Železnice

Konec zkracování vlaků. České dráhy přidají další vozy na spojích Praha – Ostrava

Lokomotiva 151 v čele expresu z Prahy na Moravu. Foto: Jan Sůra
Lokomotiva 151 v čele expresu z Prahy na Moravu. Foto: Jan Sůra

České dráhy posílí od pátku expresní spojení mezi Prahou a Ostravou o další vozy. Důvodem je velká poptávka cestujících.

Od pátku posílí o dva vozy například spoje InterCity Opava z Prahy na severní Moravu a přímé nedělní spojení Ostravska Opavy s Prahou expresy Vladislav Vančura a Roháče.  Kapacita vlaků tak stoupne z 350 na 470 míst.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského  se posílení týká hlavně cest ve špičce, tedy zejména v pátek nebo v neděli. Už před několika dny posílily České dráhy počty vozů na vlaku EuroCity Csárdás a ve vlaku  Hradišťan pro cesty mezi Prahou, střední Moravou a Slováckem.

S nástupem konkurence před lety na trasu Praha – Ostrava České dráhy zkracovaly vlaky, někdy i jen na čtyři vozy. Data z přepravních statistik ale ukazují, že poptávka po cestách vlakem roste v tomto úseku natolik, že se na trase může uživit více dopravců.

Podle Českých drah  letos pokračuje další růst přepravených cestujících. Za 8 měsíců letošního roku stoupl v porovnáním se stejným obdobím loňského roku počet přepravených cestujících o 1,9 milionu. „Zaznamenáváme kontinuální růst počtu cestujících hlavně v dálkové a příměstské dopravě, proto jsme přistoupili k mimořádnému posilování dalších vlaků během platného jízdního řádu,“ říká v souvislosti s aktuálním posílením linky Praha – Ostrava Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

České dráhy vypravují z Prahy na střední a severní Moravu, zahrnující Ostravsko, Valašsko nebo Slovácko dva až tři vlaky za hodinu. Všechny klasické spoje, mimo ucelených jednotek pendolino, jsou v pátek a v neděli posíleny. Některé vlaky mají až 12 vozů s kapacitou až 700 míst k sezení, což je na hranici možné délky vlaku. Celkově nabízejí České dráhy ve svých 14 spojích v pátek odpoledne mezi 13. a 19. hodinou ve směru z Prahy na Olomouc a dále do různých oblastí střední a severní Moravy téměř 6 a půl tisíce míst k sezení.

České dráhy doporučují, aby si lidé rezervovali raději místo dopředu. „Proto doporučujeme včasnou rezervaci místa. Je to dobré jak pro cestujícího, tak pro náš dispečink. Pokud vidíme alespoň dva dny dopředu vysoký stupeň obsazení příslušného vlaku, máme další prostor pro operativní posílení soupravy a můžeme tak nabídnout ještě další dodatečná místa k sezení. Proto bych chtěl všechny zákazníky požádat o spolupráci a včasnou rezervaci míst,“ doplnil Michal Štěpán.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Je na čase, aby zasáhl regulátor na trati Ostrava – Praha. Ta přeplněnost infrastruktury je už nepřehlédnutelná. Podobně jako tu bylo zmíněno třeba o Finsku, je potřeba, aby kapacitu vlaků hnali dopravci v osobní dopravě na patra. Regionální doprava, která popojížídí po zmíněném koridoru doslova trpí totální časovou nekonkurenceschopností.

    • 1. Naučte se (všichni) konečně už aspoň trochu a v něčem logice češtiny: co to je „nekonkurenceschopnost“ – schopnost nekonkurence? Vždyť to je pitomost!
      2. Patrové „ešusy“ už na posilových rychlících mezi Prahou a Českým Těšínem kdysi jezdily, ale efekt byl záporný: zkusil jste tím někdy jet rychlostí 140 km/h (a to na koridoru) z Prahy dál než třeba do Pardubic? Dost na to, že „ešusy“ jezdí o víkendech na rychlících mezi Prahou a Děčínem – to je tak asi horní hranice, kde je taková doprava u nás použitelná (a to tyto rychlíky navíc aspoň dost často zastavují).
      3. Přeplněnost infrastruktury je způsobena neschopností a nechutí MD ČR komplexně změnit přístup k veřejné dopravě v ČR = zavést celostátní IDS a teprve v něm vypisovat výběrová řízení na provozování jeho dílčích součástí s tím, že nad jeho rámec bude moci komerční dopravu na vlastní riziko provozovat kdokoli, ale jen ve volných pozicích GVD a nikoli už podle pořadí důležitosti vlaků: proč má stát jako vlastník dopravní infrastruktury (který ji zřídil a financuje) zvýhodňovat nestátní dopravce před vlastním státním dopravcem, jak je tomu nyní? Bude-li nabídka nestátního provozovatele nějaké části IDS pro stát výhodnější (finančně i nabízenými službami), bude to ve prospěch všech, ale ze současného stavu tyje na úkor nás všech právě jen ten nesmyslně zvýhodňovaný nestátní subjekt, který si sám žádnou infrastrukturu nevybudoval a jen levně zneužívá tu státní.
      4. A v podstatě totéž co obsahuje bod 3. platí i pro přístup státu a územních samospráv k povolování nové výstavby (obytné i průmyslové apod.), když ji připouštějí bez toho, že by jako podmínky v územních a stavebních řízeních ukládaly současné rekonstruování a budování nové dopravní infrastruktury pro preventivní eliminaci budoucích problémů.

    • Josef Petrák:
      No, v 1. třídě se možná vydržet dá déle, ale jinak „ešus“ pro delší cesty žádné extra pohodlí nenabízí – a to ani nezdůrazňuji třeba nepohodlný přístup k toaletám, nemožnost mobilního prodeje občerstvení, atd.: „ešus“ je zkrátka vozidlo pro kratší cesty a jiné patrové vozy, které by nabízely větší pohodlí, zatím nemáme a ještě dlouho mít nebudeme. Za těch 8 let od doby, kdy se „ešusy“ zkoušely na dlouhé trase (a o níž se zmiňujete), už se navíc mnoho změnilo a staré osobní vozy tehdy i v dálkové dopravě používané byly buď nahrazeny lepšími, nebo aspoň prošly rekonstrukcemi a modernizacemi (i když zdaleka ne vždy k výrazně lepšímu).

  • 01.10.2017 jsem si zakoupil jízdenku s místenkou Púchov-Praha. České dráhy vagón 1.třídy do soupravy vůbec nezařadili. Průvodčí mi sdělil, ať si najdu volné místo!! Do Prahy jsem dojel ve stoje s místenkou v kapse!! I takové jsou ČD.

  • Vždyť EX129 už delší nejde udělat, nevešel by se na perón… Už teď má podle řazení 13 vagónů, což už je na hraně…

    • Dnes, v pátek 20.10.2017, má Ex 129 plánováno řazení celkem 11 vagonů.

  • To že se posilují vlaky se třemi sty místy ještě neznamená, že se to uživí, respektive že to trať uživí, která není živá jen z ve všední dny prázdné dálkové osobky..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora