Autobusy Doprava ve městě Silnice

Autobusy v Praze mají další nový vyhrazený pruh. Na Modřanské zrychlí linka 190 až o 10 minut

Buspruh v Modřanské. Foto: Ropid
Buspruh v Modřanské. Foto: Ropid
Význam buspruhu má vyniknout v příštích letech při rekonstrukci Barrandovského mostu.

Autobusy pražské městské hromadné dopravy mají od dnešního dne k dispozici nový vyhrazený pruh Modřanské ulici. Má urychlit především linku 190 jedoucí z Modřan na Smíchovské nádraží.

O otevření pruhu dnes informoval Ropid v tiskové zprávě. Vyhrazený pruh o délce zhruba 800 metrů ušetří podle Ropidu až deset minut jízdy zejména během častých kolon v ranní špičce. Jedná se o další zlepšení podmínek pro autobusy v této oblasti po úpravách nájezdové rampy z Modřanské na Barrandovský most v září letošního roku.

Čtyřpruhových silnic, kde by se dal bez většího vlivu na ostatní účastníky silničního provozu vyhradit jeden pruh pro autobusy, už v Praze mnoho nemáme. Díky komplexní změně řešení Modřanské ulici se nám podařilo nejen zrychlit autobusy od Modřan až o 10 minut, ale vytvořili jsme také bezpečnější prostor pro cyklisty, a to bez zásadnějšího dopadu na ty, kteří jedou autem,“ uvádí náměstek pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Mapa nového buspruhu v Modřanské. Foto: Ropid
Mapa nového buspruhu v Modřanské. Foto: Ropid

Nové preferenční opatření sestává ze dvou úseků buspruhů s délkami 460 a 250 metrů. Buspruh začíná za křižovatkou s Pikovickou ulicí a je přerušen v oblasti křižovatky s ulicemi V Hodkovičkách a V Náklích, aby nebyla dotčena kapacita určená světelnou signalizací, a končí odbočením do Pikovické ulice před Branickým mostem.

Až 25 spojů za hodinu

Podle specialisty Ropidu na preferenci autobusů Tomáše Prouska jde o opatření, které bylo v Modřanské několikrát testováno při dopravních omezeních. „Nyní představujeme trvalou podobu v rámci poslední letošní části komplexních změn dopravního režimu v této ulici,“ dodal Prousek.

Modřanskou v tomto úseku projíždějí autobusové linky 190 (od ulice Čs. exilu) a 106+121 (od ulice V Hodkovičkách), celkem se ve špičkové hodině jedná o 25 spojů. Zpoždění jsou obvyklá v ranní špičce, ale objevují se i odpoledne (nejčastěji v pátek). Ke zpožděním zde dochází v situacích, kdy do oblasti dosáhnu kolony vozidel vzniklé vyššími intenzitami provozu, než jsou schopny odbavit tři pro oblast klíčové křižovatky (s Údolní, s rampami Jižní spojky a s rampami Barrandovského mostu). Komplikace vznikají i při kolonách na návazné komunikace na Městském okruhu (průplet na Barrandovském mostě či odjezd směrem do regulovaných tunelů Městského okruhu).

Pro řešený úsek Modřanské je nejbližším a tradičním kapacitním hrdlem křižovatka s Údolní ulicí. Intenzity provozu na Modřanské bývají ovlivněny i posledních 10 let stále se zhoršující průjezdností Strakonické ulice, které se někteří řidiči snaží vyhnout po pravém břehu přes Modřany.

Praha očekává, že přínos buspruhů vynikne příští rok při chystaném omezení kvůli rekonstrukci Barrandovského mostu. Více informací o preferenci hromadné dopravy  v Praze je na stránkách Ropidu.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
prt

Ten obrázek s intenzitami provozu dokládajícími potřebnost preference na Modřanské rozhodně není mapa nového buspruhu, jak zní popisek (buspruh je červený nebo zelený? ;-).

Leoš Konečný

Dalsi zbytecna blbost co akorat zdrzuje v Praze dopravu kvuli poloprazdnym krabicim

Zdeněk

Vyhrazené pruhy pro autobusy jsou fajn věc, ovšem za předpokladu, že vedlejší pruh pro ostatní vozidla nebude co chvíli přecpaný. Což se na Modřanské občas stává.

franzJosej

pred tim kolona nebyla ted bude. hloupy populismus. ale v tehle mentalite? Norma

Martin Š.

A nevznikají buspruhy náhodou právě v přecpaných místech, aby se preferovala MHD a komunikace tak získala větší kapacitu + zatraktivnila MHD?

Zdeněk Jakl

Modřanská je výpadovka, jezdí po ní spousta mimopražských. Pokud nebudou na všech výpadovkách fungovat P+R, situace se příliš nezmění.

...

Vedle mají tramvajovou trať. Když jí nějak propojí přes vodu, žádné autobusy tam nebudou muset smrdět a pruh se stane nadbytečným.

Leinad

Dvorecký Most možná jednou bude, ale pruh se dá zase přemaloval

Jan Novak

Včera jsem jel okolo. Jako místní rodák mi to přijde smysluplné, nicméně začátky a konce BUS pruhů jsou udělány celkem nekoncepčně a dalo by se to vymyslet lépe a více prakticky. Ale chápu, že to musí být dle zákonů a to má pak vše své limity…
S názorem na cyklisty v BUS pruhu naprosto souhlasím, použít ten nevyužívaný chodiník by bylo o dost lepší.

Martin Š.

Pokud by cyklista nemohl jet v buspruhu, musel by jet levým pruhem a pěkně by brzdil dopravu. Navíc by to pro člověka na kole nebylo příjemné ani bezpečné.

Povolení jízdy na chodnících by znamenalo celé okolí stavebně přestavit, přidat přejezdy v křižovatkách, bezbariérové řešení ap. – bez toho by se muselo na každém přechodu sesedat a v křižovatkách mačkat tlačítka.

Leinad

Při mírné úpravě legislativy si dovedu představit, že cyklista pojede nalevo(u středu) a auta ho můžou předjíždět zprava 😀
Vážně, přechod stejně má být bezbariérový (kvůli vozíčkářům a kočárkům) a divil bych se, kdyby dneska po nějaké přestavbě nebyl. Podle toho jak to místně vychází, tak pár metrů cyklopruh, vedle stezka pro cyklisty, ale cyklista nemusí být v buspruhu. Nebo aspoň buspruh široký a s cyklokorydorem.

Zdrasa

Skvěle, tak snad jim bude do toho pruhu najíždět co nejméně řidičů aut. Co tak sleduju, minimálně v Praze je dost oblíbené ignorovat podobná určení pruhů. O najíždění aut na tramvajový pás tam, kde se to nesmí, by se dalo mluvit hodiny, co teprve u autobusových pruhů…

Hanzi

S tím teda problém nemám, pokud je něco zasekaného bus-pruhem jezdím normálně. Se svojí registrační značkou jsem s tím neměl nikdy problém.

Y.K.

007 EGO1

Jan Novak

Já jsem myslel, že značka SEM : DEBIL není povolená

franzJosej

bus pruh je hloupost

M H

No já nevím, ale smíšený pruh BUS + cyklisté, vedle kterého stojí zácpa IAD není zrovna přátelské řešení ani vůči cyklistům, ani vůči MHD, která je musí předjíždět a ne se za nimi vléci. Jediné správné řešení je mít pruhy pro MHD a cyklisty oddělené (tím však nemyslím, že by cyklisté měli být vyhnáni do pruhů pro auta).

frost

Fakt bych chtěl, aby se magistrátní šašek pro dopravu taky pochlubil, kolik cyklistů bude jezdit po Modřanské, když souběžně vede luxusní cyklostezka podél řeky.

Bob

Tak něco jiného je rekreační a dálková turistická cyklistika, a něco jiného lokální cyklistická doprava. Nicméně rozumný cyklista se rozhodně nikdy nebude cpát do pruhu pro autobusy, to by byl sebevrah.

Juraj

Proč mít chodníky na levé straně ulice, když na té pravé je chodník naprosto luxusní? To je zhruba analogicky zcestný dotaz.

Modřanská cyklostezka je relativně vytížená a ne každému musí nutně trasováním zcela vyhovovat. V rozvinutých zemích je úplně běžné, že mají cyklisté pruh všude, klidně v paralelních ulicích. V konečném důsledku čím atraktivnější město pro cyklisty, tím volnější silnice pro motoristy…

franzJosej

ne neni to na Zapade bezny. kort s tak mizernou infrastructure jako ma Pragl

X Y

To je asi stejný požadavek, jako kdybych se chtěl ptát, proč se má stavět SOKP 511, když souběžně vede luxusní silnice 101… Protože, za a) kapacita, b) „luxusní cyklostezka“ není v Podolí nic jiného než legalizovaný chodník, c) Na základě usnesení rady HMP 55/2016 „Při přípravě akce zasahující do veřejného prostoru je investor povinen navrhnout a projednat vhodná opatření zajišťující bezpečné a komfortní řešení pro cyklistickou dopravu“
Takže nechápu, že se všichni pořád diví těm cyklopruhům, když je v Praze právním předpisem dána POVINNOST cyklistická opatření zřizovat. Připomínám, že pod tím usensením Rady je podepsána Krnáčová a Dolínek, nikoliv Scheinherr

Leinad

Co třeba nějaký místní? 😀
Jde o to, kdyby tam jel jeden, tak ať mu ze značení nevyplývá kravina (jet po středové čáře, zprava buspruh, zleva se ho pokouší předjíždět auta když jim to vyjde)

Bob

V těchto oblastech, kde po chodníku projdou tak dva chodci za hodinu, by bylo vhodnější cyklisty směrovat na chodník, pokud by ovšem bylo dořešeno křižování s příčnými vjezdy a výjezdy. Společný pruh pro cyklisty a autobusy je samozřejmě vražda, která rozumného člověka nemůže ani napadnout.

Jan Novak

Po tom chodníku projdou dva chodci za týden. Jeden z nich jsem býval i já, když mi ujela noční tramvaj a nechtěl jsem čekat půl hodiny na další.

Jakub P

Na tom relativne uzkym chodniku jsou sloupy osvetleni a konstrukce bran se znackama. Je otazka, jestli je vubec na kole prujezdnej.

Thegrid

Ja zas nrchapu proc by zamestnanec Taxi mel byt zvyhodnen predemnou.

náhodný kolemjdoucí

Je to nespravedlivé řešení, ale je pořád lepší, než kdyby taxi do pruhu nesměly. Každý taxi, který může do pruhu, zkrátí o jedno auto kolonu vedle.
Myslím, že vyhrazený pruh by snesl ještě trochu víc osobáků než je taxi, jde jen o to, jak je jednoznačně odlišit od ostatních. Případný prodej omezeného počtu licencí pro jízdu vyhrazeným pruhem by taky nebyl dobrý nápad – papaláši zakoupivší si drahé licence by nebyli nijak motivováni přesednout do MHD, když je pro ně cesta autem rychlejší.

Máte-li nápad na nějaké efektivnější řešení, sem s ním.

none

Tak treba ridic vlevo dole na ctvrte fotce by si jiste zakoupil jakoukoli licenci 🙂
Do tech pruhu pro autobus by meli mit pristup i auta, kde jsou minimalne dva lidi.

Leinad

Přesně tak, obsazené auto nebo autobus 🙂
U autobusu taky neřešit co je zač (MHD, linka, zájezd) ale jestli je obsazený aspoň na x%.

Martin Š.

Ten buspruh je dostatečně široký na to, aby se cyklista a bus vyhnul. Na samostatné vedení bus a cyklo pruhu tam není místo.

prt

Buspruh je zdravé významně dlouhém úseku úzký kolem 3 m. Když tam je 5 pruhů, ani široký být nemůže…