Dopravci Infrastruktura Železnice

Stěhování brněnského nádraží. Co si o něm myslí oba osobní dopravci?

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Zastupitelé Brna minulý týden schválili přesun brněnského nádraží k řece Svratce. Zatímco nákladní dopravci se proti přesunu vymezili ještě před hlasováním, názor osobních dopravců nikde nezazněl. Redakce Zdopravy.cz proto oslovila oba dopravce, kteří na nádraží působí.

Jejich reakce se liší: České dráhy zůstávají ve svém vyjádření spíše diplomatické, což je i pochopitelné: nechtějí si naštvat Jihomoravský kraj, který patří mezi jejich největší zákazníky a současně podporovatele přesunu. Majitel RegioJetu Radim Jančura je proti.

Radek Joklík, mluvčí Českých drah

Je důležité, aby bylo nové nádraží snadno dostupné a návaznými spoji propojené s centrem Brna. Aby přesunem neztratila vlaková doprava výhodu, kterou má ve většině našich měst. A to, že vlak historicky spojuje přímo jejich centra.

Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet

„Určitě je dobře, že padlo konečně nějaké rozhodnutí, a že primátor měl dost odvahy rozhodnutí přijmout. Někdy i sporné rozhodnutí je lepší než žádné, protože se aspoň věci posunou dopředu. Nicméně rozhodnutí přesunout nádraží k řece není úplně šťastné. Z urbanistického hlediska je to asi správně – vznikne tím nová otevřená plocha směrem k historickému centru a centrum města se díky tomu dále rozšíří.
Negativní je rozhodnutí především z hlediska dopravního. Oproti současnosti lidé do centra už nedojdou pěšky, ale poté, co dojedou vlakem na samotný kraj tzv. „nového Brna“ nebo nového centra, budou vždy muset dál pokračovat tramvají nebo MHD, aby se dostali tam, kam potřebují. Z tohoto hlediska bude nová poloha hlavního nádraží spíše komplikací.“

29 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Možná by to chtělo vysvětlení neznalým: Přesun nádraží není přesun na periferii.
    Tam, kde se bude přesouvat vlakové nádraží, už dnes leží hlavní autobusové nádraží Zvonařka.
    Tj. nové vlakové bude vedle stávajícího autobusového, které dnes používají tisíce lidí.
    To, že Jančura je proti, má logiku – používá exkluzivní autobusové stanoviště u Grandu a po přesunu nádraží bude jeden z mnoha dopravců na Zvonařce bez exkluzivity.

  • Ježišmarjá lidi. Kolik asi Brňáků jezdí pravidelně vlakem ? A kam by taky jezdili, když mají práci, zábavu, sport, školy, nemocnice doma v Brně ? Vlakem jezdí přespolní a ti jen mááálokdy míří do centra poblíž nádraží. Většinou míří do okrajovějších částí a tak je jim jedno, jestli nádraží bude či nebude v centru. Jak už bylo řečeno, nádraží v centru by bylo sakramentsky dražší a stavba sakramentsky složitější a nepříjemnější. Takže to chválabohu dopadne jak bylo původně plánováno. No oni ti komunisti nebyli přece tak úplně hloupí.

  • A o kolik kilometrů se to nádraží přesune? Pokud se nepletu, má přesun činit necelý kilometr, a to rozhodně není vzdálenost. kterou by nebyl člověk schopen ujít pěšky, aby musel nezbytně využívat k dalšímu přesunu MHD.

    • Tak ono hodne zalezi, co vznikne mezi nadrazim a centrem, pokud by jste do centra musel klickovat mezi auty a obchazet bloky domu, tak to sakra vadit bude, taky zalezi na tom, jak ma v planu mesto MHD…
      Jak uz jsem tu psal, muze to byt pro mesto vyhoda, 900m neni moc, ale taky dost velky problem, pokud si mesto neuhlida zastavbu, ono naplanovat novou ctvrt, ktera by mela splynout s centrem neni jednoduche…

      Spis me zajima, jak to Brno mysli s SJ diametrem, pac v Brne uz jsou nektere tramvajove trasy kapacitne na hrane a tak uz bych uvazoval o vystavbe metra/zeleznice, ktere zatez z povrchu prenesou do podzemi, ale za vzor bych si vzal Viden nebo Mnichov, tedy stavbu z povrchu pod ulicemi, je to o polovinu levnejsi nez razene tunely… a dve linky metra by mesto mohlo zkousnout…

    • 900 metrů je sakra hodně pro lidi starší, méně pohyblivé či s těžším zavazadlem!

