Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Soutěže na čtvrtém koridoru se pohnuly, v Praze znovu vítězí Metrostav a Swietelsky

Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC
Koridor Praha - Tábor, foto: SŽDC

Dvě ostře sledované miliardové soutěže na železnici se tento týden výrazně pohnuly kupředu, když hodnotící komise vynesly své verdikty. Konkrétně jde o úseky čtvrtého koridoru z pražské Hostivaře k jižnímu portálu Vinohradského tunelu a od Sudoměřic k Voticím. Žádný z tendrů přitom dosud neprobíhal hladce.

Dlouhé měsíce se vleče především výběr zhotovitele na dostavbu koridoru v Praze, kde se podle původních předpokladů dávno mělo stavět. S nejnižší cenou přišlo sdružení Metrostav, Swietelsky a SMP, které nabídlo 3,487 miliardy korun. Jenže druhá Eurovia (3,68 miliardy) se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který rozhodl, že Správa železniční dopravní cesty musí vítěznou nabídku znovu přezkoumat. Eurovia přitom šla i proti jedné ze svých sesterských firem, SMP rovněž patří do koncernu Vinci. Spor se točil kolem kvalifikačních předpokladů.

Podle zjištění deníku Zdopravy.cz ale i druhá komise vyhlásila v úterý vítězem sdružení vedené Metrostavem. Firmy ale ještě neslaví. Neúspěšní uchazeči mají nyní 15 dní na opětovné pohnání věci k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Výsledek následně potvrdil i mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Peripetiemi prochází i druhá soutěž na část koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi. Přihlásilo se pět firem či sdružení, SŽDC se přitom musela vypořádat se stovkami připomínek, čímž soutěž nabrala zpoždění. Nyní ale komise vynesla verdikt, že vítězem tendru je OHL ŽS, jejíž nabídka (4,378 miliardy Kč) je nejnižší. Jako první informaci přinesl server Koridory.cz, Illiaš ze SŽDC ji potvrdil. „V současné době běží lhůta pro případné odvolání neúspěšných uchazečů,“ dodal mluvčí.

V kontextu českého železničního stavitelství přitom půjde v mnoha ohledech o výjimečnou stavbu. Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať, součástí stavby budou i dva tunely, dvacet mostů či zánik a vznik některých stanic.

23 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dvoustovka byla prověřovaná, ale ekonomicky nevyšla.
    Celá stavba SudoVo vč. navazujícího úseku cca před Chotoviny je trasovaná na 180 km/h, při nějakých dodatečných opatření (přejezd Sudoměřice, třeba) by dostatečně výkonným vlakům minutu ušetřit mohla.

  • Hlavne at se uz kopne. Jestli to zase nekdo bude blokovat,pak by take mel nasledne platit financni kompenzace,pokud jeho odvolani bude bezpredmetne a ucelove. To znamena,ze ho proste odvolaci orgab neuzna,pripadne soud. Bez modernich koridoru a vysokorychlostnich trati zeleznicr v cechach pujde hrozne dolu… je skoda ze useky nejsou aspon na 200km,ale vse se naplanovalo uz nekdy na prelomu tisicileti.

  • A byli už tyto stavby také dostatečně napadeny a zbržděny budovatelskou aliancí Děti Země? Přecejenom se ta trať bude stavět na louce a tam třeba roste tráva.

    • Co tráva, ale hlavně je tam klíště obecné, to je nutné chránit!! 😀

    • Detem zeme a podobnym ekologicjym aktivistum by vystavba zeleznice z logiky veci nemela vadit vubec,protoze rychle a prakticke zeleznice podporuji cestovani vlakem namisto autem a nakladni doprava se take muze vratit na koleje misto na dalnice. Kdyby nesouhlasili,popreli by sami sebe.

    • Pokud jste si ráčil všimnout, tak Děti Země aj. upozorňují jen na špatně odvedenou práci státní správy, která není sto už se v těch papírech sama vyznat.

  • Taky by jste ale pánové měli napsat ty důvody, proč nelze jezdit v ČR 200 km/h. Stavebně jsou stošedesátkové úseky připraveny pro rychlost 200 zcela standardně, zde problém není.

    • Nejde o to, kolik se jezdí, ale na kolik je trať postavená. po 160 se může jezdit 200, ale po trati postavené rovnou na 200 se může jezdit 250.

    • ApolloXI: jake jsou duvody,proc se nemodernizuje,respektive nestavi aspon na 200km? Take bych si to pral,ale jsem vdecny za aspon neco. Koridory v soucasne dobe jsou katastrofou v tom smyslu,ze uz davno mely byt hotove. 🙁

  • „Téměř celý dvacetikilometrový úsek koridoru totiž vznikne na zelené louce mimo stávající trať“
    A nejabsurdnější na tom je to, že když se jedná o novostavbu, tak se opět staví na nesmyslnou rychlost 160 km/h, místo aby se postavila minimálně na 200 km/h s ohledem na to, že někdy v budoucnu se může napojit jiný úsek na stejnou rychlost.

    • 160 místo 200… modernizované lokálky s poměrně dobrými parametry z 50 na 60 km/h… Proč? Protože SŽDC

    • Tohle je koridor, ne VRT. Rychlost 200km/h by docela zasadne omezila propustnost zeleznice.

    • 200 km/h taky není VRT. Ta se počítá až od 250 km/h… A kdo říká, že se tam nutně musí teď jezdit 200 km/h? Staví se přeci s výhledem na mnoho desetiletí, ne podle aktuálního stav.

    • To je v podstate fuk, na koridor 160km/h bohate staci. Naklady tam stejne rychleji nez 120km/h nepojedou…

    • Dopravci mají osobni vagóny i lokomotivy na 200, tak proč toho nevyužít. Navíc v daném úseku snad nebude moc zastávek a většina vlaků to projede z Tábora až do Olbramovic bez zastavení, takže by se mohlo reálné 17-18 km jezdit 200. Vozy nákladních vlaků postupně také budou na 150 – 160 km/hod.

    • Také bych byl pro to, aby se už konečně někde ta 200 objevila. Nemusí se kvůli tomu hned předělávat grafikon, stačilo by do začátku mít alespoň tu možnost, třeba v případě zpoždění a volné trati nějakou tu minutu nahnat…

    • Ondrej: Nevím, kde berete tu jistotu, že třeba za 30 let nebudou i nákladní vlaky jezdit 160km/h. Nakonec jestli chce železnice nějak konkurovat silniční nákladní přepravě, tak jinak, než zvýšením rychlosti to nepůjde.

    • noerf: expresy zastuavují jen parah tábor budějovice. už teď vlak dojede do benešova za cca 32minut, ale kvůli jednokolejné trati a hustotě vlaků u prahy zatím nemohou jezdit rychleji. bohužel.

    • ČD si se South Expresy jen konkurují sami sobě, čehož důsledkem je rozdělení frekvence a v budoucnu může nastat ještě větší omezení R vrstvy, např. až opět dorazí další krize a úsporné balíčky. I R by to nyní daly bez současného rychlostního omezení jen o pár minut pomaleji než Ex. Po dokončení celého koridoru se časový rozdíl mezi Ex a R ještě zmenší. Ale to zdejší ultrasšotouši nepochopí, že vlak není RZ a nejde tu o život, o ohledu k jiným, kteří nejedou jen z/do Tábora a Č.B. ani nemluvě. Mimochodem, co překáží zrychlení na 200 je např. úprava veškerého zab.zař., nebo třeba jen zrušení všech úrovňových přejezdů a jejich náhrada, což jsou značné náklady navíc a mnoho dalších věcí.

    • Stavba Olbramovice – Votice na V = 200 km/h postavená bude. Navržené rychlosti v projektu jsou V = 160 km/h pro všechny kategorie vlaků s tím, že výhledová rychlost je V = 170 km/h (pro I = 130 mm), V = 175/180 km/h (pro I = 150 mm) a V = 200 km/h (pro naklápěcí skříně).

      V roce cca. 2023 – po ukončení stavby a aktivaci ETCS Level 2 – budou – pokud o tom rozhodne SŽDC s. o. nebo MD ČR – lze tyto výhledové rychlosti na trati zavést – bylo by to ale na úkor limitních délek vzestupnic v některých obloucích oproti V = 160 km/h – součinitel n = 7V (dle ČSN 73 6360-1) a je otázka, jaký vliv by to mělo případně na údržbu celého úseku ze strany SŽDC s.o.

    • >kde berete tu jistotu, že třeba za 30 let nebudou i nákladní vlaky jezdit 160km/h

      Jistotu beru ze spojení dvou oborů. Fyziky a ekonomie.

    • Nejsmyslnější dvoustovka mi připadá mezi Veselí nad Lužnicí zastávka a Českými Budějovicemi, kdy už těch 25 km bude na hraně..