Železnice

Dráhy dostaly obří pokutu za podstřelené ceny v soutěžích. Exšéf Bazala: Není to můj problém

Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra
Rychlík Liberec - Pardubice před stanicí Jeřmanice. Pro rychlé spojení do Prahy počítají některé návrhy s vybudováním tunelu pod touto tratí. Foto: Jan Sůra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil Českým drahám pokutu 368 milionů korun, neboť podle něj v soutěžích o provoz na tratích Pardubice – Liberec a Plzeň – Most nasadily nepřiměřeně nízkou cenu. Dráhy tak podle úřadu zneužily dominantní postavení na trhu a poškodily tehdejší konkurenty Viamont a Connex Česká Železniční.

Kauza je z roku 2005, kdy České dráhy vedl Josef Bazala. Soutěže o zmíněné tratě byly vůbec první (a na dlouho poslední), které stát vypsal. Dráhy nabídly své služby za 36 korun na vlakový kilometr pro trať Pardubice – Liberec a  17 korun za vlakový kilometr pro trať Plzeň – Most. Konkurence upozorňovala, že je to násobně méně, než za kolik dráhy provozují vlaky jinde. Dráhy následně získaly smlouvy na deset let.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu ještě není pravomocné, dráhy mohou podat rozklad, což podle mluvčího Radka Joklíka učiní, neboť s verdiktem nesouhlasí.

„Při ukládání sankce úřad zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů,“ píše ÚOHS v prohlášení.

České dráhy přitom po uplynutí desetileté smlouvy samy nepřímo přiznaly, že cena byla nízká. Přímým zadáním získaly novou smlouvu, rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem teď jezdí za 127,76 Kč za kilometr. I to je jeden z důvodů, proč ÚOHS řešil smlouvu tak dlouho. z „Z údajů získaných od Českých drah nebylo možno po dlouhou dobu zjistit stěžejní údaje o skutečných nákladech a výnosech dominantního dopravce na předmětných linkách, proto bylo správní řízení zahájeno až v roce 2016,“ řekl mluvčí Martin Švanda

Tehdejší předseda představenstva Jozef Bazala nevidí pokutu pro České dráhy jako svůj problém, podle něj by se měly České dráhy odvolat. „Nespadalo to do mých kompetencí, není to můj problém. Podepisoval jsem jen podklady připravené náměstkem pro osobní dopravu,“ řekl Bazala, který je pod smlouvou podepsaný. Náměstkem byl tehdy současný ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Ten uvedl, že si na případ už nevzpomíná.

Jan Sůra, Jan Šindelář

11 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Se na drahách vyřádili. Exemplární tresty. Pokuta evidentně přiměřená :-).

  • Bazala: „Ja podepisoval jen nejake papirky, co mi dali na stul a za to jsem dostaval zase jine papirky (obvykle v krabicich od vina).“

  • já bych k té pokutě zpřísnil i ty kontroly aby jezdili za tych 17 kč/km do toho liberce.

  • Díky tomu, že to „vyhrály“ ČD cestující rozhodně poškozeni nebyli. O jednotném národním tarifu se stále jenom píše a sní i v roce 2017, natož v roce 2005. Takže již tehdy mohla nastat situace, že by pravidelní cestující např. mezi Pardubicemi a Hradcem Králové (a že jich není málo), museli řešit, jestli náhodou nejede „soukromý rychlík“, na který by jim neplatily traťové, síťové a další jízdenky. Tehdy ani nebylo ještě žádné IREDO v Pardubickém kraji. A motorové a osobní vozy X43 rozhodně nelze považovat za něco nepohodlného.

    • Kdyby už tehdy ČD nevyhrály, tak právě dneska ten jednotný tarif nejspíš máme..

    • Jednotný národní tarif je takové zaklínadlo, ale vlastně to nic neřeší- Co je zásadní se vymyslet spravedlivá pravidla pro podílování tržeb mezi dopravce, zavázat či nějak jinak donutit dopravce k jejich akceptování a vytvořit odúčtovací centrum. Spravedlivá znamená, že se podporou státu nebodou soukromí dopravci tulenovat České dráhy,. Možná má kolektiv JS nějaké lepší informace, ale zatím jsem neslyšel, že by tomto směru došlo k nějakému významnému posunu.

  • Dráhy měly mít dávno svoje specializované nízkonákladovky. Tedy již dávno mohly užít stejných vymožeností jako „dravá konkurence“ – t.j. uplácení, hypervýhodné pronájmy chat, lodí, letadel, placení dovolených úředníkům i s rodinami, milenkami, milenci, či důmyslné převody podílů v nízkonákladovce podepisovateli smlouvy za erár přes některého z koní…. Vše tu bylo, namachrované vedení ČD skrze tučná konta nemyslelo na budoucnost, „pružná konkurence“ nespala a cestičky se našly, nedočkaví vlci se nažrali, koza jezdí dál, jak vidíme.

  • a to jsem měl za to že čím vyšší postavení ve firmě potažmo plat, tím větší odpovědnost.. A tak tedy za vše může náměstek….

    • Tohle už si dávno nemyslím.Viz kauza Promopro,padáky pro armádu,Pandury…….

  • právě že exemplární. přijde rozklad , soud a za pár let to bude 0