Doprava ve městě Informační technologie Tramvaje Zprávy

DPP na jaře spustí bezkontaktní platby v tramvajích, zajistí je dcera ČSOB

Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard
Automat pro bezkontaktní platbu. Autor: Mastercard

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) pokročil v přípravě zavedení bezkontaktních plateb za jízdenky v tramvajích. Aktuálně uzavřel smlouvu na zajištění této služby se společností Bankovní informační technologie, což je dcera ČSOB. Všechny tramvaje by měly být osazeny prodejním terminálem do půl roku od podpisu smlouvy, tedy ve druhém čtvrtletí příštího roku.

Partnerská firma bude tuto službu zajišťovat po dobu čtyř let od jejího zprovoznění. DPP jí bude platit provizi ve výši 1,99 procenta z ceny jízdného. Podle podniku půjde o jeho nejlevnější prodejní kanál jízdného. „Je to trend dnešní doby a my rádi vyhovíme potřebám našich pasažérů, pro které to bude jednoznačně znamenat zvýšení komfortu a kvality poskytovaných služeb,“ uvedl šéf DPP Martin Gillar.

DPP plánuje, že bezkontaktní platby budou možné u prostředních dveří. U tramvají 14T budou zařízení na platby dvě, protože tyto tramvaje nemají v prostředním článku dveře. Nový prodejní kanál ovšem neznamená konec papírových jízdenek tak jako v Ostravě, pražské terminály budou vydávat papírové jízdenky.

Nejde přitom v Praze o úplnou novinku. Pilotní projekt na nákup jednorázových jízdenek prostřednictvím bezkontaktních plateb v tramvajích byl zahájen už v dubnu 2016, kdy byly osazeny terminály první dvě tramvaje na lince 22. Od srpna 2016 byl pilotní projekt rozšířen o celou linku 18. V současné době je možné platit jízdné bezkontaktní platební kartou i na autobusové lince 119 a na lince AE. Pro metro se o tomto neuvažuje.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • V Praze jsem si jízdenku v tramvaji pořídil bezkontaktní kartou zhruba před měsícem…takže ono to nějak funguje už teď. A vyjede i papírová jízdenka, takže na služební cestě zcela ideální 🙂

  • V Ostravě jezdíme „bezkontaktně“ už cca 2 rok a jde to i bez papírových jízdenek..buď k terminálu přiložím klasickou platební kartu s které se odečte jízdné,anebo si pořídím u DPO tzv.ODISKU a ta platí po celé sev. Moravě jak autobusy tak vlaky… 🙂 takže v Praze jsou 100 let za opicema..

    • To jako, že nemáte doklad na kterém by byla platnost? A co když si to chcete nechat proplatit od zaměstnavatele?

      • V Ostravě na MHD se ještě se dají koupit papírové jízdenky,a u autobusů (arivva,ČSAD,TQM atd.) po přiložení k terminálu u řidiče vyjede klasická jízdenka u vlaků je to podobné..

  • A jak dlouho bude platba a výdej dokladu trvat? Snad nebude půlka lidí ve voze stát uprostřed, kdyby náhodou přistoupil revizor 😀

      • 3. odstavec, poslední věta: „… pražské terminály budou vydávat papírové jízdenky.“
        Tak to se asi vydávat bude. Myslím, že je to stejný systém jako v Plzni.

          • Tuší někdo jakou technologií jsou tyhle platby realizovány? Ptám se z toho důvodu že platba kartou je v pohodě ale při pokusu zaplatit mobilem přes Google Pay to prostě odmítá fungovat – vyzkoušeno v Plzni i Karlových Varech

    • Platba by teoreticky měla trvat jako platba v terminálu v supermarketu. Jde o malé částky, takže předpokládám standardně jen rychlejší offline ověření. Mělo by tak být i s tiskem hotovo řádově za deset sekund, možná rychleji.

  • Krok dobrým směrem! Jak to vypadá s výměnou automatů v metru? I nadále jsou v síti stanice, kde lze zaplatit pouze mincemi. Má DPP nějaký cíl, do kdy budou všechny stanice/vestibuly osazeny dostatečným počtem automatů umožňujících bezkontaktní platby?

    • Máte pravdu. Už aby to bylo. Včera jsem si potřeboval koupit jízdenku na 9 pásem na vlak. Mohl jsem jet z Vltavské nebo Veleslavína. Na Veleslavíně sice automaty na karty jsou, ale ten vlak už tam přijede celkem plný. Chtěl jsem tedy jet z Vltavské. Na Muzeu i na Vltavské jsou automaty jen na mince. Takže jsem si musel udělat procházku na Pavlák. Ten systém rozdělení automatů na mince a karty nějak nechápu. Kdyby byl v každé stanici aspoň jeden kartový, ale ne. V centru Prahy smůla – Muzeum, Můstek, Náměstí Republiky, Karlovo náměstí, Náměstí Míru, Florenc – skoro všude jenom mince.

      • Prostě jedny jsou postupně nahrazovány druhýma, ne? I když pravda, taky bych čekal že nejprve budou ty na karty v metru a podobně a ne třeba na zastávkách kde jezdí převážně důchodci jako např. Václavka…

      • Na Florenci jsou cca měsíc dva u výstupu směr bus nádraží, na Karlově náměstí je asi nejblíž až na tramvajové zastávce Moráň.

      • Ty automaty na mince v metru, to je pravěk a naprostá ostuda. A klíčové stanice jako Anděl, Florenc B, Náměstí republiky a Můsek B atd. stále jenom předpotopní automaty na mince. Turisté na to vždycky čumí jak z jara. Hlavně že se slibovalo, jak budou všechny do konce roku vyměněny.

      • Zhruba měsíc existuje aplikace PID Lítačka, kde je možné si koupit bezhotovostně jakoukoli existující jízdenku v systému. Dokonce si můžete jízdenky zakoupit předem a pak jen před jízdou aktivovat. Vyzkoušeno a funguje to bezvadně.

        • Jenže při použití jízdenky PID na vlak neplatí na jízdenkách koupených přes PID Lítačka odložená pásmová platnost. Chtěl jsem jet po Praze na předplatní kupón a mimo Prahu na jednorázové jízdné a na to je potřeba papírový označený lístek z automatu nebo z pokladny ČD nebo od průvodčího. Pokladna na Praha – Bubny, Vltavská myslím není, průvodčí platební kartu tuším taky nebere a kartových automatů je v centru Prahy jako šafránu. Takže sice od října jsou tuším všechny železniční tratě v StČ kraji integrované v PID, ale koupit si odpovídající jízdenku není zrovna jednoduché. Pravda nezkusil jsem, jestli by mi průvodčí neprodal jízdenku PID, kterou bych platil elektronickou peněženkou na inKartě… to mne nenapadlo.

          • M.S.: Jízdenku koupenou přes PID Lítačku si aktivujete kdykoliv potřebujete, stačí si jen vybrat pásmovou platnost a jedete. Takže i ve vlaku jsou použitelné. Vyzkoušeno na cestě Praha Masarykovo n. – Český Brod – Vyšehořovice s předplatním kupónem P,0,B.

Newsletter

Partneři


Výběr editora