Letecké společnosti Letectví

Rychlejší, než čekali. Nejdelší let světa přistál o hodinu dříve, delší trase navzdory

Airbus A350-900 ULR pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines
Airbus A350-900 ULR pro Singapore Airlines. Foto: Singapore Airlines

Sedmnáct hodin a deset minut strávili cestující v letadle mezi Singapurem a letištěm Newark v aglomeraci New Yorku. Singapore Airlines se s letem SQ22 vrátily na čelo žebříčku nejdelších letů podle vzdálenosti, ale nikoliv podle doby letu.

Airbus A350-900ULR zvládl cestu o hodinu rychleji než byl původní plán. Na ranveji v Newarku přistál v 5:24 místního času, tedy v 11:24 středoevropského času. Cestu zvládl za 17 hodin a 25 minut.  I když nejkratší trasa vede přes Severní pól, nakonec využil kvůli příznivému proudění větru delší cestu přes Japonsko a Aljašku. Aerolinka oficiálně uvádí čas 17 hodin a 52 minut, jde i o čas pojíždění po obou letištích. 

Podle letového řádu má cesta trvat 18 hodin a 20 minut, na cestě zpět 18 hodin a 45 minut. Doba letu pod 18 hodin znamená, že zatím nejde o nejdelší komerční let podle doby letu. Qatar Airways na lince z Aucklandu do Dauhá letěly dvakrát za poslední dva týdny déle než 18 hodin, průměrná doba letu podle údajů Flightradar24 je 17 hodin a 28 minut.

Na palubě prvního letu bylo 150 cestujících, letadlo tedy nebylo zcela plné, kapacita je 161 míst. Po většinu letu měli cestující možnost být například online přes wifi. Řada cestujících nejdelší let popsala, například editorka agentury Blooomberg Sarar McDonald. 

Upozornit na
mikiqex
Host
mikiqex

Pane jo, tak nakonec to kucí singapurský měli spočítané moc dobře 🙂 Pod květnovým článkem (ohledně ohlášení tohoto letu) jsem se podivoval nad uvedenou vzdáleností 16 700 km, když předchozí let SQ21 na této trase byl o téměř 1 300 km kratší, ale podle údajů FlightAware tento let SQ22 urazil vzdálenost 16 562 km. Tehdy jsem doufal, že by mi někoho z diskutujících (místo haluzí ohledně great circle) mohl vysvětlit, že je to z důvodu očekávaného příznivého proudění větru v oblasti Tichého oceánu, které tak nebude mít dopad jen na dobu letu (uvedenou v článku), ale právě i na vzdálenost.… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Great circle neni zadna haluz… to je prosty fakt. Delka letu se uvadi bzdy podle GC vzdalenosti.

To letadlo jednou poleti tak, jednou jinak.

mikiqex
Host
mikiqex

V pořádku, haluz byla ta diskuze pod mým příspěvkem, ne GC jako takový 🙂 Já právě GC zmiňoval, že se to liší fakt o hodně, ale jeden mi tam vysvětloval, že se vždy létá jinudy, druhý zase proč používám anglické označení a tak… Konstruktivita nula.

Martin V.
Host
Martin V.

Koukal jsem na tu květnovou diskusi a byla trochu zmatená. Můj oblíbený server pro zobrazování spojení na zeměkouli je GC mapper. Do New Yorku letěli o nějakých 1000 km delší trasou než je minimum. Teď už letí zpátky jako SIA21 a zatím míří nejkratší trasou přes západní Grónsko, tak uvidíme, jestli neuhnou.
http://www.gcmap.com/mapui?P=SIN-NRT-SYA-ANC-EWR,+EWR-SIN&MP=ortho&MC=IKS&DU=km&SG=850&SU=kph

Na zobrazení větrů včetně plánovaných tras východním a západním směrem na dnešní den je nejlepší https://skyvector.com/

Partneři


Newsletter

Výběr editora