Železnice

Stát přidal Českým drahám na dálkové vlaky čtvrtmiliardu, hlavně kvůli Západním expresům

Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy
Lokomotiva 162 ČD, Ústí nad Labem, zdroj: České dráhy

České dráhy získají v novém jízdním řádě na provoz svých dálkových vlaků pod desetiletou smlouvou o 249 milionů korun více, než v minulém grafikonu. Důvodem je jak inflační navýšení, tak i větší objednávka ministerstva dopravy, především na Západní expresy.

Vyplývá to ze zveřejněného dodatku k velké smlouvě s Českými drahami, který se objevil tento týden na stránkách ministerstva dopravy. České dráhy nemusí zveřejňovat smlouvy podle zákona o registru smluv, protože vydaly dluhopisy.

Podle smlouvy získají České dráhy od ministerstva dopravy v tomto jízdním řádě na základě dodatku k desetileté smlouvě celkem 4,554 miliardy korun. To je o 249 milionů korun více, než v posledním jízdním řádu. Rozsah objednávky dosáhne celkem 33,767 milionu vlakových kilometrů. V posledním jízdním řádu si stát objednal 32,35 milionu kilometrů.

Navýšení souvisí především se zavedením Západních expresů, kde výrazně přibylo novým konceptem vlaků i ujetých kilometrů. Ministerstvo za Západní expresy zaplatí 183 milionů korun navíc. Téměř dvacet milionů korun navíc zaplatí ministerstvo navíc za nasazení lepších vozů na lince R18 z Prahy do Luhačovic. Průměrná kompenzace za každý kilometr v celé smlouvě stoupla ze 134,06 Kč za každý kilometr na 134,89 Kč za kilometr. Výše přiměřeného zisku stoupla z 1,75 na 1,79 %.

Dodatek ke smlouvě současně také více řeší kvalitu vlaků a především nasazení jednotlivých vozů. Nově může už ministerstvo účtovat od ledna pokutu pro případ, že České dráhy nasadí na vlak vozy bez optické signalizace otevřených dveří.

Změny na lince Ex6 přináší do smluv s Českými drahami i velmi rozsáhlé požadavky na kvalitu vozů. Dodatek přímo uvádí, jaké vozy má dopravce na trasu nasadit, například kolik jich má mít klimatizaci, wifi či zásuvky. Hned po prvních dnech provozu se přitom ukazuje, že dopravce má s dodržováním značné problémy. Ministerstvo může za každý prohřešek vystavit pokutu 5000 Kč a 100 tisíc korun za každé procento pod 95 % nasazení domluveného typu vozů.

Nové ceny platí i u tří smluv na dálkové vlaky, které jsou mimo desetiletý kontrakt. V případě linky R13 Brno – Břeclav – Olomouc je výše úhrady prakticky stejná: 105,65 milionu korun znamená v absolutní částce zvýšení o necelých 400 tisíc, v přepočtu na kilometr dokonce snížení z 85,46 na 85,30 Kč. Podobné mikroskopické změny jsou u u rychlíků Liberec – Pardubice, za které ministerstvo zaplatí 133,4 milionů korun a 127,76 Kč za vlakokilometr. V případě linky Plzeň – Most, kde jezdí soukromý GW Train Regio, pak cena klesla.

21 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Jak se vůbec proplácí posily, zaplatí MD alespoň za nasazení vozů na tom jednom páru vlaků?

  • A bude za ty prachy ten záložní Herkules v Plzni, co tam má být a nějak není?

  • Západní expres ??!!! Paráda,ale pro koho , když to třeba nestaví ani v Rokycanech,ale ve vesnici Holýšov ano. A to některé spoje Praha – Plzeň se zastávkou v Rokycanech jsou zrušeny. Moc díky ČD. Petr

    • Tak medzištátne Jižní expresy tiež nezastavujú v žst.Veselí n.Lužnicí,Benešov u Prahy a to sú prestupné žst.na 1-2 regionál.trate

      v 90.r.premávali vlaky EuroCity Albert Einstein ,Karlštejn z Prahy do Bavorska a tiež nezatavovali v Rokycanoch 🙂

    • Ne všechny Jižní Expresy nestaví v těch menších městech, i když pravda je to v tom celku jen kapka.

    • Podle mne je to dané tím, aby lidi jezdili z Prahy do Plzně vlakem a ne autobusem, tak proto tam nikde na celé nestojí. Jinak by ten koncept Západního expresu neměl smysl. A zastávky jako Beroun, Hořovice a Rokycany obslouží běžný rychlík, který až na malé výjimky zůstal každou hodinu.
      Kdežto Holýšov už je za Plzní, v podstatě na lokálce, kde už žádný jiný rychlík nejede, takže v tom směru to asi má opodstatnění. Ale logičtější než Holýšov by se mne zdálo zastavování v Nýřanech a hlavně ve Staňkově (kvůli Horšovskému Týnu).
      Stejný případ jsou podle mne karlovarské rychlíky. Z Prahy po Ústí nestaví nikde, protože je tam dostatek jiných rychlíků a od Ústí přes Most do Chebu u každé vrby (v Chomutově dokonce na 3 místech).

  • Problémy Arrivy s WC jsem zažil 2x.V Uherském Hradišti a o týden později ve Starém Městě.Teď v neděli 10.12. měli jednotku pěkně obutou.Pro neznalé měla plochy na kolech a ne zrovna malé.Takže poslouchat to mlácení až do Prahy…..
    Co se týká lepších vozů ČD,tak mám dojem,že se na vlacích Praha-Luhačovice objevily v době, kdy začali jezdit Railjety a tak se vozy co jezdily Praha-Vídeň mohly dát na jiné tratě.

    • S Railjety rychlíky do Luha nesouvisí, spíš s modernizací vlastních starších vozů a generálce dlouho odstavených v Rakousku neopravovaných OBB vozů.

    • Tu obutou Arriva jednotku jsem potkal v Přerově, když sem dělal ZBHV na „mojí lokomotivě“. Nejprve sem myslel, že dělňasové cosi spravují a mlátí do kolejí……..ne že by ČD nejezdili obuté, ale přece jenom v takovém stavu se už jezdí na soustruh. Ale to Arriva nemůže…..neměla by s čím jezdit….takže zbývá jen dodat…..vítejte v 21. století

  • No tak s Arrivou bych se zrovna vůbec nechlubil….
    Často postává po stanicích a všichni cestující musí kvůli 1 ucpanému WC na vlaku vystát frontu na staniční WC….
    Kultura cestování 21.století…

    • Zajímavé, že když je stejný problém u alternativního dopravce i ruky natahujícím ČD, tak si každý musí rýpnout do toho soukromého a ne do ČD. Arrivou jsem zatím ještě nikdy nejel, tak nemohu soudit. Ale v Regionově nebo sólo 810 (kde je jen jedno) už se vícekrát stálo, že nefungovalo WC a když se jednou kdosi ozval, tak průvodčí drze odpověděl – jste dospělý muž, neříkejte že nevydržíte….

    • Myslím, že právě z pohledu té české veřejnosti a médií (rozuměj zejména KoblihoBačaNews )se nenechává suchá nit spíš na ČD, kdy srovnávat lokálku s něčím, co jede okolo čtyř set kilometrů a navyšuje zpoždění, nejen sobě svými přestávkami na záchod ve stanici na jednokolejce.. Blbě je samozřejmě oboje, ale dávat tohle do souvislosti někým, kdy píše o ČD v takovém kontextu, je vtipný a samozřejmě špatně.

  • Ministerstvo dopravy příplácí ČD na trati Praha – Luhačovice na zlepšení vozů, když tak ve skoro stejném úseku jezdí Arriva. To už fakt neví, jak by do ČD narvali prachy.
    Ale tendry na rychlíky MD nevypíše. Takže jsou to buď neschopní blbci a nebo dobře zaplacení úředníci z jiných zdrojů.

    • On se taky doobjednal jeden pár Rx v úseku Praha – Olomouc a zpět, v tom bude asi ten problém…

    • Tak ono je vůbec zajímavé, že se koncept vlaků na Luhačovice změnil až potom, co tam začali jezdit soukromí dopravci (LE, RJ, Arriva), protože do té doby to byly snad nejhorší rychlíky a vymetáky z celé sítě, kdy se jízdní doba zkrátila o víc jak polovinu a vypustili se 3 zastávky mezi Olomoucí a Třebovou.

    • ty vlaky ze zlínska jak píšete mně naučili jezdit soukromníkem a nejsem sám kdo tohle udělal.

    • Vy vážně nemůžete být normální, jestli někdo stál za Leo, dobře dá se to asi pochopit, ale ohánět se několika denním motorákem oproti něčemu, co jede na elektřinu, podstatně rychleji, pohodlněji a závazkově, s docela jinou kapacitou..

    • elb: To slovo závazkově je problém, když tam jezdí vlaky v rámci volného trhu. A část trati z Uherského Hradiště (Staré město) do Luhačovic je neelektrifikovaná, takže jede bud motor z Prahy nebo jej musí přepřahat. A přitom by stačilo jen navázat dieselovou jednotku na elektrické vlaky v Uherském Hradišti (Staré město)

    • Souhlasím, že vlaky v rámci volného trhu vedle objednávkových spojů dokáží pěkně prodražovat provoz. Nicméně formou dvakrát za den sjet z hlavní trasy regionální jednotkou a jednou za den jet třicetiletým motorákem okolo čtyř set kilometrů je v tom celku nabídek spojů jen kapka v moři. Nevím co je podivného na tom, že modernizovaný nebo koupený vůz má nějaké odpisy a dražší provoz na rozdíl od něčeho, co se vyrobilo v první polovině 80.let bez nějakých velkých zásahů… Ten babišovec, nebo kdo si objednává kapacitu pro malou regionální jednotku, kdy po jedné nehodě zachárpáním důchodového strojvedoucího na těchto fírovských dlouhých směnách pak nechává díru v řádu ohléhlo před ostatními právě kvůli němu samozřejmě často říkají, že by chtěli jezdit tyto výkony, jenže jestli někdo vážně myslí, že to někdo chtěl dělat aniž by mu stát taky nezaplatil soupravy, vlastně ještě příměji, než teď ČD, u kterých nikdo nemůže nikoho nutit s nimi po smlouvě nejezdit i v jiné zemi, nebo že by ty přepřahy na diesly, nebo zapřípojování jednotkou v momentně kdy z Hradiště už pravidelně odjíždí přes tři sta lidí.. Na východní Moravě jsem žil, ty vlaky Arrivy jsou nejvytíženější už když přijížděly do Uherského Brodu plné Slováků, kteří doplácejí na celkový přístup Slovenska s přeshraničními objednávanými vlaky, přičemž lidí ze západního Slovenska jsou v Česku mraky a to hlavně v tom Brně, kam dřív a od té doby pořád nechtějí spěšné vlaky, které dnes končí v Bylnici a které by právě byly ideální pro několika denní přestup na rychlíky do dalších významných koridorových měst a holt by z Brodu po Kunovice/Hradiště jezdily zastávkově těsně po rychlíku..

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora