lot
Infrastruktura Stavebnictví Železnice

150 metrů za 135 milionů. Správa železnic prodlouží výluku u Karlových Varů kvůli sesunutému svahu

Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic
Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic
Výluka měla skončit v říjnu, místo toho se protáhne do poloviny prosince.

Cestující na Podkrušnohorské magistrále mezi Karlovými Vary a Chomutovem čeká o šest týdnů déle přestupování na náhradní autobusovou dopravu. Správa železnic musela změnit své plány se sanací sesunutého svahu mezi Dalovicemi a Hájkem, kde už od poloviny května nejezdí vlaky.

Namísto původního termínu na konci října výluka skončí až s platností nového jízdního řádu v polovině prosince. „Aktuálně probíhající stavba má drobné zpoždění v souvislosti se zvýšeným objemem vytěžené zeminy. Stavba v další fázi vyvine úsilí aby toto zpoždění bylo dohnáno,“ řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Správa železnic musela současně výrazně přehodnotit své plány s opravou celého úseku. Ještě na jaře vypsala soutěž na sanaci dalšího úseku, tu ale zrušila. Namísto toho zadala bez soutěže opravu 150 metrů tratě sdružení firem, které už stavbu provádí. Jde o společnosti Chládek & Tintěra, STRIX Chomutov a H-PRO GEO. Za opravu Správa železnic zaplatí 135 milionů korun, jak vyplývá z registru smluv.

Bez soutěže. Jinak bychom nestíhali, vysvětluje Správa železnic

Jde konkrétně o úsek km 178,850–179,000. Správa železnic původně vypsala soutěž na sanaci větší části za půl miliardy korun, zakázku ale zrušila. „S ohledem na nepříznivý časový vývoj při přípravě zakázky byla celá akce modifikována s tím, že bude opraven pouze úsek v nejhorším technickém stavu,“ dodala Friebová.

Přímé zadání vysvětluje Správa železnic tím, že kdyby se zakázka soutěžila, hrozilo by riziko pozdního zahájení a nedodržení termínů. „Zadavatel vycházel také ze
zjištění a zkušeností na aktuálně probíhající stavbě, která se nachází o zhruba dva kilometry dál,“ řekla Friebová. Zakázka na první etapu přijde Správu železnic na 467 milionů korun. „Byl přímo osloven dodavatel, který pracuje na již zmíněné investiční akci, disponuje kapacitou k provádění prací a také zkušenostmi z této stavby,“ dodala Friebová.

Cestující sice od prosince čeká konec omezení, Správa železnic ale počítá s tím, že celý úsek projde ještě později celkovou rekonstrukcí a opět na trati zavede výluky. Kdy, to ale není ještě jasné.

Úsek mezi Dalovicemi a Hájkem postihl v roce 2018 velký sesuv. V místě dochází od května k odtěžení stávajícího náspu a vybudování nového kolejiště a trakčního vedení. Po opravě bude trať v normovém stavu a bude zavedena plná traťová rychlost.

Chceme předejít opakování události z dubna 2018, kdy došlo k sesuvu trati. Proto jsme se rozhodli pro toto stavební řešení, které akcentuje stav zemin tvořících těleso náspu a opakované poruchy geometrické polohy koleje s nutností zavedení pomalé jízdy ve druhé traťové koleji,“ řekl v květnu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Na sanaci svahu v úseku Dalovice – Hájek postupují všechny práce podle plánovaného harmonogramu. Probíhá odtěžování…

Posted by Správa železnic, státní organizace on Wednesday, July 8, 2020

Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Baal

Když vidím kolik to už stálo a kolik to ještě stát bude, tak by bylo lepší udělat z Ostrova do Dalovic úplnou přeložku trati, byl by tam nejspíše několikakilometrový tunel, ale zase by se zvedla rychlost, protože na té současné trati se jezdí kolik? 80? 90max…

Apollo17

105 max

Bespi

cti misty 60

Martin V.

Já se nějak ztrácím v tom, co už dělali, dělají teď a měli dělat (ale zrušili). Oni znovu předělávají ten opravený násep z předloňska, nebo tohle je někde vedle? Ocenil bych, pokud by k tomu byla nějaká mapka. Díky.

Miloslav

Loni to byl úsek kde to ujelo, ten se opravil, ale zjistila se další místa opodál, kde to hrozí také. Tak se letos naplánovala tato akce, ale domnívám se že se mezi tím rozjela další porucha v dalším místě, což se ale již nestihlo vysoutěžit, takže by se dokončil nynější úsek a za pár týdnů by se začal dělat ten nový. Takhle to bude alespoň trochu v souběhu.

Luboš Beneš

Proč to zase nehodili na Covid? To až při dalším prodloužení?

Alois N.

Kolik jste toho připravil a vysoutěžil? Jednal jste v době Covidové se stavebními úřady? Zase další chytrolín, co mele a ví starou belu.

K.S.

Jen mne tak napadá jestli by nebylo při výšce toho náspu lepší tam postavit estakádu.

Petr Šimral

A základy té estakády budete dělat jak hluboké, aby se to nehýbalo?

Kubrt

Nejsem geotechnik, ale u této akce se říká, že ujíždí (dodatečně pro druhou kolej přisypaný) násep, takže založení estakády v podloží by snad nebyl problém.

BND 30

Spíš bude možná problém v nevyzpytatelném poddolovaném území. Patrně je lepší stavbu a její tlak a dynamiku rozvinout do šířky náspu nežli do podpěr.

Kalanis

A do nově navršeného svahu zapíchat pilíře jako hřebíky by navrch také nešlo?

Krušnohorec

V blízkém okolí se netěžila ani ruda, ani uhlí.

BND 30

Může být. Jsem byl v domnění, že ta informace zazněla v nějaké diskuzi. Kousek na východ je na mapě název U šachty…

Michal

Na geology.cz máte online mapy poddolovaných území. V tomto případě je poddolovaný celý úsek od Hájku až do Dalovic.

K.S.

To je otázka, bude záležet na geologickém průzkumu.

David

A vzhledem k tomu, že oprava těch několika set metrů vyjde na víc jak půl miliardy, tak si myslím, že taková estakáda by se ani finančně moc nelišila.

Odpadlík

Nabízí se přirovnání k té ujeté trati nad D8 u Lovosic – taky nestabilní podloží a chtějí most, tady je to totéž ne?

BND 30

Není. Mrkni do mapy. U Dobkoviček ujel svah i s tratí a stavbou dálnice. Trať i dálnice jsou přimknuté ke kopci, který má velké převýšení několik desítek metrů. Tam to bylo také o nestabilitě podkladu, ale zde byla hlavním důvodem šikmá plocha, po které to po narušení svahu nahoře (lom) i dole (D8) sklouzlo.
Dalovice jsou podobné jen v tom, že ujíždí násyp přisypaný k původnímu při stavbě druhé koleje. Patrně to vzájemně nijak nepřipojili a ta novostavba se utrhla. Poddolované území tomu podle mě jen trochu pomohlo.

Filemon44

Cestující čeká o šest týdnů víc nepříjemného přestupování…a nákladní dopravce dalších šest týdnů nervů při při odklonové vozbě…ve dne hustá osobní doprava,v noci přerušení provozu.Nutnost výluk sice všichni chápou,ale zrovna tento souběh je tragický.

Bespi

Pokud vim, tak uz pred nekolika mesici se mluvilo o prodlouzeni az do jara.