Dopravci Železnice Železniční průmysl Zprávy

Obrazem: Rychlovlaky s českou stopou. Části ICE 4 se vyvíjely v Česku

Jednotka ICE 4. Foto: Siemens
Jednotka ICE 4. Foto: Siemens

Deutsche Bahn nasadily do pravidelného provozu nové vysokorychlostní jednotky ICE 4 od Siemensu. Na vývoji nových souprav se podílela i jeho česká pobočka. Jde o největší zakázku v historii firmy.

Nové vlaky nasadily DB na linky mezi Hamburkem a Mnichovem a Hamburkem a Stuttgartem. „U vozidel ICE 4 spolupracovalo naše vývojové a konstrukční centrum na některých prvcích interiéru, ale například i na návrhu zdvihací plošiny pro invalidy nebo na integraci mezivozových přechodů. V oblasti hardwarového řízení se jednalo o skupiny vysokého napětí, palubního bistra, požárních hlásičů a systému vnitřního i vnějšího osvětlení,“ řekl Roman Kokšal, ředitel divize Mobility společnosti Siemens Česká republika. Podle něj už český Siemens spolupracoval na vývoji i jiných vysokorychlostních vozidel.

DB zatím nasadily do pravidelného provozu pět vlaků, dalších devět přibude v létě. Celkem jich Siemens dodá 119 do roku 2023. Sto z nich bude dvanáctivozových, zbytek sedmivozových. DB chtějí nákupem rozšířit počty dálkových spojů o čtvrtinu do roku 2030 a přilákat do vlaků dalších 50 milionů cestujících ročně.

ICE 4 má oproti předchozím soupravám ICE větší úložný prostor pro zavazadla. „Je to také první vlak typu ICE, kde mohou cestující převážet kola,“ říká Birgit Bohle, předsedkyně představenstva společnosti DB Fernverkehr AG. Jde o osm míst v posledním voze.

Siemens jako výhodu nových souprav považuje velkou flexibilitu. Z pěti typů vozů je možné uspořádat celkem 24 konfigurací vlaku. „Předpokladem pro volně konfigurovatelné vlaky bylo vyvinutí takového hnacího vozu, který soustředí všechny trakční komponenty do jednoho vozu. Proto jsou pod podlahou hnacích vozů uloženy trakční komponenty i komponenty pro napájení,“ uvedl Siemens v tiskové zprávě. Například dvanáctivozová jednotka ICE 4 je poháněna šesti hnacími vozy a může dosáhnout maximální provozní rychlosti až 250 km/h.

Jednotka složená z 12 vozů je 346 metrů dlouhá, má 830 míst k sezení a velké zavazadlové regály poblíž sedadel. Modernizované je oddělení pro rodiny s dětmi, jiné je osvětlení, které se přizpůsobuje aktuálním světelným podmínkám.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Moc pěkná jednotka. Když jsem se vrátil z Irska do Francie, tak jsem jel sice jednotkou ICE 3 do Německa, ale chvílemi jela 315km/h. Pánové, to bylo něco.

  • Zajímavé: „Siemens jako výhodu nových souprav považuje velkou flexibilitu. Z pěti typů vozů je možné uspořádat celkem 24 konfigurací vlaku.“ – že by to byl svým způsobem návrat k výhodě variability, kterou poskytovaly „klasické“ soupravy vedené lokomotivami, a kterou ucelené jednotky vlastně původně „mazaly z povrchu zemského“?

    • To ale z podstaty věci umožňuje každá jednotka, která je s tímto požadavkem navržená. Vezměme si nám známou řadu 471 – u nás je v provozu motorový vůz + vložený vůz + řídící, ale je možná i dvouvozová variata (Litva), nebo šestivozová (Ukrajina), nemluvě o slovenské push pull verzi. A to se bavíme jen o technických věcech, jinak jsou ty jednotky stejné, ale představme si, že vložený vůz je ve varianta pouze druhá třída, další je nahoře druhá, dole první, a další dole druhá, nahoře první, to se pak ty možné varianty hezky načítají.

  • Na příkladu tohohle (V=250) výrobku je vidět, že důležitost VRT je vzhledem k vysoké ceně cesty rychlostí 300 km/h hlavně v rozvoji obyčejných IC spojení, protože rychlost 200 km/h musíme do budoucna počítat jako standard. I tak se mi ale IC4 líbí!

  • Paráda! Neuvolní sem tím nějaké německé EC vozy, které by některý z českých dopravců mohl následně odkoupit?

Newsletter

Partneři


Výběr editora