Dopravci Železnice

EK: České dráhy nabízely mezi Prahou a Ostravou podnákladové ceny. Hrozí jim obří pokuta

Největší investicí za poslední desítky let do železnice v Praze je Nové spojení. Na snímku mezi hlavním nádraží a Libní jednotka 680 pendolino. Foto: České dráhy
Pendolino mezi hlavním nádraží a Libní. Foto: České dráhy
Pokuta Českým drahám může dosáhnout deseti procent ročního obratu.

Evropská komise (EK) dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.

Komise zahájila šetření v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a LEO Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. „V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ uvedla dnes Vestagerová.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši.

Deset let trvající spor

Mluvčí Českých drah Robert Pagan ve vyjádření uvedl, že sdělení výhrad není rozhodnutím, které by závazně říkalo, že ČD pochybily a jsou povinny platit jakoukoliv pokutu. „Je to pouze indikace, v níž Evropská komise sděluje Českým drahám, v čem spatřuje porušení soutěžního práva, a zda a proč toto porušení hodlá postihnout pokutou. Stejně tak sdělení výhrad nemá v tuto chvíli vliv na probíhající soudy s konkurenčními dopravci. Neznamená to, že by na základě tohoto sdělení výhrad ČD musely jakkoliv měnit svoji pozici u českých soudů nebo indikaci, že by snad u těchto soudů neuspěly,“ uvedl Pagan.

„Celá věc běží již cca 10 let. Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

České dráhy ve svém prohlášení uvedly, že „krok Evropské komise je v rozporu s dosavadním hodnocením pozice ČD, která byla od počátku považována za velice silnou“. České dráhy dlouhodobě tvrdí, že snížením cen v době nástupu konkurence nejednaly protiprávně. „Toto sdělení výhrad management ČD nebere na lehkou váhu a seriózně se celým případem zabývá. Nyní se v prvním kroku ČD ke sdělení výhrad vyjádří a následně využijí všechny procesní nástroje k tomu, aby prokázaly, že z jejich strany nedošlo k porušení právních předpisů,“ dodal Pagan.

RegioJet: vítězství práva na spravedlivou soutěž

RegioJet, který se jako první v roce 2011 obrátil kvůli cenotvorbě Českých drah na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, označil zprávu za „vítězství práva na férovou soutěž prostřednictvím kvality služeb na železnici“.  „Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a ekonomicky brání novým dopravcům vstoupit na trh,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

České dráhy podle něj za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha – Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 % pod cenovou úroveň RegioJetu. „RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů Kč,“ dodal Ondrůj. RegioJet byl v minulosti sám pokutován za zneužití dominantního postavení ve sporu se společností Asiana u autobusů mezi Prahou a Brnem. „Celý případ musela Evropská komise převzít od českého ÚOHS, který pod vedením předsedy Rafaje nevyvíjel cíleně dostatečnou aktivitu, aby případ uzavřel a vyřešil,“ dodal Ondrůj.

ČTK + Zdopravy.cz

198 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ale že Jančura jezdil na rameni Praha – Liberec za 1Kč, to už nikoho nesralo,i když to jsou autobusy….. Takže,kdo jiný než Jančura a spol výrobců hranatých kol, mohl ČD zažalovat nebo dát podnět. Jančura stejně bere taky dotace,akorát se o tom nemluví….

Jan Sůra

Naštvalo. Skončilo to tím, že ČSAD Liberec bylo pokutováno za blokování příjezdu na autobusové nádraží.

paja

A co Leo express ajejich jízdenka Praha Ostrava za 9kč (bylo jich k dostání asi 10 000 při objednání 30dní dopředu) to je asi vpořádku.

Y.K.

Ano je to v pořádku. Jiné jízdenky ve vlaku zase mají mnohem dražší. Je to „letecký způsob nacenění“ a profit managementu.

Leinad

1) Le není dominantní
2) Kolik cestujících ve vlaku le bylo za podnákladovou cenu? Nevyrovnal to ten Vánoční za 5000 😀

Leinad

Už tu přeci je rozsudek, podle kterého byla cena ČD Praha – Brno 35 Kč naprosto v pořádku, i když SA za 50 Kč byly predátorské. 🙂

Moudry Cynik

Pokuta Cekym draham = pokuta ceskemu lidu. Stop EK!

Pražák

Český lid s tím nemá nic společného. Týká se to jen jedné, obchodní společnosti.

Moudry Cynik

Jejiz ztratu kazdorocne dorovnava stat z penez danovych poplatniku.

Pražák

Ne, on si od té společnosti kupuje služby. Stejně jako si je kupuje od Arriva nebo RJ.
V opačném případě by se jednalo o veřejnou podporu, což není nemožné, ale velmi problematické (podléhá např. schválení ze strany EK). Takže jestli se někdo myslí, že se hoši z ČD dostaví na MD a řeknou, hele dostali jsme pokutu od EK (4 mld. to asi nebudou), tak nám tu částku pošlete, má dost naivní představy.

Pe.tr

A aby byli všichni v klidu a tato situace nenastala prodávají se nádraží , prostory kolem nich a pod kolejema , prostě to , co mělo logicky už při dělení patřit SŽ . A nějakou skrytou podporu vždy vymyslí. Covid krizi můžeme poděkovat za to , že při pohledu na účet a do budoucnosti přestávají mít kraje strach objednat si výkony jinde .

Leinad

Taky si stát od ČD kupuje darovaný majetek, třeba infrastrukturu, pozemky pod kolejemi a další věci (které při dělení měly připadnout SŽDC a ne Leo, RJ, Metransu,…)

Y.K.

Dotace vozidla ČD od EU jsou OK?

Moudry Cynik

Dotace jsou zlo!

Y.K.

To je jistě pravda! Jsem rád, že to berete realisticky a uvítáte bez okecávání násobné zdražení jízdenek, mýto a přechod českého lidu do plně komerčního systému.

Jiří Kocurek

Takže ČR má vystoupit z Evroyp jen proto, aby ČD mohly porušovat zákony platné v ČR?

Y.K.

Jj. Tohle mě také někdy irituje. EU jistě není vůbec dokonalá, ale česká byrokracie je mnohem nedokonalejší, když to řeknu slušně. A že si někteří nechají věšet na nos bulíky jedinců s poněkud mafiánskými sklony, co by rádi hýbali kolem dějin po vzoru Lukašenka a těm pochopitelně pravidla EU stojí v cestě naohýbání českých zákonů pro svůj prospěch, to mi hlava nebere.

