Opravili jsme trať do Černošic, chlubí se Správa železnic. Úsek přitom končí hned za Radotínem

Modernizovaný koridor mezi Smíchovem a Radotínem. Foto: MDModernizovaný koridor mezi Smíchovem a Radotínem. Foto: MD

Jde o další nový čtyřkolejný úsek na české železnici.

Správa železnic (SŽ) oficiálně dokončila modernizaci železniční trati mezi Smíchovem a Radotínem. Celá akce za více než čtyři miliardy korun kromě zvýšení kapacity ukazuje i absurditu pojmenování některých projektů na železnici. Správa železnic oficiálně akci pojmenovala jako Optimalizaci trati Praha-Smíchov – Černošice, reálně se ale modernizace Černošic vůbec netýkala a skončila těsně za stanicí Praha-Radotín.

Modernizace úseku jedné z nejzanedbanějších koridorových tratí trvala téměř čtyři roky, začala v listopadu 2019. „Železnice podél Berounky dostává moderní parametry. Díky tomu zvládne vysoké nároky, které jsou na ni kladeny v rámci pražské příměstské dopravy. Naplno také běží příprava modernizace dalších úseků, už za pár měsíců by měly začít práce mezi Karlštejnem a Berounem,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Došlo k rekonstrukci kolejí, trakčního vedení, navýšení kapacity dráhy a zvýšení traťové rychlosti i bezpečnosti železničního provozu. Po zavedení evropského zabezpečovacího zařízení (ETCS) zde budou vlaky jezdit rychlostí 140 km/h.

„Tento frekventovaný úsek využívají nejen rychlíky a příměstské spoje, ale také nemalý počet nákladních vlaků mířících na Branický most. Nyní mají k dispozici další čtyřkolejný úsek, na který se vejde mnohem větší počet vlaků než dosud,“ dodal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Součástí projektu byla také komplexní rekonstrukce stanice Praha-Radotín, kde vznikla čtyři nová nástupiště. Přístup na ně je zrekonstruovaným podchodem pod celou stanicí a novým podchodem pro pěší v místě zrušeného železničního přejezdu. Bezbariérovost stanice zajišťují výtahy a šikmé rampy. Ve směru na Beroun byl zrušen železniční přejezd v ulici Na Betonce, který nahradil rozšířený podjezd v Prvomájové ulici se dvěma jízdními pruhy a novým podchodem pro pěší s bezbariérovým přístupem.

Došlo také k přesunu zastávky Praha-Velká Chuchle blíže k centru této městské části. Tvoří ji dvě nová nástupiště přístupná novým podchodem. Bezbariérový přístup na je zajištěn šikmými chodníky.

V Radotíně vzniká nová nádražní budova

Kvůli splnění požadavku na zvýšení kapacity celého úseku vznikla nedaleko přejezdu ve Velké Chuchli nová odbočka Závodiště, která propojila dvě souběžné dvoukolejné tratě. Tím vznikl několik kilometrů dlouhý čtyřkolejný úsek, který končí ve stanici Praha-Radotín. Stávající železniční přejezd ve Velké Chuchli byl v rámci stavby zrekonstruován, nově je zabezpečený závorami v celé šířce silniční komunikace a doplněný o samostatný přechod pro pěší. V rámci navazující stavby bude nahrazen silničním nadjezdem a podchodem pro pěší.

Celkové investiční náklady akce názvem Optimalizace trati Praha-Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) dosahují 4,161 miliardy korun, evropská dotace pokryje tři čtvrtiny nákladů. Zhotovitelem stavby byla Společnost Černošice, kterou tvoří firmy Eurovia CS, Strabag Rail, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.

V rámci navazující stavby probíhá ve stanici Praha-Radotín výstavba nové nádražní budovy.  Dosud se postavily základové a ocelové nosné konstrukce, vnitřní a obvodové zdivo, přípojky a zateplení objektu. V současné době se provádí vnitřní instalace, kompletuje se prosklená fasáda, základy pro terasu kavárny a rampy na 1. nástupiště. Dokončuje se zastřešení a také zámková dlažba na chodnících. Dokončení nové budovy v Radotíně se předpokládá na konci letošního roku. Po jejím zprovoznění bude stávající objekt osobního nádraží zrekonstruován na služebnu Městské policie.

Nezodpovězenou otázkou zůstává, proč jsou součástí názvu stavby Černošice. Správa železnic na Twitteru uvedla, že název může být skutečně matoucí. „Neměli jsme v plánu lhát. Ve všech materiálech je přesně specifikováno, kterých částí infrastruktury a v jakých úsecích se daná modernizace týká,“ uvedla Správa železnic.

Modernizovaná trať  Praha-Smíchov - Praha-Radotín. Foto: Správa železnicStanice Praha-Radotín po modernizaci. Foto: Správa železnicStanice Praha-Radotín po modernizaci. Foto: Správa železnicModernizovaný úsek mezi Smíchovem a RadotínemNové nástupiště ve stanici Praha-Radotín. Foto: Správa železnicModernizovaný koridor mezi Smíchovem a Radotínem. Foto: MDStanici Radotín (v pozadí) čeká celková přestavba. Pramen: Správa železnicVizualizace nové výpravní budovy stanice Praha-Radotín. Foto: Správa železnic

 

Tagy Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) Smíchov - Radotín Správa železnic Trať 171 Praha - Beroun
122 komentářů