ČD čeká obhajoba 400 milionů na expresy do Žiliny. Stát je nabídne i soukromníkům
České dráhy čeká na podzim obhajoba největší části smlouvy na provoz dálkových vlaků s ministerstvem dopravy: provoz expresů linky Ex2
České dráhy čeká na podzim obhajoba největší části smlouvy na provoz dálkových vlaků s ministerstvem dopravy: provoz expresů linky Ex2 na trase Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina.
Stát chce do hry o tuto trasu přizvat i soukromé dopravce. Jen loni za spojení na Slovensko přes Vsetín zaplatil stát 420 milionů korun. To je nejvíce ze všech dálkových tras a téměř desetina všech peněz, které České dráhy z dlouhodobé smlouvy dostávají.
Ministerstvo dopravy chce využít stejný postup jako u přímého zadání na rychlíky Pardubice – Liberec.
Oficiálně nevypíše soutěž, ale osloví více dopravců, aby podali nabídku. V poptávkovém řízení pak vybere tu nejvýhodnější. Vyhne se tak obstrukcím u antimonopolního úřadu. Vítěz získá smlouvu na devět let.
„Předpokládáme, že provedeme neformální řízení vedoucí k porovnání jednotlivých nabídek a jejich náročnosti pro státní rozpočet, při garanci požadovaných kvalitativních parametrů,“ řekla Lenka Rezková z tiskového oddělení ministerstva dopravy. V minulosti soukromí dopravci požadovali vyjmutí této trasy z objednávky ministerstva, protože se z více než dvou třetin překrývá s provozem komerčních vlaků Praha – Ostrava.
Někteří dopravci už podali alternativní nabídky na provoz této trasy bez ohledu na chystané poptávkové řízení, chtěli tím dosáhnout toho, aby stát neoslovil jen České dráhy. Ministerstvo dopravy nechce riskovat, že by uzavřelo smlouvu s Českými drahami přímo bez porovnání s nabídkami jiných dopravců. Zájem v minulosti projevily Leo Express a RegioJet. Naopak Arriva podle vyjádření firmy o tuto trasu zájem mít nebude, soustředí se na dieselové trasy. Leo Express na dotaz o aktuálním stavu svého zájmu neodpověděl.
Vítěz poptávkového řízení získá smlouvu na provoz vlaků od prosince 2019. Relativně krátká doba na zajištění znamená, že půjde nejspíše o souboj mezi Českými drahami a RegioJetem. Nikdo jiný z alternativních dopravců nemá aktuálně k dispozici tolik vozů, které by mohly trasu pokrýt. RegioJet může použít své vozy na komerční linky, s tím ale nepočítá. „Máme k dispozici vozy, které zatím nenasazujeme do provozu a prošly by kompletní rekonstrukci interiéru ve stylu vozů Astra,“ řekl mluvčí Aleš Ondrůj. Jde zejména o desítky zatím odstavených vozů, které firma koupila v Belgii, ale dosud neprošly modernizací.
České dráhy už dříve potvrdily, že mají zájem uhájit veškerý provoz, jako mají nyní. V řadě případů se jim to i v soutěžích podaří: v Jihomoravském a v Jihočeském kraji byly jedinými zájemci, u rychlíků Pardubice – Liberec nabídly nižší cenu než Arriva.
Příklad pardubických rychlíků ukazuje, že stát na takovém poptávkovém řízení může výrazně ušetřit. Oproti stávající smlouvě klesla cena za kilometr o více než čtvrtinu.
Postup přímého zadání poptávkovým řízením kritizují někteří odboráři, ozvali se i proti zakázce, kterou vyhrály tímto způsobe České dráhy.
Podle výkazu ztrát jednotlivých linek, který získal deník Zdopravy.cz, je linka Ex2 jedna z nejvíce ztrátových v celé síti. Na kilometru prodělávají České dráhy více než 200 korun. Vývoj bude zajímavé sledovat i pro slovenského státního dopravce ZSSK, s kterým ČD na této lince spolupracují. Část vlaků zajišťují slovenské soupravy, ZSSK chystá jejich zásadní modernizaci.