Světová liga. Brno zveřejnilo dvanáct architektů, kteří budou soutěžit o návrh nového nádraží

V soutěži je i společnost Benthem Crouwel Architects. Ta navrhla stanici Rotterdam Centraal v Nizozemsku. Stala se jedním z přirozených center druhého největšího města v zemi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czV soutěži je i společnost Benthem Crouwel Architects. Ta navrhla stanici Rotterdam Centraal v Nizozemsku. Stala se jedním z přirozených center druhého největšího města v zemi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Porota zúží počet soutěžících na čtyři v březnu příštího roku.

Brno a Správa železnic dnes zveřejnily jména všech dvanácti architektonických kanceláří, které budou soutěžit o návrh nové podoby brněnského hlavního nádraží. Kromě již tří dříve oznámených kanceláří jde o jiné renomované architektonické kanceláře, ve čtyř případech spojených s českými firmami.

Kompletní seznam včetně ukázky jejich díla je na stránkách Kanceláře architekta města Brna. Zájemci se většinou hlásili s referencí v podobě nádraží v některém z velkých evropských měst.

Laťka je nastavená opravdu vysoko a skýtá naději, že Brno bude mít nejmodernější nádraží v Evropě,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková. Soutěž byla vyhlášena jako dvoufázová. Do 19. října běžela lhůta pro podání žádostí o účast; za zhruba měsíc a půl se jich v Kanceláři architekta města Brna sešlo 47. Při přezkoumání bylo zjištěno, že dvě žádosti jsou totožné, soutěžní porota jich tedy nakonec posuzovala 46.

 „Porota při hodnocení předložených žádostí postupovala podle soutěžních podmínek a hodnotila portfolia referenčních prací podle míry naplnění kritéria celkové urbanisticko-architektonické kvality návrhu včetně dopravního řešení. Vybíralo se celkem ve třech kolech a nakonec bylo v závěrečném hlasování potvrzeno devět účastníků, kteří budou moci podat návrh v 1. fázi soutěže,“ popsal 1. náměstek primátorky Petr Hladík. Radní dnes výzvu k podání návrhů schválili.

 „Porota se předběžně dohodla, že hodnoticí zasedání 1. fáze soutěže se podle soutěžních podmínek uskuteční 4. a 5. března 2021. Poté bude následovat 2. fáze, do níž postoupí čtyři účastníci, kteří návrhy dopracují do větší podrobnosti. Znovu bychom se nad nimi měli sejít v červnu a vybrat vítěze,“ upřesnil ředitel Kanceláře architekta města Brna Michal Sedláček.

Soutěžící musejí kromě jiného navrhnout nádražní budovu včetně zastřešení a podoby nástupišť, podobu drážního tělesa a mostních konstrukcí, rozmístění vnitřních prostor a umístění hlavní výpravní haly. Nesmí zapomenout ani na parkování, úschovnu kol nebo propojení pro pěší.

Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Bude umístěno na mostě ve výšce sedm metrů nad zemí. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje.

Vybrané architektonické kanceláře

a. předem vybrané zadavatelem
1) Albert Wimmer ZT-GmbH;
2) Benthem Crouwel Architects (Benthem Crouwel International B.V.);
3) gmp International GmbH;
b. vybrané soutěžní porotou
4) Sdružení Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten;
5) ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelář Burian-Křivinka, architekti Koleček-Jura;
6) Grimshaw Architects LLP + AFRY CZ s.r.o.;
7) Snøhetta Architecture Landscape Architecture, PC.; Civitas, Inc; Thorton Tomasetti, Inc; 4ct s.r.o.;
8) DILLER SCOFIDIO + RENFRO, LLC;
9) OMA ME B.V.;
10) BIG – Bjarke Ingels Group + A8000 s.r.o.;
11) Marc Mimram Architecture & Associés;
12) MVSA Architects + JIKA-CZ s.r.o. + KCAP Architects &Planners.

Tagy brno Kancelář architekta města Brna nádraží Brno Správa železnic Top Železniční uzel Brno ŽUB
82 komentářů