Autobusy

Antimonopolní úřad začal šetřit ceny FlixBusu, po korunové akci přišlo další zlevnění

Autobus Mercedes, foto: FlixBus
Autobus Mercedes, foto: FlixBus

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal zkoumat ceny společnosti FlixBus na českých vnitrostátních linkách. Po marketingové akci s jízdenkami za korunu přišla tento týden firma s dalším, zřejmě delším zlevněním i o několik desítek korun.

Podle mluvčího ÚOHS Martina Švandy se podnět týká hlavně nízkých cen společnosti. „Podnět v této věci jsme obdrželi a zabýváme se jím,“ potvrdil Švanda. Kdo ho podal, nechce uvést. „Autory podnětů ze zásady udržujeme v anonymitě,“ dodal Švanda.

Příchod FlixBusu může nejvíce zákazníků odebrat RegioJetu, ale i Českým drahám nebo Eurolines. Všichni tři dopravci ale na dotaz serveru Zdopravy.cz uvedli, že podnět nedávali. V případě korunových jízdenek například RegioJet problém nemá. „Žádný podnět k ÚOHS jsme určitě nepodávali a nevidíme důvod, proč by to měl šetřit ÚOHS. Jedná se o běžnou marketingovou akci, nejde o dotovaného dopravce a akční jízdenky za supervýhodné ceny nabízí RegioJet také,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

FlixBus by měl zůstat bez obav, na žádné z tras nemá dominantní podíl a tak může jít i do podnákladových cen. Firma přitom dál zlevňuje, i bez marketingových akcí typu jízdenky za korunu.

Například na trase mezi Prahou a Brnem nabízí už běžně bez promo akce jízdenky za 79 korun. Když vstupoval v srpnu na trh s novými vnitrostátními linkami, začínal mezi Prahou a Brnem na 149 korunách. Podobné zlevnění je i na dalších trasách: mezi Libercem a Prahou jezdí za 49 korun, stejně jako mezi Plzní a Prahou. Spoje do Českého Krumlova nebo Karlových Varů zlevnily na 99 korun.

Souboj zejména RegioJetu a FlixBusu tak opět přitvrzuje. „Máme nyní novou úroveň cen, na kterých jízdné začíná. Chceme našim zákazníkům nabídnout příležitost vyzkoušet cestování s námi,“ řekla mluvčí firmy Nina Göbbels.

„Aktuální cenovou politiku Flixbusu vnímáme jako snahu nás odstranit a získat dominantní postavení na trhu tak, jako to udělal v dalších zemích. Například v Německu má téměř monopol, což tamní zákazníky netěší a již se to projevilo například úbytkem počtu cestujících v dálkové autobusové dopravě,“ dodal Ondrůj. Zda zlevní, neuvedl.
České dráhy zatím na trasách, kde jim vstoupil FlixBus, ceny nezměnily. „Situaci průběžně vyhodnocujeme. Nicméně počty cestujících nám dál rostou, včetně trasy Praha – Brno,“ dodal mluvčí firmy Radek Joklík.