Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

V Brně otevírá první část Žabovřeské, začala stavba druhé etapy

Otevření 1. etapy Žabovřeské. Foto: ŘSD
Otevření 1. etapy Žabovřeské. Foto: ŘSD
Druhý úsek přinese dlouhou výluku tramvaje, plně průjezdný bude v roce 2024.

Řidiči v Brně dnes večer projedou poprvé po novém úseku Velkého městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Začala současně stavba druhé etapy, která omezí i výrazně na téměř dva roky provoz tramvají.

První etapa vyšla na 416 milionů korun, zakázku získalo sdružení Strabag a Imos. Řidičům zatím prvních osm set metrů nepřinese zásadní úlevu, k odstranění hlavního úzkého hrdla na trase dojde až po dokončení druhé etapy. Rozšiřování trvalo dva roky.

Ředitelství silnic a dálnic zprovozňuje ve čtvrtek 17. prosince I. etapu stavby I/42 Brno VMO Žabovřeská a současně zahajuje výstavbu II. etapy. Stavba je součástí Velkého městského okruhu v Brně. Realizací první a následně druhé etapy tohoto projektu bude odstraněno úzké hrdlo mezi dvěma již vybudovanými úseky – stavbou MÚK Hlinky a VMO Žabovřeská mosty, kde je trasa omezena řekou Svratkou a příkrým skalním svahem Wilsonova lesa.

„První etapa prací zahrnovala úsek od mimoúrovňové křižovatky Kníničská po Kamenomlýnský most. Došlo zde k rozšíření stávající dvoupruhové komunikace na dělený čtyřpruh, úpravě ramp mimoúrovňové křižovatky, opravě stávajícího silničního mostu a k výměně a doplnění protihlukových opatření,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Rádek Mátl. Postavena byla také nová obslužná komunikace a proběhla rekonstrukce tramvajové trati.

I. etapa Žabovřeské. Foto: ŘSD
I. etapa Žabovřeské. Foto: ŘSD

Druhá etapa přinese omezení tramvají

Pro řidiče dnešní otevření jednoho z úseků znamená i uzavření ulice Fanderlíkova a obslužné komunikace, která byla využívána pro jízdu směrem z Bystrce do Pisárek. V souvislosti s uzavřením Fanderlíkovy bude lokálně zúžen průjezd po Žabovřeské ve směru od Královopolského tunelu.

Podstatně větší rozsahem i náklady bude druhá etapa. Ta bude znamenat rozšíření dvoupruhové silnice na čtyři pruhy. Silnice zabere místo tramvajové trati, která bude vedena nově tunelem. Po dokončení celé stavby bude plynulý provoz v celé severozápadní části města až po výjezd z Husovického tunelu. Stavba za 2,03 miliardy bude hotová v roce 2024. Kvůli stavbě musí řidiči počítat s omezením, které zůstane stejné jako dosud. Až na výjimky bude průjezdný jeden jízdní pruh v každém směru.

Trasa II.etapy VMO Žabovřeská
Trasa II. etapy VMO Žabovřeská
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel

Konečně

Jaaa

Užší už to postavit nemohli?

Kebab

Možná to z fotografie klame, ale taky si úplně neumím představit, jak projede sanitka uličkou vedle kamionu…

Kebab

Klame: https://youtu.be/b0fko-e_HvY?t=227 Ulička se ovšem bude muset dodržovat opravdu důsledně.

cracatit

Zajímaly by mě tři věci, které jsem se nikde nedověděl:
1. Proč je obslužná komunikace obousměrná, když není kam sjet, to je dočasný stav? Trvale to nedává smysl, když se odsud nedá od Pisárek nikam najet.2. Obslužka bude uzavřená dočasně jen kvůli sázení keřů a předělání VDZ?
3. Proč je teď uzavřená Fanderlíkova? Znamená to trvalý nájezd ze starých Žabin na okruh jen přes Luční, nebo jde opět jen o dočasný stav? Díky, pokud by mi někdo odpověděl.

PetrN

Důvod uzavření Fanderlíkové neznám, ale trvalý stav to rozhodně není, protože právě kvůli tomuto nájezdu budovali určitou formu souběžného kolektorového pásu, aby se z Fanderlíkové nenajíždělo přímo do hlavního proudu, ale přes přidaný pruh do rampy od Bystrce na Pisárky

Tomáš

Za 2.5 roku dokázali postavit technicky nenáročný 450 m dlouhý úsek 2+2 na rovině a to chcou někomu vykládat, že za 3 roky zvládnou dalších 700 metrů s tunelem a estakádou, k smíchu. Jediným přínosem bude skutečně ta lávka, na kterou bylo pravomocné stavební povolení již v červenci 2018, no nestavělo se nic. Postavit protihlukové zdi, od kterých se bude odrážet hluk z tramvaje lidem do domů je vážně chytré. A ta autobusová zastávka na obslužné komunikaci směr sever, kam se nedá nikam dál projet…

xyz

Právě „zrychlení“ stavby nového úseku bylo uváděno jako příčina toho, že tam bude 2letá úplná výluka tramvajového provozu, že jinak (tzn. pokud by tam byly provizorní jednokolejné úseky pro tramvaj) by ta realizace trvala až o 2 roky déle.

Tzn. ty 3 roky jsou „zkrácený“ termín.

mgr.pavel

Toto podle mne není pravda: „k odstranění hlavního úzkého hrdla na trase dojde až po dokončení druhé etapy. “ Jasně, 4pruh tam pomůže hodně, ale tak ze třetiny to tam brzdily dva přechody pro chodce, které vždy na cca 10 sekund zastavily celou kolonu.

Plynulý, byť pomalý a jen v 1 pruhu jedoucí štrůdl aut, to tam bude znamenat slušné zlepšení samo o sobě.

Vašek

Co vím, tak přechody pro chodce zmizí, jeden byl už nahrazen lávkou.

Vašek

Rychle čtu, vždyť to píšete…

Láďa

Provoz bude plynulejší, přechod pro chodce zmizí, odstavné pruhy tam nejsou , je to takový TOBOGÁN , ale i tak je to krok dopředu, od královopolských tunelů směr Bystrc bude už volno skoro furt , tento směr se zácpě úplně vyhne,,, za 2 roky snad už plynulý provoz a navíc stavba Tomkovo náměstí už v plném proudu ,,,

Jakub (easydrink)

Včera jsem se díval do nějakého harmonogramu výstavby VMO a poslední úsek by se měl začít stavět (nebo být dokončen) až v roce 2035. To teda moc dobré vyhlídky také zrovna nejsou.

mgr.pavel

Optimisto. Ukažte mi stavbu, která se u nás nezpozdila. (věřím, že existuje, ale většinou se vše tak prodlužuje, že reálně k takovým termínům doporučuji přidat „krát dva“)

Ondra

Takže v roce 4070? Nestrašte 🙂

pave69

Reálně bude okruh dokončen napojením Černovické na D2. Jižní část (tunel pod Červeným vrchem atd.) nikdy nevznikne. Nikdy znamená „ne za našich životů“ (ať je vám kolik chce).
Tož tak. Ale ono by to zase tolik nevadilo, kdyby udělali jihozápadní tangentu – ale tu prý zrušili….

PetrN

v plánu je pouze jižní tangenta a svedení D52 do jedné stoky s D2 a její rozšíření ke křížení D1 (tím by se měl teoreticky mírně odlehčit ten nejzatíženější úsek mezi 194-196 ve kterém se potkávají proudy Ostrava-Vídeň a Praha-Bratislava).
Mimochodem křížení VMO s Ostravskou má aktuálně psaný termín 2025-28, ale napojení na D2 ala Bratislavská radiála až 2029-32. Tunel Vinohrady 2026-31, kéž by se to vyplnilo 😀

Zdeněk

Až se dostanou k moci ODS+Piráti+zbytek současné opozice, tak to bude postaveno za pouhý 1 rok.

Jarek

První etapa, už zvýší průjezdnost díky odstranění přechodů, které budou nahrazeny lávkou.

hoholu

Odstavný pruh nebude, protože se to tak nikdy nedělalo!

Jiří Kocurek

Není to dálnice, proč by tam měl být? Chodci a cyklisté mají značenu cestu jinudy. Traktorů tam jezdí naprosté minimum, zvířecí potah nevidět. Pro MHD jsou tam dvě koleje, žádné zastávky na té silnici nejsou potřeba.

Liboros

Pravidelné zastávky tam nejsou, ale v případech NAD by se hodily jako sůl

Robert

Myslíte zastávku NAD Bráfova? Kvůli těm pár lidem co tam vystupují?

Liboros

Ano, tu.

Marek

V případě NAD bude autobus jezdit po té obslužce, co je vedle. Za pár let bude ta silnice obousměrná a bude tudy moct jezdit bus NAD 😉

Liboros

Jo tak to pak OK

PetrN

Tak hlavně na obdobných rychlostních a sběrných městských komunikacích se odstavné pruhy téměř nikdy nenavrhují nejen kvůli úspoře místa