Letecké společnosti Letectví

18 hodin 25 minut. Singapore Airlines odstartovaly s nejdelším letem světa

Airbus A350-900 ULR před startem dodávacího letu z Toulouse do Singapuru. Foto: Singapore Airlines
Airbus A350-900 ULR před startem dodávacího letu z Toulouse do Singapuru. Foto: Singapore Airlines

Po téměř pěti letech se vrací Singapore Airlines na čelo žebříčku nejdelších komerčních letů na světě. V 17:59 středoevropského času odstartoval ze singapurského letiště Changi let SQ22, který bez mezipřistání urazí 15 336 kilometrů a podle letového řádu přistane za 18 hodin a 25 minut na letišti Newark u New Yorku. Cesta zpět trvá ještě o dvacet minut déle.

Start obnovené linky, kterou stejný dopravce opustil před čtyřmi lety, je ostře sledovaný nejen kvůli délce letu, půjde o první let letadla Airbus A350-900ULR, které evropský výrobce vyvinul pro extrémně dálkové lety.

Ultradlouhé lety zažívají boom a stávají se pomalu běžnou záležitostí. Letos například Qantas poprvé spojil Austrálii s Evropou bez mezipřistání s Boeingem 787 Dreamliner a po obou výrobcích chce, aby přišli s letadlem, které zvládne i přes dvacet hodin ve vzduchu a cestující tak mohli bez mezipřistání letět do Evropy i z východního pobřeží Austrálie.

Dosud nejdelším spojem je linka Qatar Airways z Dauhá do Aucklandu, letí 17 hodin a 40 minut.

Singapore Airlines se pouští do byznysu, který samy před čtyřmi lety opustily kvůli tomu, že nevydělával. Namísto čtyřmotorového airbusu A340-500, se kterým létaly do listopadu 2013, je nové letadlo úspornější, je z odlehčenějších materiálů, pro cestující má být pohodlnější. Singapurci si objednali stroj ve speciální konfiguraci pouze s dvěma třídami: 67 míst v byznysu, 94 v premium economy. V letadle je o 92 méně sedaček než v běžném A350-900 pro Singapore Airlines.

Singapore Airlines se kvůli dlouhému letu spojily se společností Canyon Ranch, která vyvinula speciální menu pro tak dlouhý let, během letu doporučují cestujícím také drobné cviky na protažení těla.

Nové letadlo má motory Rolls-Royce Trent XWB, maximální vzletová hmotnost letadla je 280 tun. Letadlo je schopné dolétnout 9 700 námořních mil (17 964 kilometrů) nebo být dvacet hodin ve vzduchu. Oproti běžné verzi A350-900 má letadlo jiný palivový systém, díky kterému se do něj vejde o 24 tisíc litrů kerosinu více, aniž by se musela instalovat další přídavná nádrž.

Přímý let do New Yorku  není o mnoho rychlejší, než spojení přes Evropu s mezipřistáním ve Frankfurtu. I s pauzou hodinu a půl na zemi aktuálně trvá spojení s A380 do New Yorku ze Singapuru 21 hodin a 30 minut. Průběh letu lze sledovat na Flightradar24.com.

Od 2. listopadu začnou se stejným typem letadla Singapore Airlines létat ještě do Los Angeles a přidají spojení do San Francisca. Singapore Airlines jsou jedním z největších zákazníků Airbusu, pokud jde o letadla A350. Ve flotile jich mají aktuálně 22 a dalších 45 jich je objednáno. Žádný jiný dopravce si zatím A350 ve verzi pro ultra dlouhé lety neobjednal.

Takový dolet žádné jiné letadlo dosud nemá. Druhý nejdelší dolet má Airbus A340-500: 16 670 kilometrů. Boeing 777-200LR má dolet sice kratší (15 843 km), drží ale zatím světový rekord v délce letu: v roce 2005 ulétl 21 602 kilometrů, let trval 22 hodin a 42 minut. Na palubě ale bylo jen 22 lidí, hlavně pilotů a techniků.

Nejdelší linky světa

  1. Singapore Airlines Singapur – Newark 15 336 km
  2. Qatar Airways Auckland – Dauhá 14 526 km
  3. Qantas Londýn – Perth 14 499 km
  4. Emirates Auckland – Dubaj 14 193 km
  5. United Airlines Los Angeles – Singapur 14 096 km
  6. United Airlines Houston  – Sydney 13 829 km 
  7. Qantas Dallas – Sydney 13 802 km
  8. Singapore Airlines / United Airlines San Francisco – Singapore 13 575 km
  9. Delta Air Lines Atlanta – Johannesburg 13 573 km
  10. Etihady Airways Abú Zabí – Los Angeles 13 478 km

Zdroj: OAG

Přidat komentář

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

Newsletter

Partneři


Výběr editora