Infrastruktura Železnice

Chceme nádraží u Svratky, schválili brněnští zastupitelé. Podmínkou je diametr

Brno hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Po sto letech debat o tom, kde má být v Brně nádraží, schválili brněnští zastupitelé v úterý večer variantu, která počítá s jeho přesunem o necelý kilometr k řece Svratce. Zastupitelé tak navázali na rozhodnutí radních. Pro variantu Řeka hlasovalo po pěti hodinách jednání 31 zastupitelů z 42 přítomných. Proti byli čtyři zastupitelé, zdrželo se jich sedm Výsledek není tak jednoznačný jako na krajském zastupitelstvu, kde pro přesun hlasovalo 53 členů, proti byl pouze jeden.

Zaústění tratí do uzlu Brno, varianta A - Řeka. Autor: SŽDC
Zaústění tratí do uzlu Brno, varianta A – Řeka.
Autor: SŽDC

První část jednání mimořádného zastupitelstva města Brna se nesla ve znamení kritických příspěvků občanů, kteří byli proti přesunu. Zastupitelé ani zastánci velkého stěhování (s výjimkou členů hnutí Brno+) prakticky nemluvili. Po příspěvcích veřejnosti vyhlásili sérii přestávek, které se v součtu protáhly na hodinu a půl.

Teprve pak se rozproudila debata zastupitelů. Náměstek primátora Martin Ander (SZ) například označil nádraží v centru za hodnotu, které by si mělo Brno vážit. Zachování nádraží zhruba v dnešní poloze (varianta Petrov) podle něj nijak nebrání rozvoji města. „Živou městskou čtvrť v jižním centru lze vybudovat v obou variantách,“ řekl Ander.

Pro přesun nádraží k řece se vyjádřil například Robert Kerndl (ODS), odmítl ale, aby město podmiňovalo variantu Řeka současnou realizací takzvaného Severojižního kolejového diametru. Podmínku označil za riziko, které může shodit celý projekt nového nádraží. Právě tato podmínka některé zastupitele v předkládaném materiálu zaskočila a podle Kerndla způsobila zmíněnou sérii přestávek. Vypuštění podmínky žádali například i zastupitelé KSČM.

Naopak primátor Petr Vokřál (ANO), rovněž zastánce stěhování k řece, uvedl, že město musí být ambiciozní a nehledět na rizika, že stát kvůli podmínce výstavby diametru nebude projekt akceptovat. Diametr nakonec v usnesení zůstal. Zastupitelstvo pověřilo primátora a jeho náměstka Petra Hladíka (KDU-ČSL), aby zahájili vyjednávání s krajem a ministerstvem dopravy o memorandu, které by smluvně podložilo přípravu stavby diametru v návaznosti na stavbu nového nádraží.

Stanovisko města je pro přesun nádraží klíčové: ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty už dříve uvedly, že nechají rozhodnout o osudu hlavně místní. „Výsledek jednání zastupitelstva bude jeden ze zásadních podkladů, podle kterých budeme rozhodovat,“ řekl deníku Zdopravy.cz Tomáš Čoček, první náměstek ministra dopravy. Ministerstvo bude při svém doporučení vycházet z názoru kraje i města, konečné slovo bude mít na jaře vláda. Krajští zastupitelé už přesun schválili, pro je i ministr dopravy Dan Ťok.

Bez ohledu na dnešní rozhodnutí občané Brna letos znovu poznají, jaké to je bez nádraží v centru města. SŽDC chystá velkou rekonstrukci, kvůli které většina vlaků na hlavní nádraží nepojede.

 

Stanovisko statutárního města Brna

k závěrům Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno

Na základě výstupů z koaličních jednání předkládá Rada města Brna Zastupitelstvu města Brna upravený návrh odpovědi na otázky SŽDC. Jedná se o změnu ve finální otázce na výběr varianty nejvhodnější k realizaci.

