Zvrat ve sporu o vlaky mezi Prahou a Ostravou. Podle Evropské komise nejezdily České dráhy pod náklady
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy
Rozhodnutí Evropské komise je konečné, druhé řízení běží.
Rozhodnutí Evropské komise je konečné, druhé řízení běží.
Tak to by konečně mohly přestat valašské EC zastavovat v Lipníku, Července, Mohelnici, Chocni, což by je zrychlilo. Přece jen, jsou to mezinárodní spoje na velkou vzdálenost, a na to, aby tam nastupovalo 15 lidí na cestu do školy do Olomouce, což se zavedlo kvůli stížnosti Jančury, je to zbytečné a vlaků tam jezdí dost.
Neznám přesná čísla ale z mnoha stran už jsem slyšel že v době platby za objednávku dostávaly ČD poměrně malou částku, kdežto při komerčním modelu jsou místo toho kompenzace za slevy, tento transfer od státu k dopravcům dosahuje které dosahuje mnohem vyšších částek, v myš co předtím dostávali ČD za objednávku na Praha-Ostrava.
Pak je tu ještě platba za použití dopravní cesty a netuším zda ji dopravce platil i v tom objednávkovém modelu.
Co vím, tak s koncem dotací přestali jezdit okrajové a noční vlaky. Beskyd, Vihorlat, Excelsior … :'(. Myslím, že se na tohle mohli ČD v pohodě vymluvit.
Dotace na Praha-Ostravsko skončily 12/2011
Excelsior (Praha-Košice) byl zrušen 12/2014
Beskyd (Praha-Žilina) byl zrušen 12/2014
Vihorlat (Praha-Košice) byl zrušen 12/2010
Jančura je obyčejný nabob, který si myslel, že si z něho všichni sednou na zadek. Když mu Babiš nabízel ČD za 1 Kč, tak odmítnul. Kritizavat je snadné, měl by si však zamést před vlastním prahem.
Regiojet začínal z nuly. Po 10 letech je Regiojet 8x menší než osobní doprava Českých drah (měřeno hrubými tunovými kilometry vlaků).
Čili spousta cestujících si ze služeb Jančury fakt „sedli na zadek, přestože z větší části Regiojet jezdí bez přímých provozních dotací. Srovnejte to se Arrivou nebo LändernBahnem, jejichž všechny vlakové spoje dostávají přímé provozní dotace – obě firmy se od Regiojetu liší tím, že patří státu (německému resp. italskému)
Vymínit si do startu kapacitu na nejlukrativnější trati rozhodně není rovno tomu, že někdy začíná od nuly.
někdo
Když si srovnám období před začátkem RGJ, LEO, GWTR atd. do doby než začalo přemrštěné dotování jako Babišovo uplácení voličů, tak
Na železnici v ČR od 2010 do 2018 přibylo cca 56% osobokilometrů ročně.
V autobusové dopravě (bez MHD) přibylo 6% osobokilometrů od 2010 do 2018 ročně
Kdy prosím Babiš nabízel ČD za korunu Jančurovi?
„Když mu Babiš nabízel ČD za 1 Kč“
To by chtělo důkaz. Protože za takovou nabídku by bylo možné dostat Babiše na hodně dlouhou dobu do péče vězeňské služby.
Jakkoli v existenci te nabidky neverim, tak… neco takoveho by pro stat byl obchod stoleti. CD nepozadujic od statu ani korunu navic nad nasmlouvane statni/krajske vlaky? Naprosta utopie pred triceti lety i dnes.
Jak tak čtu duskusi, neubráním se dojmu, že se míchá hrušky s jabkama. CD jsou státní podnik a veškeré ztráty jdou za námi, daňovými poplatníky. To se jim hosposaří bez rizika ztrát. Však to zaplatíme z daní. A komise nehraje pro soukromé dopravce, nýbrž pro jednotlivé státy, potažmo jejich státní podniky.
ČD jsou a.s a ne s.p
ČD jsou a.s. jen na papíře. Akciová společnost, kterou ze 100% vlastní stát je vlastně státní podnik.
A co by se asi stálo, kdyby spadly ČD do insolvence? Stát by s největší pravděpodobností zakročil a nasypal by do ČD peníze, protože je to jeden z největších zaměstnavatelů v zemi, pokud by mu to EU nedovolila, pravděpodobně by se opakoval scénář Alitalia.
To už mi připadá pravděpodobnější, že
– dojde k prodeji ČD Cargo
– nově kupovanou techniku (Inter/ComfortJety s 50 Vectrony 230 km/h) odkoupí jiný dopravce. Nebo vláda ČR, která je bude pronajímat dle veřejné soutěže
– vyčlení se echtovní lokálky (s 810) po vzoru DB RegioNetze. Něco jako jsou linky provozované firmou Railway Capital
Která jiná a.s. dostává od státu (ne)pravidelně peníze za převedení nádražních pozemků pod Správu, jelikož jí zůstaly po zpackaném rozdělení?
Kterákliv jiná by je měla.
V Dluhonicích je pak i nová návěst „rychlost 120 km/h a volno“. Vlaky ale stále ještě jezdí jen 40 km/h. Zrychlí, až to bude hotovo kompletně:
https://youtu.be/8pRl273B1hk
To není žádná nová návěst, ale nové návěstidlo umožňující tuto návěst návěstit.
A kde je u nás ještě jinde návěštěna, když není nová???
V Poříčanech na vjezdu od Peček z 2.TK do 2.SK (do 0.SK se jede přímo).
A nejezdí se tam jen na volno?
Ne, jezdí se tam na 120 km/h (což je samozřejmě rovněž předvěstěno posledním návěstidlem AB). Podívejte se na YouTube na nějaká videa.
Je úplně jedno, jestli to návěstidlo je v Dluhonicích jediné v celé ČR, předpis tuto návěst zná ještě když to byl předpis ČD D1. V SŽ D1 je samozřejmě také. Proto to není nová návěst, ale návěstidlo.
Tak už alespoň na té trase budou (snad) jezdit o trochu rychleji. V Dluhonicích už zprovozňují novou zabezpečovačku:
https://youtu.be/L-0FVjg48HQ
Pokud tedy EK dospělá k názoru, že to nebyly podnakladové ceny, pak hádám, že ty částky, co ČD fakturovaly státu byly vycucané z prstu a ta linka byla celou dobu extrémně zisková. To už ale nebylo předmětem šetření a v Česku už to nikdo řešit nebude.
Myslíte tu platbu v ohromné výši 2.5 Kč/km za celou Ex1v roce 2010, kdy na studentské slevy ČD dál nedostaly nic navíc? Když od 2011 přešly na komerci, tak začaly za studenty inkasovat stejně jako RJ dle prodaných jízdenek, což bylo zcela určitě víc než těch 7 milionů za celou Ex1.
To se tada divím, že místo těch 2,5 Kč/km nepřešly na komerci rovnou, vždyť by se jim to z doplatků za studenty zaplatilo.
V roce 2010 nebyly studentské slevy nařízeny, s tím přišla až Burešova vláda. Tehdejší Junior Pas ISIC byla komerční marketingová akce ČD. A i tak tehdy kasírovali od státu několik milionů korun dotací ročně, nehledě na to, že se otevírá úplně jiná otázka a to zneužívání monopolního postavení na této lince do roku 2011 k předražení jízdného. Tehdy totiž byl lístek do Ostravy dražší než dnes po 11 letech inflace.
Ale byly. V té době existovalo zvláštní jízdné pro děti, důchodce (oboje 50%), ZTP, ZTP/P a pro rodiče navštěvující děti v ústavech (75%), jízdné pro žáky do 15 let (tuším 66%) a jízdné pro studenty 15-26 let (tuším 33%). Jízdné pro žáky a studenty platilo jen na dojíždění mezi školou a místem trvalého bydliště. Nic z toho nebyla komerční nabídka dopravce, ale nařízené slevy.
Kompenzace za toto jízdné už samozřejmě byly zahrnuty v té ,, ztrátě „.
Čistě pro informaci, dlouho jste tací jako vy hlásali, že lístek z Prahy do Ostravy před příchodem Regiojetu stál 600, pak asi s inflací jste hlásali, že stál dokonce 1000, kolik hlásate teď?
