SŽDC vybrala geodety pro vysokorychlostní tratě, zaměřují sto kilometrů na Moravě
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokročila s přípravou vysokorychlostních tratí v Česku. Uzavřela smlouvu se společností Geošrafo na geodetické zaměření
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pokročila s přípravou vysokorychlostních tratí v Česku. Uzavřela smlouvu se společností Geošrafo na geodetické zaměření první stovky kilometrů vysokorychlostních tratí na Moravě. Za vyměření zaplatí SŽDC 4,2 milionu korun.
SŽDC o posunu informovala v tiskové zprávě, kontrakt je zveřejněn v registru smluv. Jde konkrétně o úseky Prosenice – Ostrava-Svinov (vysokorychlostní trať Moravská Brána) a Modřice – Šakvice (vysokorychlostní trať Jižní Morava). Celkem jde o sto kilometrů tratí.
„Hned po podpisu smluv vyrazili do terénu geodeti, kteří se pohybují jednak na současných tratích, jednak na trase budoucích nových mezi Přerovem a Ostravou, respektive mezi Brnem a Vranovicemi,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Terénní práce budou probíhat v průběhu podzimních měsíců, do konce letošního roku získá SŽDC podrobné mapování v celé délce jihomoravského úseku.
„Zpracování geodetického zaměření v předstihu před zadáním dokumentací pro vydání rozhodnutí o umístění stavby je jedním z kroků, který nám umožní zkrátit dobu přípravy pilotních úseků vysokorychlostních tratí až o pět let oproti standardním postupům,“ říká generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Svoboda má letos v manažerské smlouvě nastavenu výši bonusu částečně i podle toho, jak se podaří SŽDC pohnout s přípravou vysokorychlostních tratí
SŽDC už dříve vytipovala tři izolované úseky, kde chce vybudovat první vysokorychlostní úseky. Kromě dvou moravských jde ještě o vysokorychlostní trať Polabí z Prahy-Běchovic do Poříčan, současně připravuje rychlé spojení do Drážďan. U obou úseků probíhá na geodety výběrové řízení. Na prvních úsecích si chce SŽDC jednak otestovat stavbu rychlých tratí a současně ulevit kapacitě současných koridorových úseků. Současně dojde také ke zrychlení vlaků, protože odpadne předjíždění spojů různých kategorií nebo umělé prodlužování jízdních dob vlivem vysokého obsazení trati. První pilotní úsek by se měl začít stavět v roce 2025.