Celkové vyhodnocení dosahovaných důležitých ukazatelů a parametrů navržených variant řešení přestavby ŽUB:

Které varianty doporučujete jako nejvhodnější pro realizaci?
Město Brno dlouhodobě usiluje o stavbu Severojižního kolejového diametru – jako klíčového dopravního systému pro regionální jihomoravskou dopravu. Město Brno si současně uvědomuje, že bez SJKD nebude modernizované nádraží dostatečně dobře obslouženo návaznou veřejnou dopravou, neboť město Brno neuvažuje o realizaci Nové městské třídy v rozsahu, se kterým počítá studie proveditelnosti. Vzhledem k finanční náročnosti stavby SJKD město Brno požaduje financování železniční části SJKD z prostředků státního rozpočtu. Město Brno současně říká, že bez SJKD je realizace modernizace ŽUB v jakékoliv variantě z dopravních důvodů riziková. Město Brno proto doporučuje k realizaci variantu Ac s podmínkou, že v časově blízkém období bude realizována smysluplná funkční etapa SJKD.

Které varianty nedoporučujete, ale považujete za akceptovatelné k realizaci?
Město Brno nedoporučuje variantu Ab a B1b, ale považuje ji za akceptovatelnou k realizaci.

Které varianty považujete za neakceptovatelné k realizaci?

Město Brno považuje za neakceptovatelné varianty Bez projektu, A a Aa.

38 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V klidu. Bude to financovat Brno? Nebude…..O všem rozhodne vláda a ta to neschválí.
    Pobláznění troubové z Brna se z toho nakonec pose..u.

  • Ono jde o to že nádraží je v centru, něco podobného bylo v devadesátých letech v Praze, Masaryčku pro jistotu zrušit bez náhrady a hlavák vystěhovat do Běchovic. Magistrát kterému se toto podaří se neuvěřitelným způsobem nakapsuje protože se jedná o lukrativní pozemky v centru o které se developeři poperou a za které se budou dávat tak tlusté obálky že se ani do kapes nevejdou. A pokud se s tím sveze že se známým a kamarádům zhodnotí pozemky které se znalostí budoucího přesunu nakoupily tak jenom dobře. A protože o peníze jde až v první řadě tak zájmy nějakých občanů je nezajímají.

  • Jasný důkaz, jak papaláši konají proti lidem- Většina lidi chtělo nádraží v centru, ale hlas lidu nikdo nebere vážně. A kvůli korytům a peněz zrazují občany. Na co jsou vlastně volby? Kdyby žádné nebyly, bylo by lépe.

    Co by za to jiná města dala, kdyby měla tak perfektne situované nádraží, přímo v centru. Tok ideální to nikde není a je velmi smutné, že radní města, pro které by měly pracovat, tuto výsadu zrušili.

    Že byli pro stěhování státní nebo krajští papaláši, by se ještě dalo pochopit. Ti o tom houby vědí. Ale že se radnice postavila proti vlastním lidem, jejiž zájmy by měla hájit? To je na pováženou.

    • Spíš důkaz toho, že problematiku nemáte nastudovanou. SJKD naopak zpřístupní vlakové dopravě většinu míst v centru (zastávka u současného nádraží, Moravské náměstí, Šumavská…) nejen jeden uzel. Bez něj by byl přesun k Řece opravdu z dlouhodobého hlediska hloupost. S ním – skvělá zpráva pro Brno a okolí a přitom za srovnatelný peníz jako Petrov bez SJKD… Samozřejmě Petrov s SJKD by byl nejlepší, ale co na to daňoví poplatníci co by tu dardu navíc museli zaplatit ? A jak rychle by se vykoupilo Tesco k zbourání, co památkáři na ničení památkově chráněných objektů mostů, budov u tržnice Malá Amerika – no nejspíš bychom se asi vybudování Petrova nedožili. A nedělat nic a jen dál odsouvat rozhodnutí do budoucna ? To by pak nemohly vlaky jezdit v častějším taktu, příměstská doprava by dál jezdila hlavně auty a zahlcovala VMO, nemohly by se budovat uzly jako Starý Lískovec, opravit Židenice, Slatina na nádražní standard aspoň z okresního města z 20 století když už ne rovnou 21. tého o vlkém snění o VRT Brno-Praha ani nemluvě…

    • Marty-t2: „SJKD naopak zpřístupní vlakové dopravě většinu míst v centru (zastávka u současného nádraží, Moravské náměstí, Šumavská…) nejen jeden uzel.“
      No, netuším, kolik je Vám roků, ale Vy opravdu věříte, že se dožijete vybudování (jakéhokoli) „SJKD“ – a že jej Brnu někdo zaplatí, jak si představuje současné zastupitelstvo ve svém (kladném) vyjádření k vyhnání nádraží z města?
      Já v té „podmínce“ vidím naopak naději, že vláda nakonec (u vědomí toho, že se Brňáci stále chovají jako „prvnička“, která také neví, co vlastně chce, ale nedá pokoj, dokud to nedostane), rozhodne rozumně a nikoli hloupě.

    • Alex: Z novely stavebního zákona vypadla veřejnost a ministerstvo to obhajovalo mj. tím, že za veřejnost má bojovat obec))) Chá chá

    • Marty-t2: SJKD pomůže jen těm, kdo budou mít štěstí a budou bydlet u nějaké linky, která přes SJKD povede. To určitě nebudou směry Blansko, Rousínov a Slavkov. Ostatní směry jsou otázkou. SJKD nepomůže ani, kdo do Brna přijíždí rychlíky (Třebíč, Žďár, Břeclav, Hodonín, Vyškov…), EC, RJ, rj atd.
      Pokud by bylo nádraží v centru, dostanou se vlakem do centra k uzlu MHD všichni.

    • Ano to máte pravdu, k uzlu MHD se od současného nádraží dostanou všichni, ale doba jízdy s MHD nebo SJKD bude někde úplně jinde. Příklady současných jízdních dob ze kterých se dá odvodit podobný budoucí rozdíl mezi SJKD a MHD:

      hlavní nádraží – Židenice/Stará Osada – 3min. vlakem / 11min. tramvají
      hlavní nádraží – Modřice – 8 min. vlak / 20 min. tramvaj
      hlavní nádraží – Troubsko – 12min. vlakem / 22-29min. tramvají + busem

      Já netvrdím, že jsem s varianty Řeka nějaký nadšený – ideální by bylo mít hlavní nádraží přímo pod Svoboďákem, ale kdo to zaplatí a jak dlouho by to kutali ? Za mne je rozhodně lepší „Řeka + SJKD“ než „Petrov bez SJKD“. Stejně než by Petrov byl postavený tak by nádraží v současné poloze po dobu výstavby zavřeli a vše by provizorně (u nás určitě řadu let) jezdilo jen na Dolní nádraží obsloužené ehm téměř nijak – ale však to známe z loňska…

    • (Umanutý) Marty-t2:
      Máte a presentujete poněkud zkreslené a zavádějící představy o rychlosti spojení – správněji by to bylo spíše takto:
      hlavní nádraží (peron) – NÁDRAŽÍ (peron) Židenice – 3min. vlakem / Stará Osada – 11min. tramvají
      hlavní nádraží (peron) – NÁDRAŽÍ (peron) Modřice – 8 min. vlakem / Modřice, Tyršova – 20 min. tramvají
      hlavní nádraží (peron) – ŽEL.ZASTÁVKA (peron) Troubsko (1 km od centra) – 12min. vlakem / Troubsko (obec) 22-29min. tramvají + busem
      – a k tomu je třeba ještě brát v úvahu, že i na to hlavní nádraží a na něm až na peron (kde asi většina běžných potenciálních uživatelů železnice nemá začátek či konec cesty) je třeba se dostat (z města) …

  • Nebylo by nakonec levnější vykoupit a zbourat Tesco a na jeho místě postavit nové 3-4 rovné peróny a potom místo stávajících perónů v oblouku další cca 3-4 rovné. Všude ve světě se snaží železnici přiblížit do centra měst jen Brno dělá pravý opak.

    • To jsem tu psal tento týden několikrát – sklidil jsem za to ostrou kritiku. Totéž jsem navrhoval zastupitelům – když má město/stát volných dejme tomu 50 mld. na nové nádraží, proč by nemělo dejme tomu 2 mld. na demolici ohavného OD tesco a blízkého ještě ohavnějšího okolí – nikdo na to nereagoval. At si v Brně dělají co chtějí, ale nechápu, proč mají mít nejdražší nádraží v republice a přitom mají spojení do hlavního města po koridoru, kde se místy jezdí 70

