EK: České dráhy nabízely mezi Prahou a Ostravou podnákladové ceny. Hrozí jim obří pokuta

Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhyPendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy

Pokuta Českým drahám může dosáhnout deseti procent ročního obratu.

Evropská komise (EK) dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.

Komise zahájila šetření v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a LEO Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. „V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ uvedla dnes Vestagerová.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši.

Deset let trvající spor

Mluvčí Českých drah Robert Pagan ve vyjádření uvedl, že sdělení výhrad není rozhodnutím, které by závazně říkalo, že ČD pochybily a jsou povinny platit jakoukoliv pokutu. „Je to pouze indikace, v níž Evropská komise sděluje Českým drahám, v čem spatřuje porušení soutěžního práva, a zda a proč toto porušení hodlá postihnout pokutou. Stejně tak sdělení výhrad nemá v tuto chvíli vliv na probíhající soudy s konkurenčními dopravci. Neznamená to, že by na základě tohoto sdělení výhrad ČD musely jakkoliv měnit svoji pozici u českých soudů nebo indikaci, že by snad u těchto soudů neuspěly,“ uvedl Pagan.

„Celá věc běží již cca 10 let. Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy ve svém prohlášení uvedly, že „krok Evropské komise je v rozporu s dosavadním hodnocením pozice ČD, která byla od počátku považována za velice silnou“. České dráhy dlouhodobě tvrdí, že snížením cen v době nástupu konkurence nejednaly protiprávně. „Toto sdělení výhrad management ČD nebere na lehkou váhu a seriózně se celým případem zabývá. Nyní se v prvním kroku ČD ke sdělení výhrad vyjádří a následně využijí všechny procesní nástroje k tomu, aby prokázaly, že z jejich strany nedošlo k porušení právních předpisů,“ dodal Pagan.

RegioJet: vítězství práva na spravedlivou soutěž

RegioJet, který se jako první v roce 2011 obrátil kvůli cenotvorbě Českých drah na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, označil zprávu za „vítězství práva na férovou soutěž prostřednictvím kvality služeb na železnici“.  „Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a ekonomicky brání novým dopravcům vstoupit na trh,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy podle něj za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha – Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 % pod cenovou úroveň RegioJetu. „RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů Kč,“ dodal Ondrůj. RegioJet byl v minulosti sám pokutován za zneužití dominantního postavení ve sporu se společností Asiana u autobusů mezi Prahou a Brnem. „Celý případ musela Evropská komise převzít od českého ÚOHS, který pod vedením předsedy Rafaje nevyvíjel cíleně dostatečnou aktivitu, aby případ uzavřel a vyřešil,“ dodal Ondrůj.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy České dráhy Evropská komise LEO Express RegioJet soud o podnákladové ceny Praha - Ostrava Top
198 komentářů