Xapadlo

Ještě chybí dodat, že případnou pokutu za státní ČD ve finále zaplatí daňoví poplatníci. Bude někdo ze zodpovědných osob potrestán? To je samozřejmě jen řečnická otázka, dopadne to, jako vždycky.

Ludva

No můžeme poděkovat panu Jančurovi, že státní kasa bude možná o nějakou tu miliardu chudší. Jestli jediným argumentem je to, že před nástupem konkurence jezdily ČD s dotacemi za x a po nástupu za méně. To přeci vůbec neznamená že to méně je již pod náklady. Je věci státu že dotoval tuto linku i když nebyla ztrátová, ale usuzovat že každé snížení ceny je již pod náklady je nesmysl. A celkem by mě zajímalo jak si pan Jančura spočítal o kolik díky tomu že i on musel zlevnit přišel. To si spočítal cestující a kolik by utržil za nesnížené jízdné?… Číst vice »

švestka

ČD porušují zákony, ale může za to Jančura – běž s tím radši k psychiatrovi, dřív než bude pozdě!

Ludva

Tak předně. Nikdo zatím neřekl že porušují zákony. Stále jde o podezření, že by tomu tak mohlo být. A to, jak se pan Jančura chová, to ví téměř každý. Souzeni se a žalovaní je asi jeho veliký koníček. Ty víš jistě že ty ceny byly skutečně podnákladové? Že s takovou jistotou tvrdíš že byl porušen zákon? Kdo posílá druhého k psychiatrovi, jen proto, že má jiný názor, asi by tam měl jít sám :-).

švestka

Sdělení výhrad při řízení před EK má stejný význam jako sdělení obvinění v trestním řízení. Takže už v žádném případě nejsme ve fázi, že se jedná o podezření oznamovatele, že by tomu tak mohlo být, protože toto jasně řekl k tomu kompetentní orgán veřejné moci. Takže podle tebe každý, kdo se dozví o porušování zákonů a oznámí to je žalobníček, který to má jako velký koníček. A v žádném případě tě neposílám k psychiatrovi pro jiný názor, ale pro tvůj stihoman z Jančury. A víš co je nejlepší, že i pokud by ČD byly očištěny, otevře se otázka cen před… Číst vice »

Ludva

Toho žalobníčka jsem myslel tak, že každého hned žaluje a soudí se. A to je prostě realita. Že právě ty píšeš něco o stihomamu, mě velice pobavilo :-). Ten totiž na rozdíl od tebe já nemám. Stačí si přečíst tvé příspěvky a každému to musí být hned jasné. A tím kde píšeš o pivečku s vlašáčkem, tak tam jsi svojí úroveň ukázal dost jasně. Urážky a zesměšňování těch kdo si dovolí napsat něco ve prospěch toho pro tebe “ špatného “ dopravce, to ti jde skvěle. docela by bylo zajímavé vědět, co jsi v životě dokázal ty, když ta kritika… Číst vice »

Y.K.

Cit: „Jestli jediným argumentem je to, že před nástupem konkurence jezdily ČD s dotacemi za x a po nástupu za méně. To přeci vůbec neznamená že to méně je již pod náklady.“

Fakticky? A co to tedy znamená? Že okrádali stát na dotaci vykazováním ztrát u ve skutečnosti velmi ziskové linky, která dotovat nepotřebovala? Stát opravdu nedotuje způsobem“ „tady máte kopec peněz a jezděte prosím do Ostavy, ju“? Dopravce musí umět zdůvodnit prokazatelnou ztrátu. Opakuji to slovo, prokazatelnou!

Leinad

Jestli ČD porušovaly zákon (kauza nedoběhla), tak za to může Jančura? 😀 Spíše za to můžou tehdejší zaměstnanci a vedení ČD. A současné vedení ČD by mělo vymáhat způsobenou škodu.
Jakou škodu to mělo způsobit RegioJetu, to RJ podal v žalobě u českého soudu (jistě to budou právníci ČD zpochybňovat, důkazní břemeno má žalobce RJ).
Důkazů, že ČD jezdily pod náklady, bylo víc. Že před příchodem konkurence měly prokazatelnou ztrátu je taky fakt, jinak by ztrátu nefaktrurovaly ministerstvu. Samozřejmě právník ČD se bude snažit „důkazy“ od EK zpochybnit, seznam výhrad není rozsudek.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že státní zaměstnanec dostane pokutu za jízdu v opilosti. Že to je dokonce policat a vysoce postavený. Asi by ji neměl platit žejo? Ikdyž naboural?

ušatá

Dle mého je to celé nesmysl. 1. Jde o velkého státního dopravce a jen stát (majitel – pověření pracovníci) se znalostí věci by si měl určit kdo a za jakou cenu bude jezdit a samozřejmě by měl podporovat svého dopravce, jinak je to celé na palici. Prostě něco vlastnit a likvidovat to? 2. Tento dopravce má celkově nějaké příjmy a výdaje a v rámci toho hospodaří a může si stanovovat náklady dle potřeby a uvážení. Jde o celkové hospodaření. Takže není nic proti ničemu, aby na jedné trati jezdil za jednu částku a na druhé za jinou. Ono dopovídal navíc… Číst vice »

Leinad

1) Existují ZDO soutěže. A tlak aby i státní firma dodržovala zákony, to je v právním státě normální. Není to likvidace. (Likvidace je, jak akcionář jmenuje vedení, místo profi managerů se tam dávají političtí kámoši do trafiky) 2) Zakázané je podrážení konkurence třeba cenami menšími než náklady. Což se těžko prokazuje a dotyčný se může bránit. 3) Prokazování je těžké, ale dá se to. A proč by měl malý dopravce menší náklady? Naopak, velký dopravce, který drží skladem díly i pro mašiny na jiných tratích, může zásoby kupovat ve velkém. Záloha, která podle potřeby zaskočí i na jinou trať, se… Číst vice »

mezera

Tvrzení, že konkurence v podnikání snižuje ceny neplatí?

Když zjistím že to samé dokáže udělat druhý rychleji mne donutí se zamyslet, zda dělám vše optimálně a někde se nazasekávám.
Když zjistím že druhý dokáže to samé zajistit laciněji tak je to pobídnutí k tomu, zda nemám někde ceny moc nadhodnocené nebo něco někde nedělám dráž nez bych musel.
Pokud nedokážu zrychlit nebo zlevnit, tak nejsem správný manager. To nám majitel vždy na poradách (školeních) říká. Úspory nebo nárůst zisku, to je každoročně hodnoceno.

Zdendik

Toto je známé už dávno. Sám Jančura řekl, že je to sice nepoložilo, jednání ČD ale o hodně prodloužilo dobu, než se dostali do zisku a bylo to i ke škodě ČD, že na této lince krváceli tak dlouho. Ale je to i ukázka, k čemu je tu vlastně ÚOHS a že to muselo dojít až tak daleko, aby to místo něj řešil Brusel. Jak to vypadá, slavný ÚOHS a Rafaj této zemi cíleně škodil a škodí.

Blacklist

Jančurs také řikal že nepředpokladá cenovou válku, že bude konkurovat kvalitou sluzeb. A jak to dopadlio? Vyvolal cenovou válku
A to si myslel, že ČD budou tupě přihližet? Zlevněni bylo logickou a přirozenou reakcí. Ale pokud vím tak ČD neměly nikdy ceny nižši než RJ.

Roman Svačina

Takže kolik je nákladová cena mezi Prahou a Ostravou?

ušatá

To kdyby někdo věděl a uměl objektivně spočítat. Já to dodnes také u nikoho nezjistil. Navíc nelze srovnávat jednotlivé dopravce a jejich ceny, pokud se neví jak k tomu došli a co v tom započítáno a zda po nich chce stát stejné podmínky.

Y.K.

Výběr jízdného mínus náklady na DC, energii, odpisy vozidel, platy (a daň).

Y.K.

Nesmí vyjít záporná hodnota.

Roman Svačina

No a to je kolik?

Y.K.

Jak já to mám vědět? Nejsem soud ani úřad, abych měl vhled do účetnictví ČD.

Někdo

Co se týká drah. Tak to je souzeno hlavně kvůli tomu že podle EK snížily ceny až o 30 % teď nevím jestli pod úroveň společnosti Regiojet nebo clekově v každém případě se mluví o tom že ČD jezdily za 500 kč Praha – Ostrava což by znamenalo že 30 % částky je 150 kč tedy by pak jezdily za 350kč za což se jezdí běžně dnes. Cenu nejprve stáhnula společnost Regiojet a poté ČD tyto levné jízdenky doopravdy moc dlouho nevydržely a také se společnoat RJ ohání tím že ji přivedla do finančních problémů což není pravda protože i… Číst vice »

ušatá

Pořád mně vadí, že se rozhoduje o našich věcech mimo nás, někde v zahraničí. To jsme opravdu kolonie a neumíme si ty věci zabezpečovat sami? Co je nakonec komu do toho, za kolik si tu jezdíme. Od toho máme politiky, ministerstva atd. A ti ať jednají a vyberou si, kdo tu a za kolik má jezdit. Ale hlavně musí doložit objektivitu a výpočet cen a také sami mít někoho, kdo bez ohledu na dopravce dovede to určit nestranně. A nakonec to i zveřejňovat a neutajovat. Ale opět jsme i u toho, že RJ měl jednu trasu, ale ČD je státní… Číst vice »

švestka

Nejlepší ovšem je, že dotace z EU na nová vozidla ČD šotouškům nesmrdí. A především do EU, i se všemi podmínkami, jsme vstoupili na základě referenda, kde si to většina přála.

Petr

Já jsem hlasoval pro vstup do EU před Lisabonskou smlouvou.

Y.K.

EK ale vůbec nezajímá za kolik se tu jezdí. Nesmí porušovat pravidla soutěže, to je celé. Třeba tím, že do ceny nezapočítáte náklady na odpisy Pendolin. A to se dá dokázat poměrně snadno.

K.S.

Kolonie? Proboha, EU je cosi mezi konfederací a federací na kterou máme vliv a orgány EU představují další úroveň ke které se dovolat pokud má člověk pocit že místní selhávají z různých důvodů. EU není okupační režim, EU jsem já, Vy, všichni zde, úplně stejně jako v případě ČR. Jako daňové poplatníky nás má primárně zajímat to aby stát a jím vlastněné podniky dodržovaly zákony a bylo zde vytvářeno kontinuálně prostředí ve kterém se může rozvíjet podnikání, je bezpečné a stabilní. Stejně tak potřebujeme aby byl efektivní a za daně poskytoval patřičné služby a vytvářel prostředí k rozvoji ekonomiky. Ne… Číst vice »

Kosmik

Konečně v diskusích pořádné vzrůšo, ono ty úspěchy SŽ v opravách budov a zmínky o soutěžích na mašiny ČD/ ČDC byla nuda nuda šeď šeď.

Sysel

Tak jestli ještě budou ČD platit pokutu, tak bude asi dost zajímavé, jak vůbec ČD dojezdí smlouvy, které platí třeba 10 let. Nová vozidla se v tu chvíli zcela zamítnou a bude se jezdit tím, co zbylo v provozu. Zadlužení poroste jen kvůli této pokutě a pak také kvůli pokutám objednatelů, protože ty služby se pak budou ještě zhoršovat.
Ať mi nikdo neříká, že je tu snaha tu firmu zničit zevnitř i zvenku, tohle přeci není jinak vůbec možné. Tolik náhod…

ušatá

Náhoda neexistuje.

Pražák

Ano, ČD dost pravděpodobně porušují pravidla hospodářské soutěže, ale když je za to někdo začne vyšetřovat, tak je to spiknutí jehož účelem je zničit ČD. Víte, že paranoia je vážná duševní choroba, která vyžaduje intenzivní léčbu?

K.S.

Že je nevidíte neznamená, že Vás nesledují 🙂

Matěj

„…při vstupu RegioJetu na linku Praha – Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 % pod cenovou úroveň RegioJetu.“

Ceny jízdenek ČD na dané trase byly vždy stejné nebo vyšší ve srovnání s konkurencí. Citované tvrzení je 100× opakovaná lež.

Chronosphere

Nějaké data,aby šlo vaše tvrzení ověřit?

tondovo

To se ale nevylučuje s tím, že CD jezdily pod náklady..

