SpaceJet. Mitsubishi před premiérou přejmenovalo svá letadla, chystá nový model
Japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation odhalila před pařížským aerosalonem první detaily o novém proudovém letadle pro regionální leteckou dopravu. Má
Japonská společnost Mitsubishi Aircraft Corporation odhalila před pařížským aerosalonem první detaily o novém proudovém letadle pro regionální leteckou dopravu. Má být nejtišším strojem ve své kategorii.
Dosud firma označovala letadlo jako MRJ (Mitsubishi Regional Jet), s tímto názvem ale končí. Nově se letadlo bude jmenovat Mitsubishi SpaceJet. Bude ho nabízet ve verzi M90 a nově také v menší M100. Dříve plánovanou verzi MRJ70 firma zcela opustila. Název SpaceJet nemá nic společného s vesmírem, ale s velkým prostorem pro cestující.
Firma v tiskové zprávě oznámila, že do konce roku chce oficiálně představit ke stávající verzi M90 i model M100. Má pojmout podle představ výrobce 76 až 88 cestujících podle rozteče mezi sedačkami a konfigurací na jednotlivé třídy. S modelem M100 chce prorazit hlavně na americkém trhu. Velikost letadla upravila firma přesně pro podmínky amerického trhu regionálních letadel, u kterého je stanoven na váhu 86 tisíc liber a 76 cestujících ve třech třídách.
Mitsubishi míří s letadlem na stále relativně malý trh regionálních letadel s kapacitou do sta míst. I díky tomuto letadlu by mohlo vzniknout více přímých spojení mezi řadou měst, kde se dosud musí létat s přestupem. Jde o trasy, kam se nevyplatí nasadit větší letadlo a provoz menšího by byl příliš nákladný v přepočtu na sedačku. Díky výrazně nižším nákladům chce Mitsubishi stimulovat nový trh.
Jeho konkurentem by měl být hlavně Canadair Regional Jet (CRJ) od Bombardieru, Mitsubishi ale jedná o jeho koupi. O zákazníky bude bojovat také se Suchojem a čínským Comacem.
Start letadla má značné zpoždění, už probíhá ale jeho schvalování včetně certifikačních letů. Letadlo bude vybavené motory Pratt & Whitney PW1200 G, maximální vzletová hmotnost bude 42 tun. Dolet bude 3540 kilometrů.
Konkurence mezi výrobci letadel výrazně prořídla: Airbus koupil výrobu CSeries od Bombardieru, výrobu osobních letadel Embraer ovládl Boeing. Na trhu tak zůstává ještě ruský Suchoj a čínský Comac.
Mitsubishi očekává, že první letadlo dodá zákazníkům příští rok, původně mělo létat od roku 2013. Prvním zákazníkem mají být japonské aerolinky All Nippon Airways.