Radši přepracovat, než vyhodit 70 miliard. ŽESNAD.CZ chce znovu otevřít plány na brněnský uzel

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhyInterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Nákladní dopravci mají obavy, že kapacita nového uzlu je příliš malá a vlaky se tam nemusí vejít.

Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ chce, aby Správa železnic a ministerstvo dopravy opět otevřely studii proveditelnosti na přestavbu celého brněnského uzlu. Důvodem jsou obavy ze zhoršení podmínek pro nákladní dopravu, které by mohly nastat v případě, že by se odsun brněnského nádraží do nové polohy realizoval podle současných plánů.

Při natáčení dalšího dílu podcatu Cesty Zdopravy.cz výkonný ředitel ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. „V původní studii proveditelnosti nebyly například reflektovány ani vlaky soukromého dopravce v osobní dopravě. Ta původní studie už dnes vůbec neodpovídá požadavkům, ze kterých vycházelo původní rozhodnutí Centrální komise a mělo by se to celé přehodnotit,“ řekl Sládek.

Studii proveditelnosti po mnoha debatách schválila centrální komise ministerstva dopravy v roce 2018. „Parametry, které jsou nyní nastavené, nejsou příznivé nejen pro nákladní dopravu, ale dokonce ani pro tu osobní. A než vyhodit 70 nebo víc miliard korun za něco, co bude ve výsledku horší než dneska, tak si myslím, že by bylo lepší začít pořádně a znova,“ dodal Sládek.

Stát se na připomínky dopravců vykašlal

Samotné sdružení se nepřiklání podle Sládka ani k variantě nechat nádraží v centru Brna, ani k variantě odsunu. Jeho základním cílem je zajistit, aby se nezhoršily podmínky pro průjezd nákladních vlaků Brnem, což dnes projednávaná varianta podle názoru ŽESNAD.CZ nesplňuje. „My jsme sdělili konkrétní podmínky, co je špatně ve studii proveditelnosti, Centrální komise to v roce 2018 uznala a řekla, že projednávání dalších stupňů projektové přípravy bude podmíněno technicko-ekonomickou studií pro nákladní dopravu. Ta se ovšem nekonala, nevím už, kdo to na konci roku 2018 zatrhnul,“ dodal Sládek. Stát tak o problému ví, ale rozhodl se možný problém ignorovat.

Redakce v úterý oslovila ministerstvo dopravy a Správu železnic s několika dotazy týkající se brněnského uzlu. Vzhledem k dovoleným mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka upozornil, že odpovědi budou zřejmě až příští týden.

O novém nádraží v Brně se mluví desítky let. Aktuálně probíhá architektonická soutěž na jeho budoucí podobu.

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz s Oldřichem Sládkem vám nabídneme k poslechu tento pátek.

Tagy Železniční uzel Brno Žesnad.cz ŽUB
138 komentářů