Blacklist

Te ale taky neznamená, že se jednal9 o predátorské chování.

ušatá

Jak se to projevilo na celkovém hospodaření ČD? Dostaly se kvůli tomu do větší ztráty nebo naopak zisku? Pokud by se takto postupovalo, pak by nemohly existovat žádné podniky, třeba v potravinách, mase, másle atd. Jak je možné, že třeba máslo , které se k nám vozí stovky kilometrů ze zahraničí stojí 22 Kč a naše máslo místní má nejmenší cenu kolem 35 Kč a podle výpočtů to odpovídá nákladům. Jak to, že toto se tedy nestíhá? EU to najednou nezajímá??? Kolik by měli za tu podivnou konkurenci zaplatit pokuty? A totéž platí o mase z dovozu apod. Proč zrovna… Číst vice »

Y.K.

Proč máte pocit, že jí jiné věci EU nezajímají? I v jiných oborech EK rozdává pokuty, pokud někdo porušuje pravidla soutěže či zneužívá dominantní postavení. Problém není v absolutních částkách, problém je, že se nesmí dělat predátorské ceny. Tedy že dominantní firma jde pod svou cenu s cílem! opakuji cílem, vytěsnit konkurenci. Neřeší se jestli je něco levnější nebo dražší, to může být naprosto legitimně.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pred%C3%A1torsk%C3%A9_ceny

Blacklist

Můžete to prokázat?.

Jan

Snad se to celé dotáhne do konce a dojde konečně na spravedlnost.

Luděk S.

Vystoupit z EU! Zakázat konkurenci a vrátit vládu lidu. To říkám pořád.

Martin K.

Děkuji za názor. Bez ohledu na to zda je Váš příspěvek ironie nebo ne, počkejme nejdříve na výsledek brexitu. UK je ostrov se silnými vazbami na USA a Kanadu, na rozdíl od ČR. Máme silnou ekonomiku jako Švýcarsko? Máme ropu a moře jako Norsko?

Paja

Ale hradní pán by nám nějaký ochránce jistě rád sehnal.

Džaro

To by příští vojenští lékaři dojeli v tanku a z východu

Vašek

Bez Husáka by to už nebylo ono!

ušatá

Víte vůbec co a o čem píšete,

Guláš

A jak zlikvidoval před lety Jančura konkurenci v autobusové dopravě? Jo jo a když to udělá někdo jinej tak brečí a žaluje.

roman

však za to dostal pokutu

David

Ano, velice směšnou

Standa

A Co Leo se svými 9 Kč na této trase? Ne že by mi to vadilo.

Paja

Leo není na té trase dominantní dopravce.

Ivo

Nejlepší by bylo vystoupit z EU a zrušit byrokratické v Bruselu.

Chronosphere

Důvodů k vystoupení z EU by se asi našlo čím dál víc,ale aféry ČD k nim nepatří.

ušatá

Toto není a nemůže být žádná aféra ČD.

Leinad

Je podle tebe v pořádku likvidovat konkurenci křížovým hospodařením?

Pe.tr

Když jezdily na Ostravu za šest set a prodělávali , resp stát musel přispívat a doplácet provoz , tak jakékoli snížení muselo být logicky ztrátové , zvláště s každým zákazníkem , který nejel s ČD . Takže není o čem . Maximálně výška pokuty. Horší kdyby se mělo něco doplácet konkurentům . To se daňový poplatníci prohnou .

Leinad

Proč by se daňoví poplatníci prohýbali, za průser akciovky, ve které rozhodují konkrétní manažeři. (A jestli není správně stanovená hierarchie a odpovědnost, tak firma má i jednatele)

Pe.tr

A kdopak drží sto procent ?????? Se zbytkem a „odpovědností“ si vyžírkové z managementu ČD jistě poradí , samozřejmě ne k vlastní škodě ani ku prospěchu firmy.

Paja

Asi jako odpovědní manažeři zaplatili tu miliardu za Zátopky.

Blacklist

Nevybavuji si, že by ceny CD na trase Praha-Ostrava byly někdy nižší než ceny nastupující konkurence.

Gajda

logicky, když si ta konkurence nachystala cenu, aby bylo trošku pod ČD a ty pak hystericky slevnily, bezbylo konkurenci, než jít zase na podobnou cenu. Aby s nima taky někdo jel. A ČD si to zafinancovaly křížově a teď z toho budou mít nemalý problém, protože to nevysvětlí. Takže slíznou pokutu od EK a ještě dostanou náhrady škody od českých soudů konkurenci (a tím jim doplatí to o co museli jezdit levněji, aby s nima někdo jel)

Blacklist

Mate pro toto tvrzeni konkrétni data. Pokud si pamatuji tak ČD nikdy neměly ceny nižši než kobkurence.

Původní Pražák

Byla to velká chyba tehdejších sefu CD. Stacilo si počkat na to, jakou cenu nasadi RJ, a pak jít dolu, a ne naopak.

Hezky česky

Další trojka, už k té letošní pětce, letos by v tom byli za vosum. Akorát ČD vrátí část peněz co dostala na nová vozidla a nahradí to dluhopis, EU se asi nelíbí jak zachází se svěřenými penězi..

Cargo

Čekám na dopis od federace, který bude trasovaný do Bruselu…

PeDu

Ano, Jyrka Safarik uz na odpovedi ke sdeleni vyhrad pracuje. Pokud nekdo z ctenaru umi dobre slovem a pismem belgicky, obratte se prosim hned po nedeli na prezidium. Odmenou bude wellnes pobyt all inclusive pro 2 osoby v Brne na naklady z rozpoctu prezidia… Za mirny priplatek formou spoluucasti lze objednat patricny escort servis dle preferovane orientace, pokud by dotycny(a) nemel(a) s kym jet. Pivni lazen v cene.

švestka

Něco jako že Brusel provádí balkanizaci české železnice!

Vapch

„RegioJet: vítězství práva na spravedlivou soutěž“
Vzpomínáte na to, jak RJ používal predátorskou taktiku v autobusech? Tuším že to bylo proti Flix-Busu a zhruba před rokem…
Pokud i zde zvítězí právo na spravedlivou soutěž, a RJ bude také vyměřena pokuta na úrovni 10% obratu, pak to beru…

ABC

To asi tušíte dost špatně…

noerf

Flixbus používá predatorské ceny podle času na likvidace konkurence. Student agency byl pokutován za pokus o vytlačení dopravce Asiana z trati Praha – Brno.

MartinS.

RJ používal predátorskou taktiku v autobusech proti Flixbusu? A nepletete si barvy?

Paja

Neplete. On ví že žlutá je špatná. A k tomu se snaží dobastlil nějaký (polo)fakta 🙂

ABC

Dotaz na Rádio Jerevan: „Dobrý den, je pravda, že soudruh Chabridze vyhrál v Tbilisi v loterii auto?“
Odpověď: „Ano, je to pravda, ale nebyl to soudruh Chabridze, ale soudruh Volkov, nebylo to v Tblisi, ale v Leningradě, nebylo to auto, ale kolo a nevyhrál je, ale ukradli mu ho.“

Jan K.

Jestli čd jezdí mezi Prahou a Ostravou pod cenou tak to ostatní dopravci jezdí taky pod cenou. A nebo si ostatní dopravci převádí peníze z autobusů na dráhu. A taky ceny jízdného netvoří čd ale ministerstvo financí. České dráhy nejsou soukromá firma jak si všichni myslí, ale je to firma patřící z většiny státu.

Leinad

Podnákladové ceny jsou zakázány těm, kteří mají na trhu většinu.
A obávám se, že ve sdělení výhrad není řeč o ministerském tarifu v objednaných vlacích, ale o akčních cenách. 😉 ČD jsou pořád akciovka s predstavenstvem a dozorčí radou.

Gajda

a kde jim to.ministerstvo nařídilo jezdit z Ostravy do Prahy za stovku a někdy i míň?
Mimochodem, tím, že jsou státní firma se mají chovat jako řádnej hospodář, a řádnej hospodář rozhodně křížově nefinancuje linku, ze které se snaží dostat nově vzniklou konkurenci.

Jan

„A taky ceny jízdného netvoří čd ale ministerstvo financí.“

😀 😀 😀 😀 😀

MartinS.

To už tady padlo včera, že Ministerstvo financí vydává TR10. Ne, nevydává! Ceny si tvoří ČD a MF výměrem usměrňuje ceny všech dopravců. A ČD jsou akciová společnost, tedy běžná obchodní firma. To, že všechny akcie patří státu je v tomto směru irelevantní.

švestka

Třeba je to tím, že ostatní dopravci nejsou takový šílený moloch.

Blacklist

Že by i z prodeje letenek?

David

Jak je hned ztráta linky linky R14 komicky malicherná proti tomuhle obřímu průseru, co?

tondovo

Třeba na EK dorazí dopis od odborářů…

Paja

Nebo rovnou delegace s řízkama v chlebu.

cestující Veronika

Od Regiojetu to sedí poté co prováděl

bkv

A také za to byl potrestán. Teď holt dojde i na ČD.

kom

myslíš tu směšnou symbolickou pokutu 😀

Pražák

Tak jste ho mohl nahlásit EK a bylo by to mastnější.

jadris

Kdo jinemu jamu kopa…

kosmik68

odejde do ARRIVY

jadris

proc, prosim?

kosmik68

Snad si nemyslíte že dozorčí rada nebo představenstvo ČD tuší kolik stojí lístek na vlak? Ten kdo to tuší je nějaký programátor, který ale opsal číslo z tabulky od toho kdo tu jámu kopal.

jadris

Nemate tam nejakou dalsi konspiracni teorii?

Bespi

Proc by programator mel nekam natvrdo davat cenu? Ten maximalne udela algoritmus podle ktereho se rozhoduje, ktera „kategorie cen“ se na jizdenku aplikuje podle pozadavku ktery dostal. Konkretni cena neni ani v nejmensim jeho starost.

Gwann

Toto bude veliký problem.. No, poněkud diskriminační soutěžní právo, které má za úkol ničit staré společnosti se silným postavením na trhu. Kterého pravda občas poněkud zneuzivaji. Ze ale tenhle závod ke dnu s maržemi obvykle nakonec odskáče kvalita služby (zde až dojdou rakouské vozy tak zjevně, protože nebude na obnovu parku…Zatím to je naopak) a zaměstnanci, to už pomijime… Za heslem efektivity pro kůrku chleba. PS: dost by mne zajímalo, jak to hoši úsatí z Bruselu počítali. Pokud vč.odpisu, tak bych se soudil do aleluja. Ze vozy už mám znamená, že je odepisuju ať jezdí nebo nejezdí. To stejně fixní… Číst vice »

Chronosphere

Možná nemuseli ani nic počítat. Stačilo si pročíst v zabavených počítačích maily. Nezákonné je i některé jednání proti hospodářské soutěži. Viz kauza rakouské vozy. A není třeba znát odpisy.😃

Gwann

Tak kauza rakouské vozy je jak problém CD tak OeBB. Osobně být na OeBB tak napotrebuju ani radu CD, že RJ nic neprodam. Ze si hoši o tom psali emaily, to je na 5 s dvěma či třemi *. Whatsapp uz snad byl a nebyl-li, pak ICQ, FB aj byl. Co v emailech ohledně kauzy Ostrava našli, netuším vůbec. Navíc tady by mne spíš zajímaly kalkulace cen, nákladů aj, abych měl s čím porovnávat. Ze mají emaily, kde je napsané: prskni tam tu cenu pod zlutaka, ferdo. – Jasné, kámo, o kolik – o čtvrtinu – jo, ale vole, my… Číst vice »

noerf

Autoři zdejšího webu u předchozího zaměstnavatele po nástupu konkurence udělali statistiku obsazenosti u spojů SC. Z týdenní statistiky vyplynulo, že 50 % spojů nevydělá ani na provozní náklady (strojvůdce, palubní personál, elektřina, použití dopravní cesty). A kde máte odpisy, úklid, údržbu, režijní náklady (prodej jízdenek, managment). A myslíte si, že ostatní vlaky ČD na tom byli lépe, zejména s ohledem na použití rekonstruovaných vagónů a přesun vagónů B249 na jiné linky.

Pražák

Jinými slovy, dle Vás není problém porušování pravidel, ale to, že se u toho necháte chytit? To o Vás vypovídá víc než Vám zřejmě dochází. Dvojdomek bych s Vámi vážně mít nechtěl.

JiP

Ja bych si dovolil odhlednout od problematiky dopravy a spise se na to podival obecneji. Drahy maji dostat pokutu ve vysi 10 % obratu. Jaky rozdil to s ceskych chlivkem, kdy treba nejaky nadnarodni retezec ci napr. velka firma majici obrat ve stamilionech i miliardach dostane maximalni moznou treba 500 000 Kc. Kdysi se resilo ze napr AAA dostalo za pretocene tachometry aut pokutu ve vysi 100 000 Kc (coz je klidne marze na 2 lepsich prodanych autech). Proc u nas nejsou pokuty take stanovene vysi obratu? Pro nekoho je likvidacni pokuta 50 000 Kc a pro jineho se i… Číst vice »

švestka

Nojo chudáci ČD, zase jim ubližují, akorát pokuta za zneužití dominantního postavení na trhu ve výši 10% z obratu hrozí všem.

