Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje

Praha vypsala tendr na bezkontaktní placení v tramvajích, papír ale nezmizí

Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid
Jízdenkové automaty na Letišti Václava Havla. Foto: Ropid

V pražských tramvajích bude s několikaletým zpožděních po některých krajských metropolích možné platit jízdné kartou. Dopravní podnik (DPP) vypsal soutěž na dodavatele platebních terminálů a jejich čtyřletý provoz, hodnota zakázky je odhadnuta na 60 milionů korun.

Uzávěrka nabídek je 22. června, podnik přitom předpokládá, že zájemci budou především z řad bankovních domů. Vítěz tendru umístí své terminály do tramvají a následně bude dostávat provizi z každé prodané jízdenky. Dopravní podnik bude mít opci na převzetí přístrojů do svého majetku. Celkem dopravce poptává 920 terminálů.

„Bezkontaktní placení by mělo být nainstalováno na všech tramvajových linkách do šesti měsíců od podpisu smlouvy,“ uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Samoobslužné zařízení bude instalováno v každé tramvaji, a to vždy jedno u prostředních dveří. Výjimkou budou pouze tramvaje 14T (známé jako porsche), kde budou strojky dva. Tramvaj totiž nemá v prostředním článku žádné dveře.

Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zařízení cestujícímu vytiskne jízdenku, kterou bude moci následně využít i na jiných spojích MHD. Praha tak jde jinou cestou než Ostrava, která ze svého bezkontaktního systému zcela vytěsnila papír. Cestujícímu v moravskoslezské metropoli stačí pouze platební karta, systém mu pak vždy na konci dne vypočte a odečte nejnižší možné jízdné.

Podle Řehkové by ale byl takový systém pro Prahu příliš nákladný a při desetiprocentním podílu cestujících, kteří využívají jednorázové jízdenky, by se ekonomicky nevyplatil. Problémem by navíc byl i přestup na metro.

Praha pilotně zkouší bezkontaktní prodej jízdenek přímo ve voze už od roku 2016 na linkách 22 a 18 a také v letištním autobuse 119. Pokud se jeho plošné zavedení v tramvajích osvědčích, chce jej podnik rozšířit i do autobusů. V metru s ním naopak nepočítá, ve stanicích ale probíhá instalace nových automatů, kde lze vedle hotovosti platit i kartou.

Vedle Ostravy, která je průkopníkem nových odbavovacích technologií v tuzemsku, lze bezkontaktně platit v MHD například i v Plzni, Liberci, Hradci Králové nebo Olomouci.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Papírová jízdenka má jednu velkou výhodu – vím, do kdy mi platí.

    • A kromě toho: kdo mi v liberální společnosti (za kterou se ta česká snaží vydávat) může nařídit, abych musel mít bankovní platební kartu, dokud existují „hotové“ peníze? A pokud vím, nikdo zatím nesmí nikoho ani omezovat tím, že by mu výplatu mzdy poskytoval výhradně bezhotovostně na nějaký bankovní účet.

    • To:
      Jistě, ale pak mě také nikdo nemůže nutit platit jízdné výhradně jí (což jsem se snažil m.j. také vyjádřit).

    • AAA: „Jezdit MHD není žádná povinnost.“
      Jistě, pokud k tomu přistupujete tak, jak jste naznačil, pak mi u vědomí toho, jaké je „skore“ placení pokut za jízdy načerno v poměru k celkovému zaplacenému jízdnému, nezbývá než si myslet, že jste vlastně chtěl napsat spíše „Jezdit MHD a ještě za to dokonce platit (když mi to dopravce navíc zbytečně ztěžuje) není žádná povinnost.“

    • tak vážení, kdo je zastáncem papírových jízdenek, tak podporuje černý trh( je určitý procento padělků) a kdo je zastánce hotovosti, tak je v exekuci nebo podvodník. V dnešní době kdy banky jsou zdarma, karty jsou zdarma i výběry tak hotovost chce jenom bud člověk co je v exekuci nebo jak se to říká zpátečník nebo škůdce republiky. Třeba v naší firmě vyplata v hotovosti jde jen VPP a těm co jsou v exekuci.

    • Systém check-in/check-out toto eliminuje. Vystaví jízdenku na dobu, na jakou je potřeba. A ála-Oystercard systém umí i zastropovat útratu na příslušný předplatný kupon (denní, týdenní, měsíční).

    • Karta obvykle není nosič, ale pouze identifikátor. Stejně jako jakákoliv jiná karta. Proto se taky navrhoval MOS (Lítačka 2.0).

    • železničář v důchodu: tady jde pouze o možnost koupit si jízdenku ve voze, v Ostravě taky můžete mít papírovou, ale musíte ji pak sehnat někde jinde, v Praze zatím nemůžete mít ve voze žádnou

  • Taky vůbec nechápu argumenty pro tisk jízdenky. Odbavení to bude zdržovat a masovému rozšíření to tedy rozhodně nepřispěje. Stačí přeci jakákoliv karta, která má nějaké číslo, jež si systém DP dokáže přiřadit jako jedinečný identifikátor a podle nějak pak rozpoznává cestujícího kdekoliv a kdykoliv. Stejně jako v té Ostravě či Londýně. A už vůbec nevím, jak by to mělo komplikovat přestup na metro. Možná jenom tím, že v tom posr…. metru je tak špatný signál, že by revizoři nemohli online kontrolovat úhradu jízdného platební kartou. A pokrytí stanic metra pořádným signálem pro přenos dat rozumnou rychlostí je v našich podmínkách během na hodně dlouhou trať…

    • A proč by měl organizátor dopravy či dopravce být hloupý a platit bankám za to, že jejich karty bude využívat jako „nosiče jízdenek“ nahrazujícího jinak používaných samostatných čipových karet? Copak nestačí, že jim a kartovým společnostem platí procenta z částek placených kartou?

    • V Londýně pořádný signál taky nemají, ale maj v metru turnikety, takže za nima kde je blbý signál to už nikdo kontrolovat nemusí. Ale to by u nás bylo řevu….

  • V Praze by byl s bezpapirovym jizdnym problem s prestupem na metro. Divim se, ze Londyn neuvazuje o znovuzavedeni papiru… tam musi mit podle logiky DPP straslive problemy 🙂

    • Pokud vím, v ČR se při zavedení možnosti placení jízdného bankovní kartou nikde nic podstatného na dosavadních možných způsobech placení neměnilo a šlo jen o rozšíření možností, jak platit jízdné – pouze Ostrava se snaží dotáhnout to dál a využívat (nebo spíše tak trochu „zneužívat“) bankovní platební kartu i jako „nosiče“ pro jízdenky ODIS.

Newsletter

Partneři


Výběr editora