Železnice

Mzdové dostihy. Slovenští železničáři si polepšili až o 24 %. U SŽDC už jednání o mzdách běží

Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK
Z vlaku ZSSK. Foto: ZSSK

Slovenský státní dopravce Železničná spoločnost Slovensko (ZSSK) změnil systém odměňování některých zaměstnanců tak, že jim stouply mzdy až o 24 %.

Firma to dnes uvedla v tiskové zprávě. Zvýšení se týká hlavně kvalifikovaných technických profesí včetně strojvedoucích. „Kvalifikovaní techničtí pracovní si mohou vydělat až o 24 % více, než dosud,“ řekl mluvčí ZSSK Tomáš Kováč. Podle něj je cílem zvýšení produktivity práce ve společnosti a snížení potřeby mzdových a externích nákladů na jiných místech. Navýšení je u vybraných profesí v průměru o 129 euro měsíčně.

Nový model odměňování schválilo už na konci léta představenstvo firmy i v reakci na nedostatek lidí na trhu. „I naše společnost se v této oblasti pohybuje na konkurenčním trhu, kde se nám každého lepšího zaměstnance snaží odlákat konkurence,“ řekl Filip Hlubocký, předseda představenstva ZSSK. Nový model odměňování podle něj zvýhodňuje nejkvalifikovanější a nejlepší zaměstnance. Podle ZSSK si novým systémem polepšilo 2300 zaměstnanců ze zhruba 6000 lidí. Průměrná mzda ve firmě je 1020 euro měsíčně.

Podle ZSSK jde úprava mzdového systému souvisí s kolektivním vyjednáváním, i přes vyšší mzdové náklady by se měla projevit ve vyšší personální stabilitě. Prémie se týkají profesí strojvedoucí včetně instruktorů a kandidátů, strojmistrů, vozmistrů, elektromechaniků, mechaniků elektronických zařízení, zámečníků drážních vozidel a mechaniků.

Kolektivní vyjednávání se rozeběhlo už i na české železnici. V plném proudu je už u největšího zaměstnavatele na železnici v Česku, Správy železniční dopravní cesty. Aliance drážního provozu na svých stránkách informovala o posledním vývoji, podle kterého SŽDC navrhla zatím růst mzdových a osobních nákladů včetně odvodů o 4,4 %. Odboráři chtějí 13,73 % navíc oproti letošnímu roku. Současně správce železnice vyplatí každému zaměstnanci v listopadové výplatě mimořádnou odměnu 2000 Kč.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To u nás se ČD plácli přes kapsu, protože nám, strojvedoucím, nabídli celé 1, slovy jedno procento zvýšení mzdy. Zbývá dodat jen….dokonalé!!!!!

  • A já bych doporučoval seznámit se s tím, jak se správně píšou procenta. Už jsem o tom autorovi myslím u jiných článků i psal, neprudil bych s tím, kdyby to bylo po čase jednou znovu, ale v tomhle článku je to špatně 5x. A dokonce i v nadpisu…

    • díky za upozornění. pro jistotu jsem to opravil i v textu o elektromobilech:-)

  • Pane Jane, doporučuji seznámit se s reáliemi, než začnete komentovat. Dost zaměstnanců odchází za lepším a noví zaměstnanci nepřibývají z téhož důvodu. Stejně jako jinde i na SŽDC začíná být velký nedostatek lidí. Velká odpovědnost, práce o víkendech, svátcích a v noci a k tomu platový vývoj posledních let. To všechno přispívá k tomu, že zájem o práci u SŽDC není nijak velký a ve spojitosti s demografickým vývojem do budoucna nevěstí pro tuto organizaci vůbec nic dobrého.

  • Vidím, že na Slovensku mají rozum a pochopili, že když zaměstnancům nepřidají, není to jenom o tom si poplácat po ramenou a říct, jak vyjebali z odborama při vyjednávání, ale že si podřezávají pod sebou větev, protože taky může nastat ČDEXIT a pak se budou na nábřeží divit. Dneska je to většinou o pěnezích a pokud zaměstnanci dostanou řádně za práci zaplaceno, nemají důvod odcházet, ale v opačném případě když vidí, jak všude lítají desítky procent při zvyšování mzdy a on nic, nemá ho v té firmě moc co držet, když jinde za stejnou práci dostane zaplaceno daleko líp.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora