Doprava ve městě Infrastruktura

Praha zvětší záchytná parkoviště na okrajích, Černý Most bude mít čtyřpatrový dům

Vizualizace parkovacího domu na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika
Vizualizace parkovacího domu na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika

Najít ráno místo na parkovištích P+R na Černém Mostě či Zličíně by mělo být do tří let jednodušší. Praha chystá jejich významné rozšíření. Nová místa by měla vyrůst i ve Středočeském kraji u nádraží, aby lidé mohli do centra hlavního města pohodlněji vlakem.

Na Černém Mostě už začaly projekční práce na stavbě nového parkovacího domu, který vyroste na místě stávajícího P+R parkoviště blíže k metru. „V letošním roce předpokládáme vydání územního rozhodnutí. Aktuálně probíhá příprava a zpracování žádosti o dotaci v rámci Operačního programu Praha – pól růstu ČR,“ řekl mluvčí Prahy Vít Hofman.

Projekt parkovacího domu na Černém Mostě připravuje společnost Obermeyer Helika. Celá stavba má být dokončena do roku 2020. Kapacita parkoviště má výrazně vzrůst až na 880 míst.

Fasáda čtyřpodlažní budovy má být částečně pokryta zelení pro zlepšení prostředí a zpříjemnění okolí hlavní komunikace. Náklady na stavbu ukáže soutěž, kterou Praha chystá. Zatím se počítá jen s funkcí parkoviště pro P+R, nikoliv pro rezidentní parkování.

Větší parkoviště mají být i na Zličíně. „Měl by tu vzniknout společný objekt pro parkoviště a autobusový terminál,“ dodal Hofman. Plán ale naráží na problém se schvalováním u některých úřadů, proto Praha zatím hledá další možná řešení, jak v této oblasti navýšit počty parkovacích míst. V polovině října Praha otevřela tři nová záchytná parkoviště P+R pro 530 osobních automobilů. Jedná se o tři málo využívaná odtahová parkoviště na Kotlářce, ve Švehlově ulici a v Písnici.

Parkoviště na krajích Prahy zažívají čím dál větší tlak na místo zvláště po zavedení parkovacích zón v některých částech Prahy. Řešení by byla i změna chování pravidelně dojíždějících ze Středočeského kraje do Prahy, kteří by jeli autem například jen ke svému nejbližšímu nádraží a dál pokračovali vlakem. „Problémy s parkováním v Praze by pomohly vyřešit tisíce parkovacích stání situovaných v metropolitní oblasti. Nejvhodnější se ukazuje jejich rozmístění do co největšího počtu menších parkovišť u většiny nádraží ve Středočeském kraji,“ míní Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

U nich už teď je také problém zaparkovat. Řada obcí a měst ale připravuje projekt P+R parkování, ministerstvo pro místní rozvoj nabízí na takové projekty evropské dotace. Už teď o ně žádají například Milovice, Cerhenice či Pečky.