Infrastruktura Stavebnictví

Peněz na velké dopravní stavby výrazně ubude. Bude to náraz, varuje ministerstvo

Stavba dálnice. Autor: MDČR
Stavba dálnice. Autor: MDČR

Na první pohled je to ještě daleko, už teď je ale rok 2021 noční můrou všech stavebních firem závislých na státních zakázkách v dopravě.

V roce 2021 skončí současné dotace z Operačního programu doprava 2 a fondů CEF a peněz na dopravní stavby bude podstatně méně. „Bude to velký náraz, odpadne jeden z významných zdrojů na investice. Národních zdrojů na dopravní stavby tolik není,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček na konferenci společnosti CEEC Research.

Jen v letošním rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je přes 30 miliard z evropských peněz, které budou za pár let chybět. Čoček navíc upozorňuje, že ani národních zdrojů nemusí být tolik, jako dosud. „Evropské zdroje vypadnou nejen v dopravě, budou chybět i jinde,“ dodal Čoček.

Ministerstvo dopravy proto vidí příležitost v rozvoji PPP projektů se zapojením soukromého sektoru. Na ně ale potřebuje vhodné projekty. Kromě první soutěže na pokračování D4 vidí Čoček potenciál pro PPP v dokončení D35 nebo D3 napříč Středočeským krajem.

Podle Čočka evropské zdroje úplně nevyschnou, ale více peněz půjde z takzvaných komunitárních programů. „Zjednodušeně řečeno jsou to projekty, kde budeme o peníze soutěžit s jinými zeměmi,“ dodal.

Pro stavební firmy jde o nepříznivou zprávu, zejména kvůli tomu, že už teď jsou ceny stavebních prací výrazně nízko. I proto si například Čoček myslí, že obor čekají ještě krachy některých firem. Stavební firmy nejčastěji kritizují velké výkyvy v objemu rozpočtů na jednotlivé roky. Střídají se tak období, kdy firmy nestíhají a odmítají zakázky a časy, kdy nemají co na práci.

 

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Tak to jeste ze se nemcum povedlo vcas postavit VRT Berlin-Viden mimo nase uzemi… Velka cast vlaku pojede jinudy nez pres CR…

    • Martine, pro jednodušší životní orientaci se podívejte tutaj na červené čárečky: http://bit.ly/2yBNrnz .

      „VRT Berlín-Vídeň“ jsou šotosny pana Sůry, který si neuvědomuje, že snahou o bulvarizaci témat mate prostomyslnější jedince jako jste vy.

      Buďte ujištěn, že i bez dokončení VRT trati mezi Erfurtem a Bambergem by vlakem Berlín-Vídeň nadále jezdilo jen naprosté minimum lidí a ani na počet spojů mezi Berlínem a Prahou to soudě dle návrhu JŘ nemá žádný vliv.

    • Michale, diky moc… 🙂
      Ja to myslel jen obrazne, … Kazdopadne VRT chybi a mela by se zacit stavet co nejdrive,…

      Bezva mapa…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora