Obrazem: Architektonickou soutěž na nové brněnské nádraží vyhrál nizozemský ateliér
Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno
Správa železnic předpokládá, že nové nádraží má vyrůst v letech 2032 až 2035.
Jediné štěstí, že to nikdy nebude.
To by byla krásná rola, ale nevěřím, že se v Česku něco takového postaví.
Super. Nové magalomanské nádraží v Brně. A co vyhlásit trať Praha – Mladá Boleslav – Liberec za národně technickou památku? Tedy ponechat ve stavu, jaká je a hlavně zakonzervovat a neinvestovat. Na jedné straně vyhazovat miliardy, na druhé škudlit.
Vše ostatní už tu zaznělo, takže přidám jen maličko:
-ze 48 GKč (reálně spíš 80-90) by i na nové Tesco a katastr zbylo
– být zadavatelem takovéto zakázky, asi by mě visualisace s osobákem do Karlsruhe a odjezdovou tabulí s ICE do Stuttgartu víc než jen trochu urazila..
Jak souvisí nové Tesco se Správou železnic?
Existují hlasy tvrdící, že zásadní přestavbě brněnského nádraží v současné poloze vadí jen Tesco a Katastrální úřad.
Docela s nimi souzním..
Zlí jazykové tvrdí, že Prior (K-Mart, Tesco) stojí tam, kde stojí, jen proto, aby nádraží rozšířit nešlo. Plán na rozšíření byl už tehdá. Ale nelíbil se.
To Tesco bylo (je) na prodej. Navíc studie ukázaly, že to jde rozšířit i s ním. A je to jen o vůli.
Na prodej bylo před mnoha lety, dnes už se připravuje jeho demolice a nová zástavba. Developer už podal žádost o povolení odstranění stavby.
Za ty peníze, pokud je nutné nové nádraží kvůli kapacitě, když už ne nádraží pod Petrovem, zmodernizovat obě nádraží tak, aby staré využívalo příměsto a rosické na dálkové spoje, s tím, že bude návaznost MHD (autobusy), jako to bylo při výlukách. Zůstala by možnost průjezdu při MÚ a pod. a ještě by zbylo na plánovaný VRT terminál nebo další modernizace. Ale to by si zainteresovaní nepřišli na své.
To je tak megalomansky pojato, že je to absolutně nereálné.
No ja vam nevim, zkuste se projet v zahranici vlakem po novych nadrazich, spec. po vrt.. podobne stavby se stavi…
Skvělé, Brno má příležitost postavit architektonicky mimořádné a skutečně kapacitní nádraží a spolu s ním i rozšířit své centrum o celou novou čtvrť. Doufám, že ji nepromarní.
Současná poloha nádraží a navazující tratě v podstatě rozřezávají Brno na oddělené části. V případě dálnic byl mřížový systém přes město zavržen už dávno. A celkové náklady 60 mld nejsou jen na výstavbu nového nádraží, jak soustavně podsouvají odpůrci přestavby, ale je to cena za modernizaci celého uzlu. Stávající nádraží modernizovat do parametrů nádraží u řeky prostě nejde.
Jaký smysl má se vášnivě přít o novém brněnském nádraží, když jeho realizace se stejně nedožijeme?
No nevím, dle zainteresovaných lidí od SŽDC se se stavbou začne nejdřív za 30 let, pokud vůbec.
Jistou příčinou je také to, že se jedná o poměrně velkou akci a volební období jsou proti tomu krátká.
Mě by spíš zajímalo kdo to zaplatí, jestli SŽ nebo na to přispěje i město. Je krásný, že si Brno udělalo soutěž, ale stavební náklady jsou o dost výš než u nějaký „obyč šedý budky“. Aby to neskončilo tak, že se bude muset nějaká část nádraží škrtnout (nebo vlastně úplně celý 😀 )… Ekonomika staveb je nemilosrdná.
Modernizace železničního uzlu Brno včetně dvou nových nádraží (Hlavní + Černovice) a jednoho přesunutého (Židenice) platí SŽ jako všude jinde. Navazující městskou infrastrukturu a ulice město.
Takže když architekt placený městem řekne schody ze zlata, tak to SŽ beze slova zaplatí? Těžko!
Fakt by mě zajímalo, jestli těm fešákům holandskejm někdo řekl, že kolem těch bělounkejch nástupišť a pod tou čisťoučkou stříškou budou jezdit nákladní vlaky (zhruba vyčísleno všechny, které projedou Brnem), které práší, vibrují a hlučí o fous víc, než ty rychlovláčky z vizualizací.
To asi řekl, jenom jim asi nikdo neřekl že čistit se to u nás bude jednou za 20 let rekonstrukcí…:)
😀
Pro nákladní vlaky jsou určeny dvě průjezdní koleje bez nástupišť. Ty by navíc měly být odděleny protihlukovými stěnami.
Tak to je fakt velká škoda, že na těch vizualizacích po nich není ani památky. Asi to budou neviditelné protihlukové stěny, které ten krásný světlý prostor vůbec neovlivní.
A s úrovňovým křížením vlakových cest s osobní dopravou. Takže to chce aspoň 4 koleje někde bokem, aby se nemuselo čekat na průjezd Brnem až v Břeclavi.
Nebyly původní plány, že nové hlavní nádraží v Brně bude stát 7 miliard? Nějak to nekoresponduje se současnými odhadovanými náklady.
A vzhledem k inflaci a současnému růstu cen materiálů se může cena do těch 10 let vyšplhat klidně na 100 miliard.
Jedno nádraží za tolik peněz? Nebylo by levnější přestěhovat Brno někam jinam? Například k jinému nádraží?
není to jen jedno nádraží
Hmmm…rozdělit Brňáky do více lokalit, aby se snáze integrovali, dobrý nápad 😀
Přestěhovat Brno jinam? To jako že tam naběhne armáda a vyžene lidí z domů, komu se to nebude líbit, ten bude zastřelen bez soudu?
A to jenom proto aby nějaký nádražák nemusel něco řešit? Jste normální?
A vy Jirko?? 😂😂
Asi se vám rozbil detektor sarkasmu.
Ano a Brnem to nekončí! Celej sever republiky musíme přestěhovat víc na jih, třeba Liberec přesuneme až k Litoměřicím! A Ostravu dáme vedle Olomouce! Kdo se tomu postaví ten bude postaven ke zdi a pak víte co…
Bude muset tu zeď natřít!
Ano třeba do Židenic – dojezdová vzdálenost při současném provozu stejná, narozdíl od vybraného Brownfieldu bydlí poblíž lidi, existuje slušná zástavba, dopravní uzel Stará osada je blíž než Zvonařka a hned za humny depo Maloměřice. , možná i volné pozemky by se tam našli, takže ani kmotři z ODS by nepřišli zkrátka 😀
tak zidenice jsou další dementni napad. minimálně od doby, co se nekoupily z konkurzu nemovitosti zbrojovky.
jakkoliv možná méně dementni než bývalé rosicke nádraží. minimálně tam má víc lidí blíž…
Ne, díky, v pětačtyřicátym stačilo
Je to skvělý návrh! Evokuje to prvorepublikové brněnské výstaviště.