Jinak bylo to cca 250 Kč…
Nemusíte mít ČD rádi, ale pokud by měli platit miliardy, zbytek neobnoveného vozového parku by zůstal na mnoho dalších let v pravěku. Za mě velká úleva (protože na naši linku se z větší části nedostalo).
No, horší to bude s těma vagonama od OBB, protože ty to napráskaly, aby se sami vyhnuli postihu. A tam to asi taky neskončí u nějakých symbolických 10 milionů.
ČD si zaúčtovali rezervu 1 miliardu Kč
To je pravda. V podstatě se jednalo o kartelovou dohodu, takže ta penalizace může být nehezká. Přesto pořád doufám, že nebude likvidační, protože pro českou železnici by se jednalo o problém
Jestlipak žadatelé likvidačních pokut budou mít stejný metr… ?
No co, tak ČD spadnou do konkurzu a někdo to koupí. O zkrachovalou firmu se spoustou státních zakázek zájem bude.
Problém je hlavně v tom, že ti GŘ si tam občas hladí svoje ego a když udělají průser klidně za miliardu, tak se jim nic nestane. U státní firmy todle dobře absolutně není. To by mělo vadit státu jako jedinýmu akcionáři, všem co platí daně za to jak je s nima zacházeno a všem fandům železnice i ČD kvůli tomu, co by za ty peníze mohlo být. Čd přežily miliardu Škodovce navíc za ty světový lokomotivy, přežijí 600 milionů za kartel s OBB, kde je nad slunce jasnej viník, kterýmu se nic nestane. (Osobně bych si tipnul, že to EK… Číst vice »
Vzhledem k zadlužení ČD považuji nepravděpodobné, že budou kupovat další nové vlaky, krom objednaných. Pravděpodobně budou ČD shánět EMU400 pro Prahu/Středočeský kraj, a to je vše.
Možná nakoupí ojetiny jako Regiospider Stadler RS1 = asi to myslel šéf ČD v dnešních Hospodářkách, když uvedl.
„Podstatnou část regionálních spojů zajistí elektrické jednotky RegioPanter nebo motorové vlaky od firem PESA a Stadler“
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-chystaji-nakup-dalsich-ojetych-vozu-stadler-rs1-nahradi-regionovy-120578/
Těžko říct. Chtějí emitovat dluhopisy na nákupy nových vlaků, ale uvidíme, jestli k tomu opravdu dojde. Já jen doufám, že v roce 2024 bude béčkům konec.
Skupina ČD teď bojují o přežití
– nikdo jim nechce půjčit na slušný úrok. Ani v červnu a ani předevčírem
– mají objednáno vlaků atp. za 50 miliard
– jsou silně zadlužení (60 miliard) a na jaře musí splatit 10 miliard
https://zdopravy.cz/zadluzenost-ceskych-drah-rychle-roste-za-pul-roku-o-11-miliard-125620/
P.S. Ty dluhopisy ČD, co předevčírem nikdo nechtěl, měly být zejména na splacení starých dluhů
To doufám taky, snad jen jako záloha pro případ nouze, ale jinak ani jako pravidelné posily.
Uvidíme. Předpokládám, že velké zadlužení donutí ČD, aby Comfort/InterJety provozovala zejména v zahraničí (předpokládám v Německu jako subdodávku pro DB) plus současné vagony jezdící na lince Praha-Berlín(-Hamburg-Flensburg). A slušné vagony předpokládám bude ČD chtít provozovat na Ex4 Břeclav-Ostrava, kde nyní jezdí zejména polské popř. rakouské vagony. Česká státní kasa vyplácí na Ex4 dotaci cca 160 Kč/vlkm. Tudy firmě ČD utíkají peníze, když platí cizím dopravcům za jejich vagony. A taky ČD údajně chtějí navyšovat počet vlaků Praha-České Velenice-Vídeň. Plus 6 nových spojů na lince Ostravsko-Praha od 2023. Závěr: Takže jestli vagony Bdmtee (Honeckry) budou modernizovány, tak spolu s B budou… Číst vice »
Taď těma béčkama jezdit nemusíte ne. Upřímně doufám, že tu vydrží ještě hodně dlouho. Nejlepší vagony v ČR.
