Letecké společnosti Letectví

Konec italské dvojky. Finanční injekce od Qatar Airways Air Italy nepomohly, firma vstupuje do likvidace

Boeing 737 MAX v barvách Air Italy. Foto: Air Italy
Boeing 737 MAX v barvách Air Italy. Foto: Air Italy

Končí další letecká společnost. Akcionáři druhé největší italské letecké společnosti Air Italy dnes rozhodli o jejím vstupu do likvidace.

Firma oznámila konec na svých webových stránkách po dnešním jednání valné hromady. Provoz zcela ustane 25. května. Od dnešního dne mohou cestující s letenkami do 25. února využít letadla jiných dopravců.

Air Italy vznikly přejmenováním ztrátové společnosti Meridiana poté, co do firmy přes společnost AQA Holding vstoupily Qatar Airways. Ani kapitálově silný investor nepřinesl návrat do zisku a firma dál prodělávala. Za ztrátami může být z velké části i uzemnění letadel 737 MAX 8. Jen loni podle odhadů firma prodělala 136 milionů eur, předloni 164 milionů eur. Akcionáři (majoritním akcionářem je Alisarda, původně jediný majitel) dnes rozhodli, že už do firmy nevloží žádný další kapitál a nechají ji vstoupit do likvidace.

Akcionáři dospěli k rozhodnutí dva a půl roku poté, co Qatar Airways do letecké společnosti vstoupily. Qatar Airways se přitom netajily velkými plány, chtěly z aerolinek vybudovat největšího italského dopravce. I přes velmi složitou situaci na trhu jsme opakovaně deklarovali náš zájem do firmy dál investovat. To by ale bylo možné, pokud by tak chtěli všichni akcionáři,“ uvedly Qatar Airways v prohlášení, v kterém naráží na spory s většinovým majitelem.

Firma létá jak po Evropě, tak i na dálkových linkách s pronajatým Airbusem A330 od Qatar Airways. Hlavní základnou je milánské letiště Malpensa, velkou část byznysu má na Sardinii. Celkem měla v letovém řádu 34 linek. Ve flotile kromě tří uzemněných 737 MAX měla 4 boeingy 737 NG a 3 airbusy A330-200.

26
Diskuze

avatar
6 Komentáře
20 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
RobertY.K.Jen takAnonymuspozorovatel Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Robert
Host
Robert

„Provoz zcela ustane 25. května.“ – má být února…

Anonymus
Host
Anonymus

Čím více obdobných krachu,tím lepe. Firma,která vykazuje roky po sobě ztráty v miliardách,je pro mě nepředstavitelné. Ve škole nás učí,jak hospodařit s rodinným rozpočtem,děti dostávají kapesné s nežijí na dluh a pak nějaká aerolinka vykazuje dotované ztráty . Děs a bes. Doufám,že další aerolinky a dopravci vůbec budou následovat. Buď se seškrtání nevýdělečné linky nebo ta firma se musí přestěhovat nabrat méně zaměstnanců atd ale ne být ve ztrátách…

pozorovatel
Host
pozorovatel

Trochu podivný názor, byť i na něm něco je – ale chcete-li létat co nejlevněji, pak vývoj směřující k větší „monopolizaci“ trhu tomu asi příliš neprospěje.

Anonymus
Host
Anonymus

Jsem klidně pro, aby letenky staly mnohem více. Letecká doprava je sice hezká, ale ne za každou cenu. Klidně ať jsou letenky jen pro ty, kteří opravdu potřebuji létat,ale ne že každý bude létat za pár stovek… To nepomůže nikomu.

Jen tak
Host
Jen tak

co si, kefalín, představujete pod „dotovanou ztrátou“?

to jste asi ve škole poslouchal špatně.

Anonymus
Host
Anonymus

Jen tak: všechny státní aerolinky dotované například státem jako ČSA dříve nebo Alitalie teď. A zároveň ztrátové dotované linky, což je moderní trend měst a krajů. Bez dotací by je nikdo nelétal. Obojí je zvrácený…

Robert
Host
Robert

Italská dvojka? Podle jakého ukazatele?

mata
Host
mata

ti italové to nějak nezvládají nejdřív Ernest pak Air Italy ,Alitalia to už taky dlouho nevydrží ,no uvidíme jak to dopadne .

Anonymus
Host
Anonymus

Právě že krach Air Italy by měl Alitalii pomoct. Pokud Alitalia má dobré managery a zaměstnance,tak dokážou využít zrušené linky a cestující od Air Italy. Ti létali Milano všude mozne po Itálii a také až do Senegalu, Ghany, New Yorku, Toronta…

Jen tak
Host
Jen tak

Alitalie má úplně jiný druh problému. Dalo by se to přirovnat k tomu, co se kdysi říkalo o ČD – čím víc jezdí, tím větší ztrátu generuje. A v případě Alitalie by nové linky nic neřešily, situaci by ještě zhoršily, a krah by urychlily.

Alitalie v první řadě potřebuje zeštíhlit a zefektivnit (a stabilizovat), což je v jejich současných reáliích poněkud vyloučené. a až pak řešit přebírání nových linek.

Jen tak
Host
Jen tak

Tak ernest… to ani nestálo za řeč… to bylo ke „konci“ odsouzeno od počátku 🙂

Nicky
Host
Nicky

Po konci italské dvojky přijde i konec italské 1, protože Alitalia prý už nedostane žádnou podporu a na x-té konečně zkrachuje pokud jí nikdo nekoupí.

Josef Trögl
Host
Josef Trögl

Pokud mají s firmou katařani plány, co jim brání vykoupit podíly od ostatních akcionářů? I pro ně by to mělo být výhodnější než likvidace.

Jen tak
Host
Jen tak

prisly by o status eu dopravce, tudiz by se na ne nevztahovalo otevrene nebe atd …

v podstate by nemohli nikam letat.

Adam H
Host
Adam H

Ze stejného důvodu CEFC/CITIC/Komunistická strana Číny koupila těsně podpoloviční podíl v Smartwings

Anonymus
Host
Anonymus

Smartwings tohle nedokázal vysvětlit. Ta investice od Číňanů je co jako?

Y.K.
Host
Y.K.

Jako investice. CEFC si koupil akcie, které pak přešly na CITIC, který na to kašle.

Jen tak
Host
Jen tak

většinou, když někdo koupí akcie, tak za ně někomu zaplatí.

tady to bylo spojeno s navýšením základního jmění o miliardu (čili finance pro smart wings) …

no a čínani doufají, že to jednou prodají se ziskem.

nic mimořádného, vcelku běžná operace.

Anonymus
Host
Anonymus

Jakou hodnotu má vůbec akcie Smartwings? Myslím, že jít na klasickou burzu si pro peníze by bylo otevřenější, než pseudospoluprace s Číňany. Investici Číňanů nevěřím. Spíš to bylo tunelování nebo praní špinavých peněz…

Jen tak
Host
Jen tak

tunelování? kefalín, co si predstavujete pod pojmem „tunelování“ ?

proc by meli proboha chodit na burzu? otevrenejsi? uvedomujete si, kefalín, ze soukromá firma není „otevřená“?

Y.K.
Host
Y.K.

Tunelování? Proboha. Nákupem akcií se dá tunelovat? To je většinou opačný proces, někdo zevnitř firmě pouští žilou a investoři s bankrotem ostrouhají.