Autobusy Doprava ve městě

Další město zakládá vlastní dopravní podnik. Jablonec se rozchází s Libercem

MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: www.iidol.cz
MHD v Jablonci nad Nisou. Foto: www.iidol.cz

Na mapě městských dopravních podniků přibude další společnost. Jablonec nad Nisou zakládá vlastní firmu Jablonecká dopravní, která by měla převzít od roku 2019 provoz městských autobusů.

Zastupitelé již rozhodli o založení firmy se stoprocentní majetkovou účastí Jablonce a základním vkladem 2 miliony korun. Prvním krokem má být důkladná analýza a příprava zajištění městské autobusové dopravy v Jablonci.

MHD v Jablonci dosud zajišťuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), v které má ale Jablonec výrazně menšinový podíl. Smlouva s DPMLJ, na jejímž základě dopravní podnik poskytuje městskou hromadnou dopravu v Jablonci, skončí v roce 2019. „Dopravní podnik nás informoval, že od roku 2019 nebude schopen kompletně zajistit rozsah služeb na Jablonecku,“ vysvětlil primátor Petr Beitl. Provoz tramvajové linky Liberec – Jablonec nad Nisou by měl podle sdělení DPMLJ zůstat zachován.

V minulosti MHD v Jablonci zajišťovala společnost ČSAD Jablonec nad Nisou, kterou později ovládl Busline. Následným spojením MHD v Liberci a Jablonci se Busline dostal k byznysu i v liberecké městské dopravě. Smlouva není podle řady kritiků pro DPMLJ výhodná. Kromě spolupráce s Busline znamenalo propojení s Jabloncem příchod řady dopravních expertů do dozorčí rady DPMLJ, například někdejšího šéfa Fotbalové asociace Miroslava Pelty.

Jablonec nad Nisou a Dopravní sdružení obcí Jablonecka (DSOJ), jímž je Jablonec nad Nisou členem, stáli před možností buď vypsat výběrové řízení na dopravce, který by dopravní služby pro Jablonec a okolní obce poskytoval nebo založit vlastní společnost. Jablonečtí zastupitelé se rozhodli pro druhou možnost. Obce sdružené v DSOJ by se pak mohly zapojit formou přímého zadání veřejných zakázek malého rozsahu na poskytování autobusové dopravy. Současný systém autobusové dopravy v celém území by tak mohl být zachován.

„S přípravou nového dopravního režimu ve městě začínáme včas. Bude to proces velmi náročný a je potřeba k němu přistoupit zodpovědně, i proto zakládáme společnost, jejímž prvním úkolem bude provést analýzu a připravit návrhy zajištění autobusové dopravy v Jablonci v následujících letech. Vše budeme samozřejmě schvalovat na zastupitelstvu,“ vysvětlil primátor Beitl.

Vlastní dopravní podnik si založili také ve Frýdku-Místku. Projekt ale rozdělil zastupitele natolik, že nakonec MHD dál provozuje ČSAD Frýdek-Místek.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „V době čsad město muselo platit co oni řekli, potom byl čas na kamarády atak dále“
    No a aby se levota s placením města „co oni řeknou“ + kamarádi mohla zachovat i do budoucna, je potřeba místo soutěžení nejvýhodnější nabídky mezi několika firmami (což bude za pár let podle EU nařízení povinné) založit „vnitřního provozovatele“, čili vlastní DP (kde to povinné nebude a jistě to bude pro některé tím pádem velmi „výhodné“). Jak koukám, dokonce se najdou jedinci, kteří tomu zatleskají.

  • Socialismus se oklikou vrátil… stát/kraj/obec bude podnikat, provozovat letiště, aerolinku, MHD. Jedna čtyřicetiletá lekce nám nestačila, musíme si na horká kamna sáhnout znovu.
    Jabloneckým konšelům holt přišlo líto, že zatímco oni mohou rozkrádat maximálně tak Technické služby, jejich kolegové v Lípě nebo na kraji si užijí i dozorčích rad dopravních firem a správně nasměrovaných zakázek z nich.

    • Nemáte vědomosti typu já to prožil, ted je to uplně o něčím jiným než za doby čsad které provozovali i mhd ve městech.

    • Ty hlupáku o čem píšeš? Tahle lekce po revoluci je dostačující, vše rozkradli prodali v čele z bejvalím kádrovákem a nádražákem a pak to dorazil uraženej Semilák a busline s Peltou a Kilerem v dozorčí radě. Za doby DPMJ na tom bylo lépe než ČSAD. Asi málo pamatuješ že, ty chytrej kapitalisto?

    • V době čsad město muselo platit co oni řekli, potom byl čas na kamarády atak dále. Suma sumárum když ted město si založí dopravu třeba přes svoje vlastněné technické služby tak nemusí nic řešit a platit, stačí aby technické služby měli na starosti placená parkoviště a třeba pár baráků a bytů a město a občané nemusí do mhd vrazit ani korunu. Je jenom otázka proč po celé republice města dávala čsad pozemky a nádraží za 1Kč a ted si mhd musí vybudovat jinde stání.

    • Spíše se jedna o skutečnost,že to co vyvádi liberecká radnice ,to je ten pravý důvod,proč Jablonec chce mít vlastni dopravní společnost.Kdo trochu sleduje zaškodnické akce,provaděné Změnou pro Liberec,ten to pochopí.Změna je sice v rozkladu,Liberec nemá územni plán….mimochodem,slibovaná tramvajová trať do Rochlice se definitivně odsouvá do oblasti snů a zapoměni.Ze Změny odchazi pani Kocůmová a pan Baxa,asi budou liberečákům škodit z lavic jiné politické strany.
      Jistě,do budoucna by bylo pro obyvatele jablonecka a liberecka vyhodnější a zcela logické ,kdyby nadále existoval Dopravni podnik měst Liberce a Jablonce..ale se současným vedením liberecké radnice to asi opravdu nepůjde.

Newsletter

Partneři


Výběr editora