Chronosphere

Protože majitelé těch firem, které by takto nastavené pokuty mohly ohrozit pásli a pasou politiky ,policisty a novináře,aby se jim to nestalo. Doufám že vám ty dotyčné nemusím jmenovat.
Heslo: Beru i propisky.

David

Jeden z nich byl nedávno v restauraci Rio’s na Vyšehradě a včera se vrátil z výletu ve Španělska.

Chronosphere

Vadí vám narážka na modré ptáky,co? Ale máte pravdu,padni komu padni.

JiP

No ja myslim ze toto hastereni nema smysl a myslim ze co se tyce devadesatek bych udelil vyjimku a pravidlo aplikoval smahem od cerne pres modrou oranzovou ci kolik barev tam tehdy bylo a mnoho z nich jenom pod jinymi barvami jsou u toho dodnes,

Chronosphere

Vyjímku na co? Na zlodějství?

JiP

🙂 ne, vzit to smahem, obvykle se vyvaruji generalizovani, ale zde je to myslim na miste.

Paja

No zkoušíte to hezky na city, ale něco jiného je nekalá praktika vůči spotřebiteli a něco jiného je porušení hospodářské soutěže. Což ostatně nyní pochopí i ČD …

Blacklist

Pokud j tonu ovšem došl9.

NightmareFreddy

Celkem vtipné rozhodnutí v kontextu toho, že u LEO Express si mohu koupit jízdenku z Prahy do Ostravy za 9 Kč (pravda, půl roku dopředu :D). Jasně, někdo namítne, že se nejedná o „dominanční postavení“. Nehledě na to, že v roce 2016 je dosti otázkou, zda to je ještě dominantní postavení, tak mi přijde ujeté, že někdo jezdit podnákladově může a někdo jiný ne. No, každopádně na takovou pokutu by na to doplatil hlavně cestující.

Ludwig

Když mluvíte o kontextu, tak si dejte do kontextu i jízdenku u LEO. Jistě neprodali plný vlak za cenu 9,- Kč/jízdenka.

NightmareFreddy

Jakože EU si zajistila veškeré prodané jízdenky na všechny vlaky ČD v dané relaci za dené období a propočítala veškeré spojení fixní i variabilní náklady? 😀 No doufám, že ano, když se tím tady oháníte 🙂

Ludwig

Neznám metodiku, jak to počítali, ale předpokládám, že v daném časovém úseku porovnali provozní náklady + odpis a peněžní výkon z dané relace. Jinými slovy spočítali, že nastavená cenová politika nemohla nikdy vygenerovat zisk. Z účetnictví by to nemělo být neřešitelné zjistit.
Nebo si myslíte, že to někdo vycucal z křišťálové koule?

NightmareFreddy

Chápete ale, že to takto porovnat nelze, že ano? 🙂 Pokud mám stanovenou nějakou cenovou politiku, vůbec to neznamená, že získám určitý příjem 🙂 Jediná přípustná metoda by byla, že skutečně porovnají veškeré ceny jízdenek (které se ale mohou v čase měnit, tudíž je to téměř nezjistitelné a neporovnatelné), budou počítat s plnou obsazeností a pokud by ani tento příjem nepokryl fixní náklady, jednalo by se skutečně o predátorské ceny. Pokud ale vycházeli z toho, že výnosy na trase byly X a náklady Y a Y > X, tak je to hodně špatně. Přesto předpokládám, že touto primitivní metodou to… Číst vice »

Ludwig

přesně takto to porovnat lze. Máte pravdu, není to rovnice o dvou proměnných. Jistě přihlíželi i k průměrné obsazenosti před a po, co ta změna obecně přinesla. Těch proměnných bylo nepochybně více. Osobně si dovedu ten vzorec představit. Bohužel neznám způsob účtování jednotlivých jízdenek v ČD, ale určitý datový soubor nepochybně existuje také.
A podle toho EK usoudila, že jsou ceny podnákladové, což je v rozporu s pravidly a hodili míč na stranu ČD, která teď bude muset obhájit metodiku, s kterou dané ceny vymysleli, a že jim na konci vycházela alespoň kladná nula.

NightmareFreddy

No nelze, protože pak trestáte společnost 2x – poprvé, když ji nevyšel podnikatelský plán a podruhé, když tvrdíte, že to udělala schválně.

NightmareFreddy

A udělám jednoduché přirovnání – představte si, že jste jediný prodejce rohlíků ve městě a prodáváte je za nějakou cenu v nějakém množství. Pak přijde konkurence, která prodává rohlíky za nižší cenu. Vy tu cenu také snížíte, nicméně i tak prodáváte méně rohlíků, protože část z nich prodá konkurence. A nejen, že jdete do ztráty, protože jste přišel o část svých tržet, ale ještě vás konkurent zažaluje, že jste do té ztráty se dostal a musíte tedy držet vyšší cenu, abyste byl ještě méně konkurenceschopný. A pokud to neuděláte, tak dostanete ještě flastra…

Leinad

Konkurence ale má omezené kapacity, prodá méně rohlíků než zavedený výrobce (Regiojet má téměř povinné místenky) a neprodává chleba(RegioJet nejezdil do Brna).
V této situaci je možné udržet si zisk bez podrážení nové konkurence, chleba i buchty nesou, ne každý si objednává rohlík dva týdny dopředu.

Paja

Tak že o nich nemáte dobré mínění je zřejmé, ale otázka je jestli jim tyhle „primitivní“ výpočty trvaly tolik měsíců.

Lukáš F.

Z účetnictví to přesně nezjistíte, když tam pak lidi jezdí na traťové jízdenky a s IN kartami.

kosmik68

To kouzlo kde to zjistíte se nazývá Controlling, tj takový kulhající klon účetnictví.

Bespi

Ale no tak. Neexistuje zadny zpusob jak tato data ziskat, pouze se odhaduji.

kosmik68

Ano, je to vycucáno z křišťálové koule, je sice dost upatlaná, ale nic lepšího není.

kosmik68

Ano.
Evropská komise zabavila dost brutálním způsobem počítače a telefony, všem co se okolo toho nachomejtli .

roman

leoexpres nemá dominantní pozici na české železnici

NightmareFreddy

No aby s tím někdo nezačal. Přečetl jste si vůbec ten příspěvek? 😀

SaulGoodman

No jako nedivte se, že s tím někdo začíná, když váš příspěvek nedává smysl :D. Ta pokuta je zvažována pro porušení článku 102 SFEU, který se týká zneužití dominantního postavení. Leo skutečně nemá dominantní postavení, ani v téhle relaci, ani celkově.