    • Ty jsi teda pěkný cynik. možná pro Tebe km není moc. Pro mne také, já chodím běžně pěšky z nádraží až na výstaviště. Ale jsou lidé starší, ani nemusí být starší, ale nějak jinak nemocní nebo handicapovaní, maminky s malými dětmi, kočárky. Takto to vypadá, když někdo myslí jen sám na sebe a druzí ho absolutně nezajímají. Proto by si Brno mělo vážit toho, že má nádraží v centru, coby za to jiná města dala….

    • Pane Františku Flinto,
      proč se za miliardy zvyšuje rychlost vlaků. Proto, aby pak člověk ztrácel čas chůzí, nebo se za peníze a další ztrátu času v přeplněné šalině přesouval z předměstí do centra? Myslím si, že jedno je to jen člověkovi, který nikde necestuje, anebo své VIP pozadí vozí v autě a je mu lhostejné, že se tím se podílí na ničení životního prostředí a oteplování planety. Myslím že příslušní místní funkcionáři a podnikatele by měli odryt karty a říct, že se tady nejedna o železniční dopravu ale jiné – obchodní zájmy.

      Brňáci, nenechte si přesouvat nádraží na periferii, s tím že se tam něco v budoucnu postaví. Porovnejte svou situaci s nádražími v jiných městech, v těch kde cestující vystoupí v centru (např. Praha hl. n. , Warszawa centralna atd. s těmi, ze kterých se musí vždy teprve někam dostat např. Ostrava – Svinov. ale mj. i Olomouc hl. n., které v minulosti z vojenských důvodů bylo postaveno na předměstí.

      Karel N.

    • Pane Karle Nováku, 9. 3. 2018 (16:36)
      Nemyslím si, že při rozloze krajského města, kterým Brno je, by odsun o cca 900 metrů byl přesunem nádraží na periferii. A k čemu by bylo zrychlování vlaků na širé trati, když by potom velkou část získaného času ztráceli pomalým zajížděním do nádraží.

  • Neviděl jsem detaily plánovaní MHD linek po případném přesunu, ale při pohledu na dnešní uspořádání mi prostě přijde, že největší nabídka linek do všech směrů je spíše u dnešního nádraží. Možná to dopadne tak, že od řeky pojede pár linek a jinak budete muset dojet „metrem“ někam do prostoru dnešního hlaváku, páč tam byly logicky směřovány všechny/většina tratě z okrajových částí Brna…

    • To Všem opravdu vadí těch 5 minut chůze? Pro ženy 2 hodiny (vaňkovka) 🙂
      M.

    • Zhruba: Je to navrženo tak, aby cca polovina linek jela přes současný uzel a ta druhá přes nový uzel na Rosické. Přestupovat tedy bude muset polovina lidí (zvlášť proto, že žádná linka z Rosické nepojede přímo přes centrum).

    • Tak hlavně, že už víte jak to bude jezdit, když se ještě nezačalo projektovat, jste borec.

  • No, já si hlavně myslím, že zvolené řešení brněnskými zastupiteli (odsun + metro) jaksi nebylo v žádné variantě SP. Tudíž by se asi měly zahájit práce na aktualizaci SP, protože s tímhle nepočítala žádná verze, nebo ne????? 🙂

    • SJKD je v rezervní variantě nakreslena ve všech variantách, které jsou v SP. Není to tam nijak rozpracováno, jenom naznačeno.

      A to včetně oné nešťastné varianty Ac, která má diametr spojit s tratí na Chrlice (což je nesmysl i z hlediska navržené taktové dopravy). Bohužel posudek dopravní části Kancelář architekta města naprosto nezvládla (a není se co divit, když museli zaměstnat doktora a doktoranda, protože žádný docent by si tohle nelajzl).

  • Je to možná odvážný názor, ale otázkou, jak velké procento lidí z celkového počtu, které končí/začíná na hlaváku, nutně potřebuje přímo do centra, nebo pak stejně pokračuje MHD do okrajových částí, kde se nyní koncentrují jak průmyslové, tak nákupní zóny. Ano, před dvaceti lety se v centru odehrávalo skutečně vše. Nyní se přepravní proudy diverzifikují např do Modřic, Slatiny atd… Vyvolává to tlak především na nové autobusové linky, s jinými druhy dopravy se zde při budování zón jaksi nepočítalo (výjimkou je zastavování některých rychlíků na začátku/konci pracovní doby v Modřicích a zajíždění jiných vlaků do Slatiny)… Takže možná je pro většinu lidí ten hlavák jen skutečně přestupní stanicí na MHD (anebo se tam ten poměr bude blížit) a je z tohoto pohledu asi jedno, jestli bude pod Petrovem, nebo u řeky…

    • Ve studii jsou navrženy další přestupní uzly ještě před příjezdem na nové hl. nádraží. Jsem toho názoru, že zde bude vystupovat-přestupovat většina cestujících. Plus Židenice, Královo Pole, Slatina, Modřice atd.

    • No na to ale odpověď známe, je součástí studie proveditelnosti. Drtivá část lidí dojíždějících na hl. n. má jako svůj hlavní cíl místa v obvodu ringstrasse a centra samotného. Samozřejmě, že doc. Sedláčkovi to do karet nehraje, takže ohledně toho je ticho po pěšině.

    • Jen ta cesta MHD potrvá o cca 3 – 5 minut déle než dnes a pro většinu jejích uživatelů bude znamenat přestup navíc, protože takovou nabídku spojení, jaká je dnes v těsném sousedství stávajícího hlavního nádraží, mít v těch bažinách nebudou …

  • Z vyjádření p. Joklíka jde přece logicky pochopit odmítnutí: „Aby přesunem neztratila vlaková doprava výhodu, a to, že vlak historicky spojuje přímo jejich centra.“

    • Mně dokonce přijde, že celkově je mluvčí ČD více proti přesunu. Bylo by smutné, kdyby dopravce zajímaly jen počty kolejí a uživatelé jim byli u řiti.

    • Joklík osobně je určitě proti přesunu, ale zde hájí zájmy ČD 😉

  • Tak já neím, ať to čtu ja to čtu, tak názor z pohledu dopravce (tedy provozního) žádný nevidím. Jančura je Brňák tak se k tomu vyjadřuje z ohledu cestujícího. On i Žesnad, kritizuje jen technické řešení, protože jemu je úplně jedno kde budou koleje. I když trochu předčasně, protože projekt se ještě netvoří a studie proveditelnosti to rozhodně tak technicky podrobně neřeší.

  • Jaké jasně proti? Zase píšete zavádějící lákadlo, jak drbny tipu Blesk. Z toho je jasné pouze to, že je v něčem proti přesunu, ale jinak s nim souhlasí. Podsouváte své zájmy a neprezentujete opačné názory na odsun nádraží.

    • „Negativní je rozhodnutí především z hlediska dopravního“. Tolik fakta.

  • Mě přijde názor pana Jančury, že je spíše proti, než-li JASNĚ proti 🙂

    • Každý podnikatel nemá rád kecy, ale činy a pro něho je podstatný přestěhovat autobusy od grandu směrem k nádraží, možná ne, možná ano, ale podnikatelsky se musí rozhodnout dříve, než nějaký spekulant.
      Jančura vždy řadí cestujícího na první místo.

    • souhlas. Bude totiž muset zvážit zda nepřesunout busy na Zvonařku a hlavně až bude 200kmh trať do Přerova, tak do VRT nebude moci hlavním nádražím na hypotetické trase Praha-Brno-Přerov-(Zlín/Ostrava ?) projíždět napřímo, ale obsluhovat Brno úvratí, nebo se mýlím ?

    • Cožpak pan Jančura bude moci nadále zastavit s autobusem u centra a pak dojet na libovolnou konečnou. Horší to budou mít České dráhy, pokud u toho centra nezastaví. Každý přestup navíc odradí, částečně to mohou zachránit jízdenkou platnou i v navazující MHD a časem možná „diametrem“ ve vlakovém provedení.

Newsletter

Partneři


Výběr editora