  • V Čermné nad Orlicí se má likvidovat nově opravená budova nádraží kvůli přemístění stanice blíže centra obce. Na jednu stranu škoda peněz, na druhou pochopitelná věc přiblížit nádraží lidem. V Brně se za obrovské peníze udělá pravý opak. V ČR to často vypadá, že jsme tak bohatí, že nevíme co s penězi. Kde je daleko nádraží, zbourá se, aby bylo blíž. Kde je blízko, zbourá se, aby bylo dál. Opravujeme opravené, likvidujeme zrekonstruované a to v havarijním stavu stojí stále dál. Železniční doprava konkuruje letecké jen tím, že vlak vás doveze z centra do centra. Čím dále nádraží od centra, tím zájem o vlak upadá.
    Pokud si to sluníčka z Brna postaví za své, nemám problém. Co si tam lidé volí, to tam mají. Ale doufám, že to nebude dodatečně financovat ČR. Stačí, že v Čechách jsme alergičtí na Prahu.

    • Právě že jsou alergičtí na Prahu, proto budou mít nejdražší nádraží v republice, aby se jim zacpala huba. Jediné, co mě uklidňuje, že tento stát nemá pár mld. navíc na důchody, natož třeba 50 mld. na jeden blbej uzel, kde se navíc potkává pouze jeden dopravní koridor

  • Brno rozhodlo, jak rozhodlo. Jen jsem zvědav, kde vezmou dejme tomu 50 miliard na jedno nádraží v zemi. Nakonec to dopadne tak, že se možná postaví nové nádraží, povede k němu jedna tramvajová trať od stávajícího nádraží, před vchodem bude jedna zastávka autobusu MHD, okolí se nezmění, páč evropské dotace mezitím vyschnou. Sen o síti VRT v ČR se definitivně rozplyne, páč kde chce stát vzít předpokládaných 650 mld. (reálně to bude stát kolik – 1 – 2 biliony?), když usilovně hledá pár miliard na důchody…? Nebo spoléhají, že EU dá ČR dejme tomu 600 mld., když už ČR se dá slušně objet v dnešní době? Možná by stálo za to se probudit z vlhkého snu o megalomanských projektech za desítky mld. a o VRT za stovky miliard. EU nechtěla dát ani podělaných 20 mld. na 20 km tunel do Berouna nebo přispět na 5 km tunely u ČB…

    • Ta VRT vychazi levneji nez dalnice, 650mld je za celou sit…

    • Megalomanie. To je to správné slovo. Asi v Brně vládnou Číňani.

    • Martin Ruzicka: Samozřejmě že 650 mld. je za celou síť… ale… o kolik se většina staveb prodraží oproti plánu – o 20, 30, … % ? Tradiční výmluva, že stavaři počítali s jiným geologickým podložím, a proto se musí navýšit rozpočet na stavbu, bude zajisté napříč celou ČR velmi zajímavá. Většina stavařů je nemile překvapena u téměř každé stavby – Blanka, Ejpovice, D1, D8, … nechci vidět velikost překvápka, když se bude stavět VRT Krušné hory – Pha – Brno – Břeclav)))

    • Jen opět doplňuju příspěvek a upřesňuji: Nejedná se o 50 mld. na jedno nádraží, ale na celý uzel a to je zatraceně víc, než hlavní nádraží. Veřejnost dle mého názoru k rozhodnutí v referendech nemá dostatek relevantních informací, pouze demagogické „v centru“ a „odsun“. Už tato dvě slova stačí, aby si neinformovaný člověk udělal „svůj“ názor.

    • Tak ja se moc nedivim ze nechteli dat 20 miliard za neco cemu ani nevychazi ekonomicke zhodnoceni…

    • Martin: Ano, odhadovaných 50 je na celý uzel (kolik to bude ve skutečnosti – 70?), ale kolik stojí komplet přestavba Plzně? 10 ? Kolik stálo nové spojení + hlavák v Praze s historickým zastřešením a 7 perony? 12-14?

    • Miroslav Vala: Nemáš stejný názor? Tak nejsi odborník a drž hubu. Toto je typická argumentace zastánců odsunu 🙂

  • Nějak mi tam chybí propojení VRT z Prahy na VRT do Vídně. No ale ona se asi udělá krátká spojka na jihozápad od města, a rychlovláčky z Prahy do Vídně si to projedou bez „zbytečné“ zastávky v Brně. Jen aby si pak Moraváci nestěžovali, že to za ně rozhodl někdo v Praze.