Českým drahami vznikla ucetne škoda, když museli mít stranou peníze a já doufám, že s péčí řádného hospodáře zsžaluji nyní RJ a LE.
Nesmysl. V úředním řízení si každý platí svoje náklady, že se účastní na řízení. A ČD si těch 700 milionů Kč nedali stranou skutečně, ale pouze účetně. V roce 2021 těch 700 milionů Kč byl náklad = o to vyšší byla účetní ztráta ČD. V roce 2022 těch 700 mil. bude výnos = o to nižší bude účetní ztráta ČD Paradoxně si myslím, že těch 700 mil. Kč může být výhoda pro ČD v její prekérní situaci, že jsou zadlužení a musí splácet úvěry a musí platit za nové vlaky, ale ČD nemají peníze, takže si musí půjčovat na jednoměsíční… Číst vice »
Nesmysl. Když si dáte peníze stranou, o žádné jste nepřišel. Vše ostatní jsou čiré spekulace šťávov(sk)ého typu.
Oni ale žádné peníze stranou mít nemuseli, nikdo je k tomu nenutil.
Nene, to není vůbec pravda. Nutí je k tomu účetní zásady vyplývající ze zákona o účetnictví, tzn. akruální princip, zásada pravdivého a věrného zobrazení a zásada opatrnosti. A vlastně to primárně přikazuje hlavně ta třetí jmenovaná. ,,Ke konci rozvahového dne zahrnují účetní jednotky při oceňování jen zisky, kterých již dosáhly. Zároveň berou v úvahu rizika a možné ztráty, které se týkají majetku a závazků, i když ještě nenastaly, a to prostřednictvím opravných položek a tvorbou rezerv.“ A v tomhle případě museli tvořit rezervu na soudní spory.
Mojmír má pravdu. Když ČD zaúčtovala 700 milionů jako rezervu na případnou pokutu od antimonopolního úřadu, tak fakt ČD nemá 700 milionů v hotovosti/v bance, na které nesměla sáhnout (tj. není žádný 700 milionů peněz, které ČD teď může použít).
Rezerva 700 milionů Kč
– v roce zaúčtování (2021) zvýšila ztrátu ČD
– v roce zrušení zaúčtování (2020) sníží ztrátu ČD
Princip houpacího koně.
V normální firmě, která vydělává (má účetní zisk) se zaúčtování rezervy projeví mj. v tom, že vlastník dostane menší dividendu. Ale u ČD je to jedno, protože nevydělává dlouhodobě=dlouhodobě má účetní ztrátu.
Mně to neber hlava. Celý roky ČD braly za tu trasu dotace. Tu jim ministerstvo zrušilo, načež vzápětí ČD zlevnily jízdný skoro na půlku a nebyly pod svýma nákladama? Co to jako je?
Čemu na tom nerozumíte ? Mám li k dispozici slepici snášející zlatá vejce, tak se ji přece dobrovolně nevzdám.
Konecne by tak mohla Ex1 normalne ako Ex a R do Luhacovic moze zastavovat v Mohelnici, Cervenke ci Usti n Orlici mesto.
*jazdit
Jak může Slovák rozhodovat o tom, co kde bude zastavovat?
Zajímavé, jak extrémně reagujete na formu (jazyk příspěvku pana Jakuba) a ne na obsah.
Tak, si říkám, jaká barva vám asi bude sympatická, napadaj mně dvě….
A obě uvnitř melounu 😛
K jeho otázce: Nákupem jízdenky, tohle právo rozhodovat má každý. Je to sice dlouhodobá strategie, ale trh je na to schopen reagovat.
V Mohelnici a Července staví Ex2, ne Ex1, a zastavování v Ústí n. Orlicí smysl dává, jen město samotné má 14 tisíc obyvatel.
No až na to, že tam jsou zastávky dvě, a on chce aby to zastavilo místo v uvozovkách na hlavním na zastávce Ústí nad Orlicí město. 😉
Ne, píše, že chce aby místo Ex1 v Mohelnici, Července a ÚnO město stavěla R18, ale Ex1 z toho v současnosti zastavuje právě jen v ÚnO na městě.
