Infrastruktura Železnice Zprávy

Ztráta SŽDC loni narostla na dvojnásobek, příjmy vedení stouply o pětinu.

Železniční trať 036 Liberec - Tanvald. Ilustrační foto: Jan Sůra
Železniční trať 036 Liberec - Tanvald. Ilustrační foto: Jan Sůra

I přes větší provoz loni výrazně stoupla ztráta jedné z největších státních organizací. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni prodělala 2,1 miliardy korun. Meziročně jde o navýšení na dvojnásobek. Důvodem je hlavně prohraný spor se státní společností ČEZ.

Podle zveřejněné výroční zprávy SŽDC loni prodělala 2,100 miliardy korun, o rok dříve to bylo 1,056 miliardy korun. Tržby SŽDC stagnovaly na 6,65 miliardách korun, největší část z těchto příjmů tvoří poplatek za dopravní cestu. Dopravci zaplatili celkem 4,1 miliardy korun.

Podle výroční zprávy je výsledek ovlivněný hlavně výší účetních odpisů a výnosem z oddlužení SŽDC. „Obě položky jsou pouze účetní operace, bez dopadu do bilance příjmů a výdajů. Výše zaúčtovaných odpisů převyšuje oddlužení v roce 2016 a bude ho převyšovat i v následujících letech,“ uvedla SŽDC ve výroční zprávě. Oddlužení dosáhlo loni hodnoty 1,37 miliardy korun.

Finanční ukazatel EBITDA (zisk bez započítání daní, úroků a odpisů) dosáhl kladné výše 1,672 miliardy korun. Meziročně výrazně klesl o 48%. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové ovlivnilo i ukazatel EBITDA oddlužení. Druhou významnou událostí pak bylo rozhodnutí Vrchního soudu ve věci náhrady škody společnosti ČEZ prodej. „Na základě rozhodnutí soudu byla SŽDC zavázána k úhradě žalované škody,“ řekla Šubová.

Celkem jde o 1,131 miliardy korun. SŽDC doplácí na rozhodnutí z roku 2008, když za vedení Jana Komárka uzavřela s ČEZ prodej tříletou smlouvu na dodávky elektřiny. Podle tehdy platného energetického zákona železniční dopravci nemohli kupovat elektřinu přímo, ale museli ji odebírat od správce kolejí. O rok později jim to ale už zákon umožnil a dopravci si ji začali kupovat sami levněji. SŽDC tak neodebrala dohodnutý objem a ČEZ chtěl peníze zpět. Proti rozhodnutí podala SŽDC  ještě dovolání.

I přes horší výsledky loni stouply mzdové náklady na šestičlenné vedení o dvacet procent na 29,6 milionu korun. SŽDC to vysvětluje například i tím, že v roce 2015 působil náměstek pro správu majetku ve funkci jen dva měsíce, zatímco loni už celý rok. „V roce 2016 došlo na základě rozhodnutí Správní rady k vyplacení vyrovnání při skončení výkonu funkce dle platné manažerské smlouvy ve výši šestinásobku průměrného měsíčního výdělku,“ uvedla Šubová. To znamená, že dnes již bývalý náměstek pro provozuschopnost Bohuslav Navrátil obdržel při odchodu na nižší post šest platů.

Loni navíc správní rada rozhodla o tom, že vedení dostalo odměnu za výsledky roku 2015 v nesnížené výši. Kolik to konkrétně bylo, Šubová neuvedla. Mělo jít o „ocenění optimálního průběhu realizace akcí hrazených z OPD zdrojů v roce 2015.“

Provoz na tuzemské železnici loni narostl. V osobní dopravě výkony meziročně podle hrubých tunových kilometrů narostly o 3,4%. V nákladní dopravě došlo k růstu o 1.1%.

SŽDC spravuje celkem 9463 kilometrů tratí. Na investice loni SŽDC získala dotace ve výši 21,9 miliardy korun včetně peněz na nákup nádraží z majetku Českých drah. . Přes 12 miliard korun je dotace SFDI na údržbu tratí, 2,78 miliardy korun na řízení provozu. SŽDC zaměstnává přes 17 tisíc lidí a je tak jedním z největších zaměstnavatelů v ČR a největším zaměstnavatelem v železniční dopravě.

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Příjmy vedení stouply o pětinu (20%) Příjmy zaměstnanců, stouply o 11% za posledních šest let 😀

  • No, vím že to s článkem až tak nesouvisí, ale nedá mi to se zde nezeptat. Proč mají zaměstnanci „nezávislé“ SŽDC režijní jízdenky (tj. výhody) od jednoho dopravce ??? A proč je mají rovněž pracovníci drážního úřadu atp. ???

    • Protože je to od nemaměti součást odměny za jejich práci. Kdyby to sebrali těm zaměstnancům řízení provozu a údržby tratí, tak by jim museli stejně platit různé zaměstnanecké jízdenky pro jejich přesuny v rámci pracovní doby anebo jim koupit auta a platit provoz těchto vozidel. Takže to, že si zaměstnanci zaplatí 1000 Kč za režijní průkaz každoročně je pro toho zaměstnavatele výhodnější. Ten vlak jede stejně tak s těmi zaměstnanci jako bez nich. Nevznikají tím žádné dodatečné náklady. Dále když někomu snížíte odměnu za jeho práci, logicky si bude hledat jinou a oni tam mají velký nedostatek zaměstnanců řídících provoz. Kdo by to dneska dělal např výpravčího či dispečera za 25 tis v soboty, neděle, o vánocích, v noci, jednou nohou v kriminále za jedinou chybu?

    • Je to pozůstatek z doby, kdy správce kolejí i jediný dopravce byly stejná firma. Od doby rozdělení kompetencí se to nějak neřešilo a výhody dané zákonem zůstaly. Smysl to dává z toho pohledu, že ČD jsou stále narozdíl od ostatních dopravců státem vlastněný podnik. Ale je to samozřejmě pro ČD nevýhodné, na což také upozorňují při výběrových řízeních a je to jeden z jejich silných argumentů při pokusech výběrová řízení napadat. Pokus o zrušení režijek teď někdy nastal, ale pochopitelně si zaměstnanci chtějí tuto výhodu ponechat, takže proti jinak logickému zrušení režijek bojují. Protože je těch zaměstnanců hodně, mají poměrně silný hlas, a tak se moc neví, co s tím.

    • Argumenta Martina je pochopitelně neospravedlnitelný z hlediska principu. Jestli někdo (SŽDC) má garantovat stejné podmínky pro všechny železniční dopravce, je i z hlediska budoucích právních sporů (např. kdo je zvýhodňován touto organizací při průjezdech žel. uzlů) naprosto nepřijatelné, aby zaměstnanci nezávislé instituce čerpali výhody (benefity) právě od jiných subjektů (dopravců). Jedná se totiž o střet zájmů. To že by jim SŽDC musela hradit cestovní náhrady, není rovněž nic, co by bylo nerealizovatelné. Jedná se o standartní nákladovou položku pro všechny instituce (státní i korporátní). Na lepší nastavení pracovních podmínek a benefitů, se budou muset zaměstnanci obrátit na odbory atp. U Drážního úřadu, Ministerstva dopravy to platí pochopitelně obdobně. Otázka režijních jízdenek v rámci ČD je rovněž časovaná puma, protože spravedlivé a nákladově ospravedlnitelné by bylo, aby na tak významný benefit dosáhli jen zaměstnanci v přímém výkonu povolání v žel. provozu a nikoliv jejich rodinní příslušníci.

    • Vážený pane. Z vašeho příspěvku je patrné, že pravděpodobně máte myšlení ekonoma, ale praxi v na železnici nemáte žádnou. Zaměstnanci SŽDC na údržbě tratí najezdí vlaky denně stovky kilometrů právě proto, aby ty vlaky mohly jezdit. Tito zaměstnanci by museli dostat na všechny tyto jízdy náhradu cestovních výdajů anebo služební auto. Ostatně služební auto je u zaměstnanců jiných firem běžným benefitem nad kterým se nikdo nepozastavuje a jedná se taktéž o firmy vlastněné státem. Přitom služební auto je mnohem větší benefit než nějaká pitomá režijka. Já sám režijku vlastním a projedu za měsíc cca 800 Kč. Platím za ni 1000 Kč ročně. Mám i auto, které mně stojí cca 4000 Kč měsíčně. Takže z tohoto je zřejmé co je větším benefitem. Střet zájmů není to že máte ve státní firmě režijku na státní vlak. Při organizování jízd vlaků jsou dodržovány předpisy SŽDC D1. Jakékoliv porušení je zaměstnavatelem postihováno. Takže o nějakém svévolném upřednostňování jednoho dopravce nemůže být řeč. Střetem zájmů je naopak souběh funkcí např p.Milana Ferance nebo Tomáše Čočka. Ti sedí na židlích náměstků MD, předsedy správní rady SŽDC a v dozorčí radě ČD. Nakonec to si můžete snadno zjistit včetně jejích odměn 660.000 Kč atd. Takže nechte zaměstnancům drobky v podobě režijky a my vám nebudeme rejpat do vašich statisícových odměn.