Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy chtějí koupit dvoupodlažní soupravy za miliardu pro Moravskoslezský kraj

Dvoupodlažní push-pull souprava Škody Transportation pro Deutsche Bahn. Foto: Škoda Transportation
Dvoupodlažní push-pull souprava Škody Transportation pro Deutsche Bahn. Foto: Škoda Transportation

České dráhy chtějí koupit až pět nových netrakčních souprav typu push-pull s kapacitou 320 cestujících. Kvůli tomu už vypsaly veřejnou soutěž. Nasadit je mají na hlavní tratě v Moravskoslezském kraji.

Podle zadávací dokumentace zveřejněné na profilu zadavatele by měly mít soupravy kapacitu 320 míst (310 2. třída, 10 1. třída). Nové vlaky mají jezdit hlavně mezi Ostravou,  Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm.  Podle krajského náměstka pro dopravu Jakuba Unucky počítají s pěti novými push-pull soupravami o třech vozech. Ty by měla zpočátku pohánět dieselová lokomotiva, po elektrifikaci za sedm až deset let pak elektrická. Trať má projít v příštích letech rozsáhlou modernizací. Dosud na ní jezdí buď motorové vozy nebo soupravy tažené lokomotivou přezdívanou Brejlovec.

Netrakční soupravy typu push-pull mají usnadnit jednodušší obraty v koncových stanicích, nebude nutné na konci přepřahat. České dráhy je využívají už jak v dieselové, tak elektrické trakci.

Zakázka má hodnotu 955 milionů korun bez DPH, součástí je údržba na osm let. Díky modernizaci flotily v Moravskoslezském kraji se tak České dráhy dostanou k přímému zadání na dalším úseku trati po roce 2019. Jde o rámcovou smlouvu, ČD nemusí odebrat všech pět souprav.

„Jednotky typu push-pull jsme se rozhodli na trasu mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm objednat kvůli jejich univerzálnosti. Jde o netrakční soupravy, to znamená, že je lze na trati nasazovat ještě před plánovanou elektrifikací. V povozu mohou být spojeny jak s elektrickou tak s dieselovou lokomotivou. Cestující si na této trase užijí vyššího komfortu dříve, než nasazení moderních souprav umožní modernizace trati číslo 323,“ vysvětlil Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

Podle Ludvíka Urbana, člena představenstva ČD zodpovědného za regionální dopravu je trasa mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm  čtvrtou nejvíce vytíženou příměstskou tratí v kraji. „Denně tu naše vlaky využijí tisíce lidí. Na to jsme dbali společně s krajem při plánování dopravní obslužnosti na příští rok. Tyto moderní soupravy poskytnou komfort podobný vlakům pendolino nebo InterCity, přitom však reflektují, že jsou určeny pro cesty na kratší vzdálenosti,“ dodal Urban.  Samozřejmostí má být velkoprostorový interiér, účinný systém větrání, vytápění a klimatizace, bezbariérové vakuové WC, informační tabule s možností akustického hlášení či zásuvky pro notebooky. „To vše by mělo zásadně zvýšit pohodlí a komfort cestujících,“ dodal Urban.

Nové soupravy by chtěly České dráhy společně s Moravskoslezským krajem pořídit pomocí finančních prostředků z evropského programu OPD2. Dopravní model nasazení těchto vozidel už byl projednán s krajem i s krajským koordinátorem KODIS.
Cena má v soutěži váhu 86 % v hodnocení, zbytek připadá na ukazatele ovlivnění nákladů na dopravní cestu (5 %), navýšení počtu sedadel nad zadavatelem požadovanou minimální obsaditelnost (4 %) a navýšení délky záruční lhůty nad zadavatelem požadovanou minimální délku záruční lhůty 24 měsíců (5 %).

Technické parametry vlaků:

netrakční jednotka (jedná se o soupravu bez pohonu, dopravu zajistí připojená lokomotiva různého typu, např. dieselová, elektrická);
základní sestava: řídicí vůz + dva vozy vložené;
nízkopodlažní nástup;
moderní textilem čalouněné sedačky
místa 1. i 2. třídy (počet míst cca 10 v 1. třídě a cca 310 míst ve 2. třídě)
místa pro jízdní kola (cca 30 míst) a kočárky, prostor pro objemná zavazadla;
místa pro osoby na vozíku včetně přístupného WC, zásuvek pro nabízejí elektrických vozíků a mechanické plošiny podle norem TSI;
další vyhrazená místa pro osoby se zdravotním postižením a úpravy pro osoby s různým druhem handicapu, včetně např. označení Braillovým písmem a označením pro slabozraké;
informační audiovizuální systém;
Wi-Fi;
elektrické zásuvky 230 V a USB výstupy pro napájení elektroniky;
schopnost provozu rychlostí alespoň 160 km/h;
zajištěna vysoká bezpečnost cestujících – nástupní dveře ovládané tlačítky i centrálně, za jízdy i za pobytu ve stanici blokováné (tzv. stranové blokování), s možností odblokování jen na straně nástupiště.

 

40 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Vždyť ty PUSH PULLY to je krok zpět ne? Už tady přece jednou byly dvoupatrové vagony tažené dieslovou lokomotivou před 30 lety.

  • Zdravím. Jestli se trať opraví a ty vlaky se toho dožijí tak tu rychlost využijí v jednom úseku. Ostrava FM bude max 140 dvoukolejně. Frýdek Frýdlant jednokolejně 160…
    5 souprav vyjde na úsek Hlavní Frenštát až Veřovice. Jedná je záložní.
    4 soupravy pak na úsek Svinov Kunčice Frýdlant Ostravice. Jedná je záložní. Tato linka by neměla zastavovat mezi FM a Frýdlantem. A zde plně využít 160….
    JŘ pro následující roky se teprve řeší v několika variantách, tož uvidíme……….

  • Jenom 10 míst v 1. třídě? Vždyť to jsou pouhá 3,125% z celkového počtu! Při srovnání s 854+954 je to k smíchu…

    • protože uspořádání 471 😉 A stejně jezdí oddíl 1.třídy vesměs prázdné. Za mě OK – pro ty, kdo mají legitku do 1. třídy, ať se můžou svést.

  • Myslím, že v čd rozhodli dobře a tohle bych si i představil na více místech moravy. Ještě napsat, že ten nápad je od Jančury.

    • Co je na tom od Jančury? Co je tak úžasnýho na tom, příplacet za mašinu, jen proto, že se tady některé věci táhnou a na jiné se takhle spěchá?

    • jestli sledujete dění na železnici, tak víte, že jančura řekl na LEO, že tím směrem se ubírat nebude. Vy si myslíte, že u motorové jednotky se nepřiplácí, že je stejná cena jak u vagonu?

    • Tou cestou nepůjde, protože se výhodně dostal k Rakouským vagónům a tak už by jen zbytečně komplikoval činnost jednotkou, která je při určité kvalitě za úplně jiné prachy.. Ne, já si myslím, že na pár let upravovat diesly pro provoz s jednotkou a následně kupovat zbytečně výkonné elektrické lokomotivy je dražší, než klasická elektrická jednotka..

    • No ani nemusí, pokud ty diesely stejně máte a podobně někde vyhrabete pár dávno odepsaných, ale ještě použitelných es (které na rychlíkových výkonech nahradí Vectrony, případně jednotky).

  • Trat 323 mnela být zadrátovana před 30ti lety.Ty jednotky pro DB vypadají dobře ,jsem pro lepší než Bdt .Trat je modernizovaná bohužel jen Fren- Frýdlant a stejně nevyužívá trat. rychlost.842ky bych poslal na trat 303 místo regionov.

  • Je vůbec někdo, kdo ještě ze zoufalství věří, že soutěž vyhraje někdo jiný než nejlepší firma na světě, ŠKODA Transportion?

    • Taky ŠT zvlášť v lásce nemám, ale proč by to mělo být špatně? Patráky umí a i když možná nejsou nejlepší na světě, ostudu taky nedělají. Pantery se jízdně možná moc nepovedly, ale není důvod, aby pod tímhle nebyly podvozky z Elefantu nebo dokonce NIMu, se kterými problémy nejsou.
      Taky bych na českých kolejích rád viděl něco nového, zahraničního, ale realita je, že kvůli 15 vozům se jiní výrobci s vývojem obtěžovat nebudou.

    • Sem s nimi. Ale od pohledu bych řekl, že jejich patráky mají (s výjimkou řidičáku) vstup 760mm nad temenem kolejnice. Čili nízkopodlažnost by šla do háje. A nebo by museli vyvinout nové skříně, což jim těch 10 vložených vozů nezaplatí.
      Navíc byla by Pesa opravdu lepší než ŠT? Nebo by její hlavní přednost byla že není ŠT?

    • Re: Graylag
      Pesa i Bombardier Vám udělají řídící vůz na 550 mm.
      Stadler a Siemens, celou soupravu.

    • Rado,
      Máte samozřejmě pravdu, já vám ji rozhodně neberu.
      Ale ve své podstatě potvrzujete moje slova. Bombardier, Stadler ani Siemens se kvůli 15 vozům do soutěže nepohrne. A Pesa, pro kterou by to v tuto chvíli byla asi vítaná zakázka, má nízkopodlažní jen ten řídicí vůz.