Dakujem za opravu, Ex linku by nahradila R18, takze by mesto o nic neprislo a vlaky kategorie Ex by mohli byt rychlejsie a konkurencieschopnejsie.
Názor dotačního úřadu, kde mají R18 zastavovat, máte rozepsán v Plánu dopravní obsluhy
https://www.mdcr.cz/getattachment/Dokumenty/Verejna-doprava/Financni-ucast-statu/Plan-dopravni-obsluhy-uzemi-vlaky-celostatni-dopra/Plan-dopravni-obsluhy-uzemi-vlaky-celostatni-dopravy-2022-2026.pdf.aspx
Krom kapitol o Ex2/R18 doporučuji pročíst str. 164. A taky obě přílohy.
Takže jezdit za menší cenu, než když chtěly jen prokazatelnou ztrátu od ministerstva, je v pořádku. 😀
Myslím, že jste to popsal správně.
Buď se mýlí evropský antimonopolní úřad nebo dotační úřad, který vyplácí dotace na prokazatelnou ztrátu.
Nejlepším řešením by bylo ukončit provozní dotování a přejít na koncesní model.
A nebo je dotace příjem, spolu s jizdnym.
Ale Pendolino (Ostravany nevim) jezdi ČD stejne jako ostatni dva dopravci “ na komercni riziko“, tedy bez dotaci. Spíš to tedy vidím tak, že ČD jako zavedena firma měly lepší úvěr, nemusely bezprostředně investovat do vlaku a tak. EU rád nemám, ale taky nevěřím, že by odsouhlasila nějaký přímý jednoduchý podvod. I to Čapi hnízdo se už řeší roky a nezdá se, že by to pro Babise skončilo špatně.
Antimonopolní úřad prověřoval roky 2011-2019
Dotování linky Praha-Ostrava skončilo 12/2011.
No není, to je nenápadné jak piáno uprostřed místnosti schované pod přehozem.
Pro EK ano 😀
Nejsem ekonom, ani právník, takže si vyhrazuji právo na špatný úsudek. Pokud po vstupu Jančury na trh osobní železniční dopravy nejezdily ČD za podnákladové ceny, (i když snížily ceny jízdného na lince PH – OVA) o třicet procent), tak se nabízejí alespoň dvě vtíravé otázky: 1. Znamená to tedy, že do té doby byly ČD v menším prodělku, než v následujícím období, po vstupu Jančury na trh? 2. Kolik procent z celkových nákladů pokryje vybrané jízdné, tedy kolika procenty se mohlo projevit to skoro třetinové snížení jízdného v celkových nákladech? Bude odůvodněné rozhodnutí Evropské komise veřejně přístupné, abych se s… Číst vice »
To jízdné se týkalo jen linky Praha – Ostrava a nejspíš par mezistanic. Neboli několik málo procent, odhaduji.
Jančura pukne závisti
Jo, celej zežloutne.
ROFL
A na R8 se vrátí Béčka, do Ostravy začne jezdit 10vozový rychlík a Škoda 109e bude spolehlivá.
Teda to poslední by mi nevadilo ani v nejmenším, ale takovému zázraku nevěřím.
Patří mu to. Dělal to stejné u autobusů, když začínal a tehdy vytlačil ostatní dopravce díky podnákladovým jízdám.
No tak velká pohroma pro ČD je zažehnána.
Možná, že jedna pohroma byla zažehnána, v luftě ale visí ještě ta druhá událost, kterou v pudu sebezáchovy naprášily ÖBB.
Tam ČD hrozí pokuta až do výše 3,78 mld. Kč + odškodnění RJ.
Platí stará moudrost : k soudu se nechodí pro spravedlnost , ale pro rozsudek . Moudrý král Šalomoun nemá pokračovatele , par lidí se k tomu blíží , jako ty popadané cibule u Mariánských Lázni .
K soudu se chodí pro posouzení, zda konám, či nekonám v rámci zákona.
A navíc se nešlo k soudu ale je komisi.
Co třeba podle faktu, že když byla Ex1 objednána, tak bylo jízdné dražší.
Nechápu proč je v nadpisu článku napsáno že jde o zvrat. Vždyť to pan Bednařík během svého působení na GR říkal že CD jsou v tom nevinně.
Dovolím si upřesnění
Před 2 roky evropský antimonopolní úřad předběžně tvrdil, že ČD se provinili. viz z 10/2020
https://zdopravy.cz/evrpska-komise-ceske-drahy-nabizely-mezi-prahou-a-ostravou-podnakladove-ceny-hrozi-jim-obri-pokuta-64754/
A právě kvůli předběžnému názoru antimonopolního úřadu se firma ČD rozhodla dát stranou 700 milionů Kč jako rezervu na možnou pokutu.
Ovšem pan Bednarik to říkal před rokem …
Ptal jste proč je řeč o zvratu. Předběžný názor předloni (že ČD porušil zákon) byl zvrácen finálním názorem, že ČD dodržel zákon.
Není důležité co pan Bednárik říkal vloni. Je důležité co vloni dělal = vedení ČD včetně pana Bednárika si těch 700 milionů jako rezervu zaúčtovalo právě vloni.
Nemůže jít teď o zvrat když už loni jsme měli informaci že to „dopadne s ČD dobře“…
Mě by spíš než samotný verdikt zajímala podstata odůvodnění a v čem nastal rozdíl oproti těm předběžným závěrům.
To je nás více, vzhledem k tomu, že ČD na provozu jednotek pendolino prodělávali stamiliony Kč ročně a rychlíkách dostávali dotace.
Takže spíše čekám výsledek ve smyslu, že ČD snížili ceny, ale nelze prokázat křížové financování.
Tenkrát prodělávali na pendolinech stovky milionů ročně? … A teď?
Tak ČD lhalo celá desetiletí nebo lze nyní. Mě vychází nejlíp ten sotoklub zrušit nebo rázně ozdravit . Měli za dotace podnikat s přiměřeným ziskem dle dohody okolo pěti procent . Tzn přebytek vrátit neboť byl vylhany .
Nenávist je prostě bezbřeha 🙂
Petr Jančura
Co vychází vám naštěstí není směroplatný. Důležité je, co vyšlo soudu.
No soudu zatím ještě nic.
To zase bude Jančura brečet jako želva.
Tak Jančura samozřejmě nikdy nikde pod cenou nejezdil, že. Jistě si pamatujeme, jakým způsobem ovládl trh s dálkovou autobusovou dopravou v Česku. Když udělal Flixbus to samé, také natahoval.
Taky za to dostal flastr.
Tak na Praha-Brno už padlo rozhodnutí, že je v pořádku jízdné ČD za 35, ale když jede SA za 50, tak je to parazitní cena.
A třeba soud o Liberec-Praha vyhrál Student Agency, byl důvod proč vyhráli (pole za Libercem – Čerňák vs nádraží-nádraží)
V Lb se jezdi z nadrazi.
Ne v době, kdy jezdil za jednu Korunu. Tehdy měl vjezd zakázaný.
A jeho plakát v Olomouci hl. n. Studentské jízdné Olomouc – Praha od 39 Kč. To musel být job pro soukromou společnost….
Kolik% jízdenek prodal za tu cenu? Byl dynamický tarif
Jakože je zcela normální zakázat 1 společnosti vjezd na autobusové nádraží, aby museli nakládat lidi za městěm na parkovišti?
No v Rusku a podobných společnostech ano. Proto jsou tam taky ve srabu, protože podřezávají vlastním lidem žebřík.
Vzhledem k žalobám, které RGJ a LEO podaly na ČD ohledně podnákladových cen, by bylo fajn se zeptat obou žalobců (RGJ a LEO), jestli stáhnou podané žaloby.
RGJ nárokuje cca 717 milionů Kč plus úroky od ČD.
LEO nárokuje 468 milionů Kč plus úroky od ČD
To se tedy divím, že ČD negenerují velký zisk, když vlastně jezdí se ziskem 30 procent 🙂
Víte, tady se bavíme POUZE o trati Praha-Ostrava.
No právě, křižové financování není zrovna čistá praktika a pokud to provádí dominantní firma na trhu, tak je to více než podezřelé.