Staré pantografy mohou skončit ze dne na den, zálohou jsou Regionovy

Odstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan SůraOdstavené žabotlamy v Michli. Foto: Jan Sůra

Novináři je pohřbívají už deset let, legendární pražské pantografy 451 se ale zdály být nesmrtelné. Definitivní konec na jejich posledním

Novináři je pohřbívají už deset let, legendární pražské pantografy 451 se ale zdály být nesmrtelné. Definitivní konec na jejich posledním pravidelném výkonu na městské lince S41 Roztoky u Prahy – Praha Libeň je ale za dveřmi. A to přesto, že přesné datum stanoveno není. Jisté ale je, že příští jízdní řád nepřežijí.

„Bude záležet na ujetých kilometrech, technickém stavu a dalších faktorech ovlivňujících stav vozidel. Může to tedy být několik týdnů, ale třeba ještě i několik měsíců. Ukončení jejich provozu pak ale může následovat ze dne na den. Fanoušci těchto vozidel by tedy určitě neměli otálet s možností jejich dokumentace,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V Praze jsou poslední tři provozní jednotky, z toho turnusová potřeba činí dvě jednotky. Ale i ty už byly v uplynulých týdnech v některých dnech nahrazovány CityElefanty. Staré „panťáky“ už několik let nejsou přistavovány k větší údržbě, takže po najetí příslušného počtu kilometrů skončí. Okamžitě je ale z provozu může vyřadit větší závada, opravovat už je nikdo nebude. „V současnosti jednáme s Ropidem o řešení vozby na lince S 41 v budoucnosti. Po přechodnou dobu, kdy už nebudou jednotky 451 dále v provozu a než budou k dispozici vhodná vozidla elektrické trakce, se zde mohou objevit například motorové jednotky řady 814 Regionova,“ doplnil Šťáhlavský.

VIDEO: Pantograf projíždí Libní (léto 2017)

Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Elektrické jednotky řady 451, v minulosti označované jako řada EM 475.1 (odsud přezdívka emilka), byly vyráběny v letech 1964 až 1968 ve Vagonce Tatra ve Studénce s elektrickou výzbrojí z podniku Moravské elektrotechnické závody ve Vsetíně. Vyrobeno bylo 51 čtyřvozových jednotek, které jezdily v Praze, v severních Čechách a na severní Moravě, a v letech 1967 až 1976 také na východním Slovensku. Od poloviny 70. let byly soustředěny v Praze, kde se staly základním kamenem systému příměstské dopravy. Původně plánovaná životnost byla 15 let, díky rostoucímu provozu je ale neodrovnal ani příchod elefantů počátkem století. Ve své době znamenaly špičku mezi vozidly pro příměstskou dopravu. Výjimečný byl luxusní interiér, například polstrovaná sedadla, široké centrálně zavírané dveře, nízkopodlažní uspořádání, velká okna a toalety. Vlaky mají značný výkon, takže kdysi předčily konkurenci také v rychlosti rozjezdů, což bylo výhodou v okolí velkých měst. Po jejich vyřazení z pravidelného provozu si dráhy zřejmě ponechají jen muzejní jednotku, která je zaparkovaná v Šumperku.

Tagy 451 České dráhy emilka pantograf praha vlak
21 komentářů