Letecké společnosti Letectví

18 hodin a 45 minut. Singapore Airlines ohlásily návrat nejdelšího letu na světě

Airbus A350-900 ULR pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Airbus A350-900 ULR pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines

Letecká společnost Singapore Airlines se od 11. října vrátí na první místo žebříčku aerolinek s nejdelšími provozovanými komerčními lety. Po pěti letech obnoví provoz mezi Singapurem a letištěm Newark v aglomeraci New Yorku. Z prvního místa tak sesadí Qatar Airways s linkou Dauhá – Auckland.

Obnovení linky oznámily Singapore Airlines v tiskové zprávě. Od 11. října bude firma létat třikrát týdně, od 18. října pak každý den.

Singapurský dopravce nasadí na spojení nový Airbus A350-900 ULR, který je určen právě pro extrémně dlouhé lety. Bude první aerolinkou, která bude tento typ provozovat. Letadlo bude ve speciální úpravě s dvěma třídami pro 161 cestujících: 67 v byznys třídě, 94 v premium economy. Prodej letenek začne 31. května. Dosud Singapore Airlines létají do New Yorku s mezipřistáním ve Frankfurtu, cestující stráví na cestě zhruba 24 hodin.

V minulosti létaly Singapore Airlines na trase do New Yorku přímo s Airbusem A340-500 přes severní pól, stejnou trasou by měly létat i teď. Trasa je dlouhá 16 700 kilometrů. Aerolinka počítá v letovém řádu s dobou letu 18 hodin a 45 minut ve směru z USA, ze Singapuru je díky příznivějšímu proudění větru let naplánován na 18 hodin a 25 minut. Ze Singapuru budou odlétat ve 23:35, na Newarku letadlo přistane v 6 hodin ráno. Zpět odlétne v 10:45 a přistane v 17.30 následují den.

Bude to nejrychlejší a nejpohodlnější spojení mezi oběma městy,“ řekl šéf Singapore Airlines Goh Choon Phong.

Singapore Airlines mají ve flotile už 21 letadel A350-900, verzi ULR pro extrémně dlouhé lety mají převzít v září. Airbus už výrobu dokončil, aktuálně ji testuje. Celkem mají Singapore Airlines převzít sedm těchto letadel, nasadí je například i na novou přímou linku ze Singapuru do Los Angeles, kam dosud létají přes Soul nebo Tokio.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V letectví se ale létá podle loxodromy,
    nejkratsi spojnici dvou mist na kulove plose neni primka, ale tzv. ortodroma, coz lze aplikovat i na pripad dvou mist na povrchu Zeme. Problem s ni je ale ten, ze z kazdeho bodu je do bodu ciloveho ortodroma jina (ma v kazdem bode jiny smer), a proto je po ni cestovani znacne narocne-je treba neustale menit kurs.
    Proto se nahrazuje tzv. loxodromou, ktera ve vsech svych bodech jeden smer (jinak receno, nastavis jeden kurs a letis).

  • Ta vzdálenost 16 700 km se mi nezdá – „Great circle“ mezi SIN a EWR je 15 341 km a někdejší let SQ21 dle údajů FlightAware letěl 9 572 mil, tedy ~ 15 405 km (celkový čas 18h 04m).

    • Great circle je ideální trasa, která neřeší různé koridory. Předpokládám, že Singapore Airlines si v tiskové zprávě nevymýšlí.

    • Abychom si upresnili pojmy. Great circle vzdalenost je nejkratsi trasa mezi dvema body.

      Idealni trasa je vzdy delsi – neleta se nejkratsi trasou, ale idealni – zejmena s ohledem na smer a rychlost vetru, dostupnosti zaloznich letist , etops, samozrejme s prihlednutim k tomu jak a kudy vedou letove trate.

    • Ad sin a vzdalenosti – je mozne, ze v tiskovce byla uvedena skutecna cesta (cili ta idealni) se zohlednenymi tratemi.

    • Šmankote, proč používáte anglické termíny (great circle => hlavní kružnice) a navíc ještě blbě, když v letecké navigaci se už pěkných pár desítek let používá elipsoid a ten hlavní kružnici nemá (technicky má kruhový rovník, ale to není totéž). Jde samozřejmě o „ortodromu“ (orthodrome, orthodromic distance), kdy hlavní kružnice je speciální případ ortodromy pro kouli.

    • Samozřejmě vím, že se nelétá přímo, proto uvádím let SQ21, který je o 1 300 km kratší a pouze o 100 km delší, než „hlavní kružnice“, jak tedy píše Já (anglické termíny používám, protože angličtina je cestovatelská latina a nejsem kartograf ani navigátor). A350 XWB má ETOPS 370, takže tím to také nebude.

      Spíše jsem přemýšlel nad nějakým zakázaným vzdušným prostorem a doufal jsem, že v diskuzi třeba bude někdo vědět. Když jsem to zkusil vygooglit, našel jsem třeba článek Reuters, kde uvádí vzdálenost 15 329 km. Já jen, že takový let QR921 (Doha-Auckland) zas o tolik kratší není (reálně cca 9 240 mil = 14 780 km, opět dle FlightAware). A že se do tiskových zpráv nepíše vždy pravda dokládá řada studií a analýz na toto téma.

    • Ja: radeji nepouzivejte cizi termity. Great circle neni zadna hlavni kruznice. Jedna se skutecne o velkou kruznici.

      Znytek prispevku je kapku zmateny – nejdrive, ze se gc nepouziva a pak vlstne zase pouziva.

      Ano, pouziva se ortodroma. Ortodroma je velka kruznice.

    • miki: ještě jedna věc – vy pouzivate spatny prepocet z mili na km (nejak mi nesedely ty vzdalenosti – ze by letadlo letelo jen o tak malinko více, nez je GC distance, mi prislo nepravdepodobne).

      vy pouzivate 1 609 m = 1 mile, coz je … jiná míle.

      pro výpočty v letectvi musite používat 1 852 m = 1 míle.

      Pak se všechna ta cisla dostanou do jiného svetla.

    • Jen tak: Máte pravdu, ale FlightAware asi počítá hlavně s (Americkou) laickou veřejností, protože standardně ukazuje vzdálenosti v „klasických“ mílích (1,609 km). Ještě na to znovu pro jistotu koukám a přepočty na km jsou opravdu správně.

      Když si samotné FlightAware přepnu na kilometry, pro let SQ21 ukazuje: „Actual: 15,405 km (Planned: 15,420 km/Direct: 15,353 km)“ a pro včerejší let QR921 ukazuje: „Actual: 14,938 km (Planned: 14,549 km/Direct: 14,551 km) „.

Newsletter

Partneři


Výběr editora