NightmareFreddy

No zjevně ani Vy jste nebyl schopen si pořádně ten příspěvek přečíst, protože se jedná o polemiku nad tím, jestli je správné, aby mohl být postihnut pouze dominantní dopravce, nikoliv údiv nad tím, že tomu tak je 🙂

Paja

Váš údiv je zcela bezpředmětný. Nastudujte si pojmy jako monopol, oligopol a pak důvody proč to nejsou vhodné modely uspořádání trhu. Pak se dostanete k hospodářské soutěži a pak už vám to dojde.

švestka

jistě, zase někdo ubližuje ČD, které dokud mohli, tak zneužívali monopol, jak se dalo a předraženým jízdným do Ostravy odírali cestující , když za to chtěli před 10ti lety 500 a ještě na to brali dotace, pak chtěli konkurenci vytlačit, jenže ono to neprošlo. Jo jako bych to slyšel:

Nevyjede,
skončí do týdne,
do švestek,
do vánoc,
nepřežije zimu,
do roka.

Takže jak se říká, kdo se směje naposled, ten se směje nejlépe!

NightmareFreddy

Já spíše brečím z těch, kteří potřebují kopat do ČD za každou cenu. Pokud nejste slepý, tak já se tady vždy navážím do režijkářů, navážím se do monopolů, navážím se do ČD, pokud udělají nějakou botu. Ale nemám tak velký mindrák, abych do nich byl nucen kopat i tam, kde to není potřeba.

švestka

Tak připomínka starých dobrých časů není kopání a zrovna ty hesla si v té době vymysleli sami modré gumy…

Michal

Co,nebo kdo je modrá guma?

Dominik

Předražené? Typický Čecháček, chtěl by TGV, ale za 50 haléřů za kilometr.

Leinad

Je rozdíl zaplatit za kvalitu nebo za stání na chodbičce v B249 🙂

Bespi

Jenze za ceske ceny se nakupovat nove neda, proto vsichni bez vyjimky kupuji stare vozy na reko. Nastesti bylo v par poslednich letech kde brat.

Leinad

A protože dopravci vozy nekupují, tak cestující neplatí jízdné. (I když to není vina jen dopravců, tak trochu je i vina SŽ/SFDI, že Praha-Liberec je lepší autobusem)

Dominik

A typická lež, že před konkurencí tu jezdila jen samá Béčka. Když to není pravda.

Leinad

Béčko na IC byla docela častá realita, neříkám „jen“.

Dominik

Neříkám, že se tam nevyskytovalo, ale co to má společného? Však dnes taky neplatíte podle toho, zda jedete béčkem, Bmz, nebo Railjetem, z Brna do Prahy zaplatíte plus mínus stejně a je jedno, jakým vozem jedete.

Leinad

Chci říct, že v době kolem spuštění konkurence došlo ke zlepšení 🙂
Nižší běžné ceny(když potřebuju jet teď, beru i přepálený LEO).
Většinou si sednu- Dříve se stávalo, že i s placenou místenkou je těžší protlačit se chodbičkou, řešení obsazenosti „mého“ sedadla průvodčím vyloučené když nepřijde. (Proto jsem taky někdy naopak jel „zadarmo“ tedy připraven platit pisné a cítil jsem se morálně v právu, dneska naopak i když průvodčího v lepším vlaku nečekám tak jízdenku koupím)
Bečko na Rx mi vadilo, ale rexy jsou už zrušená kategorie.

Blacklist

Však si těch veteránu jo Arrivy, Gwtr, DLB, RJ i ČD jestě nejméně 10 let užijem.

Miky

Cestující na to již doplácejí vysokými cenami tam, kde není tak silný dopravní proud a ČD nemají komerční konkurenci.

NightmareFreddy

A já snad říkám, že je to správně. Mícháte jablka s hruškami. Naopak zastávám názor, že se má vše soutěžit, ideálně hned. Ale to nesouvisí s tím, že tam, kde jezdí v současné době ČD, tak na tu pokutu cestující významně doplatí.

kosmik68

Nemáte pravdu, většina cestujících na české železnici se má cenově velmi dobře. S výjimkou těch co přijdou k okýnku v Žatci a chtějí jet za 10 minut do Čeladné , bez slevy, bez bonusů. 20 členná středoškolská skupina jede za cenu černé limonády.

Miky

To ano, ale jen tam, kde ČD konkuruje za veřejné (tedy naše) peníze žlutému nebo zelenému soukromému cirkusu, kdekoliv jinde je to skoro dražší, než jet autem. Co se týká studentů a důchodců, tak možná nevíte, ale jim jízdné výrazně (75%) dotuje stát.

náhodný kolemjdoucí

A co třeba „nekonečná“ jízdenka pro studenty a důchodce? (jak se těch posledních 25%, které nezatáhl stát, vracelo v LEO korunách)

švestka

LE nemá dominantní postavení na této trati.

NightmareFreddy

Sakra, to si skutečně nemůže nikdo přečíst ten příspěvek celý? Však píšu, že nemá, jen dodávám, že mi přijde uhozené, že někdo může jezdit podnákladově a někdo jiný ne. Podle mě by se mělo když už měřit všem stejně, o to a o ničem jiném je můj příspěvek 🙂

Chronosphere

Nepochopil jste to. Tady nejde o podnákladové jízdné,ale dobu kdy s ním začnete. V zemích,kde není kapitalismus třicet let jako u nás,ale třeba dvěstě, mají zkušenosti s tím,jak může monopol zničit začínající konkurenci. A ví,že je potřeba tomu bránit. A s těmi zeměmi jsme šli do spolku.

Jaaaa

Pořád neodpovídáte na příspěvek.
Odpovězte na otázku: PROČ dominant NEMŮŽE, zatímco nedominant MŮŽE?

Chronosphere

Oba můžou,ale dominant to nesmí zneužít. Možná je to na vás moc složité.
A o tom,jak těžké je to zneužití prokázat svědčí to,že k výsledku došli skoro po deseti letech od údajného porušení pravidel. Ale došli.

