Doprava ve městě Železnice Zprávy

Zloději vyřadili z provozu staré pantografy, vypomáhá motorák 810

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra
Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

Překvapení čekalo dnes ráno na cestující městské železniční linky Roztoky u Prahy – Praha Libeň. Místo klasického pantografu řady 451 se dočkali motorového vozu 810. Deník Zdopravy.cz na to upozornil čtenář. „ČD nasadily sólo 810 na vlaky, kterými jezdí ráno cca 100-150 lidí (v nejzatíženějším úseku z Podbaby do Holešovic)! Byla to opravdu ostuda, naštvaní cestující zůstávali na zastávkách, kultura cestování vzala zcela za své,“ popsal ranní situaci.

Vina ale nepadá primárně na hlavu Českých drah. „Tento víkend, kdy jednotky 451 na lince nejezdí, došlo k násilnému poškození a krádeži součástek odstavených jednotek,“ vysvětlil mluvčí dopravce Petr Šťáhlavský. Krádež už řeší policie.

Zloději vyřadili z provozu obě třívozové jednotky, které běžně linku ve všední dny obsluhují. Jako náhrada byl povolán třetí a poslední starý pantograf, který je ještě provozní. Ten je čtyřvozový a na trať už běžně nevyjíždí, slouží pouze jako záloha. Motorák 810 jej pak doplňuje. Podle Šťáhlavského přitom motorák nelze prodloužit o přípojný vůz s ohledem na rychlé obraty vlaků v koncových stanicích a využívání kusé koleje v Roztokách.

„Informaci o přeplnění vlaku v ranní špičce ale s poděkováním přebíráme a pokusíme se do návratu jednotek 451 v příštích dnech nasadit vozidlo s vyšší kapacitou,“ doplnil mluvčí. Staré pantografy nekončí, na trať by se měly vrátit po opravě ještě tento týden.

O jejich blížícím se konci psal deník Zdopravy.cz předminulý týden. Mezi některými zaměstnanci drah přitom panuje názor, že krádež mohla být dílem železničních rádobyfandů, vzhledem k tomu, jaké části vybavení a ovládacích prvků se ztratily.

18 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Odpoledne už jezdily Bdmteeo s řídícím vozem a lokomotivou, asi ze 171. Jel jsem s tím v 15:59 z Podbaby do Holešovic.

  • 1) „„ČD nasadili sólo 810 na vlaky, kterými jezdí ráno cca 100-150 lidí (v nejzatíženějším úseku z Podbaby do Holešovic)! Byla to opravdu ostuda, naštvaní cestující zůstávali na zastávkách, kultura cestování vzala zcela za své,“ popsal ranní situaci.“:
    Pro redakci: To musíte citovat toho hloupého „informátora“ i s jeho primitivní pravopisnou chybou? To je tedy úroveň …
    „Tangentou“ ráno (do cca 9 hodin) jezdí teď skutečně v aktuálně nejzatíženějším úseku mezi Podbabou a Holešovicemi i více než 100 lidí, a to proto, že metro „A“ ve směru do Strašnic projíždí stanici Muzeum, takže tam nelze uskutečnit rychlý přestup ve směru z Dejvic na trasu „C“: mnoho cestujících s počátkem cest severně od Vítězného náměstí (včetně studentů a zaměstnanců VŠ) rychle pochopilo, že pohodlnější a většinou i rychlejší (záleží na cílech cest) je dojet vlakem do Holešovic a na „Céčko“ přestoupit tam (což je patrné i na počtu cestujících do / z Podbaby v tramvajích) – dokud bylo možno na Muzeu přestupovat bez problémů, jezdilo „tangentou“ i ráno (do cca 9 hodin) do stovky cestujících a už v Podbabě byla vždy silná výměna frekvence, takže přes stovku lidí současně prakticky nikdy nikde „tangentou“ nejezdilo.
    „Informátor“ navíc „dělá z komára velblouda“, protože kvůli výluce Negrelliho viaduktu jezdí mezi Podbabou a Holešovicemi (= blízko k metru, ne do Buben na holešovickou zastávku od metra mnohem vzdálenější) vlak minimálně 4x – 5x (a v ranní špičce dokonce i ještě vícekrát) – je jasné, že „šukafón sólo“ adekvátní náhradou za (byť i jen třívozový) „žabotlam“ samozřejmě není, ale „najdi chlup na dlani“: když v pondělí ráno v depu zjistili, že oba „tangentové žabotlamy“ nevyjedou, zjevně nic jiného než motorák 810.333-6 už k dispozici nebylo – a je určitě lépe, když jezdilo aspoň něco, než kdyby ty vlaky nejely vůbec (zejména když po ranní špičce už na odvoz frekvence i ten „šukafón sólo“ stačil). I prostředky MHD (zejména metro) jezdí přece ve špičkách také přeplněné a metro občas dokonce také nepobírá, takže čtyřminutový přesun i hodně plným motorovým vozem přežít rozhodně lze (a navíc tam „hafo“ lidí stejně jezdí po zrušení průvodčích zadarmo). Chtěl bych vidět ty „komentátory“, kteří plivou své jedovaté sliny na ty, kdo se snažili situaci řešit, co by na jejich místě dokázali oni – a kdo ví, jestli mezi nimi nakonec není třeba ten zloděj kabelů, který tu nedobrou situaci způsobil …

    2) „„Informaci o přeplnění vlaku v ranní špičce ale s poděkováním přebíráme a pokusíme se do návratu jednotek 451 v příštích dnech nasadit vozidlo s vyšší kapacitou,“ doplnil mluvčí.“:
    Co to ten tlučhuba žvaní: poslední sčítání frekvence personálem ČD proběhlo i na „tangentě“ před cca měsícem, tak co s jeho výsledky kompetentní útvary ČD dělají, když jen několik málo týdnů poté pouze „s poděkováním přebírají informaci o přeplnění vlaku v ranní špičce“???

    • Pravopisná chyba jde za redakcí, omlouváme se, už jsme jí opravili. Jinak ale nevím, proč by měl být informátor hloupý, když dodal zajímavou zprávu, která zaujala hodně lidí.

  • pochopitelne jedna 810 NEMUZE stacit když uz rychle obraty tak spojit dve 810 to vi i mousl

  • Tak cokoliv z elektrického parku českých souprav je lepší než 81x. Stále to docela drží dech..

  • Je docela nepochopitelné, že několik týdnů před koncem provozu pořád nejsou připravené žádné náhradní jednotky. I kdyby třívozová RegioNova, ale alespoň něco… Jinak se toto může stát klidně přirozenou poruchou.

  • A to nemohli 810 pospojovat tak, aby na obou koncich byl motorovy vuz?
    To nemaji jedinou nahradni soupravu z ostatnich linek? Nechce se mi verit, ze v provozu je vse a zaloha na celou prahu je jen jeden ctyrvozovy zabotlam…

    • Tak tomu věřte. Jezdí se nadoraz. Objednatele nezajímá, že je rozumné si držet i přiměřenou zálohu. Jak někde viděl objednatel stát nevyužitý pantograf, jedno jestli Elefant, nebo Žabáka, hned se ptal, proč není využit. Došlo to tak daleko, že za současného řevu o zastaralosti ptg řady „Žabák“ byly současně vyřvány půlhodinové obraty na S4 (TGM – Kralupy) po 24 hodin včetně So, Ne, Sv a u nich ještě část vlaků prodloužení do Nelahozevse. Kolik lidí tím jezdí v sedlech bych mohl dokumentovat. Např. nedávno vlak ve 22:41 z Kralup do TGM převezl po celé trase celkem 8 cestujících. Na TGM dojela 1 zmatená slečna, která ovšem chtěl vystupovat v Holešovicích a zaspala. A není to jediný případ. Děkujte ROPIDu.

    • Nemohli. To by museli povolat do služby dalšího strojvedoucího a to by stálo peníze. A šetřit se musí za každou cenu jak na dráze platí už od začátku devadesátých let.

    • Karel Příhoda : Tak přirozeně bude protišpičkový vlak prázdný. Opačným směrem si to lidi pochopitelně najde, ale nejde to dělat stylem „hromadění horníků v dole“.

    • To je sranda. Jak říkávál starý Žemlička „železniční doprava nemá místo v portfoliu veřejné dopravy tam, kde vlak jede i část trasy zaplněn pod 25% kapacity“. Kam akceptování podobných volovin vede, můžete pozorovat v Jihočeském kraji, kde tyto bludy téměř beze zbytku akceptovali a se sedlovými „prázdnými“ vlaky zmasakrovali i jejich protějšky. Nikde proboha nekopírujte nápady mamlasů z jikordu…

  • Jako 810ka musela být maso. Ono je to s ní kolikrát maso i o víkendu 😀

    • Dneska pořád ještě „krabička“, v 10:06 (tedy už dopravní sedlo) přijela z Holešovic do Podbaby docela plná, v protisměru poloprázdný ešus. Nechtěl bych vidět jak to vypadalo ráno…