Autobusy

Velké přemalování autobusů. Olomoucký kraj chce po dopravcích jen bílé vozy

KIDSOK loni zahájil provoz autobusu pro Olomoucký kraj a jeho příspěvkové organizace. Foto: KIDSOK
KIDSOK loni zahájil provoz autobusu pro Olomoucký kraj a jeho příspěvkové organizace. Foto: KIDSOK

Od 1. ledna by měli cestující na linkách objednávaných Olomouckým krajem potkávat jen bílé autobusy. Důvodem je požadavek kraje na barevné sjednocení. Pro dopravce to znamená náklady navíc: nalakování na bílo vyjde na zhruba 80 tisíc korun za autobus.

Olomoucký kraj je po Ústeckém dalším, který chce sjednotit vzhled autobusů. Zatímco Ústecký kraj vsadil na zelenou barvu, v Olomouci požadují bílou.

„Bílá základní barva byla zvolena nejen s ohledem na snazší údržbu a  servis, tmavá vozidla totiž nárokují častější očistu, ale především z důvodu kontrolních záležitostí s důrazem na jednotnost systému IDSOK,“ řekl Jaroslav Tomík, ředitel Koordianátora Integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK).

Podle něj každý cestující i kontroloři lehce poznají na dohlednou vzdálenost, že jde o vozidlo v objednávce Olomouckého kraje. „Navíc bylo záměrem v případě potřeby využít vnější prostor vozidla pro propagační ukázky nebo akce především měst, obcí, spolků a dopravce tak libovolně nenakládal s plochou jako s komerčním prostorem,“ dodal Tomík.

Odmítá přitom názor, že by například kvůli bílé barvě musely autobusy jezdit častěji do myčky. „Naše zkušenosti z praxe jsou opačné. Bílá barva stejně jako například stříbrná jsou nejlépe udržovatelné barvy. Co se týče oprav, rovněž bílá základní je standardní barva bez příplatků,“ dodal Tomík.

Olomoucký kraj během letošního roku přesoutěžil všechny smlouvy na provoz regionálních autobusů, větší oblasti získala společnost Arriva.

8 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Přidávám se k ostatním diskutujícím. Úředníci se zabývají irelevantnostmy a důležité záležitosti odsouvají na neurčito nebo na vůbec. Lze se domnívat, že je to z důvodu nekompetentnosti daných úředníků. Zkrátka, vymýšlejí hlouposti, protože jinak dopravě vůbec nerozumí. Teplé místečko (korýtko) je pro kamaráda přednější než fundovanost , orientace v oboru.
    Pokud by tam seděl někdo, kdo používá mozek, doprava v kraji i ta mezikrajská by fungovala.
    Příklad: vlak z OL do Prostějova odjíždí v 19.33 a další až ve 21.
    V době mezi 19 a 20 přijíždí z Prahy pět dálkových vlaků. Dosti často mývají zpoždění a tak se vlak o půl osmé nestíhá.
    Zejména v pátek to bývá zajímavé. To se na parkovišti u pošty točí osobní auta rodičů či známých pro studenty, rodinné příslušníky a nabírají i naprosto cizí spolucestující stejným směrem. Komu by se chtělo čekat hodinu nebo hodinu a půl na nádraží, kde není ani pořádná čekárna.
    Prostě tam chybí minimálně jeden vlak. Ovšem takových chyb je v krajské dopravě více. Také neschopnost mezikrajské diplomacie je na nulové úrovni.

    Pro začátek, by se mohli tito úředníci, zajít podívat na Olomoucké nádraží.
    Tedy pokud vědí kde jej hledat.

    • No a když jede rychlý autobus, tak mu úředníci dají zákaz přepravovat cestující mezi OL a PV….

  • Zlatá modro-bílá klasika, ve všech krajích stejná a pro daný segment prakticky výlučná. Nevím, proč se musejí vymýšlet takovéto speciality. V krajských systémech si dopravci pokud vím nekonkurují, tudíž jakýkoli barevný cirkus není potřebný.

  • Neodsuzuji prvoplánově nápad na jednotný bílý vzhled, ale musí to mít nějaký skutečný promyšlený důvod, mít profesionálně zpracovaný atraktivní vizuál a podklady k tomu.
    Argumentace p. Tomíka budí dojem, že bílá je jenom kvůli ušetření nákladů na údržbu a pořizování, jako to je u spousty jiných firemních vozových parků. Tedy místo použití jednotící barvy a vizuálu ke zvýšení úrovně krajské VHD je to přechod k větší socka verzi.
    Lidé z KIDSOK jsou možná odborníci na organizaci dopravy (resp. zatím se doprava v kraji úplně nerozpadla), ale na propagaci, tarifovou integraci, informovanost cestujících, používání moderních odbavovacích systémů, atd. se jeví jako amatéři. Jaký to rozdíl od ROPIDu, Kodisu nebo KORDIS JMK.

  • Je to logické, že chtějí mít kraje sjednocenou dopravu, ale ještě více to popírá nějakou konkurenci dopravců, což je škoda, i vzhledem k tomu, že se je pořád snažíme soutěžit.

  • To je zase naprostá úřednická hloupost. Možná kdyby se úředníci na kraji spíše starali, aby ten IDS nějak aspoň fungoval a ne to co je dnes. A ještě dávají nesmyslná omezení spojům, které neobjednávají (třeba Arriva Expres i další), takže zase na to doplatí cestující. Podobně jako v sousedním Zlínském kraji, kde snad 10 let o IDS na kraji jen mluví, zatímco Zemek si koupil celý kraj…
    Ale ta bílá je stejně nedotažená, bílé autobusy jiných dopravců budou muset mít zakázaný vjezd či průjezd krajem, aby to chudinky cestující nemátlo. Spíš jde asi o to, že nějaký neschopný úředník na kontrole v životě autobusem nejel, tak aby vůbec poznal, kam má nastoupit nebo co sledovat.
    Bílou barvu doporučuji pro jednoznačnost doplnit ksichtem aktuálního hejtmana přes čelní sklo, teprve pak to bude jednoznačné a nesplete se to s jiným autobusem nebo dodávkou nějakého kurýra 😉

    • A vlaky půjdou taky na bílo? Aby si to cestující nespletl s Leošem nebo Radimem?

  • „Podle něj každý cestující i kontroloři lehce poznají na dohlednou vzdálenost, že jde o vozidlo v objednávce Olomouckého kraje.“
    Takže… kdo nejezdí v závazku Olomouckému kraji, tak nemůže mít bílý autobus? Protože jinak teda by mohli být kontrolóři i cestující pěkně zmateni!
    Dle mě úplná zbytečnost…