Letecké společnosti Letectví

Singapore Airlines převzaly stroj pro nejdelší let světa, cestující sveze poprvé v říjnu

Airbus A350-900 ULR před startem dodávacího letu z Toulouse do Singapuru. Foto: Singapore Airlines
Airbus A350-900 ULR před startem dodávacího letu z Toulouse do Singapuru. Foto: Singapore Airlines

Letecká společnost Singapore Airlines převzala do flotily první ze sedmi letadel Airbus A350-900ULR, s kterými 11. října odstartuje nejdelší komerční linku na světě mezi Singaporem a New Yorkem.

Dodávací let z francouzského Toulouse do Singapuru trval neobyvkle dlouho. Zatímco běžně trvá let z Francie do Singapuru s plně naloženým letadlem přes třináct hodin, teď piloti strávili ve vzduchu přes 16 hodin a 28 minut. Důvodem byla nezvyklá trasa téměř k Severnímu pólu a testování výkonnosti letadla.

Osobní letadlo s nejdelším doletem na světě čeká od 11. října ještě delší let: spojení Singapuru s letištěm Newark v New Jersey bude nejdelší leteckou linkou na světě. Cestující stráví v letadle až 18 hodin a 45 minut. Letadlo má speciální konfiguraci pouze s dvěma třídami na palubě: 67 míst v byznysu, 94 v premium economy.

Od 2. listopadu začnou se stejným typem letadla Singapore Airlines létat ještě do Los Angeles a přidají spojení do San Francisca. Singapore Airlines jsou jedním z největších zákazníků Airbusu, pokud jde o letadla A350. Ve flotile jich mají aktuálně 22 a dalších 45 jich je objednáno. Žádný jiný dopravce si zatím A350 ve verzi pro ultra dlouhé lety neobjednal. Možným zákazníkem je Qantas, ten ale po Airbusu i Boeingu chce letadlo, které by zvládlo let ze Sydney až do Evropy bez mezipřistání.

Nové letadlo má motory Rolls-Royce Trent XWB, maximální vzletová hmotnost letadla je 280 tun. Letadlo je schopné dolétnout 9 700 námořních mil (17 964 kilometrů) nebo být dvacet hodin ve vzduchu.

Takový dolet žádné jiné letadlo dosud nemá. Druhý nejdelší dolet má Airbus A340-500: 16 670 kilometrů. Boeing 777-200LR má dolet sice kratší (15 843 km), drží ale zatím světový rekord v délce letu: v roce 2005 ulétl 21 602 kilometrů, let trval 22 hodin a 42 minut. Na palubě ale bylo jen 22 lidí, hlavně pilotů a techniků.

Oproti běžné verzi A350-900 má letadlo jiný palivový systém, díky kterému se do něj vejde o 24 tisíc litrů kerosinu více, aniž by se musela instalovat další přídavná nádrž.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Úžasný letadlo!! S úžasnými parametry a schopnostmi!!

Jan
Host
Jan

Už aby byl v provozu BFR, 19 hodin v kuse v letadle je příšerný.

DP
Host
DP

myslím že lidi radši zaplatí 50.000 za letenku a vydrží 19 hodin, než aby dávali mil. za vystřelení raketou + čas dopravy na kosmodron a další rizika pobytu ve vesmíru 😉
Navíc v A-350 + B-787 jsou jinak nastavené (větší) tlaky – kvůli konstrukci, více podobné tomu na Zemi , takže let je snesitelnější.
V praxi vyzkouším za 14 dní 😉