Další velké sousto pro stavební firmy. Limit pro rychlou trať u Přerova je 11 miliard
![Budoucí podoba stanice Chropyně na trati Kojetín - Přerov, vizualizace. Pramen: SŽ](https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/02/Morava_2.jpg)
Modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti až na 200 km/h.
Správa železnic (SŽ) předložila stavebním firmám v krátké době druhé velké sousto na chystané rychlé trati Brno – Přerov. Dnes oznámila vypsání tendru na sedmnáctikilometrový úsek Kojetín – Přerov. Jako nejvyšší přípustnou cenu stanovila 11,073 miliardy korun.
Úsek Kojetín (včetně) – Přerov (mimo) je označen jako 5. stavba plánu na zbudování rychlé dráhy mezi Brnem a Přerovem. Jeho modernizace bude spočívat především ve zdvoukolejnění tratě ve stávající stopě a zvýšení rychlosti vlaků až na 200 km/h.
Součástí stavby budou i proměny železničních stanic Kojetín a Chropyně, které získají nové nádražní budovy a parkoviště. Příchod na nástupiště bude podchody. Místo dosavadní stanice Věžky vznikne stejnojmenná zastávka, přejíždění mezi traťovými kolejemi umožní nová odbočka u obce Bochoř. Všech 14 přejezdů bude nahrazeno nadjezdy, nebo podjezdy. Řeku Moravu v Kojetíně překlene nový 120 metrů dlouhý most.
Zahájení prací plánuje Správa železnic na letošek, hotovo má být v závěru roku 2028.
Ve stejné době se má stavět i vedlejší úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo), který SŽ označuje jako 4. stavbu. Tendr na tento úsek běží už od podzimu, nepřekročitelný cenový strop činí 7,28 miliardy korun.
Úsek Nezamyslice (mimo) – Kojetín (mimo) bude dlouhý 9,5 kilometru a převážně povede ve zcela nové stopě. Postaven bude rovněž pro rychlost až 200 km/h. Stávající jednokolejná trať bude zrušena. Nejvýraznější stavbou na novém úseku bude dvoukolejný hloubený Němčický tunel o délce 747 metrů skrz kopec Kozlov.
Obě stavby jsou z pěti úseků celé zamýšlené tratě Brno – Přerov v přípravě nejdále. Zasmluvněna už je nicméně stavba trakční napájecí stanice v Nezamyslicích, zakázku získala společnost Elektrizace železnic (EŽ). Prvních 50 kilometrů trati blíže k Brnu (stavby 1, 2 a 3) by se mělo stavět později v rámci projektu PPP. Loni v září to schválila vláda.
Stát řadí novostavbu tratě Brno – Přerov to sítě tzv. rychlých spojení, o plnohodnotnou vysokorychlostní trať ovšem nepůjde. Ta má vzniknout až v navazujícím úseku od Přerova do Ostravy, a to pro rychlost až 320 km/h.
Mezi Brnem a Přerovem půjde nicméně o zásadní zlepšení. Současná trať je jednokolejná a jezdí se po ní nejvýše stokilometrovou rychlostí. Cesta z Brna do 88 kilometrů vzdáleného Přerova trvá hodinu a čtvrt. Kapacita trati je zcela vyčerpaná.
Úseky rychlé tratě (200 km/h) Brno – Přerov (odkazy vedou na informační letáky SŽ s podrobnostmi k jednotlivým stavbám)
První stavba Brno – Blažovice 2028–2032
Druhá stavba Blažovice – Vyškov 2026–2031
Třetí stavba Vyškov – Nezamyslice 2027–2033
Čtvrtá stavba Nezamyslice – Kojetín 2025–2028
Pátá stavba Kojetín – Přerov 2025–2028