Infrastruktura Silniční nákladní doprava Stavebnictví

Podepsáno: obchvat Frýdku-Místku postaví Strabag a Eurovia, stavba začne 25. září

Vizualizace obchvatu Frýdku - Místku. Foto: ŘSD
Vizualizace obchvatu Frýdku - Místku. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne ještě v září se stavbou dlouho plánovaného obchvatu Frýdku – Místku. ŘSD již podepsalo smlouvu se sdružením firem Strabag a Eurovia, za stavbu má zaplatit 1,975 miliardy korun bez DPH.

Podle informačního letáku ŘSD má být stavba slavnostně zahájena 25. září, pak mají stavební firmy 34 měsíců na její dokončení. Řidiči by tak měli na úsek vyjet v květnu 2022.

O obchvatu Frýdku-Místku se mluví přes dvacet let, už v roce 2004 ŘSD získalo souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Přípravy stavby se ale protahovaly. Stavební povolení vydalo ministerstvo dopravy v srpnu 2017, proti němu se ale ještě odvolaly Děti Země, případ se dostal až k Ústavnímu soudu.

Nová silnice, která vyvede dopravu z centra města, vyjde podstatně dráž, než ŘSD plánovalo. ŘSD už loni vybralo na stavbu sdružení v čele s firmou Silnice Group, ta ale náhle odstoupila od smlouvy a ŘSD muselo soutěž vypsat znovu.

Nabídka sdružení Strabag a Eurovia byla o 401 milionů korun nižší než u druhého Metrostavu, který si práce nacenil na 2,377 miliardy korun. V obou případech byly nabídky vyšší, než ŘSD čekalo. Předpokládaná hodnota zakázky byla 1,77 miliardy korun. Stavba bude také současně výrazně dražší než u prvního tendru. Tehdy sdružení Silnice Group, Váhostav a polské společnosti Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów nabídlo 1,339 miliardy korun.

Druhá etapa je dlouhá zhruba čtyři kilometry, jde o úsek mezi silnicí I/56 a dálnicí D48 směrem na Český Těšín. První etapa obchvatu Frýdku-Místku se začala stavět už na jaře loňského roku. Staví ji sdružení firem vedené Alpine Bau.

Frýdek-Místek,obchvat. Autor: ŘSD
Frýdek-Místek,obchvat.
Autor: ŘSD
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Eurovia je jeden velký průser…kdo se aspoň trochu zajímá o to co se kde staví a kdo je zhotovitel stavby tak mi dá za pravdu. Druhá věc je kontrolní činnost Ř.S.D.

Jiří
Host
Jiří

Podle toho, jak dlouho už to takhle ruku v ruce mezi těmito dvěma sdruženími funguje to vypadá na nějakou tajnou domluvu…

Jiri
Host
Jiri

Kolik je tam planovano mostu? Vzdycky kdyz slysim Eurovia (byvala ODS – dopravni stavby ostrava), tak pocitam mrtve 🙁

Jan
Host
Jan

Na jednu stranu při pohledu na mapu ČR je to úspěch. Na druhou stranu bohužel to spíš podsune problém pod nos někomu jinému. Stejně jako prodloužená Rudná. Oreze město, klidové zóny, rezervace. Jako kaňon Morávky. Je fakt, že tady to není moc kam posouvat. Nepoužívají se u nás povrchové tunely. Viz prodloužená Rudná. Zajímavé, že v Rakousku jsou ty dálnice většinou jsou nějak citlivěji udělané. Čím to, plánováním? Přípravou? Penezma? Jejich pečlivostí..

Ulafme
Host
Ulafme

Naprosto tragická záležitost, ale hlavně ať už je konečně hotova. Jen prostě nechápu, jak mohl někdo tento paskvil schválit. Tak doslovné vyjádření slova „obchvat“ žádná jiná stavba tohoto druhu v ČR naštěstí nanaplňuje. Protože Frýdek (to je ta část F-M vpravo od řeky Ostravice) bude D48 pouze obcházet, bez možností napojení na směr Olomouc a rovněž na Ostravu nebo Frýdlynt n. O. po D56, resp. I/56. Všechna doprava tak bude muset jet z Frýdku přes Místek po nynější I/48 až k MUK u Tesca a tam se rozdělí; stejně jako dnes! A další „drobnost“, že rovněž nebude možné odbočit z… Číst vice »

FlyingJ
Host
FlyingJ

Obchvaty se staví primárně pro tranzitní dopravu – a pro dopravu do a z Frýdku a napojení na dálnice jsou stávající čtyřpruhové podle mého dostačující. Ono při pohledu na mapu se obchvat nedal naplánovat o moc jinde.

Ulafme
Host
Ulafme

Neměl se plánovat jinde, ale jinak.
Proč nejsou větve D48/D56 směr Ostrava a opačně?
Proč není křížení D48 s II/477?
Proč není křížení D48 s II/648?
Když jsou ty obchvaty primárně pro tranzitní dopravu, tak proč potom bude veškerá doprava z a do Frýdku (cca 30.000 lidí + přilehle obce!) TRANZITOVAT přes Místek?

Ulafme
Host
Ulafme

Jako vždy si rád přečtu alespoň jeden názor toho, kdo dává mínus…

xman
Host
xman

MÚK s II/477 i II/648 by těžko vyšlo jako ekonomicky odůvodnitelné, plus by pravděpodobně nesplňovaly min. vzdálenost od nejbližších navržených MÚK.
Navíc si nemyslím, že by celý Frýdek používal pro přístup D48 cestu přes Staré Město nebo výpadovku na Dobrou, když může použít dostatečné kapacitní a rychlý průtah městem, který nezmizí. Jen na něm podstatně klesnou intenzity.
Obyvatelé ulic Jamnické a Slezské by asi nebyli moc nadšeni.

Ostravák
Host
Ostravák

Souhlasím. Bohužel tento způsob projektování dálnic a silnic je v ČR rozšířený. Začínáme mít pomalu nejhorší silnice z okolních zemí.

Poudy
Host
Poudy

Tak vzhledem k tomu, že jim tam na ty jejich crcky po městě zůstane vcelku důstojná infrastruktura, tak bych se tam toho tolik nebál. Ale máte pravdu v tom, že toho napojení z 56 na 48 do Olomouce trošku škoda je, bude to taková zbytečná otrava se tam šourat městem jako dřív.

smart
Host
smart

Já tedy nevím, ale napojení z D56 na D48 je snad vyřešeno stavbou první části obchvatu ne? Viz leták ŘSD: https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/79/infoletak_d48-fm-obchvat-I-etapa.pdf

Error
Host
Error

Ne tak uplne, pouze smer Ostrava-Cesky Tesin a opacne. Jizda z D56 na D48 ve smeru Novy Jicin bude mozna opet jen pres mesto, jako je tomu nyni.

FlakY
Host
FlakY

Protože se dříve plánovala kapacitní silnice I/58 ve čtyřpruhu s MÚK (podobné jako obchvat Třince, propojení HK-Pardubice) až po Ostravu s křížením R56 a napojením na II/477 do Kunčic. Z toho už sešlo a kromě tunelu budou všude kruháče.
Někdy se to dodělat může, ale otázkou je za kolik peněz. Prostor pro další větve tam není…
A další nedokončená cypovina je na obchvatu Čes. Těsína, kde máme kruhový objezd a úzké hrdlo v podobě dvoupruhového hraničního mostu přes řeku Olši. Přitom už rychle pokračuje příprava projektu kapacitní 4 pruhové silnice S52 z Bílska do Krakowa.

Miro
Host
Miro

Tak teď už jen doufejme žo to Eurovia postaví pořádně a ne jak vlnitou dálnici u Ostravy…..pozor na studený odval nebo jak se to jmenuje….

Lip
Host
Lip

Eurovia dalnici v Ostrave nestavela, ale bohuzel koupila firmu IDS Ostrava, ktera v tom mela prsty! Myslim si, ze dodnes si nadavaji, ze ten nakup Eurovia udelala.

a8n
Host
a8n

Ne IDS, ale ODS-DSO.

Jiří
Host
Jiří

Já bych je zase tak neomlouval. Stačí si projít pár dokumentů a jsou tam stejná jména, takže je více než jasné, že po průšvihách ODS-DSO se „jen“ přejmenovali a przní dál plno zakázek jako Eurovia – ti stejní lidé.

xman
Host
xman

Tak samozřejmě koupili firmu i s lidmi a část z nich tam působí dodnes. Ale rozhodně Eurovia CS není lokální firmička z MS kraje, ale jako jedna z divizí patří pod křídla VINCI (čti „vansi“), jedné z největších stavebních společností celosvětově. Sídlí ve Francii.

Jiří
Host
Jiří

To je nějak v rozporu s tím, co jsem napsal? Já konstatoval, že to jsou stále stejní lidé, stále stejný způsob „práce“ (hlavně přeprodávání) a stále stejné „výsledky“ (špatné)… A už bylo blbé, že se pořád státní zakázky i přes plno problémů zadávalo dál ODS-DSO, tak se na budově změnila cedule a stavby dražší než v německu a méně kvalitní než v africe se dál realizují přes nový název, navíc za neúměrný čas (co trvá v rumunsku týden se tady dělá půl roku).
Jen mě udivuje, že kontrolní mechanismy ještě nevyloučily jakékoliv další zadání zakázek tomuto subjektu.

Andrej
Host
Andrej

Nesmyslné a neodůvodněné odvolání spolku Děti Země, resp. pana M. Patrika, které se dostalo až na Ústavní soud, nejen že spůsobilo dlouhé spoždění a tedy prodloužení vedení šíleného množství kamionové dopravy středem města, ale také přímo spůsobilo státu škodu přes 600 milionů korun (rozdíl mezi původním tendrem a současným).

Často se objevují názory, že kdyby si ŘSD dělalo svoji práci pořádně, M. Patrik by si neškrtnul. Není to pravda. Odvolací správní řízení i soudy ŘSD vyhrává. Ale už jenom to, že proběhnou odvolání a posléze soudy, které ŘSD vyhraje, stojí obrovské množství času, peněz a životů.

Jakub W
Host
Jakub W

a jak to je v německu? při 80% vykoupených pozemků a většině dokumentů staví? a pak se soudí? my se nejdřív soudíme a pak stavíme (že je to dražší a víc mrtvých když se na stavbu čeká přeskočím)

Josef Sandr
Host
Josef Sandr

Když jste věděl, že je to odvolání tak neopodstatněně a nesmyslné, tak by přece bylo zamítnuto ihned. A ne po dlouhé době. Spíše to nemuselo být na první pohled až tak jednoznačné. Právo na odvolání však musí existovat. Já jsem schopný uznávat to, že DZ vždycky nemají pravdu. Ale s navýšením ceny v tendru nemají nic společného, pokud to konkrétně s odvoláním nesouviselo.

Ulafme
Host
Ulafme

Demagogie prvního stupně:
„tak by přece bylo zamítnuto ihned“ – opravdu? U českých soudů? V roce 2018 byla průměrná délka správního řízení 458 dnů!
„Právo na odvolání však musí existovat“ – opravdu? A že právě díky těmto „notorickým odvolávačům“ je ta délka řížení taková, to s tím nemá vůůůůbec nic společného.
„DZ vždycky nemají pravdu“ – opravdu? A kdy ji v souvislosti s nějakou dopravní stavbou měli?
„s navýšením ceny v tendru nemají nic společného“ – opravdu? A kdo tedy? Ničeho nedosáhli, pouze tu stavbu zdrželi o několik let. Takže navýšení nákladů jde pouze na jejich vrub…

PetrD
Host
PetrD

Z nadpisu a textu (kromě konce) nabyva čtenář dojmu,ze se obchvat začne stavět teprve ted. Přitom na konci je zmínka ze článek pojednava jen o druhé etape 😀 , první se uz rok stavi.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince