Brno ukázalo, jak promění nebezpečnou křižovatku mezi Komínem a Bystrcí
Vizualizace nové křižovatky v Brně - Bystrci. Foto: Sagasta
Město a kraj počítají se zahájením stavby v roce 2024.
Město a kraj počítají se zahájením stavby v roce 2024.
Každopádně zastávka šaliny chybí a Komín o ni stále stojí. A podle visualizací by se tam v pohodě vešla. Kromě bydlení, co se tam v prostoru bývalého kamenolomu postaví(také je vidět ve visualizaci), se tam chodí na nákupy a do přírody. Aby všichni přestupovali o zastávku dřív na trojejbus a pak ještě šli docela daleko, nebo aby chodili k nákupáku od terminálu Zoo by byl mazec.
Spojka, zvlášť když má v kamenolomu vyrůst rezidence jako prase…
Konečně! Vždyť se o tom mimo-úrovňovém řešení mluvilo už před padesáti lety, když se stavěla šalina (tramvaj) do Bystrce. Od Mendláku až nahoru do Bystrce nemělo být jediné křižení s auty. A tohle je jeden z nedodělků co nám denně ztrpčuje život.
A to to bývalo mnohem horší, když nestál samostatný most pro šalinu a koleje vedly napříč silnicí!
Nesmysl a vyhozené peníze. Proč má 80% obyvatel Bystrce stále potřebu denně jezdit do centra autem? Za ty prachy můžeme postavit 100km cyklostezek.
Se jich zeptejte…
Protože je to autem lepší než sedět 30 minut na studených sedačkách v šalině, která věčně netopí 🙂 😁
Až bude komunální podnik poskytovat služby na úrovni 21.století a nebude vynechávat spoje, resp. nabídka spojů bude odpovídat městu velikosti a významu Brna, a MHD bude pro občany města Brna, které městu odvádí nemalé daně, zcela zdarma, tak pak obyvatelé Bystrce, jakožto i jiných městských částí, zajisté rádi přestoupí z osobních automobilů do prostředku veřejné dopravy. Osobně jezdím po Brně už jen výhradně autem (případně na skůtru, který jsem si nejen pro tento účel pořídil), protože jakékoliv využití MHD za posledních pět let mě stále více a více přesvědčovalo o tom, že to má do kvalitní MHD opravdu daleko. A… Číst vice »
Musíte být neobyčejný smolař, já jedu trajfem denně nejmíň 2x a spadlé faje zažiju tak dvakrát do měsíce…
Ono v Bystrci moc pracovních míst není, takže lidi jezdí do práce jinam. A ta křižovatka je špatně i z pohledu křížení šaliny s trolejbusem. Od začátku.
Hm, a nebylo by řešení této oblasti citelně jednodušší kdyby se nad úroveń terénu (estakáda) vytáhla šalina? Ta tam totiž nemá žádné větvení a tak, prostě straight-through… a celkem by to zjednodušilo i situaci u zastávky ZOO…
Bohužel netuším jak by to vycházelo cenově, a jistě by bylo třeba se věnovat odhlučnění (bezstyková kolej, prosklený (polo)tubus…) ale jak říkám, zdá se mi že by to vyřešilo víc než jeden kruháč…
Opakovat chybu ze Žabovřeské by bylo víc než trestuhodné. Původně tam byl oblouk s návrhovou rychlostí 60 km/h. Kvůli šplhání nahoru a dolů je rychlost výrazně nižší. Přitom se křížení s VMO dalo vymyslet i jinak, zejména když silnice přichází seshora.
No je třeba si všimnout, že kruháč je i přes směr hlavní silnice na Bystrc ne jen nad šalinou. Směr na Bystrc snad měl být původně pod úrovní terénu a asi šalina měla být nad úrovní terénu a nebo oboje nad. To by byly delší mostní objekty, takto jsou to jen dva kousky kruháče nad šalinou směrem na Bystrc a zbytek je jen na náspech.
No, a kdyby po „nastoupání“ už se dál pokračovalo (vodo)rovně? Až po místo kde trať „protne“ uroveň terénu při stoupání k zastávce Přístaviště?
Tramvajový most je násobně dražší, než silniční, navíc pro šalinu jsou utáhlejší parametry, což by značně prodloužilo celé těleso a na to už tam místo není. A samozřejmě hlavním důvodem je hluk, který je už mimo mosty problém, zvlášť když se tu m jezdit maximálkou
Bydlím hned naproti, a to zrušení šalinové zastávky je teda hrozný nápad.
Jenomže tahle nová křižovatka vyřeší jen 50%problému a to směr od a do Kníniček, ale rozhodně ne do Bystrce, kdo tudy jezdí moc dobře ví, že když se ve špičce už konečně prodere přes tuto křižovatku, tak opět hned uvízne za řekou na odbočce ke kostelu, kvůli protijedoucím vozidlům a přechodu pro chodce a při jízdě k přehradě u přechodu pro chodce, který je dost frekventovaný kvůli přestupnímu uzlu městské dopravy ZOO. Pokud někdo nezačne přemýšlet i nad tímto (zatím sem to nikde nezaregistroval), tak celá tato křižovatka nemá téměř vůbec žádný smysl, protože celý (většinu) problém posune jen o… Číst vice »
Jasně, že Komín. Taky jsem se chtěl ozvat. To je na autory článku. Každopádně součástí přestupního terminálu Bystrc – Zoo byl kdysi i podchod(kromě přechodu), který je nyní zaslepený v úrovni povrchu.
Tak snad nepřijde žádný přitroublý šetřílek a nezprzní to jako Miletu v Hradci.
Dobrá poznámka! Smutné navíc je, že intenzita dopravy u Milety je vyšší…
Jedno je jistý. Stavba rozhodně v roce 2024 nezačne.
Stavba může začít jakkoliv, aby bylo naplněno stavební povolení. A vůbec se nemusí jednat o něco, co je pouhým okem neznalého občana vidět. Takže ano, v roce 2024 stavba začít klidně může, ale hotovo může být klidně v roce 2124 🙂
Dálnice a dálniční stavby jako je tato podle mě do města nepatří a to jak v Plzni (rondel), tak v Praze (např. Pražského povstání) tak i v Brně. Pokud budeme takto podporovat automobilovou dopravu, nedivme se, že pak lidi dojíždějí do práce autem. Ta silnice by si zasloužila přebudovat, ale ne tímto způsobem.
Vírský vodovod DN1100 zmenšit, protože na vesnici stačí DN125, maximálně dvoustovka.
Taky to bude zase sláva, až se to bude bourat 🙂
De facto je to ve městě, ale reálně je to kapacitní spojnice mezi velkým městem (Brno) a menším městem (Bystrc – najděte si, kolik má obyvatel a jak je reálně daleko od centra Brna). Na místě mimo zástavbu. Jasně, bývala to tam idyla. Já jsem jako dítě s babičkou vystoupil na zastávce Kamenolom a šli jsme přes lávku procházkou k její sestře na Heyrovského a pak krmit labutě na lávku u ZOO. Ale tehdy to sídliště končilo nahoře u staré dálnice a nejezdily tudy desetisíce lidí, co tam jezdí dnes. A to nejenom nahoru do Bystrce a na Kamechy, ale… Číst vice »
Individuální doprava do práce ze směru od Kuřima se dá pochopit, z Bystrce/Kamechů je ale naprosto zbytečná.
Souhlasím s tím, že se z Bystrce (případně Žebětína a Kníníček) dopravuje nesmyslné množství lidí do města individuální dopravou, přičemž MHD je velmi kvalitní.
Nicméně je nesmysl neřešit tuhle podělanou křižovatku, která stála za h**** vždycky. Na omezení automobilové dopravy pro pouhé dojíždění do města se budou muset najít jiné nástroje…
Současná jízdní doba d10 z Ečerovy na rolu je půl hodiny. K tomu připočtěte docházkovou vzdálenost, bydlíte-li v sídlišti, případně dalších 15 min., pokud cesta začíná někde na Kamechách. Bastr už je prostě od centra, případně od cíle cesty moc daleko. Změnit to může buď rychlošalina, nebo napojení železnice (od SL)
Mně by přišla velice zajímavá varianta lepšího kolejového napojení bystrce něco takového:
Královo pole, nádraží – Tylova – Technologický park – Komín, sídliště – Zoo
https://mapy.cz/s/petevehovo
A jako převážná čast trasy v tunelu, nebo probouráme ulice, les a v kritickém úseku stoupání přidáme ozubnici?
O kolik rychlejší je to ve špičce autem? Jak dlouho trvá najít parkovací místo? Na Českou je to 24 minut. Úspora při cestě autem je tak v řádech minut, navíc bez nervů a zodpovědnosti.
Použití auta může mít svoje opodstatnění, samozřejmě, ale v takových 70% nemá!
Je neuvěřitelné, že v tomhle místě takto složitou, drahou (ale samozřejmě kvalitní ) křižovatku udělají a před tím plánovaným novým vlakáčem jsou kromě jedné naplánované samé standardní světelné křižovatky. Kocourkov hadra.
Tak ona by ideálně doprava neměla vést kolem toho hlavasu, ale měla by se posunout směrem na jih, jak bude okruh. Tam by pak měla vést doprava spíše na nádraží a případně ta, co jede přímo do okolí. Ale jako samozřejmě bůh ví, kdy bude okruh hotový.
A co ten Vírskej vodovod v hobasu? Jak to loni u kamenolomu dvakrát prasklo.. no nechtěl bych na tom hutnit ty náspy! 😀
Každopádně bude potřeba doplnit schody z té lávky na zastávku trolejbusu směr centrum.
„Pětipaprskový kruhový objezd“ je v překladu do češtiny „pětiramenná okružní křižovatka“ (viz TP 135 a ČSN 73 6110). Snažme se držet odbornou terminologii.
A jak se to říká u tramvajové trati? Když je křižovatka čtyřramenná a koleje vedou jen do 3 směrů?
V Plzni se rozhodli jít opačným směrem. Přesně takovou krizovatku, která funguje už několik desetiletí, chtějí zasypat a místo ní udělají klasickou, úrovňovou, bez kruháče.
To se přeci nevylučuje, v obou případech jde o poměrně odlišný kontext místa, jak to již níže trefně popsal Ryk Mat.
Pochopitelné je to hodně těžko.
Ano, hloupost, ale jde o pozemky…..Rondel v Plzni je fajn a rozhodně zrychluje dopravu.
Připojení Bastru (a Žebětína) na D1 Hitlerovou dálnicí by udělalo lepší službu. Tuhle křižovatku bych začal stavět teprve poté, co budou vypořádány nebo staženy všechny námitky proti D43. Do té doby ať kverulanti stojí pěkně v kolonách.
Generalizace je nehezká sviň.
Já bydlím v Bystrci, na D43 vidím pomalu z okna, chci ji, a zároveň chci tento kruháč.
Co mi doporučujete (kromě odstěhování se)? 🙂
Jakože, dálnice vyřeší vnitrobrněnskou dopravu? Kdo potřebuje na dálnici do Prahy, jede přes Hitlerku už dnes. Cestu z Bystrce na KrPole to opravdu nevyřeší. Stejně tak cestu na dálnici směr Ostrava a Bratislava. D43 je pro tranzit, pro Bystrc lokální význam moc nemá.
To tedy má, ty kolony, co se teď vlečou přes Kohoutovice, by to objely po dálnici. Budeme muset v Kohoutovicích přidat semafory, kde od Bystrce a Kamechů bude zelená 10 sekund (jednou za 5 minut).
Ona je křižovatka u Kamenolomu na cestě přes Kohoutovice? Ty kolony od Kohoutovic u zcela jiné křižovatky u Žebetína, jsem dány opět vnitrobrněnskou dopravou, nikoliv tranzitem. Najíždět každý den deset dvacet kilometrů na víc, aby někdo cosi objel v rámci města, to opravdu nikdo moc dělat nebude.
Pro cesty IAD do jižní části Brna by celkem měla.
A stát v koloně na D1? Ani, do jížní části Brna z Bystrce, myslíte zřejmě Komárov, tak zas tolik lidí nejezdí, aby to ospravedlnilo dálnici, jako řešení problémů místní dopravy.
Tak ausgerechnet do Kéniku by to chtělo postavit jinou komunikaci – kolem medlneckého letiště. D43 by odlehčila celému údolí Švarcavy, tedy pro cesty do jižní/jihozápadní/jihovýchodní části města. Existují obavy, že ani rozšířená Žabovřeská stíhat nebude. Dnešní napojení na D1 je mizerné – přes zmršenou křižovatku u Baltisbergera, kruháč na Veselce a pak buď na Popůvky, nebo přes Bosonohy a dvoje světla.
Jenže ta nebude dřív, než ten kruháč. Na cestu do Prahy se tama jet dá. Rozhodně lepší, než to pokoušet ve špičku přes Pisárky. Směr Ostrava či Bratislava, to si moc nevyberete. A na Svitavy, není třeba jet přes KrPole, ovšem tomu Kamenolomu se vyhnete jen s místní znalostí a s malým osobákem. Schválně nebudu psát kudy přesně, už tak tam ta zkratka místním z nepříjemňuje život dostatečně.
Tak to jste těžce na omylu. Pro Bástr má D43 dopravní význam pro cesty všude jinam, než do širšího centra+KrPole. Např. poměrně dost lidí dojíždí do všeho možného okolo D1, kam se sockou nejde moc efektivně dostat. Nemluvě o cestách kamkoliv mimo Brno, kde dostat se dneska ve špičce z/do Bástru je megaopruz.
Takže vlastně potvrzujete co říkám, že pro vnitrobrněnskou dopravu to příliš významu pro Bystrc, děkuji, těžko tedy mohu být na omylu. Možná jste jen nepochopil, co jsem napsal. Většina dopravy je tam je vnitrobrněnská. Těmi cestami do míst kolem D1 myslíte co? Na Černovickou terasu? Linka E50. Ke Kampusu? Linka 50. Kam ještě všude možně dojíždí na jih kolem D1? Nebo se domníváte, že se jezdí přes Kohoutovice do širšího centra Brna nebo na dálnici? Zkuste se prosím na tu mapu podívat pořádně, nebo ještě lépe pořádně číst příspěvky jiných a zamyslet se napřed, děkuji.
Největším problémem Brna je vnější doprava, tedy taková co má jednu stranu dopravního vztahu (zdroj) v Brně (nejčateji centrum, nemocnice apod.) a druhou (cíl) někde v zázemí (v tomto směru tedy Kuřim/Tišnov/Jinačovice apod. – ale taky třeba okrajové části jako Bastr, Kniničky nebo Žebětín) A v tom případě rozumně postavená D43 pomůže více než převelice.
No a kdyby nedejbože měla být 43 v tramtárii za přehradou, tak v tomto nepomůže vůbec… jako neuškodí, to ne, ale nepomůže, a za ty prachy… vyřeší jen tranzit. 🙁
Ona je otázka, jak moc tohle odstraní kolony…ty kolony se dost možná přesunou na jiná místa, kde je teď provoz plynulý.
Pěkný, prakticky přesně to co se v Plzni zasype a předělá na úrovňové…
Totálne bariérové riešenie pre cyklistov, akože očakával by som trochu premýšlania nad stavbou, ktorá má slúžiť desaťročia…
V čem je to bariérové? Že to nepůjde střihnout na prase, ale bude potřeba dodržovat pravidla?
Na obrázku č.2 je lávka pre peších, ktorá je napojená na existujúcu cyklotrasu a teda predpokladám že bude aj pre cyklistov. Mne to teda „totálne bariérové“ nepríde.
Vážně je ta lávka a zejména příjezdové rampy dostatečně široké pro jízdu na kole?
I se souběžným pohybem chodců?
Když chci z Bystrce jet třeba k ZOO, buď musím u zastávky Bystrc,ZOO jít pěšky přes lávku (sesedat z kola se chce málokomu), anebo si dám takovouto velkou zajíždku, o kus větší než auta.
Tak musíte mít ohled i k jiným účastníkům provozu, nejste v Brně sami, cyklisti.
A ten ohled dají najevo tak, že pro nedostatek místa se budou za nimi tvořit kolony, protože je nepůjde rozumně předjet, nebo tak, že se nechají ohrožovat od hňupů co je klidně ohrozí, protože na nikoho ohled neberou, za to vyžadují od jiných? Automobilisti také nejsou v Brně sami. A ne, na kole nejezdím.
Podľa vizualizácie je lávka aj rampa širšia ako samotný chodník, ktorý vedie okolo Kníničskej. Keď sa tam teraz dokážu vmestiť aj chodci aj cyklisti, prečo by sa nepomestili na lávku? Problém by mohlo mať zopár ľudí so stúpaním, ale ako už bolo nižšie poznamenané, ak idete do Bystrca alebo okolia, vystúpať na lávku takýchto rozmerov musí byť brnkačka. Príklad so Zoo som úplne nepochopil, ale tak podľa mapy.cz je vzdialenosť medzi zastávkou Bystrc Zoo a terajším prechodom cca 700 metrov, vzdialenosť medzi Bystrc Zoo a novou lávkou cca 830 metrov (zarovnané podľa Letenskej lávky). Takže ak idete z Bystrcu a… Číst vice »
Oprava – súčasný prechod je dokonca ďalej, asi 770m od Bystrc Zoo, takže vo výsledky rozdiel skoro žiadny..
700 m je odbočka pre autá, ale tak tade snáď cyklisti do zoo nejazdia..
Mgr.Pavel asi myslel lávku přes řeku, co je přímo u zastávky ZOO.
Áno, myslel tu lávku pri Bystrc Zoo.
A ak som ho pochopil správne, tak cez ňu do zoo nejazdí, ale obchádza to dookola cez križovatku Kníničská x Bystrcká.
Ja by som aj súhlasil, keďže štveranie sa do kopca odrádza, ale v kontexte lokality tej križovatky, ktorá je sama o sebe pomerne kopcovitá to nevidím ako až taký problém. Ktokoľvek tam bicykluje zažije oveľa väčšie stúpania. Ale hej, viem si predstaviť že by sa tam implementovalo úrovňové riešenie pre cyklistov.
Jaký kopec? Vždyť je to ani ne 10 metrů, vyšší kopce mají i v Holandsku.
A jak správně píšete do samotné Bystrce je to daleko větší stoupák.
Snad bude kruhový objezd dostatečně velkorysý, aby se na něm nezasekl kamion či například kloubový nebo jiný velký autobus. Ta betonová svodidla mohou být omezující…ale tak snad bude šíře pruhu dostatečná.
Ve vizualizaci nicméně vidím několik dalších námětů k zamyšlení:
– není tam trolejové vedení pro trolejbusy
– není tam tramvajová zastávka Kamenolom
– není tam zastávka Kamenolom směr Bystrc pro autobusy/trolejbusy
– chodník „podél řeky“ by mohl být přívětivější pro lidi a oddělený od silnice nějakou zelení, když už se to bude celé předělávat
Tramvajová zastávka Kamenolom se má myslím zrušit.
Ano.
Proč?
Podle všeho by se v kamenolomu nějaká obytná budova (možná i více) a současná zastávka Podlesí by se měla posunout blíže k Bystrci.
A ke Klimešum se bude chodit pěšky. Přes 20 krucánků.
Tak tomuhle tleskám! Jedna z nejhorších křižovatek, kterou znám. Velmi promyšlené řešení, snad se to podaří dotáhnout.
Z vizualizace to vypadá spíš na vytvoření náspů pro silnici než zanoření samotného tram. tělesa… No, jsem na to zvědavý, takto to vypadá dobře!
Co mají stále všichni s tím zanořováním tramvaje. Jak by to asi provedli? Viděl někdo aspoň mapu, když už to tam nezná? Nebo ta šalina má být podvodní?
Šalinoponorka?
To by pak byla asi spíš Šalorka? 😀 Nebo by v řece mohl být prosklený tunel pro šalinu. Ať z toho ty cestující něco mají. Něco jako průjezd akvárkem 😀
A to bysme předehnali Pražáky – ti měli podvodní metro jenom o povodních .-)
V podstatě se nemusel rubat ani ten tunel Kamenomlýnská, stačilo zrušit šaliny do Bystrce a v Pisárkách udělat přestupní stanici na ponorky. Z Prýglu by vždycky podle jízdního řádu upouštěli, aby bylo dost vody pod kýlem…
Já to tam znám velice dobře, protože jsem odtud. Po pravdě; zanoření šaliny byla první věc, která má při mých laických úvahách o řešení křižovatky napadla. Na první pohled by to bylo nejsnažší řešení. Prakticky asi ne, ale určitě to není technicky neřešitelná záležitost
Tak tomu rikam wow, proste krasne architektonicky i urbanisticky. Tak snad uz je to vse zaneseno v nyni (do)projednavanem uzemnim planu Brna. Je tu nekdo, kdo je ma v teto lokalite nastudovane a muze to potvrdit?
A Plzeň (přesněji řečeno magistrát) chce Rondel zbourat…
A obě rozhodnutí jsou správná. V Brně se jedná o lokalitu vzdálenou od orloje na Náměstí Svobody 6 km. V takové vzdálenosti od plzeňské katedrály jsou Černice, Litice a Valcha. Rondel je od katedrály vzdálen 900 m. V Brně se bude stavět v území stabilizovaném bez prostoru pro výstavbu v okolí křižovatky. V Plzni se jedná o rozvojové území v širším centru, které by současné monstrum z hlediska kvality života degradovalo na úroveň indického subkontinentu. V Brně se jedná o zkapacitnění spojení rozvojového území s centrem města. Plzeňské řešení je naopak vedeno snahou o vytěsnění dopravy do nově postavených komunikací, bez nějž… Číst vice »
Sice máte pravdu s měřením vzdáleností ke kostelu co jste si vybral, jenže… Jenže v Plzni je mnohem blíže centru mnohem větší bariérou průtah, částečně vedoucí i původním sadovým okruhem…. Nepřekročitelný mimo jednu křižovatku, bez chodníků, s cestičkami a přebíhacími místy kde je to pro chodce o život. Rondel je proti tomu zlatý a hlavní proud vozidel nemusíte míjet úrovňově / nemusíte je co chvíli brzdit a nechat rozjíždět na světlech…
Dle nejoptimističtějších odhadů obhájců zasypání Rondelu v Plzni klesne v místě po dostavění západního obchvatu doprava o 1/3. Dle údajů města Plzně zde momentálně na komunikaci s kapacitou 1200 projíždí ve špičce 2272 vozidel. Kapacita komunikace se po plánované rekonstrukci rapidně sníží (není vyčísleno, zhruba o 1/2 až 3/4) zúžením o jeden pruh a třemi novými světelnými křižovatkami. I při stávajícím řešení by tedy po otevření všech nových komunikací a ideálně třetinovém snížení intenzity dopravy byla komunikace významně přetížená, nemluvě o schváleném záměru zrušení Rondelu. Ne, takový návrh jednoznačně není správný. Jen připomínam, že alternativní komunikace pro část severního předměstí… Číst vice »
Myslím, že Ryk Mat to vysvětlil zcela logicky. Takové monstrum nemá v blízkosti centra co dělat a je nesmysl promrhat tolik prostoru na okružní křižovatku. Takže já naopak doufám, že záměr ji zbourat vyjde.
Já ale neměl zájem vyvolat diskuzi o Rondelu v Plzni. Já se jenom snažil vysvětlit, že se jedná o naprosto odlišné problémy.
Jsem zvědav na parametry (poloměry oblouků a šíři komunikace) toho kruháče. Aby to tam dobře vytočily i kamiony..
Nemyslím, že tam někdo chce kamiony – i dnes, pokud tamtudy vede objížďka, tak kamiony posílají až přes Kohoutovice.
Chce, nechce… v některých případech tam ten kamion musí.
Unihobby zcela určitě ano, vozí jim zboží. A překládat to na 10-15 dodávek zabere ještě víc místa a propálí ještě víc nafty.
to se tam jako fakt všechno vejde!?
Soudě dle vizualizace bude oproti současné křižovatce kruháč posunut severně skoro až o 100 m (zatímco benzínka je teď, při pohledu od centra, za křižovatkou, bude před MÚK), a tam už je místa víc.
Aha, to jsem si nevšiml.
Včera bylo pozdě, už aby to stálo.