Doprava ve městě Železnice Zprávy

Nový jízdní řád v Praze a okolí: Noční vlaky pro flamendry a cyklovlak do Brd

Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Jednotka CityElefant připomínající 25 let Pražské integrované dopravy. Foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Hlavní město Praha a Středočeský kraj zacílily při tvorbě nového železničního jízdního řádu mimo jiné na milovníky nočního života v Praze. Zřejmě největší novinkou pro příští rok je totiž zavedení víkendových nočních (brzkých ranních) vlaků z pražského hlavního nádraží. Ty se v půl třetí paprskovitě rozjedou do všech hlavních směrů. „Lidé už nebudou muset chvátat o víkendu na poslední vlak v půl jedné, jako dosud,“ uvedl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Vlaky pro flamendry pojedou do Kladna, Kolína přes Nymburk i Český Brod, do Berouna, Benešova, Kralup nad Vltavou a Mělníka. Jízdní řád byl dnes představen na společné tiskové konferenci IDSK, ROPIDu a Českých drah.

Vedle nočních novinek přinese od neděle i nové vlaky na Posázavském pacifiku, mezi Slaným a Kralupy nad Vltavou a mezi Litní a Zadní Třebaní. Více přímých vlaků pojede také z Prahy do Mělníka, k novinkám patří i ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy. „Je to reakce na stále rostoucí poptávku po autobusové dopravě,“ uvedl šéf IDSK Pavel Procházka.

Středočeský kraj se také snaží vylepšit přestupní vazby, jako příklad uvádí spojení z Kladna do Prahy přes Hostivici. „Nově jsme upravili přípoje v Hostivici, aby osobní vlaky na Zličín, Smíchov a hlavní nádraží navazovaly na rychlíky a spěšné vlaky od Kladna. Cesta na Smíchov teď bude pro Kladenské rychlejší a celkově se zlepší přestupní vazby na všechny směry z Hostivice, tedy i na tratích do Rudné a Středokluk,“ uvedl krajský radní pro dopravu František Petrtýl.

Praha a Středočeský kraj navyšují objednávku vlaků meziročně o více než čtyři procenta. U Českých drah objednaly i nové sezonní turistické vlaky „Cyklo Brdy“ z Prahy přes Příbram do Březnice a „Český ráj“ z Prahy přes Nymburk a Jičín do Turnova. Oba spoje pojedou o víkendech a svátcích od konce března do konce října. Z Hostivice přes Noutonice kolem hradu Okoř do Slaného budou nově jezdit spoje i v zimě, kdy nejezdí Cyklohráček. Do Tuchoměřic a Noutonic se tak po 13 letech vrací pravidelný vlakový provoz. Ve všední dny budou vlaky končit v Noutonicích, o víkendu pojedou až do Slaného. Rozšíří se i záběr Pražské integrované dopravy. S doklady PID bude možné cestovat ve vlacích (včetně rychlíků) na Benešovsko, Kolínsko a Kutnohorsko.

Dráhy vypraví ve středních Čechách a Praze denně v průměru 1850 regionálních vlaků, což je čtvrtina všech vlaků v České republice. Praha v příštím roce zaplatí za vlaky 850 milionů korun, Středočeský kraj 1,3 miliardy korun. Navýšení pro příští rok činí u obou samospráv 70 milionů korun.

Vybrané novinky v jízdním řádu 2018 (Pramen ROPID)

– noční víkendový rozjezd ve 2:30 hod. z pražského hlavního nádraží
– lepší spojení na hlavních tratích na začátcích a koncích přepravních špiček a ve večerním období (nejvytíženější úseky na tratích Praha – Poříčany – Kolín, Praha – Nymburk – Kolín, Poříčany – Nymburk, Praha – Beroun, Praha – Benešov u Prahy)
– nové přímé vlaky Praha – Mělník a nový ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy
– zkrácení odpoledního intervalu z 60 na 30 minut na trati Slaný – Kralupy nad Vltavou
– nové vlaky Zadní Třebaň – Liteň (zkrácení intervalu v ranní špičce na 30 minut, v odpolední na 60 min)
– zlepšení přestupních vazeb v Hostivici, nově se sjedou každou hodinu do Hostivice vlaky z pěti směrů (od Kladna, Rudné u Prahy, Středokluk, Smíchova a Zličína a od Dejvic a Veleslavína) a cestující budou mít možnost přestupovat do všech směrů
– prodloužení linky S54 Hostivice – Středokluky nově až do Tuchoměřic a Noutonic
– tři nové vlaky v každém směru, a tedy i zkrácení intervalu na linkách S8 Praha – Vrané nad Vltavou-Čerčany / S88 Praha – Vrané nad Vltavou – Dobříš
– nový noční vlak v 0:37 na lince S6 Praha – Rudná u Prahy – Beroun
– nové turistické vlaky „Cyklo Brdy“ a „Český ráj“

16 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Boha jeho, to ty vlaky z Hostivice směr Středokluky a Noutonice nemůžou jet až do Podlešína, kde by to navazovalo na motory směr Kralupy/Slaný??? To zas někdo ,,myslel,,. Hlavně, že se tam vrací po 13ti letech Os doprava, na prd.!!!

  • Vidím, že z nočního vlaku na Vrané nebude nic 🙁 . Hlavně že v jízdním řádu byl slíben…

  • Na trati Praha-Benešov u Prahy jezdí arriva bez dotací. Tak by mě zajimalo, proč nebyla oslovena. Ještě že ČD dobře mažou.
    Mimochodem Regiojet na trati Komarno – Bratislava za pět let ztrojnásobil počet cestujících. Tak by me zajímalo, jak na těchto primestkych linkach roste počet cestujících Čd a třeba arrive, která jezdí.

    • Představte si že počet cestujících roste, i když to nejezdí RJ.
      Arriva pokud nebude zařazená tarifně do PIDu, tak to žádný zázrak nebude, ale já jejich obsazenost neznám, jen hádám. To že jezdí za svoje je jejich věcí, ona to z lásky k cestujícím také nedělá, tam jde spíš o nějaké reference.
      Nově se zaintegrují prakticky všechny rychlíky, což je také dobré a určitě to pomůže k dalšímu nárůstu.

    • A cim by tonta arriva asi tak vyjezdila? Ma dve (tri?) soupravy ze srotaku.

      Ad narust – no, ono je neco jineho rust z nuly (komarno) a z cisla , ktere odpovida prakticky plnym vlakum poncely den. Na S kach v okoli prahy uz je doprava na vicemene maximu a prostor na dalsi rust je omezeny.

    • Mimochodem ten Regiojet na trase Bratislava-Komárno dostal linku taktéž přímo, přičemž se objednávka stala pro stát dražší než s dřívějšími ZSSK. To jen pro pořadek.

    • Objednávka se v absolutní hodnotě stala dražší proto, že za doby ZSSK tam jezdilo o dost méně cestujících a za fungování RJ se očekával a taky nastal masivní růst cestujících. Stát se to za ZSSK, cena poroste taky.

  • Jeden jsme vyfasovali taky, a už teď se tomu přezdívá „blicí Praha“. A to se proslýchá že buď od března nebo od června to má jezdit i v pracovní dny.

  • To je paráda že se dostanou návštěvníci hospod domu i v noci.(chudáci průvodčí).Ale že se nedostanete z Pardubic od 22:18-5:00 do Prahy to je opravdu výborné!To je podpora tur.ruchu!Jak se dostat na letiště apod.To nikoho nezajímá.Ojedinělá zhovadilost v Evropě.Jako by nikdo v Práglu nedělal od 6:00

    • Za to ale nemůže ROPID, Středočeský kraj ani ČD – předpokládám, že noční vlaky Pardubice – Praha nejsou takové terno, aby to ČD jezdily na vlkastní riziko.
      Doporučuji vám oslovit instituce, které by s tím mohly něco udělat.

    • A zdalipak víš, milý čtenáři, kdy do Prahy jede poslední rychlík z Českých Budějovic? A z Plzně?

    • No to je výsledkem konkurence na trati Praha-Ostrava. Na komet riziko bez dotací jezdí všichni jen v té době kdy mají dost cestujících. Okrajové časy by byly méně využívané proto je nikdo provozovat nechce. Jednoduše chtěli jsme trh na železnici a toto je jeden negativní dopad konkurence.

  • To je pekné,že pribudnú vlaky,ale napr.na trati SŽDC 210 Praha-Vrané n.Vltavou-Dobříš / Čerčany nemá depo dostatočný počet regionov,každý mesiac sa improvizuje,za regionovu jazdí 810 a podobne.

    45 minútový pobyt nočného vlaku 9048 vo výhybni Davle…