Infrastruktura Železnice Zprávy

Hlasování o názvu nádraží v Brně ovládli vtipálci. Ve finále je Šalingrad i Praha-venkov

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Brně odstartovalo finále hlasování o názvu budoucího přesunutého nádraží. Z původně vážného záměru místních politiků přitom hlasující udělali spíše recesistickou akci.

Desítka finalistů, ze které mohou lidé vybírat do konce října, vypadá takto: Brno-Šalingrad, Praha-venkov, Brno-Hlavní nádraží, Nádraží Járy Cimrmana, Vídeň-sever, Brněnské Nádraží Franty Kocourka, Brno-Nádr McNádrface, Nádraží A. B. Svojsíka, Šalingrad-Brno a Ždanovo nádraží.

Finálové názvy dostaly během září nejvíce hlasů z celkem 1501 došlých unikátních návrhů, které lidé zasílali od 25. června do 31. srpna. Výše uvedené řazení vychází z počtu hlasů v prvním kole, hlavním favoritem tak je Brno-Šalingrad. Do hlasování se zatím zapojilo 6428 lidí.

Ve druhém kole se nicméně začíná od nuly. Na webu www.nasnovejnadr.cz mohou hlasovat držitelé plně ověřeného účtu portálu brnoid.cz, osobně pak lze hlasovací lístek odevzdat na podatelně magistrátu. Jedna osoba má jeden hlas.

„Během září se naplno projevila kreativita lidí, kteří mají chuť o názvu nového nádraží rozhodovat. V top desítce tak máme prvky hantecu, tradiční rivality mezi Brnem a Prahou, odkaz historických osobností, ale i ryze humorné návrhy,“ shrnul brněnský primátor Petr Vokřál. Vítězný návrh město předá Správě železniční dopravní cesty, která rozhodne o jeho využití.

Správa železnic má ale zatím jiné starosti. Musí se vypořádat s námitkami nákladních dopravců sdružených v ŽESNAD.CZ, kteří upozorňují na rizika spojená s plánovaným přesunem nádraží z dnešní polohy k řece Svratce. Vytvoření technicko-ekonomické studie se ale stále zpožďuje.

42 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Přesun nádraží mi vadí tedy var. u Řeky, var. pod Petrovem je vlastně posunem o cca 500 m což se dnes u rekonstruovaných stanic běžně děje např. aby nástupiště nebyla v oblouku.
    To proč nikdo nevzal v potaz výsledek referenda je jasný, de iure nemohl, protože se zúčastnilo málo Brňáků, de facto nechtěl, protože chtěli stavět nabídnout pozemky developerům, ale podle mě hlavně hráli na tu kartu, že součástí odsunu nádraží bude severojižní kolejový diametr (metro) pod Brnem, do čehož jim MD hodilo vidle s tím, že jde o 2 stavby. Takže „metro“ nebude.
    Pokud jde o název hlasoval jsem pro Brno Joštovo nádr., protože Jošt Moravský je natolik historická osobnost, že snad nikomu vadit nemůže, ale nejsem z jižní Moravy a teď už je to jen na nich co pošlou na DÚ ke schválení.

  • Referendum o přesunu hl.nádraží proběhlo už dvakrát vždy ve prospěch zachování tam,kde je.Názory občanů ale arogantní úředníky samozřejmě nezajímají….Mimochodem,měli se zaptat všech občanů Jm kraje,kteří do Brna dojíždějí za prací,k lékaři,nákupy,na úřady,studenty ad…Jako občan Jm kraje do Brna jezdím také,samozřejmě vlakem.Takže raději budou vymýšlet nesmysly,jako název budoucího nádraží..Na to prachy mají.

  • Pardon,ale v Brně jsou samí neználci,kteří železniční dopravě vůbec nerozumí….Její největší deviza je nádraží v centru,jinak se od ní cestující odvrátí.Žádná „studie“ za těžké miliony totiž neřeší nákladní dopravu,údajně na tenhle problém všichni „zapomněli“.Navíc,po ev.vybudování VRT budou vlaky do Brna zajíždět úvratí,obrovské problémy nastanou při přestavbě MHD ,nepřetržité výluky ad“Pán Bůh“ opatruj železniční dopravu v Brně…Je jasné,že zde nejde o cestujícího,ale o lobbing,zajištění práce pro stavební firmy a ev.i korupci.Proto podporuji hl.nádraží tam,kde je.

  • A pak to dopadne tak, jako když ve Zlatém slavíkovi zvítězil Franta Kocourek, stornovalo se to a vyhrál Karel…

  • „Tradiční rivality mezi Brnem a Prahou?“
    Já, jako Pražák, teda fakt žádnou rivalitu s Brnem necítím.
    Možná bych teda ještě doporučil název „Asie – Západní nádraží“.
    Nedávno mi někdo říkal, že za Průhonicema začíná Asie – podíval jsem se na mapu a Brno je docela na západě …

    • Ochrannou známku lze obdržet pouze pro oblast (třídy), kde je užívána. Tedy, protože existuje taková hra, neznamená to, že se stejně nemohou jmenovat boty od někoho jiného.

  • Nedokážu si představit, že některý z „vítězných“ názvů projde přes Drážní úřad. Vůbec nějak nechápu smysl téhle ankety.

    • nemyslím, že „v Brně jsou samí neználci, kteří…“ . Bohužel přání lidí zachovat nádraží tam kde je nezajímají vládnoucí úředníky… můžeme jen přemýšlet nad jejich motivací k přesunu…

  • Vtipnost „tohoto případu“ je srovnatelná s tím, když v době narození mého syna dala v téže porodnici paní Masojídková svému synovi jméno Lev.

  • Bylo celkem jasné, že se do finálové desítky protlačí jeden dva normální názvy a zbytek různé fun věci. No a teď se omezí hlasování na ID, registrace a ještě něco dalšího a projde už Brno Hlavní nádraží

  • Kterého blbce napadlo vůbec vymýšlet nový název ? Brno hlavní nádraží. Co je na tomto názvu špatného ? Je jasný a stručný.

    • Já jsem navrhoval ještě přídomek „nové“, (Brno-Nové hlavní nádraží) neboť jsem počítal s tím, že dopravní uzel u starého hlaváku bude dopravním uzlem i nadále, ale vzhledem k tomu, že se mi narodil syn, nemohl jsem do toho hlasování investovat čas a tak se mi nepodařilo zopakovat úspěch, kdy v roce 2011 v Praze v metru na Můstku visel 2 týdny bilboard ve znění: „Miluji tě , má Jižní Moravo, nejkrásnější kraji ze všech“, což jsem vyhrál v jedné SMS soutěži. 😀 A to je taky nápověda pro pražáky, jak má vypadat rivalita na úrovni. 😉

      • „Brno-Nové hlavní nádraží“
        To je sice určitě gramaticky špatně (minimálně ta pomlčka tam nepatří), ale jinak by to určitou logiku (a i význam) docela i mělo – tedy pokud by skutečně došlo k ODSunu do bažin a ne pouze k posunu pod Petrov, při němž by dosavadní hlavní nádraží zůstalo okrajovou součástí toho posunutého …

  • Chtěl jsem hlasovat – registroval jsem se, nabídlo mi to heslo, potvrdil jsem a při hlasování to píše, že je potřeba full ID.

    • Tak si udělej Full ID, co je na tom těžkýho? Jseš brňák? Platíš si přes to šalinkartu a popelnice? Pokud jo, udělej si Full ID. Pokud ne, na hlasování se vyprdni. No big deal.

  • Při rozhodování o tom důležitém, tedy o poloze nádraží, na názory občanů nehledí, ale to nepodstatné, tedy název nádraží, to si mohou lidé odhlasovat…

    • Myslíte že se nehledí na řev pár pořád stejných Zelených (a) aktivistů? To už naštěstí opravdu ne.

    • Referendum o poloze nádraží už proběhlo dvakrát. Žel Brňanům je toto téma zřejmě ukradené, takže díky nízké účasti nebylo ani jedno platné. Stížnost v tomto případě tedy směřujte k brněnským spoluobčanům.

      • No jistě, protože neexistuje „oblastní referendum“. Kdyby hlasoval okr. Brno-venkov, popř. ještě nějaké vybrané ORP okr. BL, BV, VY, ZR, TR, to bychom teprve viděli nějakou účast.

      • Brnanum neni toto tema ukradene. ja v 1. referendu hlasoval pro presun a druheho jsem se nezucastnil, aby nemelo dostatecne kvorum. A Zeleni a jim podobna individua blokuji stavbu noveho nadrazi vsemi prostredky vice nez 20 let.

        • Popravdě, doufám, že Zelení ještě pět let do roku 2023 budou blokovat. To totiž propadne územní plán. ŽUB jako celek nutně potřebuje celý fungl nový územní plán a né něco z roku 1997. Viz Plotní. V roce 1997 to byl geniální a progresivní projekt. Dneska? Na rok zavřou 3 ulice a až je opraví, ty ulice stejně už kapacitně nebudou zvládat. A takhle je to tam navržený všechno včetně toho nádraží.

      • Máte pravdu, že referendum bylo dvakrát neplatné, ale je třeba zmínit, že celá ta jaho konstrukce nedávala smysl.

        Ptali se pouze obyvatel Brna (města), tj. lidí, kteří obvykle vlakem do Brna moc nejezdí (možná tak 2x ročně z výletu).
        Mnohem užitečnější by bylo znát názor lidí dojíždějících denně (jak se anglicky říká „commuting“) – do práce, do škol atd. kteří tvoří hlavní masu cestujících, ale těch se pro změnu nikdo neptal.

        • „těch se pro změnu nikdo neptal“
          Ne „pro změnu“, ale pro jistotu – protože pak by asi referendum platné bylo a jeho výsledek tudíž naprosto průkazný, a tedy i závazný.

      • Prostže jsou požadavky na účast v referendu nesmyslně vysoko. Přitom u voleb nízká účast nevadí a přece jsou platné.

  • Město nedokázalo ani vysvětlit, co je vlastně předmětem soutěže. Místo návrhů na věnování budoucí výpravní budovy nějaké významné osobnosti (podobně jako třeba Wilsonovo nádraží) se tak sešly spíš návrhy v duchu „kdo je vtipnější“, podle jejich formy navrhovatelé předpokládali, že by si člověk v případě vítězství takové varianty kupoval lístek typu ze st. Praha hl.n. do stanice Brno-Šalingrad. To je samozřejmě neuskutečnitelné, Vokřál může uspořádat znovu třeba anketu o pojmenování nějakého pole ve Starém Lískovci a pak podle něj nazvat i tu budoucí zastávku.

    • Je zajímavé, že přitom navíc zjevně vůbec nedodrželi to, co (pokud si dobře vzpomínám) původně proklamovali – že pro 2. kolo vyřadí z celkového souboru návrhů recesistické a jiné nevhodné návrhy, takže kromě gramaticky naprosto nesprávného názvu „Brno-Hlavní nádraží“by z té vybrané „první desítky“ by mohly být vybrány oprávněně jen ještě asi 2 další návrhy …

      • Název „Brno – Hlavní nádraží“ podle mě především neodpovídá skutečnosti, protože hlavní nádraží je ve Vídni a v Praze. Po vzoru Bratislavy bych proto navrhoval název „Brno – Hlavní stanice.“

  • Je velmi zajímavé, že „soutěž“ na název nádraží je vyhlášena dlouho předtím, než takové nádraží vůbec začalo být budováno, natož dokončeno.

    Taktéž je zajímavé, že „soutěž“ o tento název pořádá subjekt, který NENÍ investorem celé akce.

      • Tak to budou muset vymyslet vlastní, pokud možno normální a nikoho neurážející název… Při vší úctě, málokdo z Pražáků má radost z Letiště Václava Havla, historická Ruzyně pořád neformálně vede, protože odkazuje k něčemu, na co lze být hrdým Čechem…

Newsletter

Partneři


Výběr editora