Letectví

Obří letecká fúze: Boeing jedná o koupi brazilského Embraeru, světové trojky mezi výrobci

Poslední model Embraeru E2 pojme až 140 lidí. Foto: Embraer
Poslední model Embraeru E2 pojme až 140 lidí. Foto: Embraer

Odstup Airbusu a Boeingu před jinými výrobci dopravních letadel se může ještě zvětšit. Jen dva měsíce poté, co Airbus vstoupil do projektu letadel Bombardier CSeries, Boeing oznámil jednání o převzetí brazilského výrobce Embraer.

Americký výrobce by si tak rozšířil výrazně portfolio zejména v segmentu menších a středně velkých proudových letadel, kde dnes nemá zákazníkům prakticky co nabídnout. Nejmenší letadlo v nabídce Boeingu pojme 130 lidí.

Boeing jednání s Embraerem potvrdil krátce poté, co s informací jako první přišel Wall Street Journal.

Podle listu je Boeing ochoten výrazně si připlatit za získání majority. Akcie Embraeru na to reagovaly růstem až o čtvrtinu během jediného dne.

Do jednání bude mluvit i brazilská vláda, která má ve firmě zlatou akcii a může obchod vetovat. Boeing měl firmě nabídnout zachování značky, managementu i pracovních míst i nechat Brazílii stále mluvit do vojenského programu Embraeru. Ten už je společným podnikem s Boeingem.

Embraer je aktuálně třetím největším výrobcem letadel na světě, zaměstnává 18 tisíc lidí. Firma prorazila na trh hlavně s flotilou regionálních proudových letadel s kapacitou do 100 cestujících, které aerolinky nasazují na trasy, kde se větší letadla neuživí. Poslední model E2 ale pojme až 140 lidí.

K podobnému kroku se odhodlal nedávno Airbus, když vstoupil do projektu Bombardieru a jeho letadel CSseries.  Ty jsou přímými konkurenty Embraeru.

3 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Mno, uvidíme jak s duopolem Boeing – Airbus zamíchá čínský Comac. Myslím, že především na čínském trhu a i jinde by se mohla dost prosadit.

    • Zatím Comac prodal 2 letadla do Laosu, 9 do Indonésie a 3 do Konga a to ještě v segmentu Embraeru/Bombardieru. Na C919 má sice přes 700 objednávek, což vypadá slušně, ale Boeing má na 737 MAX 4 tisíce a Airbus na A32xneo přes 5 tisíc. Navíc všechny objednávky na C919 jsou jen a pouze z Číny, takže s ním možná Comac trochu zamíchá (otázka je, jak se C919 bude chovat v praxi a hlavně, jak zvládne dodržovat všechny lhůty, aby i ty čínské aerolinky nakonec nemusely utíkat zpátky k Boeingu a Airbusu), ale mimo Čínu si zatím ani neškrtnul