Ve finále soutěže na podobu nového nádraží v Brně jsou čtyři návrhy, architekty čeká výroba modelu

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Počet účastníků odborná porota snížila z dvanácti na poslední čtyři.

Mezinárodní architektonická soutěž na podobu nového hlavního nádraží v Brně míří do finále. Odborná porota z dvanácti vybraných týmů vybrala poslední čtyři finalisty, mezi kterými se bude rozhodovat. Jejich jména jsou pro většinu lidí spojených s touto soutěží zcela tajná, hodnocení probíhá anonymně.

O dalším posunu informovalo Brno v tiskové zprávě. Odborná porota vybírala z dvanácti návrhů, úkolem čtyř finalistů bude jejich rozpracování do větší podrobnosti, vyrobit mají i fyzický model nádraží včetně okolí. Rozhodnutí poroty schválili oba zadavatelé soutěže, Rada města Brna a Správa železnic. Jména čtyř postupujících účastníků budou odtajněna v létě, kdy porota vybere vítěze.

„Do soutěže se zapojily přední světové a české architektonické kanceláře s velkými zkušenostmi, takže konkurence byla opravdu velká. Přesto se porota úspěšně shodla na čtyřech návrzích, které postoupily do druhé fáze soutěže,“ popsal ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček. „Nejde přitom jen o návrh vlastního nádraží, ale také řešení okolních veřejných prostranství a zasazení celé stavby do vznikající nové čtvrti Trnitá. Počítáme s tím, že vítěz soutěže se bude podílet na přípravě projektové dokumentace jak pro Správu železnic, tak pro město Brno,“ uvedl první náměstek primátorky Petr Hladík.

Do prvního kola mezinárodní soutěže na nové hlavní nádraží se zapojilo celkem dvanáct týmů. Tři byli vyzváni přímo, dalších devět vybrala odborná porota ze 46 zaslaných přihlášek a portfolií architektů. Byly mezi nimi například autoři nádraží ve Vídni, Berlíně, Rotterdamu, Haagu, Boloni, Londýně nebo Birminghamu ale také tvůrci slavného parku High Line a centra umění The Shed v New Yorku. Kompletní seznam vybraných dvanácti soutěžících je zde.

Vítěz bude znám v létě

Úkolem soutěžících bylo navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly, ale i kompletní řešení přiléhajících veřejných prostranství včetně budov pro administrativu, bydlení a veřejnou vybavenost. Součástí je i řešení autobusového nádraží, terminálu městské hromadné dopravy nebo propojení pro pěší.

Odborná porota se sešla začátkem března v prostorách areálu brněnské Vlněny s výhledem na oblast budoucího nádraží. Větší část porotců byla přímo na místě, část připojená online z důvodu opatření proti šíření nemoci covid-19. Nechyběli tak ani zahraniční členové, z Londýna architektka Eva Jiřičná a architekt Igor Marko nebo urbanista Peter Gero z Hamburku. Porotci posuzovali návrhy dvanácti týmů, celkem dvaasedmdesát panelů. Hodnocení bylo anonymní, až do konce soutěže budou návrhy označeny pouze čísly.

Hodnocení návrhů ve druhé fázi je naplánováno na červenec 2021. Vítěz se bude podílet na zpracování následné projektové dokumentace nového hlavního nádraží. O tom, že nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží rozhodli zastupitelé města i kraje v roce 2018. Více k soutěži je na stránkách kanceláře architekta.

Tagy brno Brno hlavní nádraží Kancelář architekta města Brna Správa železnic Top Železniční uzel Brno ŽUB
240 komentářů