Chronosphere

Anebo ještě jinak. Zkuste se zamyslet nad tím,na co se ptáte. Co nedominant může,zatímco dominant nemůže? Máte vůbec tušení,čím se ČD měly provinit? Protože kdyby jo,tak se tak nemůžete vůbec ptát.
Provinili se ZNEUŽITÍM dominantního postavení na trhu,a ne dominantním postavením. V tomto případě snížením ceny jízdenek jako boje proti vznikající konkurenci.
A teď mi vysvětlete,jak by asi nedominant mohl zneužít své dominantní postavení na trhu.😱

Leinad

Protože když cenu podráží garážová firma, tak nehrozí že by ji zkrachovala konkurence a zítra by měla monopol. Zatímco u dominantní firmy to je docela moz.
Mimochodem dominant taky může, je docela v pořádku, když hypermarket má některé zboží za cenu menší než pořizovací – pokud si průměrný zákazník dá do košíku ještě něco s přestřelenou marží a ve výsledku je market ve zisku. Nebylo by v pořádku, kdyby řetězec markerů křížově financoval podstřelené ceny v pobočce která je blízko konkurenci.

ABC

Fuuuj, zlá EU, blééé. #czexit !!!! #cdforever !!!

švestka

jojo, dneska tady bude legrace, minimálně 600 komentářů.

Jaaaa

Mne hrozně baví, jak máte jepičí radost z toho, že přijdete o vlastní investici.

švestka

No jestli myslíte, že přitom zkonzumuji lahev vína a říkáte tomu investice, tak z toho radost mám.

Palecek.M

V jedné kanceláři v Bruselu rozhodují o obří pokutě pro ČD a hned vedle rozhodují jak sanovat evropské dopravce před krachem v aktuální koronadobě… Krásné časy Bruselské 😀

Ludwig

Jestli Vám něco říká termín „právo“, tak ten svůj příspěvek raději smažte.
To jako má evropská komise přestat řešit údajné porušení zákona jen proto, že teď není vhodná doba?
Přestaneme trestat zloděje s odůvodněním, že jsou chudí? (touto větou nechci nijak predikovat konečný výsledek sporu)

Zbyněk

Komentář bohužel smazat nejde 😀 to by tady mizely komentáře jak na běžícím páse

Palecek.M

copak píšu o tom, že má někdo něco dělat nebo nedělat. Jen se zamýšlím jaká je doba.

Paja

Doba? A u nás snad to není tak, že ČD dostanou pokutu, třeba od antimonopolního úřadu a hned na to vyrazí generál za ministrem dopravy, že potřebujou dosypat protože maj špatný čísla?
Holt aplikace pravidel a procesů přináší řád a nese to sebou i takovýhle věci.

švestka

Ale ani současná situace neospravedlňuje ČD aby porušovali zákony a nařízení.

Erik

Zatimco, kdyz to udela RegioJet, tak je to v poradku? To uz se zapo, jak on „nicil“ konkurenci? Zas dvoji metr.

ABC

dostal pokutu, ne?

Zbyněk

Jaký dvojí metr? Vždyť za tento případ byl Regiojet pokutován. Metr je stejný, stačí se na něj dívat.

Miky

Navíc RJ tyhle nekalosti cáloval ze svého zisku, nikoliv jako ČD z peněz hrazených státem a kraji v rámci závazku veřejné služby. To se nám to „konkuruje“, když nás stát dotuje..

Ludwig

Bože toto je zase blábol…
Nepleťte si dotace s objednávkou veřejné služby.
Stát (kraj) se rozhodl, že chce vozit lidi z bodu A do bodu B. Dopravce řekl OK, ale bude tě to státe (kraji) stát tolik a tolik. Tak stát (kraj) řekl ok. Že se nezeptal i jiného dopravce je problém státu (kraje) nikoli dopravce.

OndraS

Tak třeba ty pozemky pod kolejema a nádraží co prodali SŽ? Tuhle finanční operaci byste nazval jak?

Pe.tr

Tak to byla malá domů , aby mohl nekonkurenceschopný moloch udržet nad vodou a zasloužilý pracovníci mohli ve starých časech dožít. Bohužel tam mají někde hnízdo a množí se .

Jaaaa

Že by taky problém státu?

Miky

Ne, bohužel z těch peněz, které platí stát a kraje v rámci závazku veřejné služby sanují ČD svoje „konkurenční“ praktiky.

Jedine vlaky

RegioJet jezdí pravidelně Brno-Praha za 99 Kč. Flixbus loni v létě jezdil párkrát do Prahy za 9-19 Kč. To není podnákladové? 😀

SaulGoodman

Komise říká, že může jít o porušení článku 102 SFEU. A ten se týká zneužití dominantního postavení na trhu (nebo jeho významné části). Podnákladové ceny nejsou plošně zakázané, ale nesmí je využívat hráč s dominantním postavením k účelu vytlačení konkurence.

Miloš

,ale může je využívat konkurence k vytlačení dominantního hráče/zejména ,když ta dominance není až tak dominantní/.

Robert

Tady to zaplatí stát,tedy my všichni. Hnus. Jsem zvědav jestli dostane nějaký manager padáka nebo náhradu škody

Mirek111

Zdravím, z těch, co to pohnojily, už tam, dávno nikdo není….Je to jediná firma, kde lze, beztrestně a kdykoliv, cokoliv, udělat, bez nejmenší odpovědnosti za cokoliv…

Leinad

Kdo o tom rozhodoval před deseti lety, dávno na té pozici není. Náhradu škody dostane, pokud to současné vedení bude chtít.

Apollo 17

Třeba Aleš Ondrůj(toho času mluvčí RJ).Ten byl v těch letech mluvčí ČD . 🙂

Jan Sůra

Fakt?:-)Trošku se vám pletou roky:)

Apollo 17

To je stejně humorné,jak ty hrozné ČD trápíly ty chudáky soukromníky a pak mraky těch utlačovatelů začali dělat pro ty utlačované(Paroubek,Ondruj,Hnulíková,Prchal,Kupec…)
Pokuty za to utlačování zaplatí daňový poplatník a utlačovatelé i utlačováni z toho mají jen srandu. Taktéž zaměstnanci UOHS,různí právníci obou stran,různí komisaři a soudci mají práci a přísun peněz.
Užiteční idioti (daňoví poplatníci) se tetelí blahem,kolik ušetřili. 🙂

Zdendik

Ti už jsou dávno za vodou se zlatými padáky.