Části obchvatu Frýdku-Místku hrozí více než půlroční zpoždění

Stavba obchvatu Frýdku-Místku. Foto: ŔSDStavba obchvatu Frýdku-Místku. Foto: ŔSD

Stavební firmy zkoušely novou recepturu pro cementobetonový kryt, ta ale neprošla zkouškami.

Firmy stavící první etapu dálničního obchvatu Frýdku-Místku získaly přes sedm měsíců navíc na dokončení celého úseku. Důvodem má být nejen pandemie koronaviru, ale i nepřístupnost části staveniště. Stavební firmy se navíc potýkají s dalším problémem: musely odstranit část cementobetonového krytu. Ještě na počátku roku ŘSD tvrdilo, že se zpoždění podařilo dohnat.

Prodloužení stavby vyplývá z podepsaného dodatku ke smlouvě mezi Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitelem, sdružením firem Porr, Berger Bau, Habau a Berger Bohemia. Původně měla být stavba dokončena na počátku příštího roku, nakonec je nový termín do 3. září 2022. „Rychlost výstavby ovlivnila pandemie covid-19 či dočasná nepřístupnost části staveniště v oblasti řeky Ostravice. Věc je však stále řešena na úrovni vedení ŘSD ČR a vedení dodavatele stavby, kdy se jedná o urychlení výstavby na podstatné části staveniště, tak aby byl splněn původní termín zprovoznění hlavní trasy až po budovaný MÚK Frýdlantská na I/56, nebo se k němu zhotovitel co nejvíce přiblížil,“ řekl Miroslav Mazal z týmu komunikace ŘSD.

ŘSD na přelomu roku uvedlo, že stavba nabrala mírné zpoždění, které se ale daří zhotoviteli eliminovat. Kromě času navíc získal zhotovitel ještě nárok na další peníze kvůli dopadům pandemie ve výši 85 milionů korun.

Nová receptura kvůli krizi na trhu

Na části dálnice se již objevil zhruba půlkilometrový úsek z cementobetonu, který ale zhotovitel na přelomu června a července zlikvidoval. Podle Mazala šlo o takzvaný zkušební úsek cementobetonové desky z cementobetonového krytu (CBK). „Povinnost položení zkušebního úseku vyplývá již ze zadání stavby. Před pokládkou je povinnost provést zkušební úsek, který ověří funkčnost stroje, schopnosti pokládkové čety a ověření kvality položeného úseku,“ dodal Mazal.

Podle něj zhotovitel ověřoval na tomto úseku novou recepturu pro CBK. „Zhotovitel s ní přišel z důvodu současné krize na trhu se stavebními materiály a z důvodů využitelnosti vstupních materiálů z blízkých zdrojů. Pokládka zkušebního úseku mu byla povolena na jeho riziko a jeho náklady, následně probíhalo vyhodnocení, které vedlo k tomu, že CBK ze zvolených vstupních materiálů nevykazuje ideální parametry a zhotovitel na základě jednání s ŘSD ČR přistoupil k odstranění CBK,“ dodal Mazal. Podle něj šlo kompletně o riziko firem a nový povrch bude podle původních parametrů v dokumentaci.

Aktuálně největší infrastrukturní stavba v Moravskoslezském kraji bude pokračovat i přes zimu. Stavební firmy na dvou etapách dálnice D48 okolo Frýdku-Místku mají nový úsek dálnice v celkové hodnotě 4 miliardy korun dokončit příští rok.

Obchvat Frýdku-Místku po dálnici D48 se buduje bez přestávky na několika místech současně. Stavba vedoucí jižně od města je rozdělená do dvou základních etap, kdy každou z nich staví jiné sdružení firem. Zmíněné etapy dělí řeka Ostravice. První etapu staví sdružení vedené stavební společností Porr od dubna 2018, její součástí je i most přes Ostravici. Druhou etapu staví od září 2019 sdružení vedené Strabagem. Má být hotová v červenci 2022.

Frýdek-Místek,obchvat. Autor: ŘSD

Frýdek-Místek,obchvat.
Autor: ŘSD

Tagy Berger Bau Berger Bohemia D48 D56 Frýdek-Místek Habau Obchvat Frýdku - Místku Porr Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
11 komentářů