Taky mě při pohledu na návrh jako první napadly oblouky na výstavišti.
Staví se sice nesmysl, návaznost na MHD se výrazně zhorší. Ale už se to plánuje 70 roků, tak to musí být správně. Přece by se 70 roků neplánoval nesmysl. Nebo ano a stále platí, že parní lokomotivy jsou hlučné a zasypávají sazemi sušící se prádlo?
Tohle se nesmí stát. Bude to absolutní konec železniční dopravy v Brně.
Absolutní konec to nebude. Ale pokles cestujících to vyvolá. Co je po novém nádraží, když od toho starého musíte šmajdat pěšky, protože šalina to nepobere.
Jak by v Praze přesunuli Hlavní do Malešic.
Malešice jsou zhruba kilometr daleko a všichni v Brně bydlí na Nádražní? Nevidím důvod, proč by to MHD nepobírala a také proč by se pozitivně neprojevil fakt, že lidé například u nádraží dokáží zaparkovat auto.
Dopravní uzel před současným HN je jedna z největších hrůz, že kterou se setkáváme. Už aby to nádraží bylo odsunuté a člověk nemusel řešit, jestli ho taxi doveze na nádraží včas, protože je kolem všechno ucpané.
– 80 % lidí bydlí SEVERNĚ od nádraží. Posouvat nádraží dál na jih je tudíž kontraproduktivní.
– Jak jistě víte, Brno nemá metro. Praha ano. V cestovních časech jde tedy o zcela srovnatelnou situaci.
– U hlaváku auto zaparkovat lze. Parkoviště na Uhelné asi neexistuje?
– Uzel MHD před hlavákem je špatný, patří pod zem. Jde o bodovou závadu, odstranitelnou jedinou větší investicí. Vaše řešení je mnohem horší, protože zavádí systémovou závadu, jejíž odstranění bude znamenat deset mnohem nákladnějších investic.
– Prostě ODS, že…
Nemůžeme se pořád vázat na to co vzniklo když sedlák neprodal Rothschildovy pozemky pod dnešním dolním, tak to postavili jako provizorku na hradbách. (nikdy Vám nepřišlo divné proč je takový rozdíl v lokalizaci nádraží v Olomouci a Brně? Proč si přidělali tolik problémů?)
MHD se dá vyřešit. V Brně spíš než metro by se hodila částečně podpovrchová tramvaj, tedy šalina. Například trať „1“ by se na to přímo hodila v několika úsecích v ostatních by se dala zase oddělit od silnice.
Nemusíme. Stačí zbourat Prior (Tesco) a místa bude dost. I nový obchoďák tam může vzniknout.
Někde jsem četl, že stavba podpovrchové tramvaj byla ve stadiu pokročilých příprav, na první trasu se připravoval projekt. Pak přišla „zlodějská devadesátá“ a vše šlo do kytek včetně výstavby oddělených povrchových tratí.
Ad. Malešice. Pochybuji, že tramvaj mezi novým a starým nádražím pojede přes 20 minut.
změřeno – 7 minut
Jé, už zase perlíte! Severně od nádraží bydlí zhruba 30% obyvatel Brna, další bydlí východně od něj, západně, dokonce i jižně. Ale už jsem si u Vás na dezinformace zvyknul, i na to, jak Vás modrá rozčiluje do ruda.
Pokud budeme počítat i Severovýchod a Severozápad tak má pravdu.
Tolik absolutních blbostív jediném příspěvku (ani reagovat se mi nechce) a tolik plusů. Inu, vizitka čtenářů.
Mohl byste ty blbosti (nepravdy) pojmenovat? Většina cílů (a nechci se hádat, zda je to 80% nebo míň) se skutečně nachází v severní části města. Zaparkovat za současnó roló jde a kdyby se chtělo, mohly by v podchodu přibýt kasy a na Uhelné by mohl vyrůst parkovací dům s přímým přístupem na IV. nástupiště. Na uzel MHD na Nádražní mám stejný názor – zakopat pod zem. Tím by se oddělili cestující MHD od tranzitujících pěších. A rozhodně nesdílím optimismus že by to MHD nepobírala. Dvě šalinové tratě .- jedna přes už dnes obtížně průjezdnou křižovatku na Nových sadech, druhá pod… Číst vice »
@Tomáš Gottshalk
Možná si nerozumíme. Možná myslíte, že jsem reagoval na někoho jiného (Jaaaa?), ale já reagoval na Polarise.
Řekl bych, že s vámi dvěma jsem ve shodě. Aspoň že i vám dali nějaké plusy.
Myslím, že tímto si Správa železnic obhájila přesun nádraží i u odborné veřejnosti, co přesun kritizovala. Tleskám. 🙂
Architektonická soutěž bohužel nenapraví problém s nedostatečnou kapacitou zhlaví pro nějakou častější nákladní dopravu.
Můžete mít nejkrásnější dům na světě, ale když do něj neprojdete příliš malýma dveřma…
jako myslíte že z podoby vypravni budovy si zesnad strikne do trenek? pochybuju.
Ani náhodou. 😀
Odborná dopravní veřejnost vzhled baráku opravdu neřeší.
Tzv. odborná dopravní veřejnost se obvykle estetickým cítěním nevyznačuje.
Něco tak pěkného přece nemohou v Brně postavit….už vidím ty úpravy, oblouky jsou vysoký, určitě ruší ráz Petrova, sklo je drahý tak modrý zábradlí, a pak k čemu nádraží, když tam nebudou koleje?-:)
Když už je ta poloha na hovno, tak ať to nějak vypadá. Vítězný návrh se mi líbí. Ale ať už to proboha stojí. Jenže v těch vizualizacích zapomněli sloupy a troleje. To ten ráz prostředí hned vypadá jinak.
Jsem z tohoto vítězného návrhu poněkud v rozpacích…
Takový práce, přitom taková blbost!
Tak se s těmi blbostmi tolik nedři. 🙂
2032 – 2035? Sakra, bylo fakt vůbec reálné, když brněnská soc. dem. po roce 2006 přišla s názorovou korouhvičkou od „proti odsunu“ na „pro odsun“ s „argumentací“, že tak učinila proto, že jedině odsunutá varianta je projekčně připravena tak, aby byla dokončena do roku 2015, aby dosáhla na tučný eurodotační cecek?
Nebo to už tehdy byla nereálná chiméra, i kdyby žádné „fuj-fuj-spolky“ nepodaly různá odvolání či podněty?
2032? Já vím, že se má myslet 100 let dopředu, ale prosím, proč až tak pozdě?
Vždyť tam maj blbej název. Přeci to bude Šalingrad! Teď ty nápisy na fotkách/videích hned za další peníze předělat.
A ještě nakonec pouze „Brno“ (bez pak jaksi zbytečného „hl.n.“) 😂
Nakonec tam bude Brno – Jižní Předměstí. Protože hned od zprovoznění se začne řešit, jak obnovit nádraží v centru.
No to zastřešení 2. oceněného návrhu je jak přes kopírak jako to v Liège-Guillemins.
S kolika vlaky denně se počítá … to je tak na 2 500 denně ….
Což je nějaké divné. Počítejte se mnou:
Ex3 – 0-32
R8 – 32
R11 – 32
R12 – 32
R13 – 32
do Tišnova – 98
do Třebové – 98
do Jihlavy – 98
do Břeclavi – 98
do Nezamyslic – 98
Vlára – 98
Takže i kdyby jezdily rychlíky každou hodinu, a vlaky po čtvrthodině, tak mi vyšlo 748 vlaků denně. ☺
V roce 2033 si připočítej tak 300 nákladních vlaků za den.
Zhustit intervaly ne?
Mě se nejvíce líbil návrh který dostal třetí cenu, to řešení střechy je skvělý a hlavně originální. Vítězný návrh mi přijde nudný, ale jelikož nebydlím v Brně, tak to v pohodě přežiju.
Je pravda, že ten vítězný návrh je dost konzervativní. Ale na druhou stranu ty „oblouky“ snad moc lidí neurazí. Podstatné je, že je podchod pod nádražím, v úrovni uliční sítě, je průchozí na druhou stranu. Už žádná myší díra a schody do podzemí. Snad jen na budoucí brněnské metro, pokud bude. Ale na to už bude nádraží připravené.
Snad to po volbách konečně někdo všechno hodí do stoupy a začne se nanovo a pořádně.
Takže se na to konečně vybodnou?
Tobě se prostě nic nelíbí a všechno je na nic, to je potom těžký. Ve skoro každý diskuzi jen kritizuješ to už opravdu není možný. To maj jako čekat až jim to nádraží schválíš? To snad ne
Ale líbí. Kdybys mne znal osobně, tak to víš. I u nás děláme pěkné věci, a opravdu to není zdaleka ani moje práce.
Bohužel jsem zvyklý dělat práci buď pořádně, nebo vůbec. A bytostně nesnáším šlendrián, víš?
Stavba může být jaká chce, pokud je systémově špatně zasazená, je to naprosto irelevantní. Nemůžu tolerovat výstavbu novýho mostu, kterej je krásnej, ale neunese auto, na který má být stavěnej.
Z těch všech je tento návrh jasně nejlepší.
Pelčákovi tam ujela ruka jak blázen a ten poslední návrh je úplně mimo realitu, byli autoři vůbec v Brně? Pochybuju.
Nádhera!
Moc honosné na zastávku Praha-Východ. Kdyby raději řešili kapacitu tratě směrem na Kyjov. Cesta, kterou ujedu autem za 50 minut vezme spěšným vlakem 2 hodiny. Kdyby to bylo srovnatelné, spousta lidí raději skočí do vlaku.
A to už nemluvím o tom, že do Prahy dojedu vlakem za 3 hodiny. Docela nepoměr.
Ano. Ale do r. 2050 se to podaří snížit na 2-2,5 h…
Eh, to je krásná fabulace 😀 Autem jste v Kyjově z centra Brna za 51 minut v případě příznivé dopravy, vlakem za 55 až 62 minut v závislosti na jednotlivých spěšných vlacích… Do Veselí vám to zabere autem hodinu a čtvrt, vlakem hodinu a půl maximálně. Navíc zrovna na Kyjov vlaky zpoždění skoro nemívají…
Motorový rychlík s krokodýlem jezdil Brno-Kyjov za 58 minut. Ovšem nutno připočítat ještě cestu na nádraží a zpět.
To není kapacitou, podívejte se, kudy ta trať vede 🙂 Jinak teda Brno Kyjov za 50 minut možná tak z Ostravské a to ještě když to dobře jede 🙂
Když už za každou cenu NĚKOMU vadí Brno, tak jistá vazba je na Vídeň. Do názvu bych to necpal. A Praha? Rozhodně NE.
z Brna do Kyjova již nyní dojede Sp vlak za 1h a pár minut k tomu.
Nádraží Brno – severozápad taky nic moc. A to ho Grandi Stazioni před nedávnem opravili.
Tyhle pražský vtipy o Brnu už ale vůbec nejsou vtipný!
Kapacita je v pohodě a za pár let vám ji i elektrifikují a postaví nové nádraží. Takže když vydržíte pár výluk, tak se dočkáte za pár let v Kyjově i elektrického vlaku.
Eletrifikace tratě: Nesovice – Kyjov: 2024-25, Kyjov-Veselí nad Moravou: 2025-27. Traťová rychlost Kyjov-Veselí uvádějí: až 160 km/h.
Však odsun kapacitu (a délku a rychlost) tratě na Kyjov řeší, protože umožňuje jet přímo bez zajíždění se přes jednokolejnou komárovskou spojku. Jo, ještě kdyby se k tomu tak přidal nějaké tunýlek z Nevojic do Snovídek https://mapy.cz/s/3y8gE, ale studie tady dopadla jinak. No, aspoň že ty přeložky za Kyjovem vyšly.
Zajímalo mě, kterou trať myslíte. Já jsem tam vždy zhruba za hodinu a navíc se má celá trať v následujících letech opravovat a elektrifikovat, čímž se cesta vlakem ještě zkrátí
no to je teda hnus! Rovnou postavte ten chrchel od Kaplickýho když chcete dělat blbý experimenty!
Vy jste ze sídliště?
ne Praha kolovraty nejsou sídliště
No jó, to je jiná…celé Dubaji se tají dech, když sleduje denní pokroky v Kolovratech!
Oni to tamější psychologové používají jako léčbu. Tedy že není nutné být závislý na klimatizaci, metru atd., že není nutné pořád někam pospíchat…😂
Takže chlapeček z periferie.
když člověk vezme jaké kurniky v kolovratech nastaveli…tak to fakt mnohé vysvetluje
jo přesně máme tu klid a žádnou blbou náplavu!
Kolovraty nejsou Praha.
Vypadá to pěkně, stalo to určitě hodně práce, ale vsadím se, že se to nakonec nepostaví. Taková česká klasika, jistotu nemáte dokud nejsou aspoň základy a pak se ještě bojíte, aby ta stavba nebyla zastavena. Je mi těch předem Holanďanů líto, jakoby nestačilo, že jsme je vyřadili v osmifinále EURA.
Dáme jim klepec v čutaný a ještě budem plejtvat jejich nesporným talentem…
Asi jim ulítlo éro do Dubaje, kde jsou na to zvědavý…😩
Slušné devadesátky. Naštěstí v této zemi je realizace takto velké stavby z oblasti scifi.
To rozhodně…
Jasně, devadesátky. Kdejaká nula z diskuze, třeba Slosor, by to postavil líp. Škoda jen, že neví, o čem tohle všechno je. 😀
Ty vole třeba je to nějakej super architekt nebo koukal na Bořka Stavitele 😃
Pokud nejsem architekt, tak mám zakázáno napsat, že se mi to nelíbí, nebo jak?
může se vám to nelíbit. ale devadesátky to nejsou…minimálně ne ty naše…obdobně jako to není gotika
Podle čeho jste usoudil, že jsou to „devadesátky“?
Což o to, malůvka je to pěkná a nápaditá. Ale hlavně aby se to nepodařilo zrealizovat. Nádraží patří do centra, ne na periferii. A když už, tak s popiskem Wien-Nord
Že by to zkusili prodat ve Vídni?
Možné je všechno…jejich hlavák je taky docela úlet…
Jejich hlavák je skvěle fungující komplex, včetně dobře vyřešené architektury. Jediný problém je poměrně vzdálená zastávka U-Bahn, což příjezd na nádraží trochu komplikuje, protože musíte počítat s delší časovou rezervou. Jinak za mě jedno z nejlepších nádraží v Evropě.
Vzhledově úlet…
To vím taky, že rakušani mají hlavu na přemýšlení (a ne na parádu jako němci…)
Vy jste vtipný asi jako když tvrdíte, že to nádraží bude na periferii. Je to reálně v centru města, dokonce blíže k centrálnímu bodu města než ostatní krajská města v ČR. To, že má Brno teď nádraží prakticky na náměstí je jedna věc, ale nemůžete tvrdit, že je to na periferii. Protože není. Je posunuto o docházkovou vzdálenost 10 minut. Chodím to často.
10 minut je sakra hodně…a to i kvůli tomu, jak je ono území mizerně prostupne. s čímž se toho jistě moc neudělá, když tam vyrostou podle plánu relativněvysoké baráky, které budou mít spoustu silničních komunikací. spíš to bude ještě vtipnejsi opici drahá než teď na dolní.
na stávající hl.n. to mám 15-17minut pěšky. nevidím důvod proč beze smyslu stěhovat nádraží do komarova. všem se vzdálenost zvětší. úspora cestovní doby o 10 minut u vlaku stojí hodne miliard. a tady si cestovní dobu Skoro pro všechny zase prodloužíme. a to se VYPLATI…
Civilizace a větší zástavba se nachází převážně na Sever od středu Brna, na jihu kam je nové nádraží soustředěno je zástavba minimální takže pro drtivou většinu lidí co cestuje do Brna dojde k výraznému zhoršení dojezdové vzdálenosti.
Periferie není geografická, ale hlavně společenská. Ty skladové haly a rodinné domky jižně od ODSunutého nádraží, to je centrum? A střed města je někde daleko na severu.
Že má Hradec nebo Pardubice rolu prakticky mimo město je nějaký následováníhodný příklad? Odkud je to 10 min. pěšky – od stávající odbavovací haly? To se mi moc nezdá, od konce Vaňkovky je to pořád velký kus cesty. A taková procházka s objemnějším zavazadlem byť na kolečkách asi taky není to, po čem bych toužil.
Prostě strašné. Jako kdyby si Praha posunula nádraží za tunely. Ale dělejte si tam, co chcete, je to vaše Morava.
No cajzli si zase hrajó s myšlenkou zrušit nejlépe umístěné a dopravně dostupné nádraží. Není to tak dávno, co si odstřelili nejkrásnější nádraží. Tam je to taková tradice.
Jenže to není jen naše Morava. Žijeme v centralizované zemi, takže ať chcete nebo ne, je to i Vaše Morava.
Nadraží patří do centra a také v centru bude. Nové nádraží bude vedle autobusového nádraží Zvonařka, které stojí 40 let a nikdo neřekne, že je to na periferii. Nová poloha je vzdálená sedm minut pěšky od hlaváku, což je na druhém konci Vaňkovky.
Je to pro mě +/- 12 min (záleží, jak bliknou červené) a to chodím sakra rychle, pro obyč člověka je to zacházka pomalu 20 tam, 20 minut zpět denně.
Autobusové nádraží Zvonařka je tak atraktivní, že se VIP autobusoví dopravci přetahují o kapacitu na starém autobusovém nádraží u Grandu.
A diskutující se stále podivují, proč ten zpátečnický Jančura nesmyslně jezdí ke Grandu a zavazí s velkými žlutými autobusy na Nadražní, když i ze všech referend zaznívá hlas lidu, požadující odsun odsun odsun. U autobusového nádraží se tento sen splnil a místo nadšeného přijetí na to všichni nadávají :-). Pravda, nikdo neříká, že je to na periferii, zato všichni říkají, že je to ve ztracené pr….
To, že většina autobusů nejedzí do centra je dobře, protože je to smrdutá záležitost. Jen by mě zajímalo, proč ty nejlukrativnější linky jezdí ke Grandu a ne na Zvonařku, kde je to tak hrozně moc v centru.
no, odpověď známe všichni. komerční linka s konkurenci na trase nemá že zvonarky šanci přežít.
A přitom je to dle osvícených městských otců v nejzářivějším centru Brna, hned vedle Vaňkovky.
Zajímalo by mě z čeho vychází ten termín realizace? Pominuli financování, tak i kdyby začali dnes, tak stavební povolení do 2030 je scifi. Jen projektování je u stavby tohoto rozsahu na 5let minimálně.
Aspoň že mají územko na to drážní těleso: https://zdopravy.cz/uzemni-rozhodnuti-pro-presunute-nadrazi-v-brne-plati-deti-zeme-propasly-lhutu-32840/
Pro státem vlastněné firmy občas projektují, a mnohem menší stavby jsou na roky. Dohadování s investorem, koordinace subdodavatelů (ikdyz to na oko vyhraje jedna kancelář, projektujre to x subdodavatelu) 90 procent času, samotne projektování už je ta třešnička na dortu. A předpokládám, že železničáři nebudou v byrokracii výjimka. …. třeba překvapí, ale spíš ne….
Podle kterého se to nedá postavit.
Tiskový šotek…chtěli napsat 2132-2135…😁
K čemu to bude, když podle studia Bjork budou vlaky tímto prostorem projíždět vysokou rychlostí? : – )
V tom se nemýlili.
Tedy pokud považují 100-120 km/h (nákladní vlaky) za vysokou rychlost… 😩
A o co ze nebude
Na ten autobusák za posledním nástupištěm ve vítězné variantě je prostor?
A ve třetím návrhu opravdu navrhovaly architekti, protože tak štíhlé mosty s takovým rozpětím jak je na videu (1:55) jsou dobré pro vizualizaci, stavebně jsou mimo.
A ty šířky mezi nástupištěma a 3 koleje mezi nimi to dostali od koho? Vypadá to strašně.
Za mě nesouhlas s variantou „U řeky“ obecně, radši variantu „Pod Petrovem“. A když už tu padlo, že se bude bourat TESCO, tak pak tuplem rozšířit současné stávající hlavní nádraží.
Dokážete si představit plochu o rozměrech cca 450 x 100 metrů někde na místě – poblíž současného hlavního nádraží + navazující tratě?
Ano dokážu, už to bylo někde i nakreslený. Myslím tím variantu „Pod Petrovem“ s využitím místa po Tescu. Navazující tratě byly ty současné + vedla trať rovnou k brněnskému letišti (cca k terminálu a pak dál na Přerov).
Vzhledem k tomu, že to zachovává oddělení nákladní a osobní dopravy, tak by neměl být takový problém jako „U řeky“.
Nic by to neřešilo. Dávno vyvrácené. A co byste tím získal? Půl kilometru? Kilometr? Všiml jste si vůbec, že většina lidí nežije, ani nepracuje na Nádražní a že chtějí hlavně pohodlný dopravní uzel s kvalitním napojením na VEŠKEROU MHD, na autobusy, letiště, možnost zaparkovat a mít tam i nějaké služby? Původní poloha je naprosto irelevantní a jediný, kdo ji vždy používal, byli Zelení, protože si mysleli, že lidé jsou blbí.
Proto také nikdy referendum nedopadlo, jak chtěli.
Nedopadlo? Kolik lidí v refrendu volilo ODSunutou polohu? 13,12 % zúčastněných, zlomek těch, co chtějí nádraží v centru. Smiřte se s tím, že nevhodná poloha plánovaného nádraží je pro tisíce lidí, kteří vlakem skutečně jezdí, relevantní argument.
No právě, pohodlný dopravní uzel se na Rosické vytvořit nedá. Dvě linky místo osmi by znamenalo zhoršení. Nejde o to, zda většina lidí žije na Nádražní, ale většina potřebuje na sever. Na letiště se ze stávající role dá dostat dost komfortně.
Půl kilometr i kilometr je furt dost; 5 – 10 minut chůze nebo povinný přestup do cílů, kam se dneska dalo dojít pěšky. Získá se taky nutnost nemuset investovat do sítě MHD tolik peněz, a i v tom MHD ušetřit provozní náklady. Za tohle by hlavně mělo kopat Brno, protože to půjde z jeho kapes. Napojit kvalitně MHD půjde i ve variantě „Pod Petrovem“, zbořením Tesca se rozšíří možnosti napojit nějaké trasy i z druhé strany. Referendum nedopadlo protože nebyla splněna kvóta účastníků, kdyby se zeptaly cestujících využívající vlaky, tak bych moc nepředpokládal, že to bylo lepší. Pro mě, když… Číst vice »
Referendum bylo nastaveno na prázdniny a to pouze pro brněnské obyvatele. Navíc v něm byla fikaně položena otázka ke zmatení hlasujících – lidé nepochopili otázku a hlasovali ve prospěch odsunu..
Vše dopadlo, jak se dalo předpokládat, a to na nedostatku hlasujících z důvodu prázdnin, ačkoliv hlasujících bylo cca 70% proti přesunu současného nádraží.
Přesně tak. Politicky je sice referendum neplatné, ale coby průzkum veřejného mínění je vysoce reprezentativní.
Jako fór dobré. Leč na té Nádražní je soustředěná tramvajová doprava, což je páteřní segment MHD v Brně, sktýající operativní a krátký přestup do 13 navazujících směrů, kde většinu Brna máte dostupnou do 20 minut. V případě odsunutého nádraží za tenhle čas teprve došlapete s kufrem na stávající tramvajový uzel před starým nádražím, protože v této podobě je nezastupitelný. Problém by částečně řešit kapacitní diametr, ovšem toto téma poněkud podezřele utichlo.
Hezký, to se bude narkomanům líbit.:)
Hmm, a možná se tam najde i prostor pro nějaké protidrogové aktivisty…
Takové neznám… Vidím funkční drogovou scénu komplet vylezlou na ulici, div že se v parku i nevaří, policii co honí lidi po klubech za „zákaz tance“, a místní politiky co vypadaj jakoby nikdy na nádraží nepotřebovali a tohle záhadně nevidí…
Neviďme to černě. Všechny 4 oceněné návrhy jsou ve stylu současných západoevropských nádraží. Nic jim v tom smyslu nechybí, ale nevidím v nich ani nic navíc. Žádnou mimořádnost.
Ano i Brno si zaslouží svůj Sherwood u nádraží jak Pražáci.
Byl jste někdy na současném brněnském nádraží a uzlu šalin u něho? Parku netřeba.
A normální barák, co vypadá jak barák, by postavit nešlo?
Stalo by to polovinu, ale možná by to i fungovalo na rozdíl od těhlech psychodelických vymyšleností
tak mohli by postavit třeba repliku nádraží Praha – Denisovo. jen nevím k čemu by to bylo
Aby měli kde čekat na zpožděné RGJ 😀
No šlo…
Ale to by ze sebe nemohlo Brno dělat pupek světa…
Vy hodně trpíte, že?
Tohle nové nádraží bude z části i nákupní centrum. Proto je tak ohromné. Takhle se dnes v západní Evropě nádraží staví. Část stavby a provozních nákladů zaplatí nájemci mnoha obchodů. Fungovat to bude, když to funguje i jinde. Berlín, Vídeň, Rotterdam a mnohá další města taková současná nádraží mají. Ale kromě množství skla a obchodů si z nich nepamatuji nic.
Aspoň takové nádraží / nákupní centrum žije. Jsou zde služby, záchody, restaurace, pošta… za mne je takový koncept naprosto v pořádku.
A co je podle vás přesně ten „normální barák“?
Ytong, polyš, zámkovka a thuje.
Taky mám takový názor, Holt jsem moc konzervativní a cením si i účelu, pro který je to stavěno a jak se v tom člověk cítí.
No návrhy jsou pěkný. Osobně bych zvolil spíš 2 nebo 3. Ten první bude v zimě lednička a v létě skleník. A nebo se tam protopí/provětrá víc energií, než spotřebují vlaky okolo. Ale všechny návrhy mají jedno společný . Už při letmým pohledu je vidět ten zmatek s umístěním MHD a zoufalý pokusy o začlenění. A to je vidět jen kolejová doprava. Další abus a trbus tratě tam radši ani nejsou.
Třeba to má něco společného s tím, že je tam ještě to podzemní patro, což?
To bylo zamítnuto. SJTD není součástí. Jenom povrchová MHD
To je právě ten průsšvih, že na podzemní rychlou trasu se rezignovalo. Povrchová MHD to ve špičkách neodvozí, ale nesmí se to říkat, však substrát se rád projde.
V hutném a betelném štatlu jsem nebyl mnoho let, naštěstí vždycky jen projíždím, ale fotky i vizualizace nové „role“ vypadají dobře. Otázkou zůstává, nakolik si pak budou tykat s realitou. Pro potřeby štatlu se zdá být nádraží dostačujícím; pokud k němu rozumně přivedou další šaliny a trajfle, aby dojíždějící baldy pak nemusely do hokny šórem. 😂
Proč naštěstí? Znáte cca celou severni polovinu Brna? Nebo jen hodnotíte podle nádraží?
Ich kdysi studiert dort, takže mám poměrně zevrubnou představu….o štatlu i extrémní vznětlivosti štatláků.
Já mám zase zkušenost s lidmi okolo Ústí a Chomutova. Neřekl bych, že jsou méně vznetlivi. Nejsem z Brna, ale doporučuji prohlídku severu tohoto města, asi budete překvapen….
Znám téměř celý štatl a fakt netuším, co mě má na jeho severu překvapit.
Možná nějaké sídliště…? 😀
S tou jejich extrémní vznětlivostí máte pravdu. Nepřestávám žasnout, jak dovedou být agresivní a v dnešní době ještě navíc vulgární, hlavně ženy.
nO
Vybral bych si jiný, ale to je subjektivní názor každého jedince, tak jako tak, líbí se mi v tom prvním návrhu ty hodiny, to zase jako jo. Tak jako tak, zajímá mne spíše, jak si Brno poradí s překopáním infrastruktury (docela by mne zajímalo, co bude stát více peněz), to si myslím, že bude pro brňáky a dojíždějící zásadní, pochybuju, že jde o to, do jakého „paláce“ přijedu, ale jak se z něj co nejrychleji dostanu domů, nebo do práce.
A já bych toho navrhovatele dal citlivě vyhodit…
Ono Brno má nějaké potřeby teď a jiné bude mít po restrukturalizaci a jiných de- a re- 😀
Hele, proč ten vítězný návrh vypadá z těch prvních 4 nejhůř? Těšil jsem se, že aspoň ta architektonická soutěž bude něco pěknýho na pokoukání, když už ve všech ostatních rovinách je to nádraží pí. ovina, ale i tady je výsledek ta nejhorší možná varianta.
Protože je tam nejvíc věžiček a balustrád. V přeneseném smyslu, samozřejmě.
Mě se nejvíce líbí návrh číslo 4. Ale za mě jsou všechny 4 návrhy funkční současná nádraží západoevropského stylu. Jejich tvůrci již mnohá evropská nádraží navrhli. Ale nic na víc co bych již na nádraží neviděl tam není.
Za mě: 1. Líbí se mi: moderní, vzdušný, příjemný interiér.
Já vím, a architekt přijde vždycky 1.dubna umýt stěny ve formě oken…
No jó furt, už jste nám naznačil, že se Vám to nelíbí, asi třicetkrát…
Děláte vlny. Myslíte, že v Evropě není žádná skleněná stavba?
Třeba jste si neráčil všimnout, že budov, které se musí pravidelně umývat, není v Brně zrovna málo. Až se do Brna někdy vydáte, navštivte například výstaviště…
Všechny věci se musí umývat, aby zůstaly čisté.
Ty kupole jsou dost odvážný, ale evokuje to ve mě naší historii – naše zámky a klářstery, což mi nepříjde jako blbej nápad. Ta druhá strana je pro mě na první pohled možná až moc obyč, ale chápu, že dominantou maj bejt ty kupole a že zbytek nemá krást pozornost. Takže za mě dost dobrý, ale z Brna nejsem. Hlavně, aby se to líbilo brňákům.
To je možná hlavní vada toho vítězného návrhu – jednotlivé strany nádraží jsou naprosto nesourodé. I výškou, i hmotově, i materiálem… prostě úplně jiný jazyk.
Když vidím ty vysoké prosklené stěny tak si vzpomínám na stanici Čadca kde čekat v zimě byl očistec, v budově lehce nad nulou a jediné místo kde se dalo přežít bylo opřený o radiátor.
Benátky jsou v ČR?
Benátky nad Jizerou voe 😃
To tak jedině. I když nevím o tom, že by kostel v B.n.J. byl uváděn jako příklad byzantské architektury…
Trapný komentář.
Mě to evokuje podnikatelské baroko.
No tak u člověka, který neví, kdy psát mě/mně, to nepřekvapí.
Keby súčasťou projektu nebol presun stanice mimo centra tak by som sa aj celkom tešil, vyzerá to skvele. Ale žiaľ kvalitná architektúra nevyváži zničenie funkčnosti.
Rozhodopádně souhlasím.
Celkem si dovedu (někde jinde) představit opačný scenář – tedy z prosklených nesmyslů daleko za obcí > malý baráček hned za posledními domy…
A mohl byste prosím vysvětlit i to „zničení funkčnosti?“ Víte, ta poloha „v centru“ je vhodná možná tak pro batůžkáře, co nejsou schopni dojet bez mapy jinam, než na Nádražní. Všichni ostatní se tomu místu snaží vyhnout. Je totálně přetížené, jako dopravní uzel trpí tím, že je nezastřešené (ano, i to se kdysi plánovalo,) těžko dostupné automobilem, v blízkém okolí není moc míst, kde si sednout a čekat na spoj, zejména nad ránem, nebo v noci. Já jsem například na střední jezdil z Řečkovic do centra vlakem a teprve odtud dál MHD. Takže i pro tento typ lidí bude změna… Číst vice »
Zvonařka je jenom jeden z autobusových uzlů. Třeba na Mendlák se potáhnete, ať bude nádraží kdekoliv. Autobus směr Olympia fakt není daleko, z podchodu na Úzkou je to pár metrů. Parkování ano, sice by se dalo vyřešit na místě Prioru, ale ano, je to zajíždění do centra. Což ale bude v případě přesunu a rozšíření centra na jih také. Popravdě nevím, nakolik jsou v současné době vytížená parkoviště kolem HN patřící BNSD.
Tak zrovna na ten Mendlák, kde jsem vyrostl, se min.od 80tek počítá s průrazem Hybešky a to by dopravní situaci směr Pisárky/Bystrc výrazně pomohlo…Bohužel zůstalo opět jen na papíře, resp.v územním plánu to pořád je. A to má dojít v brzku k úpravě centrální části Mendláku po 30letech plánování a zase nic. To je pak těžký s tou dopravou ve městě, když se neudělají ani relativně jednoduché a levnější projekty jako propojky…
Ale jo, vypadá dobře, když už se teda musí posouvat mňo… Teď kolik linek tam natáhnout, řekl bych že min. 2: 12 od Krpole + asi tu modifikovanou 8 od Kampusu, to by fungovalo docela dobře.
To by pořád významně zhoršilo situaci proti dnešku. Za ty prachy, neberte to.
…ale s tím architekt samozřejmě nic nenadělá.
K novému nádraží povedou dvě nové tratě.
První trať povede z Nových Sadů, resp. křižovatky ulice Hybešova středem nového území Trnitá k nádraží.
A zde, kolmo na ní, bude druhá trať šaliny (tramvaje) vedené z Masné, resp. z křižovatky Plotní podél nádraží (kolejiště) přes řeku Svratku do rozvojového území Heršpice.
Takových soutěží ještě proběhne, než se kopne….
Než se kopne (a zda vůbec) uplyne ještě hodně času, souhlas, ale taková soutěž (přímo na budovu hlavního nádraží) bych si troufnul říct, že už neproběhne žádná. Nějaké další studie na okolní zástavbu atp. zcela jistě ano.
Hlásíte se?
Na soutěž nebo na kopání? Na to první si netroufám a toho druhého mám za poslední měsíc plné zuby.
A nakonec se to za 15-20 let hodí do kamen…
Nesnadná situace se vyřeší jiným, daleko levnějším způsobem…(přístavbou 2 kolejí a hran).
tipuji tak devět
Kdyby raději páni radní řešili, kudy pojedou nákladní vlaky…
Ne že by to nebyl problém, ale radních Brna?
Právě brněnští radní vymysleli přesun nádraží pro osobní vláčky, a jaksi zapomněli, že všechny předměty kolem nás jsou předmětem nákladní dopravy. Když náklad neprojede přes Brno po kolejích, potkáme se s ním k radosti nás všech na dálnici.
No co, skončí to nákladním průtahem přes současný hlavák…
To v jakémkoliv případě.
Otázka tedy zní: Kolik je nejvyšší boční převýšení koleje vhodné pro nákladní vlaky?
100 mm? 130mm?
To záleží na obvyklé rychlosti takového vlaku v daném úseku a tedy nevyšším dosaženém přebytku převýšení.
Najděte si přes google prezentaci třeba Oty Pláška, tam ty rovnice jsou…
S dotazem se musíte obrátit na příslušnou „lampárnu“.
pusťte jim z reproduktorů velmi hlasitě píseň hej paní konsele a třeba to pomůže
Rozhodně nepojedou skrz Brno ale okolo, ti by to nový nádraží hned zasrali jako prasečák.
Pro nákladní vlaky jsou navrženy středem nádraží dvě průjezdné koleje, bez nástupiště. Ve Studii proveditelnosti 2017 byly dělány simulace předpokládaného max. zatížení uzlu pro jendoltié varianty i v dlouhém časovém horizontu. Všechny publikované varianty vyhověly. Je jasné, že než se kopne a začne 1. etapa – přesun nádraží v Židenicích, bude provedena nová simulace provozu s čerstvými daty.
Nevyhověly, byly tam zjevné chyby a nedostatky, proto se pořád ozýváme. Nákladní doprava není vyřešena. Architektonický návrh nehodnotím, my řešíme dopravní technologii.
Ale nové nádraží vyřeší problémy šotoušů, kteří opakovaně upozorňují na současné nesmyslné oddělení osobní a nákladní dopravy. Kapacita přece není podstatná, kam pořád spěchat :-). Na můj osobní názor se ale raději neptejte a nepřemýšlejme ani o situaci, že dojde k paralýze této stanice. Dnes jsou přes Brno dvě samostatné trasy sever-jih (resp. Židenice-Heršpice) s alespoň dílčí zastupitelností v případě většího problému, takhle bude jen jedna (zranitelné úzké hrdlo).
baráky jsou hezké všechny.
jen místo, kde to chteji postavit zcela zhovadile, vč. napojení.
a už se těším na tu údržbu střech. stejně jako drobná vzhledové vylepšení v režii SZDC. jako stánky, směnárny, uschovni skříňky a tak podobně.
Ale jo. Jen aby to bylo efektivní a účelové pro obě zucastnene strany, myslím tím cestující a provozovatele kolejové dopravy.
Ono to bude úžasně efektivní…táhnout se tramvají nebo autobusem někam do horoucích pekel…
Děláte, jako by se lidé museli dostávat někam na Sibiř.
A táhnout se odkud, sním-li se ptát? Jste vůbec z Brna? Podívejte se alespoň na mapu, ať víte, o čem teoretizujete. Většina podobně argumentujících totiž působí dojmem, že dle jejich předpokladu bydlí všichni na původním Hlavním nádraží. Odsunutá poloha je cca 1,5 kilometru daleko, zhruba tři zastávky MHD a odhaduji tak 7 minut od HN. Z mnoha míst v Brně tak bude poloha lepší, už proto, že se vyhnou přetíženému centru. Bude tam možné zajet autem a zaparkovat. Lidé přestupující na autobusy nebudou muset se zavazadly šlapat mezi HN a Zvonařkou, což je mimochodem skoro stejně daleko. Atd. Existuje matematický… Číst vice »
Té úspoře času nevěřím. Možná tak geekové z Holandské ušetří nějakou minutu na přejezd elektrokoloběžkami, ale pro většinu dojíždějících to bude dál a déle s nutností dalších přestupů. Ale za dvacet třicet let uvidíme.
Podle toho co jsem zatím viděl většina cestujících dojede do uzlu MHD před stávající nádraží a tam přestoupí na jednu linku která je odveze před to nové… jak na tom mají časově ušetřit?
Nijak. Krásně se čtvrt hodiny projdou pro zdraví a pak ukojí pohledem na supermoderní odbavovací halu.
Brno neznám skoro vůbec, tak nedokáži rict, jak tam tyhle návrhy zapadnou, nicméně mi vsechny navrhy přijdou ponekud prehnane velke zvhledem k dulezitosti (nic osobního) a velikosti mesta. Prijde mi to pomalu velke, jak King’s Cross v Londýně a to je trochu jina liga. Podobne s Vídní, chtějíit v Brne vetsi nadrazi?
Bude to uprostřed rozsáhlýho brownfieldu, kde teď není prakticky nic. Tedy je aspoň teoreticky možný, aby se okolní architektura přizpůsobila nádraží, takže zapadnutí se moc řešit nemusí. Co se týče Londýna a velikosti, měl jsem dojem, že Londýn nemá jedno hlavní nádraží, ale podobně jako třeba Paříž několik různých velkých nádraží, odkud vyráží vlaky různými směry. Pak není divu, že každé z nich je relativně menší vzhledem k velikosti města. V Brně by hlavní nádraží mělo soustředit většinu provozu ze všech směrů na jedno místo a to od lokálních vlaků po dálkové, takže musí být větší, než kdyby se jeho… Číst vice »
Tak nějak…
Už proto, že význam Brna citelně klesne po určitých organizačně-úsporných opatřeních.
S jedním se dokonce začalo už nyní…s motorkama…
Vzhledem k tomu, že se dnes běžně kombinuje pro pokrytí provozních nákladů funkce nádraží a obchodního centra je
No zrovna King’s Cross není až zase tak bůhvíjak velké. Velikostně srovnatelných nebo větších nádražích je v Londýně skoro desítka dalších, v Brně bude jedno.
Neni a kolik tak jezdi spoju oproti Brnu:)
Jinak tady je odkaz, jak podle mne vypada pekna stanice https://images.app.goo.gl/QBd13L64jJF58ZL59
Zas jeden pomnik architektu. Krasa nikde.
To by jste měl příliš vysoké požadavky…
Takový architekt by vám určitě postavil skleněnou kadibudku – protože je to „moderní“…
Když čtu o zjednodušení sítě kolejí, nemám z toho dobrý pocit. Aby vše ve všech směrech hladce fungovalo včetně alternativ v případě, že někde je nějaký zádrhel, jak je na železniční uzel jak Brno potřeba, tak to až tak moc jednoduché být nemůže!
Jako ne že by to bylo špatné po architektonické stránce, je to dobré. Ale nějak si nedovedu představit jak budou vypadat ty skleníky za 10 let. Tyhle typy budov se musí v jednom kuse umývat, aby vypadaly k světu. Když se podívám na čistotu současného hl.n . v Brně, tak nevím nevím.
Jo, podobně se hovoří třeba o stanici metra Střížkov. Památník je to hezký, ale ta údržba je poněkud náročná a to je stanice ještě relativně nová. Aby to pak neskončilo jako Černý most.
A na stodolu je to moc velké… 😀
Okna špinavá, fasáda opadaná…všude bordel…
úplně to vidím a k tomu na zemi vajgly a náplně do iqos
bude to špinavé jako tehdy ta střecha nad peróny v Praze protože tady se takové stavby moc nečistí
Tak stará hala v Praze taky ještě pamatuje parní mašiny a nevím, jestli se tam to sklo před rekonstrukcí 2014 vůbec někdy čistilo.
Takže před, ale čistilo se po rekonstrukci? Aby to vydrželo pěkné.
No hádám, že po rekonstrukci se také ještě nečistilo.
V zahraničí to funguje. Když je součástí obchodní centrum, tak ba údržbu jdou peníze z nájmů. Ještě, že nevyhrál pan Kotas, ten praktické návrhy neumí.
Ano, komerce je určitě způsob jak vydělat na provoz dražší a rozmáchlejší budovy nádraží, ale konkrétně na to mytí to chce i motivaci a zavedený systém pravidelné údržby (ne jen havarijní údržba).
Toz pekne, ted to jeste zbrnifikovat.
Doplnte zabradli, pochcane stanky, houmlesy, reklamy, nefungujici vytahy.
…automaty na kafe, ze kterých ti jmenovaní vybírají drobné a muzikanty v podchodu, ono tam toho chybí do zbrnifikování víc…
vynechal jste šaliny
Pokud z nádraží uděláte obchodní centrum, tak díky ochrance placené nájemci houmless nehrozí. Kvůli tomu jsou nová zahraniční nádraží tak velká. Ale stejně jsem si nezvykl, že nová hlavní nádraží jsou nejprve obchoďák a pak až nádraží.
Hodnotil bych, až doplněj protihlukový stěny, zábradlí, přechody nikam, zbytečný schody a další nezbytnosti, bez kterých to prý nejde. Tohle je hezký, ale podle obhajoby Plotní a spol. prý neprůchodný…
Na Titanicu se také tančilo a už se potápěl. Nezaplatitelné stavby.
Není nad komentář k věci.
Pokud to bude z velké části obchoďák (tak jak se to v zahraničí dělá), tak si to alespoň na provoz vydělá.
Návrh sice nevypadá tragicky, ale nápad odsunu hlavního nádraží tragický je a jak koukám, skutečně k tomu dojde. Bude to snad největší omyl tohoto století, týkající se dopravních staveb.
Tak nějak nechápu ty mínusy. Odsun brněnského nádraží je skutečně zhovadilost. Před stávajicím hlavákem je přestup na většinu tramvajových linek a je to mnohem blíž centru, než stávající dolní. Tato poloha je prostě mnohem výhodnější, než někde v prčicích o kilometr jižněji. Co by za to některá města dala, kdyby měla nádraží tak dobře umístěné…Brno se toho chce dobrovolně vzdát. Další velký problém je smíchání nákladní dopravy s osobní. V minulých letech se to vážně hodilo, mít tam dva průtahy, tak proč najednou chtějí jeden rušit? Zase snaha vše zakonzervovat jen do současného stavu a nemyslet vůbec na budoucnost. Stěhovat… Číst vice »
Jo, jo – a víte proč? No protože o tom rozhodujou lidi, kteří v životě nejeli vlakem! 😟
Mě se docela líbí ta myšlenka, že se kolem toho vybuduje celá nová čtvrť a centrum se tedy vlastně rozšíří. Tedy nádraží vlastně v centru zůstane, jen to centrum bude větší.
Smíchání osobky a nákladky je samozřejmě zhovadilost, to souhlas.
Jj, takovej pomníček všech těch architektů
Že se totálně rozsype systém brněnské MHD nikomu z těchto „inovátorů“ nevadí, oni chtějí být v učebnicích.
Ne, smíchání osobní a nákladní dopravy je právě tím, po čem šotouši léta volají! Budou krásné efektní fotky.
Dokud existují takoví lidé, jako Voda z Tetčic, tak se bát nemusíme, ještě 50 let tu nic nebude.
A taky existují konzervativci, co žijí v domnění že nádraží musí být hned za vesnicí/městem.
Jistě, vždyť každý liberál jezdící veřejnou dopravou si touží denní cestu do práce o 2x půl hodiny prodloužit, to je přece logické 😀
Ale budova stát zůstane.
Nebo ne?
To je velká pecka. Akorát mi při pohledu na tu vstupní střešní konstrukci naskočily €€€ místo zorniček :).
Tak tuto se povedlo!
Že jo…
Jen se skoro 4 měsíčním zpožděním…. 😀
to zní plzeňsky
Jako jo – ta hala vypadá skvěle. Konečně jako nádraží a ne jako obchodní centrum, ze kterého odjíždí vlaky. Do té doby než ji teda SŽ zaskládá nějakými reklamními totemy, stánky a dalšíma serepetičkama a na vnější fasádu pověsí velkoformátovou reklamu…
Velkoformátovou reklamu už snad Brno tou dobou zakáže.
S ODS a ANO stále na radnici? Nehrozí…
Jedním slovem: Wow!
Někteří známe trochu jiná tři anglická písmena, která budou přesně vyjadřovat stav tohoto nebo podobného objektu za x0 let… 😀
Jaká?
No přece Oh my God! (tedy OMG).
Hlavně až uvidí ta slepá nemytá okna, drolící se stěny, všude nablito, injekční stříkačky…
No a nebo taky uvidí umytá okna a uklizeno a řekne si „OMG, to je krása!“ Nekřivděte tomu Brnu tolik, zas taková bída to ve skutečnosti není a nijak špinavě ve srovnání s jinými městy to tam nepůsobí. Vtipkovat si můžeme do aleluja, ale takhle automaticky předpokládat tu nejhorší variantu je trochu hloupé a krátkozraké.
Neříkejte hop dokud jste nepřeskočil ještě není vydané ani stavební povolení.
V naší zemi se to postaví někdy za 50 let a bůhví v jaké podobě. Ale mě se ta budova taky líbí snad tady někdo zase nebude řvát že kritizuju vzhled či co.
To máte bohužel pravdu, ale hodnotil jsem spíše jen návrh, i když bych byl moc rád, kdybych se případně dožil i realizace. 🙂
Pěkně! Nebojme se extravagantního stylu a kvalitních arch. návrhů. Česko je potřebuje jako sůl.
Pokud to jde ze státní pokladny tak bych se držel raději při zemi, budeme mít co dělat se splácením dluhů aktuální vlády, potřebujeme důchodovou reformu, k tomu ještě přihazovat velkolepé nádraží po 50 mld se mi nezdá vhodné.
Dobré je, že všechno co zmiňujete je řešitelné…
Česko potřebuje extravaganci v trochu jiných odvětvích…
Třeba nikoliv v budově ale v kolejišti… 😀 😀 😀
Jak vypadá extravagantní kolejiště?
Že má tohle na začátku: https://necyklopedie.org/wiki/Soubor:Planek_Smichov.png
A celé kolejiště je směrováno tak, aby ho bylo možné projíždět 100-120 km/h (tedy max. u nákladů).
Nástupištních hran je nejméně tolik, co kolejí (dvoukolejná trať má i 2 hrany), aby bylo kde „šíbovat“.
to si děláš srandu ne? potřebujeme jiný věci než baráky třeba tratě pak by tam nic nejezdilo a barák by byl na hovno!