Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Eurovia poslala stavbu čtvrtého koridoru v Praze podruhé k antimonopolnímu úřadu

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Stavba šesti kilometrů čtvrtého koridoru mezi pražskou Hostivaří a Vršovicemi se znovu odkládá na neurčito. Stavební společnost Eurovia, která v soutěži skončila druhá, celou věc už podruhé poslala k posouzení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Mohu potvrdit, že jsme se v zákonné lhůtě v dané věci obrátili na ÚOHS. Dále věc ale nebudeme komentovat,“ sdělila mluvčí firmy Iveta Štočková. Eurovia se na antimonopolní úřad obrátila poté, co její námitky proti výsledkům tendru zamítla Správa železniční dopravní cesty.

ÚOHS přitom už jednou soutěž řešil, rovněž na popud Eurovie. Antimonopolní úředníci celou věc vrátili k opětovnému posouzení Správě železniční dopravní cesty, která ale potvrdila původní výsledek, tedy že vítězem je sdružení Metrostav, Swietelsky a SMP. To nabídlo cenu 3,487 miliardy korun. Druhá Eurovia ve sdružení se Strabag Rail přišla s cenou 3,68 miliardy korun. Co je podstatou nejnovější stížnosti k ÚOHS není jasné, v prvním podání se spor točil kolem splnění technických kvalifikačních předpokladů a dostatečných zkušeností členů týmu. Zajímavostí je, že vítězná společnost SMP je sestrou Eurovie v koncernu Vinci.

Zakázka na připojení čtvrtého koridoru na Prahu se začíná jevit jako zakletá. Aktuální tendr se protahuje, navíc je už druhý v pořadí. První soutěž vyhrála s nejnižší cenou litoměřická společnost Chládek & Tintěra (3,4 miliardy), železničáři ale místo uzavření smlouvy soutěž v srpnu 2016 zrušili. Důvodem byla „nemožnost jednoznačně posoudit kvalifikaci“. I tehdy byla Eurovia ve sdružení se Strabagem druhá s cenou 4,3 miliardy.

Napojení jihočeského koridoru na Prahu přinese velké změny v městské a příměstské dopravě

Šestikilometrový úsek z Hostivaře do Vršovic bude čtyřkolejný a po dokončení se vyhne zastávce Praha Strašnice, která bude zrušena. Naopak nově vzniknou zastávky Zahradní Město a Praha Eden, kompletní rekonstrukcí projde nádraží Vršovice. Na Zahradním Městě vznikne přestupní uzel na MHD. 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
asdf
Host
asdf

Přemýšlím, že zavolám do Eurovie, že tam mají bombu 😉

Martin
Host
Martin

V roce 2014 sem dělal v jedné z dceřinek Eurovia a už tehdy měla na tuto stavbu připravený kapacity. To mi nikdo nevyvrati že to není jen schválnosti protože to nevyhráli už 3x.

liberal shark
Host
liberal shark

SŽDC by mělo zařadit firmu Eurovia na černou listinu nejméně na příštích deset let.

loket
Host
loket

A nemůže to být náhodou naschvál? Jaktože nic podobného neprobíhá u dálničních úseků? To může přeci pramenit z propojenosti jistých lidí kolem MD a stavebních firem…..

Pavel
Host
Pavel

Dnes je v MFDnes vyjádření Ťoka, že stavba infrastruktury u nás neprobíhá očekávaný tempem kvůli aktivistům jako Děti Země apod. Zdá se, že tyhle obstrukce a hádky stavebních firem se na tom budou podílet skoro stejně a u železničních staveb je to dominantní faktor zpoždění.

Fakt by to chtělo zavést finanční postih za neoprávněnou stížnost. Při každé amatérské i poloprofesionální sportovní soutěži musíte při reklamaci výsledku zaplatit nemalý poplatek a pokud není námitka relevantní, nevrací se. Proč by to nešlo tady?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Ťok by si měl především udělat pořádek ve svém „revíru“ a naučit své „oddané poddané“ dělat „výběrka“ tak, aby nemohla být napadána kýmkoliv. Ale ono je jednodušší svůj bordel na někoho svést.
Mimochodem, jak jsou na tom ostatní zakázky? Minule se tu psalo, že v případě Sudoměřice – Votice se k SŽDC odvolal Strabag Rail – jak to dopadlo? Výsledek jsme se už nedočetli. A co Ševětín – Dynín? Mělo se začít nyní, ale na EZAKu se ještě včera zobrazovala jako nevyhodnocená.

Tomáš
Host
Tomáš

Když půjdeš reklamovat boty, protože se budeš domnívat, že je s nimi něco špatně, a výrobce reklamaci neuzná, chceš být finančně postižen? No…

Pavel
Host
Pavel

@ Tomáš – no minimálně u soudů to tak pokud vím funguje. Kdo prohraje, platí na základě rozhodnutí soudu obvykle právní náklady protistrany.

Máte jiné řešení? Takhle to vypadá, že pokud budu účastníkem řízení a budu chtít z jakýchkoliv důvodů sabotovat stavbu, tak toho bezsankčně dosáhnu. Nějaká záminka pro odvolání na tak velké soutěži se vždycky najde. Takže pokud si někdo dupne, tak nebudeme stavět nikdy? Přece to musí být zvítězit státní a veřejný zájem.

Tomáš
Host
Tomáš

V článku se píše, že není známo, jaké náležitosti tentokráte Eurovia napadla, takže těžko říct. Spíš by bylo potřeba nějak upravit ty zákonné možnosti. Možnost odvolání 1x a rovnou ihned vše námitkovat. Takhle je to nešťastné – námitkuju věc A, tu komise zamítne a dá mi lhůtu. Tak napadnu věc B, tu komise zamítne a dá mi lhůtu. C, D,… Nevím, jestli to jde takto do nekonečna, ale rozhodně by to nemělo jít více než 2x podle mě.

Romanero
Host
Romanero

Apollo, Tomáš: To je přece úplně jedno. Zakázka může být napsaná sebelíp, napadnuto může být cokoliv. Neexistuje regulace na napadání zakázek u úřadů. Pak můžu napadat dokola i zcela zákonné a regulérní věci. Stavba se zdrží, mě to nic stát nebude.

Otmar
Host
Otmar

Zákon hovoří jasně. Každý má právo podat námitku a úřad je povinen se jí zabývat. Co když tam opravdu došlo k pochybení?

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Otmar:
ano, zákon hovoří jasně, proto si také myslím, že tyhle diskuse jsou jalové. Máme demokracii a tohle k ní prostě patří. Nicméně toto vše je důsledek přebujelé administrativy, která nemá žádné termíny na odpovědi. Přijde podnět – na prošetření času dost. (Nejen) páně ministrovo (ale i jiných) věčné naříkání a lkaní na ekospolky je až podružnou záležitostí za prioritní nefunkčností státní správy. S neexistencí Zákona o liniových stavbách lze souhlasit, nicméně to není samospasitelné (zázraky na počkání, nemožné do tří dnů opravdu nefunguje).

redakce
Člen

„Dnes je v MFDnes vyjádření Ťoka, že stavba infrastruktury u nás neprobíhá očekávaný tempem kvůli aktivistům jako Děti Země apod. Zdá se, že tyhle obstrukce a hádky stavebních firem se na tom budou podílet skoro stejně a u železničních staveb je to dominantní faktor zpoždění.“ Na rozdíl od obstrukcí a hádek stavebních firem ovšem aktivity „Dětí Země“ a podobných ekologických společenství obvykle mívají reálný smysluplný základ, což také obvykle vyjde najevo velmi brzy poté, když jejich námitky jsou odmítnuty a nerespektovány – u stavebních firem je přitom většinou úplně jedno, která zakázku nakonec dostane, protože projekt stejně vypracovala a dostala… Číst vice »

Romanero
Host
Romanero

To nejde asi příliš slušně vyjádřit..

Ať už ale někdo koná a sekne ty šmejdy přes prsty. Nechápu, že neexistuje sankce pro neoprávněné napadení zakázky. Bych jim naúčtoval částku, o kterou se stavba prodražila, min. inflaci. Už teď je to nejméně 100 milionů..

T
Host
T

Dokud bude možnost odvolávat se donekonečna ve stejné věci, nic se nezmění… Projednání odvolání trvá dlouho, stavby se protahují a prodražují. Asi by to mohlo fungovat tak, že SŽDC zahájí stavbu a souběžně se stavbou bude probíhat řízení v případě opakovaného odvolání – pokud by ÚOHS dal za pravdu odvolateli a shledal, že SŽDC pochybila, dostala by SŽDC nějakou formu pokuty…