Železnice

Ťok připustil zavedení režijek i v soukromých vlacích

Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Čelní střet o režijní jízdenky na dráze mezi ministerstvem dopravy a železničními odbory se odsunul na povolební týden, ačkoliv první schůzka obou stran byla plánována už na týden minulý. Ministr dopravy Dan Ťok přitom deníku Zdopravy.cz potvrdil jednoznačný záměr zrušit režijky v komerčních vlacích Českých drah, tedy dálkových spojích mezi Prahou a Ostravou.

„S tím do jednání půjdeme, nevylučuji ale ani možnost nějakých kompromisů,“ uvedl Ťok. Jeden takový kompromis nastínil. Pokud by nakonec podle Ťoka zůstaly režijky v komerčních vlacích, bylo by správné, aby platily i ve vlacích soukromých dopravců. Stát by jim pak takové jízdy kompenzoval, což ostatně žádá i vedení Českých drah. Výše případné kompenzace pro všechny dopravce zatím není jasná, zřejmě by šlo o desítky milionů korun. Šlo by jen o dočasné řešení, neboť do budoucna chce ministerstvo režijky ze zákona vyškrtnout a ponechat je pouze jako zaměstnanecký benefit, o kterém by si firmy rozhodovaly samy.

Nyní se ale vede tahanice především o příští rok. Pro odbory je zachování režijek v komerčních vlacích Českých drah zásadní. Argumentují mimo jiné dojížděním železničářů do práce na nejvytíženější tuzemské trati. „Pokud bude pan ministr na jejich zrušení trvat, udělá z tématu klíčový bod v programu našeho nadcházejícího sjezdu,“ uvedl předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Nevyloučil přitom nějakou formu protestu.

Soukromí dopravci ale žádají v souvislosti s možným uznáváním režijních jízdenek ve svých vlacích i podobnou výhodu pro své zaměstnance. „Pokud budou mít tuto možnost všichni zaměstnanci na železnici u všech dopravců, pak jsme připraveni režijky v našich vlacích uznávat. Recipročně by měli mít naši zaměstnanci zase možnost využívat režijní jízdné u jiných dopravců,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. V opačném případě by podle měj měly být režijky zrušeny.

Ke splnění požadavku soukromníků by ovšem bylo třeba změnit zákon o Českých drahách, který dnes zajišťuje režijní jízdenky jen firmám, které vznikly z kdysi unitární státní organizace České dráhy. Naopak pouhé rozšíření režijek do soukromých vlaků by změnu zákona zřejmě nevyžadovalo.

O podmínkách využívání režijek se jedná opět po třech letech. Ministerstvo ale nechce nové podmínky zafixovat na další tři roky. Letos dojednaný kompromis by měl platit zhruba rok, ve vzdálenější budoucnosti chce úřad režijky ze zákona vyškrtnout a přeměnit je na firemní benefit. Pak by bylo čistě na firmách, zda jej svým zaměstnancům poskytnou. Což už dnes dělá například Arriva.

Režijky mimo jiné blokují soutěže na železnici, neboť podle vyjádření ÚOHS znevýhodňují České dráhy. Ty jsou jediným dopravcem, který má dnes povinnost je uznávat, ačkoliv z velké části nejde o zaměstnance ČD. Na režijky mají nárok například i drážní důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty. Jedním z možných kompromisů je proto i příspěvek Českým drahám ze strany SŽDC.

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Soukromí nákladní dopravci také zajišťují vybraným zaměstancům In 100. Stejně jako ve Velké Británii funguje sdružení železničních společností, které si podobné výhody navzájem uznávají. Osobně jako zabezpečovací technik režijku využívám mimo soukromé jízdy i k pracovním jízdám pro zabezpečení údržby a provozuschopnosti dráhy. Pokud by to dále všeljak osekávali, nebo osobní dopravu na naši trati převzal soukromník který by režijky neuznával, zvážil bych jako spousta kolegů odchod. Nic méně rodiny trochu přítěž jsou, zde je možnost zdražení, ať se rozhodnou jestli ji chtějí nebo ne. Již teď se některým 1000vka na rok nevyplatí.

  • ANO vyskrknout z vlady azamestnancum benefity zustanou ,alide by se nemuseli o vyhody prit.Oc Tokovi jde ? Oto malo co zamestnanci u CD jeste maji?

  • Protože služba na dráze byla vždy náročnější než v jiných sektorech,zavedli již C§K dráhy různé výhody pro své zaměstnance,jako např. zlevněné jízdné,deputátní uhlí a různé další. Toto uznání těchto výhod převzala nová 1.republika. Co se týkalo komunismu , tak zde docházelo k jejich systematickému osekávání,až zůstaly jen ty režijky. Jsem důchdce , a je mi trapně, že po 41 letech vprovozu mám trnout o režijku, co nám kdo vymyslí.Pokud z toho uděláte benefity,tak důchodci utřou nos.

    • Proč by důchodce měl mít režijku, když už tam nepracuje? Totální nesmysl. Stejně tak jako to měli rodinní příslušníci.

    • Třeba u dopravního podniku zůstává jízdenka i v důchodu, je to zaměstnanecký benefit daný kolektivní smlouvou, tohle nepotřebujete mít v zákonu 😉

    • Trochu to upřesním: Za „komunistů“ se z benefitů pro zaměstnance ČSD zrušilo jen ono deputátní (správně režijní) uhlí. A bylo to kvůli tomu, že ti, kteří je nepotřebovali-bydleli v bytech s centrálním vytápěním-by byli de facto šizeni. Ostatní výhody se za komunistů nerušili-viz možnost využít dopravu nákladním vlakem za opravdu režijní cenu (sám jsem to realizoval ještě v r.1993). Nechat jízdní výhody důchodcům je nejen společensky a lidsky přijatelné, ale i ekonomicky výhodné: Důchodce sice zaplatí nyní jen 500 Kč/rok, ale pokud si někdo myslí, že si za ty peníze koupí jízdenky na vlaky ČD je na omylu. Takový důchodce buď pojede autem, nebo autobusem nebo-to nejčastěji-nepojede nikam. S rodinnými příslušníky je to podobné: nebudou-li mít jízdní výhody (za 500 či 1000 Kč/rok), vlakem nepojedou. Dráhu to nepoloží, ale že by z toho měla zisk, tak to ani náhodou.

  • Vyškrtnout ze zákona a zrušit, je to akorát přežitek komunismu typu „zaplať vám to pán bůh“. A argumenty typu, že celý život ti zaměstnanci dřeli na dráze..? I kdybych celý život dodřel u svého stávajícího zaměstnavatele, tak po ukončení poměru odevzdám firemní NB, telefon se zvýhodněným tarif, případně služební auto a všechny ostatní benefity, které mi navíc při poměrném přečerpání nebo nadměrném poškození doúčtují.

    • Měl ses lépe učit a jít pracovat k ČD. Každý svého štěstí strůjcem. Vím, že je mnoha závistivcům trnem v oku, pokud spoluobčané požívají nějaké výhody, historicky dané a pomocí několika zásadních kroků uhájené. Zajímavé, kterak počnou řičet cosi o „rovnosti“ (téměř bolševické) ti, kteří si nejsou schopni někde v montovně zjednat patřičný respekt. Češi jsou velice tvárný materiál, nenáročný lidský zdroj, což snadno zjistíme, srovnáme li naše platy, s benefity, výhodami, které požívají zaměstnanci v západních částech Evropy. Taktéž patrno na tvrdosti jejich hájení v případě takové Francie. Myslím, že všichni zaměstnanci ČD, SŽDC, apod. by měli nohy líbat Ing. Duškovi – člověku, který jako jediný (!) v tomto rozprivatizovaném údolí dokázal uhájit m.j. ony výhody. Nezáviďte druhým, je to netržní:-) a raději se postarejte o slušné podmínky u zaměstnavatelů. Třeba i zradikalisováním odborové buňky. Vaše rodiny Vám poděkují.

    • Já jsem se právě učil slušně a teď mám dotovat tyhle levicové praktiky? Sorry jako.. Kdyby šlo o firmu, která si na tyhle libůstky dokáže sama tržně vydělat, neřeknu popel.

    • Na benefitu shledávám pramálo „levicového“. Sorry jako co? Nerozumím. Tím že benefit nazýváte „libůstkou“ mám jasno, že jste schopen svou závist schopen schovat za ledasco. To už tak u lidí, vydávajících se za „pravičáky“, bývá. Koulí na noze železnice jsou aplikace dávno mrtvých, „britských“ cest, legislativa znevýhodňující železnici téměř ve všech ohledech vůči silnici, či nízké mzdy u privátních osob. žel. dopravců.

    • Á pán je zastánce unitárních státních molochů.
      Režijky v současné podobě jsou přežitek, nebo jak si představujete situaci kdy by měl někdo vozit zadarmo cizí zaměstnance a tento druhý subjekt jeho zadarmo nevozil? Nepřijde vám to trochu jako úlet?

      To vám tak leží v žaludku že některé kraje nezadávají výkony pro své IDS rovnou Času Dost? Z jejich pohledu je jakýkoliv jiný tarif než tarif IDS irelevantní. Pokud se Vám nelíbí to že se nehodnotí nějaká návaznost někam dál, tak si to jděte vyřídit s poslanci, budou volby, zjistěte si kdo je za váš obvod zvolený a napište mu že chcete aby se u veřejných zakázek nehodnotila jen cena. Nebo vám leží v žaludku že se někomu vyplatí jezdit levněji na vytížených tratích jen při plnění vagonů dle kapacity? A pokud řeknete že ČD musí dotovat prodělečné spoje, tak se pletete, nemusí. Nemusí a ani nemá, má to krajům nebo tomu v jehož závazku jezdí, vyúčtovat poctivě, nikoliv to dotovat z jiných zdrojů.

      Podívejte se kam to dotáhli ve Francii, k nepoužitelnému trhu práce, stavu že i migranti na levnou práci jsou drazí, i když Německo roste, tak Francie stagnuje. V Německu si odbory dovolují rozvracet veřejné služby, dopravu… To je velmi nezodpovědné. Neshoda se zaměstnavatelem neznamená bianko šek na zasekání celé ekonomiky a braní si lidí jako rukojmí.

      Víte co? Mám kontrapříklad, Japonsko, od 50. do poloviny 80. let setrvale rostlo, a i pak je stále schopné, byť s hroutící se populací, doslova, loni klesla o 250k letos taktéž, a stagnující ekonomikou ovlivňovat svět technologicky a ekonomicky. A víte proč? Protože se tam se na nějaké pitomosti jako stávky nehraje. Ganbare! Je imperativem který ten celý ekonomický zázrak způsobil a pomohl zemi vybudovat z trosek. Evropští odboráři by se z toho osypali a trefil by je šlak, přesto to funguje, absolutní oddanost pozici, firmě… Během poválečného období to dotáhli na populaci 120-130 milionů (což se řízením osudu hroutí), vybudovali jednu z nejmodernějších zemí, ekonomik, na určitou dobu pohltili komplet veškerou technologickou inovaci, její produkci. Západní průmysl například nebyl sto z mnoha důvodů konkurovat elektronice, takže se stáhl do oblasti Hi-End a dnes se do Asie už posílají jen křemíkové slicey na zapakování a osazení do desek. (Bezpečnostní opatření, Intel prostě leptací závod do asi nenastěhuje)

      Velmi podobně to dělal Taiwan, J. Korea, Čína, teď začíná Vietnam. Je to úspěšná strategie jak postavit ekonomiku. Proč proboha kopírovat něco co se zasekalo, zkostnatělo a nikdy moc nerostlo, když tu máme skoro zázračný model, který je během jedné generace schopný stát z totálního marastu vytáhnout na zemi megapolí protkanou sítí vysokorychlostních železnic, moderních technologií a inovací.

      Mimochodem na Japonské železnici podniká přes 100 významných subjektů a přes 90 % kapacity dráhy využívá osobní doprava.

      V USA jsou zase unitární, ale SOUKROMÉ dráhy třeba přes několik států a jejich výkony představují více než 30 % veškeré nákladní přepravy v USA… V Evropě je to mnohem méně.

      Proč proboha obdivovat skanzenoidní Evropu a nepustit se to toho podle pro železnici nejvýhodnějších oblastí? Co se týče osobky, bylo by třeba se inspirovat v Asii, a ne jenom Šinkanzenem, ale třeba na Japonské síti tratí kapského rozchodu (Vmax = 160km/h) s obyčejnými rychlíky. Pro náklad zase v USA, kde je všechno podřízeno objemu přepraveného zboží, dlouhé vlaky menší rychlostí, tratě pro nápravové tlaky kolem 30t, velmi těžké lokomotivy kde je vše opat podřízeno adhezi (výkonově odpovídají brejlovcům, ale mají třeba 8 náprav ve 4 pojezdech o 2 nápravách) a schopnosti táhnout těžký vlak.

      Oboje se zdá se současným stavem dráhy nedosažitelné. Ale jak říkám, musela by se dokonce překopat železniční síť, trojúhelníky, změnit trasování tak aby odpadly úvrati.

      Šlo by to, ale bylo by třeba se vykašlat na to co známe a chtít provést zásadní změny.

    • Pán ještě nezmínil, že Japonec maká 365 dní v roce od rána do večera, bez dovolené až do samotného konce v podobě smrti. To je úžasný plán. Pán bude asi byznysmen nebo majitel firmy, který nepotřebuje pracovat anebo robot, který nepotřebuje žádný odpočinek. Nejraději by své zaměstnance sedral z kůže, aby neměli žádnou dovolenou, žádné benefity. Co takhle se vrátit k otrokářství?

    • Chachare, pokud si onen diskutovaný benefit užíváš v rámci pracovního poměru u ČD, pak je to OK. Koneckonců i ty rodinné příslušníky jsem se skřípěním zubů ochoten akceptovat. Vždyť i tím služebním autem se mnou na dovolenou jede celá rodina a koneckonců ten noťas také mohou doma používat všichni a v případě nouze i ten služební mobil. V okamžiku kdy ukončíš pracovní poměr vrať režijku a jezdi si za své, na nějaké zásluhy ti sere pes.

  • Pokud by měly být režijky uznávány i v soukromých vlacích, pak je bezpodmínečně nutné aby stejnou možnost měli i zaměstnanci soukromých společností ve vlacích ČD atd. Stejně tak by měly platit jen pro osobu aktuálně na dráze pracující, nikoliv už pro příbuzenstvo atd. Ideální by bylo aby sloužily jen pro přepravu do zaměstnaní a zpět, ale to se realizuje těžko. Není možné aby si zaměstnanci jedné společnosti zdarma jezdili spoji jiné společnosti a celá republika se jim a jejich příbuzenstvu na toto ježdění skládala.

    • Proč všichni řeší jen varianty řežijka pro VŠECHNY nebo pro NIKOHO? Ať o rozsahu benefitu rozhodne zaměstnavatel a zakoupí to jako produkt, byť v některých případech sám od sebe, což ale není u normálních firem vůbec nic neobvyklého.

      Mít firemní benefit ukotvený v zákoně je holý nesmysl a koule na noze celé železnice.

    • V podstatě máme stejný názor.
      Jde mi o to že nejde aby měli zaměstnanci ČD a jejich rodiny výhody u jiných dopravců, buď bude to stejné platit i pro zaměstnance ostatních dopravců, nebo ne, ale pak ať ani zaměstnanci ČD nemají režijky u soukromých, jinak to podle mne nejde. (Mimochodem mám menší podezření že někteří by tak zkusili přivést soukromníky na buben, takový DoS útok)

      Ano je třeba je ze zákona dostat pryč, ať jsou to normální zaměstnanecké benefity zaměstnavatele na jeho vlacích a eventuálně spojích domluvených dopravců. To ano, ale prosím ne aby si zaměstnanci ČD jezdili zadarmo s někým jiným a to proti jeho vůli, platí samozřejmě i opačně, prostě pokud neexistuje reciprocita. V zákoně je ještě hromada dalších problémů a koulí na noze dráhy.

      -Napadá mne, co jsem slyšel, že při výcviku na strojvedoucího tahají člověka kdesi po praxi v dílnách, s moderními stroji je to nesmysl, ty prostě nejdou opravit za pochodu kusem zahradní hadice. Moderní mašiny potřebují už spíš IT vzdělání, ale i tak jsou to stroje na které se nemá mimo depo sahat. Přišroubovat utavený drát k odporové regulaci, zalepit palivovou hadici, to se dá i v poli, moderní měnič tam neopravíte.
      -Případně na co se narazilo při nápadu na ŠED, tedy že není předpis pro budování lokálek, poslední, a nejspíš stále platný, je rakouský zákon někdy z 60.-80. let 19. století.
      -Dále zmíněné režijky v zákoně.
      Je toho prostě moc co je třeba ještě změnit. Kdyby se o tom nemluvilo tak moc, tak se daly režijky ze zákona drobnou novelou vyškrtnout, je to snad jen 1-2 paragrafy.