Praha omezí taxíkům vjezd do vyhrazených pruhů. Pustí tam naopak motorky

Buspruh na Strakonické. Foto: RopidBuspruh na Strakonické. Foto: Ropid

Metropole tak chce podpořit skútry, zabírají méně místa než auta. Taxikáři do MHD pruhů nově vjedou už jen s klientem.

Praha mění podmínky pro provoz vyhrazených pruhů, které jsou primárně určeny pro autobusy MHD. Dosud je mohli využívat i taxikáři, nově to půjde, jen pokud povezou zákazníka.

Do pruhů naopak nově mohou vjíždět řidiči motorek a skútrů. Naprostou většinu úseků už pražští silničáři z Technické správy komunikací nově označili, v případě taxíků pak umísťují dodatkové tabulky.

Úprava má podpořit používání jednostopých strojů v metropoli, záměr už na začátku roku schválil silniční správní úřad.

Hlavním důvodem k zavedení této změny bylo zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Motocyklisté a jezdci na skútrech v minulosti často nesprávně využívali pruhy k předjíždění kolon, kdy se následně řadili zprava zpět do jízdních pruhů mezi automobily. Tyto manévry pak byly potenciálně nebezpečné pro provoz,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Změna podle něj snížila riziko nehod.

Buspruh v Modřanské. Foto: Ropid

Buspruh v Modřanské. Foto: Ropid

Jeho předchůdce ve funkci Adam Scheinherr změnu avizoval na začátku roku také s ohledem na odlehčení parkování. „Povolením motocyklů v buspruzích dojde nejen ke zvýšení bezpečnosti motorkářů, ale také k jejich zvýhodnění. To má pro město přínos, protože motorky zabírají mnohem méně veřejného prostoru při parkování než automobily,“ uvedl Scheinherr.

Motocykly a skútry mohou parkovat v zónách placeného stání po celé Praze zdarma. Totéž se dosud týká i elektromobilů, náměstek Hřib chce jejich výhodu nyní zrušit, čímž si vysloužil kritiku českého autoprůmyslu.

Vyhrazeno už je 66 km pruhů

Plynulosti provozu autobusů ve vyhrazených pruzích by se podle magistrátu nové opatření nemělo dotknout, jelikož rychlost motocyklů je podle náměstka srovnatelná s autobusy.

Označení ještě čeká na doplnění v rekonstruovaných ulicích. Celková délka vyhrazených pruhů v Praze je 66 kilometrů ve 130 různých lokalitách. Lze je dohledat na interaktivní mapě Ropidu.

Kromě autobusů MHD je využívají rovněž policisté, strážníci, záchranáři nebo taxikáři a na některých místech jsou určeny také cyklistům.

Právě taxikáře však v buspruzích naopak čeká omezení. Nově jsou pruhy označovány dodatkovou značkou Taxi se zákazníkem. Opatření má uvolnit místo v pruzích od aut, která vezou jen samotného řidiče a přesouvají se za klientem.

Tagy buspruh taxislužba Technická správa komunikací hl. m. Prahy Zdeněk Hřib
89 komentářů