    • Je jen uvrati, … taby by se mi libila spojka z prerovske trati na breclavskou, ale neni v planu…
      Ono to neni jen na Viden, ale i na Bratislavu, Budapest a dal… tam je velky potencial…
      Jinak je nadrazi u reky podle me lepsi…

  • Můj názor je takový, že poslední slovo budou mít evropské dotace. A ty si myslím spíš nebudou – nevěřím, že jim někdo z EU vytáhne z klobouku 50 mld po 2020.

    • Merklová možná peníze vytáhne, ale podmíní to přijetím pár tisícovek uprchlíků, jak už se nechala slyšet.

  • Původně jsem byl zastáncem nádraží v centru z důvodu podstatně lepší návaznosti na MHD. Názor jsem ale změnil poté, co mně došlo, jak vypadá okolí železniční tratě např. v Zábrdovicích – vybydlené domy, brownfieldy. Není snad třeba zmiňovat „kvalitu“ okolo Trnité a zahrádkářské kolonie. Nyní jsem jednoznačně pro odsunutou variantu. Dojde k uvolnění místa po zrušených železničních tratí a časem i ke zvelebení okolí, zlevnění nájmů.
    Podmínkou odsunu nádraží musí být vybudování nějakého typu lehkého metra či podzemní tramvaje, které by lidi od nového nádraží rozvezlo do až do lokality Konečného náměstí nebo až k Šumavské. Ve výsledku budou dojíždějící lidé do Brna na tom stejně nebo mírně lépe.
    Příspěvek píši jako člověk, který do Brna dojížděl5 let jako student a 2 roky jako zaměstnanec.

    • Ovšem, vlaky beztak přijdou zrušit, jak se tuhle nechal někdo slyšet. Zlevnění nájmů vlivem horší obslužnosti je pravděpodobné, pokud se současně nezdraží klidem od vlaků, jež však možná nahradí autobusy a auta. Lehké metro přidá k cestě vlakem na každý pád nepohodlný přestup, to bych považoval spíše za zhoršení než za zlepšení. Ale ono to nějak bude, však uvidíme.

  • Celé mi to přijde jako jedno velké divadlo. Stejně to bylo naprosto jasný, co se vybere. Pozemečky je potřeba prodat.

    • Hele ty pozemky už neřeší ani zelení ale dívám se, že se pořád najde dost nechytrych lidi, kteří jsou schopni to pořád papouskovat

    • To, že se o něm nemluví, přece neznamená, že zanikl. Ono přeci není ani trochu divný, že zatím všechni, kteří maj alespoň něco společnýho s vládou doporučili variantu Svratka. Jak architekt městkej, tak JMK, Brno-střed a nyní i Brno město. Zatím jsem neviděl, že by bylo někde jasně představeno, jak bude přebudována síť MHD, když nádraží bude u řeky. A právě toto se mi zdá jako velká neznámá. Sama studie tohle ani neřeší a přitom je to velmi důležitá věc, která ovlivní dostupnost nového nádraží. Rozhoduje se tedy o něčem, co nemá dost tak úplně jasnou koncepci, jako celek.

  • Za mne palec nahoru. Nové nádraží plus pod ním SJKD. Ještě síť záchytných P+R u nádraží před Brnem a dvě drobnůstky – najít na realizaci finance a dožít se realizace.

    • A naučit lidi ten ideál používat. 🙂 Bude-li SJKD vlakový, je tu šance dokonce vyššího využití příměstských vlaků. Bude-li však nutný přestup, může to naopak část lidí odradit.

    • Aby to nakonec nedopadlo typicky česky, mysleli jsme to dobře, ale někde se to zadrhlo.

      Vůbec by mne nepřekvapilo, kdyby se celá stavba nového nádraží nesla v duchu, „co nejlevněji,“ a na okolní stavby už by „nezbyly“ peníze.

      Hlavně mi přijde docela na hlavu, že se teď dělají velké rekonstrukce mostů a dalších věcí, když se to má za pár let opustit. Je mi jasné, že je to nutnost, protože řada prvků už dožila nebo dožívá a drží to už jen „silou vůle.“

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora