Odměny pro vedení ČD za 60 procent vyhraných soutěží. Dokládat se bude dopad na hospodaření

Vlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVlaky GW Trainu a ČD se potkávají na českobudějovickém nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Bezhlavé honbě za zakázkami a výkony „za každou cenu“ má podle ministra bránit i relativně nízká váha tohoto parametru pro odměňování.

Ministr dopravy Martin Kupka doplnil informace k novým pravidlům pro odměňování představenstva Českých drah, která o víkendu na stránkách deníku Zdopravy.cz rozpoutala košatou diskusi. Jedním z ukazatelů (KPI) bude nově i míra úspěšnosti v soutěžích o zajištění veřejné dopravy.

Hranicí pro odměnu je 60 procent, České dráhy tedy musejí uspět ve více než polovině toho roku uzavřených soutěží. Ministerstvo ale zároveň chce zabránit tomu, aby management chodil do soutěží s podnákladovými cenami a zatěžoval tak budoucí hospodaření firmy ztrátovými zakázkami.

Získané smlouvy tak musejí být podle Kupky ziskové. „České dráhy musejí interně doložit dopad nabízených cen do hospodářského výsledku, tedy vytvořit projekci vlivu nové zakázky na hospodaření. Není možné generovat nabídky, které České dráhy uvrhnou do ztráty,“ řekl Kupka deníku Zdopravy.cz.

Bezhlavé honbě za zakázkami a výkony „za každou cenu“ má podle ministra bránit i relativně nízká váha tohoto parametru pro odměňování, která činí 5 %. Větší váhu přisuzuje systém naplnění podnikatelského plánu (tržby 10 %, udržení ratingu 10 %, hospodářský výsledek 15 %) a zlepšení spolehlivosti provozu (18 %).

„Každá získaná zakázka musí mít pro České dráhy pozitivní hodnotu. Bez toho nebudou mít na trhu pevnou pozici, například i vzhledem ke schopnosti splácet závazky,“ doplnil ministr. Podle něj dráhy také nesou na bedrech zátěž v podobě některých smluv, které „vznikly z politické vůle“ a jsou pro státního dopravce ztrátové. To se podle Kupky nesmí opakovat.

České dráhy v poslední době ztratily (reálně nebo zatím jen v soutěži) například dva soubory v Plzeňském kraji, některé spoje v Jihomoravském kraji, rychlíky Praha – Havlíčkův Brod – Brno a především takzvanou Elektrickou páteř v Ústeckém kraji.

Přehledně popsal deník Zdopravy.cz přesun výkonů k alternativním dopravcům na jaře.

Tagy České dráhy liberalizace železnice Martin Kupka odměny
23 komentářů