    • Rozjede se ten osobák na 160 vůbec? Na jak dlouho? Jak moc souvisí století s rychlosti jednotky a realitou zmodernizovaných tratí, které mají na Ostravsku do 160 daleko?

    • No za totáče se taky dělaly mašiny na 140 km/h a tahle rychlost byla snad na 10 kilometrech a nebylo v silách ČSD ji tam trvale udržet. A helemese, jak se to dneska hodí.

    • Elb: ta vozidla tu budou ještě za 30 let. Nikde není psáno, že nebudou jezdit na nějakých Sp vlacích. To jste tak kratkozraký, že chcete kupovat stejně drahé vozidlo na 100 km/h aby za 15 let bylo zbytečně nepoužitelné. Zapojte trochu mozek, to že jsou tam tratě na houno neznamená, že to tak bude v blízké budoucnosti… Traťová rychlost přece není vše.

    • Ne, traťová rychlost na region vázaných vozidlech u už zmodernizovaných tratí vážně není vše.. Ale třeba jen nezapojuji mozek.

  • Když objednávaji öbb, objednají rovnou sto kusů cityjetů s opcí.
    Tady se objedná 5 kusů a ani se nemusí brát všechny.
    Fakt Lol

  • Mno…. a Praha zas nic… Pořád tu budou jezdit v tom nejlepším případě 20 starý CityElefanty, v tom horšim případě 40 let starý vraky, třeba 810… OMG..

    • V praze jezdí prakticky to nejmodernější co čd mají. Nevím co víc by chtěli.

    • MartinM: Praha by především chtěla, aby se jí lidi vešli do vlaků. Poptávka prudce roste a soupravy těžce chybí.

    • 20 let staré kolejové vozidlo není rozhodně na odpis, šotoušku 🙂 Po modernizaci interiéru bude ještě dobře dál sloužit.

    • My teda Elefanty nepohrdnem a za to vám do práglu klidně pošlem ty mraky Tornád, které jste nám tu nacpali.

  • …..a následuje ještě dalších 10 let trápení s dožívajícími, přes 40 let starými, kouřícími „brejlovci“ ? ….a vedle toho se smradlavými 842 + 2, které se škrábou šedesátkou do kopce ?
    Ta elektrizace celé 323 má nejméně 20 let zpoždění, a 10 let za opavskou ! A to v kraji s nejhorším ovzduším v republice. Ministerstva (vláda) a kraj pěkně zaspaly a dál spí a místo elektrizace a nasazení ekologických, dynamických, lehkých elektrických jednotek vyhazují peníze za předražené push-pully bez lokomotiv………..

    • Já si to nemyslím, že by ten vozový park byl tak špatný. Rekonstruované vagony jsou pohodlné. Co si spíš myslím, že je průšvih, že se ty koleje podle mě na pohled už rozpadají. Min Frýdek Místek. A Obávám se, že v OPD2 nekopnou do země. A v OPD 3 po 2020 zkrátí prachy za brexit, migranty a spol a bude zase po srandě.

    • Prča bude, až ty nové soupravy budou tahat brejlovci. Nové dynamické a rychlé soupravy by určitě měly pozitivní vliv nejen na spotřebu paliva, ale také na jízdní doby, životní prostředí

    • Kouřící Brejlovci smradlavá 842? Brejlovci prošli modernizací, myslím, že mají i nové vstřikovače a řízení? Jsou celkem spolehliví. Vliv znečištění pár Brejlovců a 842 na ovzduší v kraji je směšný. Proti autům, SUV, domkařům a všemu tomu ostatnímu.

    • To máte pravdu. IAD by se měla nějakým způsobem regulovat – když ne regulovat, tak zvýhodnit jiné způsoby dopravy. Když má někdo 3 auta a nemá vlastní stání, je to zábor 30 m2 denně… člověk platí daň z vlastní psí boudy a autaři za zábor nic

    • Pokud to bude Škoda Transportation, tak to fakt vidím na Reko Brejlovce.
      Pokud to bude Bombardier DoSto – řídící vůz, 2x vložený + loko Traxx DS 2 = cca 250 mil.kč(cena pro DB)
      Souhlas, dynamika a tudíž efektivita je v hajz….u.
      Spíš mě zaráží fakt, že původně byly dotace podmíněny provozem pouze na modernizovaných tratích.
      Ví někdo kam se tato podmínka ztratila?

Newsletter

Partneři


Výběr editora