnostmi.
Co se týče práce rozhodců – nastudujte si, jak probíhá jejich jmenování. Je to stejná muzika, jako když nejmenovaný GŘ ČD odebral, nezaplatil a pak se hrozně divil.
JInými slovy říkáte, že vlastně ten rozhodčí soud byl už od počátku postaven tak, že Škoda prostě musela vyhrát? 😉
Ne, říkám, že domnělá podjatost rozhodců se měla řešit před vynesením rozhodnutí, nikoliv po něm. Po vynesení rozhodnutí už můžete jedině okázale plakat, tak okázale, aby nikdo neřekl, že jste se na celou arbitráž pěkně vy….
Představitelé ČD můžou za to, že Škodovka dodala lokomotivy se 4 letým zpožděním a ještě k tomu bez všech papírů?
ne za to nemůžou, oni můžou za to, že je odebrali a nezaplatili. Za to spoždění můžou jiný normy, které nevymyslel výrobce, psalo se o tym aji tady.. Já bych to přirovnal k bytu, vy by ste si placli, ale změnila by se norma na kotel a majitel by dal nový a vy byste se do bytu nastěhoval a ten kotel odmítnul zaplatit.
O těch normách jsem psal výše. Na ty se Škodovka neustále vymlouvala, ale nikdo mi nenabulíkuje, že změna konstrukce zpozdí výrobu o 4 roky. Fakt ne. Sorry. Zvlášť ne u tak zkušeného výrobce, jako je Škoda. 4 roky je doba, za kterou Siemens vyvine kompletně novou lokomotivu a možná i se všema zkouškama.
A co se týče údajného nezplacení – máte nějaký relevantní odkaz na to, že ČD skutečně nezplatily? Nikde jsem o tom nečetl.
To se pletete, Škoda v té době nebyla zkušený výrobce. Dělat lokomotivy do prostoru RVHP, pak na 10 let přerušit výrobu a potom se pustit do něčeho takového vždycky smrdí průserem. 4 roky utečou jak voda, obzvlášť když tápete. Navíc když vám know-how odejde do důchodu a vy řešíte lokomotivy úplně jinak, než dříve. Tímto Škodu v žádném případě neobhajuji, jen popisuju situaci. Navíc normy TSI Škoda do 380 implementovat nemusela, neb vstoupily v platnost až po objednání těchto lokomotiv, čímž se na ně tyto vztahovat nemusely. Otázkou je však, nakolik by bylo reálné následné schvalování, ale to je už… Číst vice »
„4 roky utečou jak voda, obzvlášť když tápete“
Právě, to je přesně ono. Celou dobu mi přišlo, že konstruktéři Škody tak nějak zkouší za pochodu a ty změny norem jim přišly obrovsky vhod, aby se mohli vymluvit na to, že jim prostě vyvinout tu lokomotivu nejde tak rychle, jak si na začátku myslely. Sledoval jsem to svého času docela podrobně a pročítal diskuze na K-reportu a pod. a těch nových tech. problémů, na které naráželi, bylo spousta.
Jsem stále přesvědčen o tom, že i kdyby k žádné změně norme nedošlo, Škody by ty lokomotivy stejně včas nedodala.
Ne, podle mě za to může škoda, která asi něco požadovala v tom „arbitrážním řízení“. Nevím, jestli ho náhodou vlastně i nevyvolala. Ty nehorázné prachy asi nesmrděly. Jistě že se to hodilo před prodejem jedna miliarda navíc.. Proč ne. Na důchod. Ale ať si hladoví.
Škoda ale nyní nedisponuje odpovídajícím produktem, další 380 již ve stejné podobě vyrobit nelze, ať už kvůli morální zastaralosti některých dílů, především výzbroje, nebo již nedostupnosti těchto součástí. A také třeba kvůli schvalování.
Ale, to je pro mě novinka.
Tak asi i rezignovali na vývoj (respektive postupné vylepšování 380), aby tu lokomotivu mohli stále nabízet…
taky jsem o tym neslyšel, ale tuším, aby nezačla vyrábět vectrony v licenci. Traxxy ne, protože s bombardierem mají ty staré tahanice, jak blokovali rakušáci tu 380 v rakousku a proslýchá se, že za tím bylo aji vedení rakouských drah.
Arbitráž s Bombardierem je dávno pryč. Ale asi byste se divil, jaké veletoče jsou schopné udělat firmy, aby dostaly zakázku, to je z nepřítele rázem partner a naopak. U další zakázky to pak bude obráceně, jak se to zrovna hodí. Nějaký deset let starý lokální spor? Zisk především, akcionářům jsou nějaké slabomyslné spory z minulosti někde úplně v temnotě.
Vzpomeňte na spory o railjety. A šup, pár let uběhne, Žaluda si místo vláčků hraje s baterkama a příští dodávku „railjetů“ nám zajistí kdo? No ano, tehdejší nepřátelé na krev.
A co dodávky pro DB?
Jinak která součást výzbroje je nedostupná? V zásadě jakoukoliv součástku je možné znovu vyrobit.
Pro DB je lokomotiva poměrně znatelně překonstruovaná a navíc jde o jednosystémovou lokomotivu. Vývoj v oblasti výzbroje je zase o 10 let napřed, což je tak zhruba třetina moralní životnosti výzbroje. Mechanická konstrukce může sloužit klidně 50 let, ale výzbroj vždy „dojede“ na nedostatek náhradních dílů. Třeba první Ešusy jsou nyní téměř 20 let staré, ale jejich výzbroje se daří udržovat jen kvůli tomu, že se vyráběly až do roku 2013 s průběžnými změnami, které lze celkem obstojně montovat i zpětně. Každý náhradní díl lze samozřejmě vyrobit, za peníze v Praze dům, otázkou ale je, zda se vyplatí konzervovat stav… Číst vice »
Tak pokud předělali část výzbroje, tak doklepnout to na čtyřsystém (protože např. Washington), by sice bylo práce celkem dost, ale ne zase tolik, navíc by s tím mohli na další trhy. Hádám, je to jen můj blbý odhad, že se bude jednat o v oblasti zdroje z trakčního vedení, zbytek silových obvodů bude asi pokaždé stejný. Možná je ale problém výzbroje někde trochu jinde a uniká mi nějaký drobný a podstatný detail. Měl jsem třeba zato že když už se navrhuje mašina na nejnižší frekvenci jakou ne světové železnici máme, tak k úpravě transformátoru již stačí jen přidávat patřičné odbočky,… Číst vice »
Škodovka se nechová, chovají se představitelé. Vzhledem k tomu, že jeden z hlavních představitelů v době arbitráže nechci říct byl úspěšný ve volbách, ale v povolebním vyjednávání, tak mají voliči (čtěme většinová společnost) o jejich chování asi jinou představu. Jestli má Škodovka utrum netuším, ale její tehdejší představitelé tedy rozhodně ne.
Zajimave je, ze Regiojet nakoupí Vectrony a následně si je koupi CD Cargo a pak ČD. Obdobně to vypadá s traxxy. Tak jdy dojde na dalsiho vyrobce? -)
Regiojet nekoupil žádného Vectrona, pouze si je pronajal do doby, než nakoupí Traxxe.
Správně, vectroně na leasing a ted traxxy za hotové. Musíme si uvědomit, že někde dostali rozum, že novátor dopravy to dělá dobře a veřejně prohlásil, že leasing byla chyba.
Noerf- myslíš, že kdyby jančura začal kupovat 380……
Spíš bych řekl že v dalším kole půjde po rychlíkových dieselech, přece jenom stále si půjčovat od jiné společnosti není asi vhodná dlouhodobá strategie a třeba bude chtít i další linky s problémem poslední míle.
k.s.: To se nabízí vzhledem k plánované expanzi do Českého Krumlova. Nad elektrifikaci trati nikdo neuvazuje. Podobně jako koridor z Plzne misto do Mnichova vede do Chebu.
To bude záležet hlavně na tom, jestli někdo bude breljovce nebo zamračenou prodávat.
380 pravděpodobně ne, spise očekávám variantu nove ctyrsystemove lokomotivy, pokud existuje potenciál na trhu a je ji mozne vyrobit do 100 miliónů Kč s eventuálně nižšími porizovacimi náklady. Problem 380 byl v tom, ze se v nemecku menily normy TSI a v Čechách v te době nebylo možné schválit lokomotivu na rychlost 230 km/hod. (nyní to lze ve Velimi). Pokud by se schvalovala pro rychlost do 160 km/hod, tak by asi nebyl problem. Pokud jsme u rychlosti, tak většina vagónů je stavěna na rychlost 200, na což staci Vectrony (Traxxy 2 maji jen 160). Takze u klasických souprav nelze využít… Číst vice »
380 má maximálku 200 km/h. Jak jste přišel na 230?
V daném komentáři je tolik blábolů, že tím snad ani nemá cenu zabývat.
Omlouvám se je to 200 km/hod.
Navíc rj koupil generačně starší Traxxe. Tento na obrázku vypadá už solidně i po designové stránce.